کد خبر 970396
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
فصل نقل و انتقالات «مسکن»

بانک مرکزی دو روز بعد از انتشار گزارش بازار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی گزارشی از بازار مسکن تهران در خرداد ماه را منتشر کرد که در آن متوسط قیمت خرید و فروش کمتر از گزارشهای این وزارتخانه است.

به گزارش مشرق، روز گذشته دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با انتشار گزارش بازار مسکن متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در تهران را ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد این در حالیست که امروز بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش را ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد و حدود متری ۱۲۵ هزار تومان پایین تر از آمارهای وزارت راه و شهرسازی است.

دو روز پیش همچنین دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود اعلام کرد که در خردادماه سال جاری ۶۱۲۷ فقره معامله مسکن انجام شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته (خرداد ۹۷) که ۱۵۲۰۹ فقره معامله بوده، ۵۹.۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.این در حالیست که بانک مرکزی تعداد معاملات را ۶ هزار فقره اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

بانک مرکزی در این گزارش خود تاکید کرده است که تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده می‌شود.

این در حالیست که بانک مرکزی امروز اعلام کرد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، به ۶هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۹.۸ درصد کاهش را نشان می دهد.
در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۹ و ۱۰۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

*حجم معاملات مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از مجموع ۵۹۸۶ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۷، ۳۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با خرداد ماه سال قبل ۰، ۴ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم های ۰، ۹ و ۷، ۸ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع ۶ ،۷۰ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در خرداد ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه باقی مانده ۴، ۲۹ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

تحولات قیمت مسکن

در خرداد ماه سال ۱۳۹۸، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۰ ،۱۳۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹ ،۴ و ۳، ۱۰۴ درصد افزایش نشان میدهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۱۰ (معادل ۲، ۱۳۴ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۱ (معادل ۰ ،۸۹ درصد) تعلق دارد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱، ۲۶۸ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲، ۶۰ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰، ۸۹ و ۹ ،۱۰۷ درصد افزایش نشان می دهند.

تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سه ماهه نخست سال - ۱۳۹۸

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به حدود ۵، ۲۱ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۸، ۴۴ درصد کاهش نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران ۱، ۱۲۴ میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷، ۱۰۶ درصد افزایش نشان می دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناصر IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    0 0
    واقعا نمیشود گفت مسکن گران است این یک فاجعه است تورا بخدا کسی ملک نخرد ارزان میشود سزای گران فروش نخریدن. نخریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس