کد خبر 969808
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
اقرارگیری از پلیس بی‌دفاع به سبک مجری تلویزیون

پلیس را هیچ وقت تا این اندازه بی‌دفاع و عقب‌نشسته ندیده بودم. شب گذشته، مجری تلویزیون تا اقرار سرکلانتر را نسبت به اشتباه مأمور انتظامی در ماجرای زن بدحجاب و نیمه‌برهنه در شرق تهران نگرفت، کوتاه نیامد.

به گزارش مشرق، پلیس، مجری قانون و نظم‌دهنده جامعه است. او هرجا که از نظم اجتماعی تخطی شود، ورود می‌کند و انضباط را به صحنه می‌آورد. منتها پلیس، ربات نیست که طبق یک برنامه نوشته شده عملیات کند. انسان است؛ با تمام خصایل انسانی که ناشی از تربیت خانوادگی و اجتماعی اوست. آستانه تحمل پلیس باید تربیت شده و به خدمت درآمده باشد. نباید خویشتنداری از کف بدهد و به کسی که جرمی مرتکب شده، آسیب برساند.

قاعده و مرام پلیس در کشور اسلامی همین است و به جز این نباید باشد. اما وقتی زنی با گستاخی، پرده‌دری، فحاشی و بی‌حیایی و برهنگی غیرعادی که می‌تواند ده‌ها نفر را دور خود جمع کند، به پلیس حمله‌ور می‌شود، گریبان مأمور قانون را چنگ می‌اندازد و به او آسیب می‌رساند، باید چه کرد؟ خوب است که برای پرهیز از جهانی‌شدن صحنه جیغ کشیدن و مظلوم‌نمایی دخترک بدحجاب و رساندنش به منادی «چهارشنبه‌های سفید» و «حجاب اختیاری»، دست‌ها را روی سینه گذاشت و با تکریم او، اجازه داد که گلوی پلیس و قانون را یک‌جا چنگ بیندازد؟

بیشتر بخوانید:

چطور است که اگر بازیکنی در صحنه فوتبال، فقط داور را که مأمور اجرای نظم و قانون است، لمس کند با عواقب ناخوشایندی از جمله جریمه‌های سنگین مالی و محرومیت‌های جدی روبه‌رو می‌شود، اما پلیس، نه خودش حرمت دارد و نه قانونی که مجری آن است؟

گفته می‌شود که چرا از بانوان پلیس در این واقعه استفاده نشده است. حرف صحیح و بجایی است که اگر کادر انتظامی کشور، دچار فقدان بانوان فعال در بدنه پلیس است، باید آن را تقویت کند، اما اگر در اکیپ اعزامی پلیس، نیروی زن وجود نداشت، تکلیف چیست؟

این قضیه مرا یاد یک ماجرای دیگر انداخت. چند سال قبل در یکی از خیابان‌های تهران، دو زن کولی را دیدم که مقدار زیادی پوشاک از مغازه‌ای سرقت کردند. صاحب مغازه با گفتن «دزد … دزد» پی آن دو زن می‌دوید و مردم که اکراه داشتند نامحرمی را لمس کنند، اجازه دادند هر دو زن کولی از صحنه بگریزند!

عقب‌نشینی عاجزانه پلیس در برابر حادثه‌ای مانند برخورد با زن بدحجاب در تهران‌پارس، صحنه‌های دیگری را رقم خواهد زد که قانون‌شکن را نسبت به مجری قانون، گستاخ‌تر می‌کند. نمونه‌اش راننده تریلری است که چند وقت قبل در یکی از جاده‌های جنوب، وقتی با فرمان ایست پلیس مواجه شد، تمکین نکرد و عاقبت از روی بدن مأمور وظیفه‌شناس عبور کرد. صحنه‌های دیگری از تعرض به پلیس و امکانات دولتی هست که همه ما در حافظه داریم.

نتیجه این عقب‌نشینی‌ها، بی‌دفاع کردن پلیس در تمام صحنه‌های انتظامی و رانندگی کشور است. هرچند باید همه مأموران، خویشتنداری و بردباری را تمرین کنند و تمام آموزش‌های لازم برای مواجهه با قانون‌شکنی را فرا بگیرند، اما این همه خضوع و فروتنی در برابر کسی که قوانین رسمی کشور را نادیده می‌گیرد و بی‌حیایی را به شکل سازمان‌یافته‌ای ترویج می‌کند، لازم است؟ آیا پلیس که امروز، دو نفر از مأموران خود را به همین دلیل از کار برکنار کرد، درباره بی‌خاصیت کردن نیروی انتظامی به قدر کافی فکر کرده و تصمیم منطقی و درستی گرفته است؟

از محمد دلاوری هم که با «صرفاً جهت اطلاع» شناخته شد و حالا دارد یک اقرار صد درصدی از پلیس می‌گیرد، تعجب می‌کنم که چگونه جوانب موضوع را نادیده می گیرد و ناخواسته در مسیر بی‌دفاع و بی‌خاصیت کردن پلیس گام برمی‌دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    تنها کار صحیح دادن مدال و تقدیر از این پلیس وظیفه شناس و اخراج فوری آن مجری دریده و بی حیای صدا و سیما است. هر کاری به جز این یعنی خیانت به اسلام.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      74 27
      پلیس کشورهای دیگه بی گناهان را میکشه بازداشت نمیشه اینجا اگر پلیس از اراذل هتاک کتک هم بخوره بازداشت میشه دیگه پلیسی جرات اجرای قانون نداره ولو کتک بخوره. بنظرم رییس پلیس تهران باید عزل شود عجب مملکتی داریم ما
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      29 8
      بهترین راه فیلمبرداری پلیس از این جور عملیات ها است . اگر طرف ببیند توسط پلیس فیلم گرفته می شود نه حرف نامربوط می زند و نه کار نامربوط .
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      22 1
      فیلم برداری پلیس از عملیات
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      18 1
      فیلم برداری پلیس از عملیات
    • Adel RO ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      0 0
      قدرت و اختیارات پلیس آوردن پایین الان جامعه داره ضربه شو میخوره زنده باد پلیس زحمت کش
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    77 47
    دم پلیس گرم
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      24 5
      میخان جسارت پلیس رو در برخورد با مفاسد بگیرن!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    64 17
    دلاوری داشت ، ادای روشنفکرهای سوسول را در می آورد.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      1 0
      خاک عالم بر سرش
  • GB ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    28 64
    مگه پلیس خداست که از خطا بری باشه؟ صد در صد خطا کار بود تو اون موضوع و دفاع ازش تو این موضوع عقل و فهم و وجدان و شرف هر کسی که می خواد باشه رو نفی میکنه و زیر سوال میبره!
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      42 9
      آره! لابد باید شوکر می زد و دستبند تا شما بیشتر مظلوم نمایی کنید!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    58 18
    اگر پلیس راضعیف کنیم یعنی پلیسی که موقعی که بهش نیاز داریم هیچ حرکتی نمیکنه و فقط نگاه میکنه.پلیس ضعیف یعنی نا امن.
  • علیرضا IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    34 64
    پلیس مرد این حق و نداره تو یه کشور به ظاهر اسلامی دست به ناموس مردم بزنه
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      54 31
      پس می گوییم نجات غریق ها هم دیگر حق نجات دادن زنان در حال غرق شدن را ندارند. ون حرام است!
  • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    8 14
    دین اسلام بخصوص شیعه همواره دینی معرفی شده که با اقتضای زمان در حال دگرگونی بوده مانند قران که ایات ان همچون معجزه ای دایمی در حال تطابق با زمان است اگر با جمود فکری با غرض یا بدون غرض واز روی نادانی مانع این تطابق شویم در محضر خدا ورسولش جواب گو باید باشیم وعالمان به مکتب بایستی حقایق دین را برای مردم بیان کنند واز غضب مولای متقیان در امور ولایت پرهیز کنند و موجب تباه دین خود وگمراه کردن مردم نشوند
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      28 11
      این حرف شما رسما دروغ بستن به خدا و قرآن است. خیر. اسلام می گوید حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه و حرام الی یوم القیامه. حلال و حرامها هرگز عوض نمی شوند. فقط مصداق آنها عوض می شود. مثلا قدیم مساله ای به نام بلیط بخت آزمایی نبود. فقه شبعه نشان داد که مصداق همان کسب حرام است. و یا مثلا یک زمانی پیتزا وجود نداشت. اسلام گفت این غذا در صورت رعایت شرایطش حلال است. یا مثلا ناز چ رکعت است اما در سفر می شود دو رکعت.اما به راستی زن و مرد چه فرقی کرده اند؟ هیچ. پس مصداق احکام آنها هم فرقی نکرده است. اگر خیال کرده اید با این حرفها می توانید نص قرآن را از رسمیت بیندازید و مطابق میل خودتان و غربیها اسلام را دگرگون کنید سخت در اشتباهید.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    36 31
    پلیس حق زدن ندارد ،پلیس مرد حق دست زدن به بدن دختر مردم را ندارد ، اگر دختر خود این مامور رو یک پلیس مرد دیگه لمس می کرد باعث می شد بدنش لخت بشه این پلیس احتمالا سکته می کرد . فرق پلیس جمهوری اسلامی با پلیس حکومت حسنی مبارک که یک دختر رو روی زمین انداخته وبا ضرب وشتم کاری کرده بودند که بالاتنه اش لخت در معرض دید باشه چیه ؟پلیسی که قادره جرم مخفی رو سه سوته تشخیص بده ومجرم رو بیاره پای میز قاضی نمی تونه با آرامش ومطابق مقررات ایشون رو جلب کنه نمی تونه صبر کنه مامور جلب خانم بیاد خیلی بد عمل کرد هیچکس خصوصا کسی که در لباس خدمت به مردم هست حق هتاکی وضرب وشتم نداره.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      45 23
      حالا که پلیس قهرمان از سر ناچاری این هززه خیابانی را دستگیر کرده ناگهان یاد دیانت می افتید! و برای آن هرزه دل می سوزانید! مثل پزشکی که به جای دلسوزی برای جان بیمار برای سلولهای سرطانی دل می سوزاند! عجب! جهت اطلاع شما در وقت ضرورت و لمس بدن نامحرم آنهم از این نوع ایرادی ندارد. همانطور که نجات غریق هم اگر به سرعت عمل نکند و ز در حال غرق شدن را نجات ندهد جنایت کرده است.
    • حجت IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      11 7
      باید پلیس همان اقتداری داشته باشد که کعبه آمال شما یعنی آمریکا و فرانسه دارد. یعنی اول می کشند بعد شکنجه می کنند بعد سوال می کنند
  • مالک IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    59 13
    ماازپلیس حمایت می کنیم
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    40 8
    خانمها آزاد هستن که به «رعایت حجاب در بیرون منزل» اعتقاد نداشته باشن اما باید در بیرون منزل حجاب داشته باشن. چون رعایت حجاب در جامعه صرفا یک اعتقاد نیست که بعضیا دائما تکرار میکنن که «عقاید نباید اجباری باشه»........... حجاب جزو مقررات رسمی اجتماعی هست(مثل قوانین راهنمایی-رانندگی) پس باید رعایت بشه چه با اعتقاد وعلاقه چه بدون اعتقاد و علاقه. اگه رعایت مقررات اجتماعی وابسته به اعتقاد شخصی افراد باشه که خب منم اعتقاد ندارم که تو خیابون پشت چراغ قرمز معطل بشم. آیا این اعتقاد شخصی من، حق عبور از چراغ قرمزو به من میده؟
  • علیرضا IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    37 4
    با سلام واحترام :در کجای دنیا هر کسی با هر نیتی برای موضعاتی همانند در گیری پلیس ویک خانم اظهار نظر میکنند؟ ایا همین اظهارنظرها باعث نشده که خیلی از مسولین وحتی پلیس در بعضی از مواقعبرای دفاع از مظلوم ویا در گیرها جرات ندارد ورود نمایدوجالب انجاست که در انجا هم پلیس مقصر شمرده میشود که چرا برخورد نمیکند؟ انجا که چند زور گیر واربده کش چاقوی زیر گلوی شهروند ومطالبه دارد ندارش را میکنند پلیس باید با ملاطفت وهدیه گل چاقوکش را وادار به تسلیم نماید!وجالب اینجاست که افراد نااگاه به مسایل اجتماعی وتبعات ان فقط از صحنه برخورد پلیس تصویر میگیرند اما صحنه فحاشی ویا حتی زدن پلیس را نمیبیند.ومتاسفانه امروز صدا وسیما هم گاها در همین مسیر گام برمیدارد مثل تجمل گرایی که بالاترین نقش در ترویج انرا داشته ویاتبلیغ مواد غذایی مضری که نه تنها برای سلامت بلکه برای نسل هم ضرر دارد.ویادر کشوری که عده ایی از مردم نان وپنیر روزانه خود را ندارند تبلیغات اشپزی در چندین کانال برای غذاهایی که یاد گرفتن اسمشان هم سخت است تا رسد به تهیه وخوردنش.اری اگر امروز پلیس را ضعیف وناتوان کردید یعنی به امنیت داخلی ضربه زدید.ووقتی امنیت داخلی از بین رفت هیچ چیز نداریم.لذا بهتراست احساسی برخورد نکنیم وضمن رعایت حقوق یکدیگر سریع قضاوت ننماییم.
  • علی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    38 5
    بایست حامی همچین پلیس هایی بود واقعا چرا انقد پلیس بایست بی دفاع باشه و دقیقا رو نقطه. ضعف پلیس ک برخورده با زنهای هرزه و بی خانوادست کوتاه اومد ؟! بایست این زنها نابود شن
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    36 5
    ای خدا اگه صلاح میدونی این زنک رو بفرست آمریکا تا از نزدیک برخورد و رفتار وحشیانه پلیس آمریکا رو بچشه... یا بفرست عربستان تا به خاطر یک جمله مخالفت زبانی با حکومت بگیرنش و گردنشو بزنن... اونوقت تازه میفهمه پلیس ایران چه جواهریه نسبت به پلیسهای کشورهای خارجی که خود ماموران پلیس اونجا به مردم تجاوز میکنن
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    29 11
    اسلحه ناموسه، ناموس کشورم ناموسه، باید جلوی سو استفاده گرفته بشه، پای دین و شرع را وسط نکشید....هر وقت مهد دموکراسی ، فرانسه یا دیگر کشورهای سکولار و رادیکال با مساله ی حجاب و پوشش کنار اومد و حقوق زن و دختر مسلمان را به رسمیت شناخت....هر وقت توحش پلیس آمریکا نسبت به سیاهان و زنان ریشه کن شد...اونموقع دیگران می توانند راجع به مسایل کشور ما اظهارنظر کنند...!!! باید پلیس از کنترل وزارت کشور خارج بشه، و حکومتی تر اداره بشه...!!!
  • امید IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 8
    مقاله کاملا منطقی و به جایی بود و تمام جوانب موضوع را در نظر گرفت
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    19 5
    باید از پلیس تقدیر بشه نه مسولیتش عزل بشه
  • روح الله IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    7 1
    امیدواریم دیگر شاهد چنین صحنه های زجرآوری نباشیم چون عواقب آن به گردن نیروهای انتظامی / ناهیان از منکر خواهد بود.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    15 6
    کارمجری اشتباه بوده از جرم حمایت کرده. احسنت بر پلیس
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    18 9
    به فدای مظلومیت پلیس
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    20 8
    ایول پلیس وظیفه شناس دمت گرم #مردم_حامی_پلیس
  • حسین IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 1
    شاید ان خانم مشکل روحی داشته است می توانست با لحن بهتری وارد ماجرا شود
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 0
    نمی دونم چرا دوستانی که نظر گذاشتن در مورد اصول اولیه ی انسانی چیزی نمی گن_ من برخورد پلیس رو غیر انسانی می دونم
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    9 3
    از مامور وظیفه شناس پلیس حمایت کنید
  • علی صفاری IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    6 2
    متاسفانه در برنامه زنده تلویزیونی اقای دلاوری سعی در بیگناه جلوه دادن فرد متجاهر خاطی بود و مقصر جلوه دادن پلیس وظیفه شناس براستی اقای دلاوری اگر پلیس نباشد شما چه میکنید ایا به راحتی فقط رانندگی میتوانید بکنید بقیه مسائل پیش کشتون حداقل بیا توضیع قانع کننده برای گزارش زنده و نحوه سوالات خود بیان نمایید
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    6 3
    این نحوه عمل کردن پلیس عملا باج دادن به بی حیایی و گستاخ کردن آنهاست و بشدت محکوم می کنم باید مثل ان دختر گستاخ که با راننده اسنپ برخورد کرد از پلیس در این صحنه حمایت می شد
  • AE ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    6 3
    پلیس واقعا اشتباه کرد باید میخوابوند رو زمین بهش دستبند میزد
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    3 1
    نیمه برهنه بود ولی تا نه این حد که بعد از دخالت پلیس مانتو از پشت تا بالا بیاید و بدنش دیده شود و در ثانی اولین بار که نگاه کردم فکر کردم کشتی کج نگاه می کنم
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    5 1
    نیمه برهنه بود ولی تا نه این حد که بعد از دخالت پلیس مانتو از پشت تا بالا بیاید و بدنش دیده شود و در ثانی اولین بار که نگاه کردم فکر کردم کشتی کج نگاه می کنم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 2
    حمایت از پلیس یعنی حمایت امنیت و ثبات احسند به چنین پلیس های وظیفه شناسی
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    1 1
    دلم کباب شد واسه مظلومیت این پلیس !! اونهایی مظلوم نمایی میکنند که تا به حال پاشون به کلانتری و دادگاه باز نشده ببینند چه خبره اونجا و چه برخوردایی میشه با آدمهای عادی و بیگناه و حتی شاکیها رو پشیمان میکنند . کارپلیس شده فقط دنبال بدحجاب گشتن . حالا زنگ بزن بگو دارند مواد پخش میکنند یا اینجا چاقوکشی شده اگه بیاند بعد از 2 ساعت . البته پلیس خوب و با وجدان و مردمی بحثش جدا است و کم هستند .
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    1 1
    من ناظم دبیرستان دخترانه ام متاسفانه بی حیایی در دختران افتخار شده و قانونی هم برای برخورد با انان نوشته نشده وضعیت اخلاقی اجتماعمون بسیار بد شده تا جایی که همیشه مامور و مجری قانون متهم میشه تا یه عده به ظاهر متمدن خودشون رو تو این جریانات روشنفکر جا بزنند
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    0 0
    رییس پلیس باید عزل بشه.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام به پلیس زحمتکش ایران شما ها باید قوی باشید در برابر بدحجاب ومعتادا وهمه قاچقچیا چند نفری برید و تنها نرید برای جمع کردن بد حجابا مراقب خودتون باشید بعصی یا قدرتون نمی دونن خسته نبا شید
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    به خدا مظلوم تر از پلیس ایران هیچ جایی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس