کد خبر 969062
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
جزئیاتی از طرح ۲۰ میلیاردی معامله قرن/ قراردادی برای تملک فلسطین

کاخ سفید در گزارشی ۴۰ صفحه ای جزئیاتی از بخش اقتصادی معامله قرن را در اختیار مخاطبان خود قرار داده اما این طرح اقتصادی شامل چه مواردی است.

به گزارش مشرق، در آستانه کنفرانس بحرین، کاخ سفید طرحی ۵۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطینی را رونمایی کرد که به نوشته خبرگزاری‌ها، بخشی از طرح دولت ترامپ برای سازش اسرائیل و فلسطینیان، موسوم به «معامله قرن»، است.

دونالد ترامپ گفته است منازعه اسرائیلی- فلسطینی دشوارترین مقوله جهانی است و اگر راهکاری برای آن به دست آید «معامله قرن» خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دیپلمات سعودی: زمان جنگ با اسرائیل به سر رسید

بر اساس طرحی که جزئیات آن در ۴۰ صفحه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، ادعا شده که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمومی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دستکم یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

همچنین بنا بر این طرح، مبلغ ۲۷.۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و نوارغزه، و مبالغ ۹.۱ میلیارد، ۷.۴ میلیارد و ۶.۳ میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساکن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

کاخ سفید مدعی شده است که این طرح بلندپروازانه‌ترین اقدام بین‌المللی برای فلسطینیان تا به امروز است.

با این حال جناح‌های مختلف فلسطینی بلافاصله این طرح را رد کردند.

««حنان عشراوی»، از مقامات ارشد «سازمان آزادی‌بخش فلسطین»، این طرح را یکسری وعده غیر عملی خواند و گفت: تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به منازعه اسرائیل و فلسطین پایان دهد.

حنان عشراوی در گفتگو با رویترز، موضع دولت ترامپ در قبال منازعه اسرائیل و فلسطینیان را کاملاً غلط دانست و گفت: «آنها می‌توانند به اشغالگری پایان ببخشند که این خود اولین پیش شرط رونق و آبادانی است. تحت شرایط اشغال رونق و آبادانی در کار نخواهد بود».

گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد نیز از این طرح انتقاد کرد و گفت: فلسطین فروشی نیست».

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی تایید کرده‌اند که در جریان یک همایش فرصت‌های اقتصادی در منامه، پایتخت بحرین، از بخش نخست و اقتصادی معامله قرن رونمایی خواهد شد.

ابهام در مورد بخش سیاسی معامله قرن

همایش بحرین قرار است روزهای چهارم و پنجم تیر در منامه برگزار شود اما با این حال هنوز روشن نیست که بخش سیاسی «معامله قرن» که بخش اساسی آن است چه زمانی در عرصه عمومی منتشر خواهد شد.

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ و سرپرست تیم تنظیم‌کننده «معامله قرن»، گفته است که این طرح شامل راهکار دو کشوری به مفهوم شناخته‌شده آن نیست اما «امتیازات کلان اقتصادی برای ارتقای زندگی فلسطینیان دارد» و دنیا باید «با ذهنی باز» با این طرح برخورد کند.

کنفرانس بحرین تحت عنوان «صلح تا آبادانی» روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در شرایطی برگزار می‌شود که به خاطر مخالفت فلسطینی‌ها تردیدهای بسیاری درباره موفقیت آن وجود دارد.

هیچیک از مقامات غزه و کرانه باختری در کنفرانس بحرین حضور نخواهند داشت. کاخ سفید اعلام کرده که به همین خاطر تصمیم گرفته که از مقامات اسرائیلی نیز برای این کنفرانس دعوت نکند اما در غیاب آنها، مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

از سوی دیگر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس خواستار لغو نشست اقتصادی منامه درباره معامله قرن شده و گفته است: نشست اقتصادی بحرین، بخشی از تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای نابود کردن آرمان ملی فلسطین است.

«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز گفته است: کارگاه اقتصادی منامه، تلاشی برای عوض کردن اصل زمین در برابر صلح با اصل پول در برابر صلح است. آمریکا بخش سیاسی معامله قرن را با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتش به آن و قانونی دانستن شهرک سازی و تلاش برای نابودی آنروا و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی و نابودی راهکار دو دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ اجرا کرده و جز بخش اقتصادی نمانده است. آنها می‌خواهند که اصل زمین در برابر صلح را با پول در برابر صلح عوض کنند.

بر همین اساس در حالی که گروه های مختلف فلسطینی و همچنین بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی با معاله قرن مخالف هستند باید دید چه سرنوشتی در انتظار این نطفه شوم است.

موضوع فلسطین و سازش میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان همواره یکی از مواردی بوده که دولت های مختلف آمریکا برای به نتیجه رساندن آن تلاش کرده اند اما نادیده گرفتن حق مسلم فلسطینیان و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی موجب شده تا طرح های مختلفی که برای سازش پیشنهاد می شوند راه به جایی نبرند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس