کد خبر 968836
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
۲ نفر از متهمان فراری کیمیا خودرو دستگیر شدند

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت کیمیا خودرو امروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش مشرق، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده شرکت کیمیا خودرو امروز در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

بیشتر بخوانید

فیلم/ آغاز دادگاه متهمان پرونده کیمیا خودرو

پای متولدان دهه ۷۰ هم به فسادهای اقتصادی باز شد

متهمان پرونده شرکت کیمیا خودرو با ۱۱۷۰ شاکی محاکمه می‌شوند

رئیس دادگاه در آغاز گفت: این جلسه با حضور مستشاران، وکلای مدافع، نماینده دادستان و نماینده حقوقی تعدادی از شکات به صورت علنی برگزار می‌شود.

قاضی صلواتی مفاد ماده ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری را قرائت کرد و گفت: در جلسه قبل گفته شد ۸ نفر از متهمین متواری هستند که امروز دو نفر از آن‌ها دستگیر شده‌اند و در دادسرا تحت بازجویی قرار دارند.

در ادامه قاضی صلواتی گفت: شکاتی که در جلسه قبل اظهار شکایت نکرده‌اند بیایند و سخنانشان را بیان کنند.

یکی از شکات در جایگاه حاضر شد و ضمن معرفی خود گفت: حسین اسماعیل‌پور هستم، ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای پژو ثبت نام کرده‌ام، با این شرکت در ۱۱.۹۶ قرار داد بستم. قرار بود طی ۱۵ روز کاری با من تماس بگیرند، اما خبری نشد هر روز برایم یک بازی درمی‌آورند. به من قول دادند تا ۴.۴.۹۷ خودرو تحویل بدهند روز موعود که فرا رسیدم من رفتم دیدم آن‌ها نیستند. از دادگاه می‌خواهم این افراد را به اشد مجازات محکوم کند، من از حقم نمی‌گذرم.

شاکی دیگری به اذن قاضی در جایگاه حاضرشد و ضمن معرفی خود گفت: زهرا آقا بابایی هستم، ۲۰ میلیون تومان برای L۹۰ ثبت نام کردم. متوجه شدم این افراد کلاهبردار هستند خواستم پولم را از آن‌ها بگیرم که ندادند. من سرپرست خانواده‌ام، می‌خواستم ماشین بگیرم تا با اسنپ کار کنم. آیا این درست است؟ من این پول را قرض کرده بودم، از دادگاه تقاضا می‌کنم حق و حقوق ما را بازپس بگیرد.

شاکی دیگری به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: به حساب شرکت این افراد ۱۷ میلیون واریز کردم، بعد از اینکه خودرو را به من تحویل ندادند و در رفت و آمد متوجه شدم کلاهبردار هستند، من کارمند یکی از موسسات اعتباری هستم و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای من شده است، اصل پول و ضرر و زیان آن را می‌خواهم.

شاکی دیگری در جایگاه حاضر شد و خود را محسن تیموری معرفی کرد و گفت: در حال حاضر شرکت دیگری در خیابان توحید فعالیت می‌کند که هیچ نظارتی روی آن نیست.

نماینده بانک مرکزی در پاسخ گفت: آنکه شما می‌گویید را پلمب کردیم.

فرشته خسروبیگی یکی دیگر از شاکیان در جایگاه حاضر شد و گفت: از طریق سایت دیوار به دنبال خرید ماشین ارزان بودم، به این شرکت زنگ زدم در وهله اول با من با احترام رفتار می‌کردند و مرا فریب دادند. آن‌ها ادعا می‌کردند زیر نظر بانک مرکزی هستند من به خاطر این موضوع بیمار شدم و پول و ضرر و سلامتی‌ام را می‌خواهم.

شاکی دیگری به نام حسین پویا در جایگاه حاضر شد و خود را نگهبان معرفی کرد و از دادگاه خواست به اشد مجازات این افراد را محکوم کند.

شاکی دیگری به نام مریم شکوهی خود را معلم معرفی کرد و از دادگاه خواست حق و حقوقش را برایش پس بگیرند.

یک شاکی دیگر از نماینده بانک مرکزی سوال کرد به چه استنادی دستگاه پز به نام شرکت کیمیا خودرو صادر شده است اگر معتبر نبوده چطور ثبت شده است؟

نماینده بانک مرکزی توضیح داد: این شرکت تحت عنوان سهامی خاص به ثبت رسیده؛ اما لیزینگ باید مجوز اخذ می‌کرد که شرکت کیمیا خودرو هیچگونه مجوزی برای عملیات واسپاری و لیزینگ نگرفته بود.

نماینده بانک مرکزی افزود: آن‌ها می‌توانند نسبت به دستگاه پز برای شرکت خود اقدام کنند؛ اما مجاز به فعالیتی که انجام می‌دادند نبودند. بانک مرکزی به کرات موضوع تخلفات این شرکت را به مراجع ذیصلاح گزارش داده بود.

شاکی دیگری در جایگاه حاضر شد و با بیان اینکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب این شرکت واریز کرده، بیان داشت: همسرم کارگر است و با پول کارگری ثبت نام کرده بودم، از حقم نمی‌گذرم از شما هم می‌خواهم حقوق ما را برگردانید.

در ادامه خانم اصفهانی از دیگر مال‌باختگان این پرونده عنوان کرد: برج ۲ سال ۹۷ ثبت نام کردم، وام گرفته بودم. بچه یتیم دارم به من گفتند ۱۵ روز کاری خودرو را به شما تحویل می‌دهیم از ورامین هفته‌ای سه روز به اینجا می‌آمدم. آقای کشاورز نامه‌ای را به من داد که ظرف سه روز خودرو به شما تحویل می‌دهیم یک روز که به شرکت مراجعه کردم متوجه شدم که شرکت پلمب شده است.

مالباخته دیگری اضافه کرد: با من تماس گرفتند و گفتند فردا پول را واریز کنید موقع خروج خودرو است من اعلام کردم شما گفتید واریز وجه در زمان تحویل خودرو انجام می‌شود، اما آن‌ها گفتند یک روز قبل‌تر باید پول را پرداخت کنید اگر نریزید آن پولی را که از قبل ریخته‌اید سوخت می‌شود.

یکی دیگر از شکات این پرونده با حضور در جایگاه بیان کرد: به من گفت به مناسبت ایام عید مبلغ، ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنم و تخفیف به من داد. یک هفته بعد خانمی تماس گرفت و گفت خودرو آماده است. خانم یوسفی گفت حواله شما آماده است، دستگاه پز کارت کشیدم. خانم یوسفی رسیدی به من داد که خودرو ۱۵ روز دیگر آماده تحویل است؛ اما خبری از تحویل خودرو نبود. مراجعه کردم و گفتم پولم را پس بدهید. گفت ۱۰ درصد از پولتان کم می‌شود، شکایت کردم. همچنین پدرم نیز ۹ میلیون تومان برای ثبت نام خودروی سمند واریز کرده است.

شاکی دیگر به نام محمدرضا مرادی با بیان اینکه در مرداد ماه سال ۹۶، ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای خودروی جک پرداخت کرده‌ام، گفت: این شرکت اعلام کرد ۱۵ روز کاری خودرو را تحویل می‌دهد، برج ۹ مراجعه کردم و گفتم پولم را پس بدهید، در زمان‌هایی که به این شرکت مراجعه می‌کردم افرادی بودند که پلاک ماشین دستشان بود و به نوعی باور می‌کردم که خودرو تحویل می‌دهد. آن‌ها یک شوی نمایشی اجرا می‌کردند.

وی گفت: این افراد قشر ضعیف جامعه را برای کلاهبرداری‌شان انتخاب کرده‌اند. باید جلوی این کار گرفته شود. امیدوارم انتهای این دادگاه به جایی برسد که جلوی این اتفاقات را بگیرد. 

وی گفت: این شرکت چگونه بدون مجوز کار کرده است و چرا ارگانی نبوده است که به این موضوع رسیدگی کند.

پس از استماع اظهارات شکات، قاضی صلواتی از مهدی فتاحی نیا خواست در جایگاه حاضر شود.

قاضی گفت: مهدی فتاحی نیا، فرزند عثمان مجرد و فاقد سابقه کیفری به اتهام انجام عملیات بانکداری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم گفت: این تعداد شکات و مبلغ را قبول ندارم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: در لیستی که در پرونده موجود است چنین چیزی نیست. شما به وکیلتان بگویید در شعبه دادگاه کنترل کنند.

متهم مدعی شد: در لیست شکات ۳۰۰ نفر زیر ۵ میلیون، ۳۰۰ نفر زیر ۱۰ میلیون و ۲۰ میلیون به بالا ۵۵ تا ۶۰ نفر هستند و همچنین در دادگاه شکات ادعا می‌کنند مشتری از آبادان ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده است در حالی که مشتری با مبلغ بالا در شکات نداشته‌ام و فقط یک مشتری ۱۰۱ میلیون تومان پرداخت کرده است.

متهم در ادامه گفت: شرکت در سال ۹۲ تاسیس شد مدعی هستند که ما از فعالیت شرکت آگاهی نداشته‌ایم پس چگونه ثبت نام کردند؟ در دفتر بنده اسناد موجود است که متقاضیان می‌بایست تفاهم‌نامه را به دقت مطالعه و امضا کنند. شکات می‌گویند من در شرکت نبوده‌ام در حالی که ۲۴ ساعته در آنجا بوده‌ام. موضوع شرکت خرید و فروش و صادرات لوازم یدکی خودروهای سنگین، انعقاد قرارداد، ایجاد شعب داخلی و خارجی و ... بوده است. در اساسنامه شرکت نقدی‌فروشی قید شده است همچنین بازاریابی غیرهرمی و شبکه‌ای وجود داشته در حالی که به هیچ عنوان چنین فعالیتی انجام نشده است.

فتاحی نیا عنوان کرد: نماینده دادستان در جلسه گذشته برگه‌هایی را نشان داد که من شخصاً در طول عمرم آن‌ها را ندیده‌ام. چرا تاکنون از این برگه‌ها از من سوال نشده است. به وکیلم گفتم این‌ها را پیگیری کنند که از کجا آمده است. باید این برگه‌ها را به شرکت خودرو، نمایندگی‌ها، بانک مرکزی و … ارائه داده باشم در حالی که اینگونه نبوده است. همچنین اعلام شده است که در تاریخ ۲۵/۱۰/۹۶ به دفتر بنده در نواب که طبقات دوم و ششم مراجعه کرده‌اند در حالی که طبقه دوم به صاحب ملک تحویل شده بود شکات اعلام می‌کنند که ما آن‌ها را پنهان می‌کنیم پس چگونه ثبت نام می‌کردند و چطور میان آن‌ها و شعبات مختلفمان لینک برقرار می‌کردیم.

نماینده دادستان به اذن قاضی گفت: در جلسه گذشته شما ۴ میلیارد و امروز می‌گویید ۷ میلیارد اصلا ما ۷ میلیارد شما را قبول داشته باشیم شما حسن نیت خود را نشان بدهید.

نماینده دادستان افزود: تحویل خودرو شگرد شما بود ما اکنون کاری به واسپاری شما نداریم آیا شما با مشتری قرارداد بسته‌اید.

متهم: بله

نماینده دادستان: آیا می‌خواستید به طور اقساطی خودرو تحویل بدهید.

متهم: خیر.

نماینده دادستان: شما چطور می‌توانستید با ۲۰ میلیون خودروی ۶۰ میلیون تحویل بدهید؟

وی ادامه داد: شما ۱۳۰۰ شاکی دارید ۷ میلیارد شما کجا است؛ چرا در زمان تحقیقات اموال حیف و میل شده شما می‌گویید خودرو تحویل داده‌اید با چه مجوز چند خودرو تحویل داده‌اید.

متهم پاسخ داد: بالغ بر ۳۰۰ خودرو تحویل دادم.

قاضی در این هنگام از مدارکی که در اختیار داشت مطلبی را از برگه‌ای خواند مبنی بر اینکه شرکت کیمیا خودرو فروش اقساطی پارس خودرو را به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌کند.

رئیس دادگاه خطاب به متهم فتاحی نیا گفت: آقای فتاحی نیا اینجا شما فقط به خدا تکیه کن و به آن‌هایی که دنبال پرونده ات هستند بگو اینجا جای نفوذ نیست و تا پایان آخرین جلسه دادگاه به شما فرصت می‌دهم پول مردم را برگردان و اگر این کار را بکنی از موارد تخفیف خواهد بود و دفاعیات خود را در اصل موضوع بیان کن اعم از نحوه تشکیل شرکت وصول پول مردم و ...

قاضی صلواتی گفت: پول مردم کجا است؟ آیا این پول‌ها در دبی سرمایه گذاری شده است و آیا به دلار تبدیل شده است؟ حاشیه نروید و بگویید پول‌ها چه شده است.

قاضی خطاب به شکات گفت که چه میزان پول برای خرید خودرو پرداخت کرده‌اید، که هر یک مبالغی را عنوان کردند.

قاضی صلواتی عنوان کرد: کل پول موجود در حساب که بلوکه شده کمتر از ۱ میلیارد تومان است.

متهم گفت: بیشتر مبالغ که شکات پرداخت کردند برای پرداخت محل شرکت بوده است.

قاضی خطاب به متهم گفت: شما پول از مردم گرفته‌اید که خودرو بدهید نه اینکه شرکت بزنید.

قاضی گفت: شما از بانک مرکزی مجوز لیزینگ داشتید؟

متهم گفت: خیر.

قاضی گفت: پول‌ها چه شده است؟

متهم گفت: خودرو تحویل شده است.

قاضی گفت: ۱۰ نفر را نام ببر که خودرو را تحویل داده‌ای تا با دستور در جلسه بعد حاضر شوند.

متهم گفت: من در حال تهیه لیست هستم. ما واسطه گری و دلالی تهیه خودرو بودیم. ماشین‌ها سندی معامله می‌شد.

قاضی صلواتی اظهار کرد: آبرو، زندگی و آرامش مردم را به هم زده‌ای تا پایان جلسات دادگاه فرصت می‌دهم پول از دبی برگردد. خواهر و همسر خواهرت برده‌اند تا آخرین جلسه دادگاه فرصت داری پول را به مردم بدهی.

قاضی صلواتی افزود: وی  بازداشت است و در جلسات بعد حاضر می‌شود.

قاضی گفت: وقتی مجوز بانک مرکزی نداری و همچنین هیچ قراردادی با خودروساز نداری چه جوابی به شکات می‌دهی. از جلسه اول تا کنون ۲۰ الی ۲۵ نفر از شکات در جایگاه قرار گرفتند جواب همین تعداد را بده.

قاضی گفت: صادقانه پول مردم را برگردان و مردم را سرگردان نکن.

قاضی خطاب به شکات از آن‌ها خواست نظم دادگاه را رعایت کند.

متهم گفت: به یکی از شکات گفتم که ظرف ۳ تا ۴ روز پولت را برمی‌گردانم، اما او گفت: پول نمی‌خواهم خودرو می‌خواهم.

قاضی خطاب به متهم گفت: شکات می‌گویند پول را واریز کرده‌ایم، این‌ها دروغ می‌گویند پول کجا است؟ آقای فتاحی‌نیا شما پاسخگوی سوالات دادگاه نیستید، موجودی حساب کمتر از یک میلیارد تومان است مابقی پول‌ها کجا است.

متهم گفت: این مبلغ بدهی را قبول ندارم و کل شکات به ۴۰۰ نفر هم نمی‌رسد.

قاضی خطاب به متهم گفت: فردا می‌گویم در سالن بزرگتر تمام شکات حضور یابند. شما قبول دارید شرکت غیرقانونی داشتید و همچنین قبول دارید پول‌ها را از شکات گرفته‌اید؟

متهم گفت: نماینده باعث شده پرونده من به اینجا برسد.

قاضی پرسید: یعنی شما می‌گویید شکات به زور به اینجا آمده‌اند.

قاضی صلواتی خطاب به شکات گفت: هر کس به زور آمده است اعلام کند، که کسی اعلام نکرد.

متهم فتاحی‌نیا افزود: متن تفاهم‌نامه را به مشتریان تعهد داده‌ام بیشتر شکاتی که هستند در آخر برج ۱۱ تشکیل پرونده کردند.

در این هنگام شکات همه اعتراض کردند. یکی از شکات گفت: کیمیا خودرو با تبلیغات گسترده برای تبلیغ خودرو فعالیت می‌کرد آقای فتاحی‌نیا شما بازداشت هستید وکیل شما پول مردم را پرداخت کند من برج ۱۱ ثبت نام کرده‌ام چرا جواب دادگاه را نمی‌دهی پول کجاست؟

قاضی صلواتی خطاب به شاکی گفت: آزادی در کار نیست فقط پرداخت طلب مردم از موارد تخفیف در حکم دادگاه خواهد بود.

متهم ادامه داد: من اینقدر بدهکار نیستم من کار مردم را پیگیری می‌کردم از صبح تا ۱۱ شب سرکار بودم این تعداد شکاتی که در لیست آمده را نمی‌دانم به مشتری‌هایی که استعلام آن‌ها موجه بوده و مدارکشان آماده بود ماشین را تحویل داده‌ام.

قاضی خطاب به متهم می‌گوید: شما می‌گویید تا ۱۱ سرکار بودید، اما عکس‌هایی بوده که چیزهای دیگر را نشان می‌دهد منتهی اخلاق اجازه نمی‌دهد نشان بدهم.

متهم ادامه داد: برخی شکات تصور می‌کنند من ترکیه رفته‌ام، اما من پاسپورت ندارم. حداکثر چهار بار شمال رفتم این مبالغ خرج شده‌اند.

قاضی پرسید: پول مردم خرج چه چیزی شده است از کجا پول می‌آورید بدهی مردم را بدهید.

متهم گفت: آقای رضایی (شاکی) ادعا کرده که ۴۰۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌ایم.

قاضی گفت: شما صداقت ندارید. ۱۱ میلیارد تومان بر اساس حسابرسی از مردم پول جمع کرده‌اید پول مردم را بدهید.

متهم مدعی شد: شما که استعلام از همه سازمان‌ها دارید ۳۰ سال پدر من مستاجر است، اگر پول حیف و میل کردم می‌توانستم برای او خانه‌ای بخرم.

قاضی گفت: این حرف‌ها برای مردم پول نمی‌شود.

متهم گفت: شکات به من فرصت بدهند.

قاضی گفت: تا آخرین جلسه دادگاه به شما فرصت می‌دهیم.

متهم گفت: من شخصا در ۲/۳ به اداره آگاهی شاپور رفتم و بازداشت شدم اگر واقعا کلاهبردار بودم قبل از دادسرا باید پرونده داشتم.

قاضی گفت: اگر خلاف نبودید چرا هشت نفر از مدیران شما فراری هستند به غیر از دو نفر شش نفر دیگر کجا هستند.

متهم گفت: به من فرصت بدهید.

قاضی صلواتی گفت: مردم پول خود را می‌خواهند چه جواب می‌دهید؟

متهم گفت: اگر من کلاهبردار بودم به جای اینکه ۱۳۰۰ شاکی داشته باشم در خصوص ماشین‌های خارجی کار می‌کردم.

قاضی گفت: شما مگر نمی‌گویید کلاهبردار نیستند چرا افراد زورگو با مشتری‌ها برخورد می‌کردند.

متهم گفت: زورگویی در کار نبود.

در این هنگام شاکیان در رد این ادعای متهم اعتراض کردند.

متهم گفت: ما خلاف تعهدات عمل نکرده‌ایم، من موظف بودم ظرف سی روز کاری، خودرو به مشتریان تحویل بدهند و این موضوع بوده است.

یکی از شاکیان به اذن قاضی گفت: وی برج ۳ خودش را معرفی کرده است، اما در برج ۲ بیشترین تبلیغات را داشت و شرکت او در برج ۳ تعطیل شد.

متهم گفت: در حال حاضر به خاطر رسانه‌ای شدن این پرونده آبروی من رفته است الان کسی به من پول قرض نمی‌دهد که حساب مردم را تسویه کنم.

قاضی گفت: مدارکی که هست که می‌گوید شما با برخی از متقاضیان خودرو مصاحبه می‌کردید که راضی هستید و از این شرکت خودرو بخرید توضیح بدهید.

متهم گفت: این موضوع واقعی نیست من رضایت مشتریانی که بر علیه من شکایت داشته‌اند را جلب کرده‌ام.

متهم ادامه داد: از سال ۹۲ می‌توانستم کلاهبرداری کنم من این کار را نمی‌کردم دو ماهه خودرو تحویل می‌دادم.

قاضی خطاب به یکی از شاکیان پرسید: آیا شما این ادعای متهم را قبول دارید؟

شاکی رد کرد و گفت: قبول ندارم رد کرد.

در این هنگام قاضی صلواتی ختم جلسه امروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی فردا یکشنبه ۲ تیر ساعت ۹ صبح بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس