کد خبر 649211
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹

صادرکننده نمونه لبنیات هم به سیاست‌های صادراتی دولت انتقاد کرد و گفت: یک سال است که ۵۰ میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت قیمت صادراتی از دولت طلب‌کاریم که خبری از آن نیست، مضاف برآنکه مشوق صادراتی هم ندادند.

به گزارش مشرق، سلیمانی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران به موانع صادراتی بر سر راه صادرکنندگان لبنیات اشاره کرد و گفت: در همه کشورها برای توسعه صادرات لبنیات از سوی دولتمردان مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال در آلمان که شیر کیلویی 40 سنت به فروش می‌رسد با حمایت دولت این محصول 20 سنت در نظر گرفته می‌شود تا قیمت محصول صادراتی رقابتی باشد در حالی که در کشور خودمان شیر را باید 40 سنت از دامدار بخریم.

وی اضافه کرد:‌ پنیر گودای آلمانی کیلویی 2 تا 3 دلار است در صورتی که قیمت شیر مورد مصرف برای کیلو پنیر گودا برای ما 6 دلار تمام می‌شود و حال باید پرسید چگونه می‌توان به بازار صادراتی ورود پیدا کرد و قدرت صادراتی داشته باشیم.

این صادرکننده نمونه لبنیات با بیان اینکه اکنون بسیاری از کارخانه‌ةای لبنی با 50 درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند، افزود: دولت به جای آنکه از صادرات حمایت کند طلب ما را هم نمی‌دهد و ما حدود یک سال است که 50 میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت صادراتی از دولت طلب‌کاریم و وزارت جهاد کشاورزی ما را به مجلس محول کرده است و اگر این مطالبات به سال آینده موکول شود چیزی عایدمان نخواهد شد اتفاقی که برای جوایز صادراتی از چند سال پیش هم افتاده است.

وی با انتقاد از اینکه هنوز پس از سال‌ها زنجیره شیر در کشور تعریف نشده افزود: از 20 سال پیش راجع‌به این موضوع در جلسات مدام صحبت کرده‌ایم اما فقط اینکه قیمت شیر برای مصرف‌کننده چند باشد، هزینه علوفه‌‌ دامدار، صنایع تبدیلی چقدر تمام می‌شود مشخص نیست و در اجرا هم اصلاً خبری از آن نیست.

به گفته سلیمانی، اکنون می‌توانیم از بازار صادراتی روسیه، عراق، پاکستان و افغانستان بهره کامل را ببریم اما متأسفانه به هر دلیلی آن طور که باید به بازارها ورود نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در حالی که روابط سیاسی خوبی با عراقی‌ها داریم اما نمی‌دانیم چرا ترکیه بازار اقتصادی عراق را در دست گرفته و بالاترین میزان صادرات به این کشور را به خود اختصاص داده است ما یک وزارتخانه برای صادرات نداریم که با کشورها رایزنی‌ کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش مصرف سرانه لبنیات در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به روند افزایشی قیمت لبنیات در کشور سرانه مصرف محصولات لبنی نسبت به 3 سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است و حال باید از دولتمردان پرسید که چرا 9 درصد مالیات ارزش افزوده را برای محصولات لبنی لحاظ می‌کنند از آن طرف از شیر خام مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌گیرند ولی از پاکت شیر می‌گیرند.

این صادرکننده نمونه لبنیات در مورد حجم صادرات خود به کشورهای اطراف در سال گذشته گفت: در سال 2015 مبلغ 204 میلیون دلار به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، کانادا، استرالیا، کشورهایی CIF و GCC صادرات داشته‌ایم و امسال نیز طی 8 ماه گذشته یک میلیون دلار انواع شیرخشک و پنیرهای سخت و نیمه‌سخت به روسیه صادر شده است و در این بین 600 تن محصولات لبنی در عراق می‌فروشیم.

سلیمانی به رایزنان اقتصادی توصیه کرد تا فکری به حال هزینه‌های گمرکی بین ایران و روسیه کنند چرا که تعرفه واردات لبنیات به روسیه از 15 درصد تنها به 11.4 درصد کاهش یافته است مضاف برآنکه هزینه‌های حمل‌ونقل صادراتی نیز داستان خاص خود را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در مورد سیاست یک بام و دو هوای استفاده از روغن پالم و واردات این روغن گفت: اگر روغن پالم بد است چرا مجوز واردات آن را می‌دهند و چرا در صنایع روغن خوراکی از این روغن در بطری‌ها استفاده می‌شود و فقط مشکل در صنایع لبنی است. ما در حوزه ماست سون بازار خوبی در کشور داشتیم و وزارت بهداشت با جریان‌سازی‌های اخیر ضربه سنگینی به ما وارد کرد و اکنون کار به جایی رسیده است که مردم از مغازه‌های لبنی سنتی خرید می‌کنند که عواقب آن بعدها مشخص می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسن ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    براي دفتر اداري ١٢٠ متر مربعي در غرب تهران ٤٥ ميليون تومان ماليات نقل و انتقال گرفتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس