کد خبر 968218
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
محمد ایمانی

اما از این خبر مهم که عبور کنیم، آمریکا از دسامبر سال گذشته میلادی (آذر ماه) بالغ بر شش ماه است وزیر دفاع ندارد. جالب‌تر اینکه ترامپ دیروز، به شکلی محترمانه، سرپرست این وزارت بی وزیر را هم برکنار کرد!

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

جدیت یا ناتوانی دولت آمریکا برای درگیری نظامی را از کجا می‌توان فهمید؟ احتمالاً شاخص‌های مختلفی در این باره قابل مطالعه است. اما یک شاخص مهم، وضعیت به هم ریخته وزارت دفاع (پنتاگون) در شش ماه گذشته است.

رسانه‌های آمریکایی طی چند ماه گذشته فاش کرده‌اند هر وقت درگیری پای بحث گزینه نظامی در مقابل ایران به میان آمده، اولین مخالف جدی مقامات پنتاگون بوده‌اند که خسارت‌های درگیری را برای آمریکا سنگین و غیر قابل جبران خوانده‌اند.

اما از این خبر مهم که عبور کنیم، آمریکا از دسامبر سال گذشته میلادی (آذر ماه) بالغ بر شش ماه است وزیر دفاع ندارد. جالب‌تر اینکه ترامپ دیروز، به شکلی محترمانه، سرپرست این وزارت بی وزیر را هم برکنار کرد!

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

پرونده "مُرسی" چگونه بسته شد؟

ضرب الاجل ایران؛ خط قرمز کدام است؟

آخرین فریب

ترامپ می‌گوید کناره گیری پاتریک شاناهان سرپرست پنتاگون، سبب شده این وزارت مهم برای بیش از ۶ ماه بدون رئیس باقی بماند.

ترامپ آذر ماه ۹۷، جیمز ماتیس را به خاطر اختلافات و در پوشش "استعفا و بازنشستگی" (!) برکنار کرد و این در حالی بود که سال ۲۰۱۸ میلادی، سال شکست سهمگین آمریکا در سوریه (جنگ نیابتی داعش و سپس ناتوانی در اعلام حمله به سوریه) محسوب می‌شد.

شایعات درباره استعفای "سگ هار" (لقب ماتیس) از مدتها پیش رواج پیدا کرده بود و همه از اختلاف نظرهای متیس و ترامپ درباره تعدادی از مسائل کلیدی خبر داشتند.

ترامپ هنگام برکناری ماتیس توییت زد "ژنرال متیس برای وادار کردن متحدان آمریکا در ادای سهمشان ازتعهدات نظامی خود کمک بزرگی به من بود." اما رسانه‌ها فاش کردند تصمیم ترامپ برای خروج نیروها از سوریه با انتقاد گسترده در آمریکا و میان متحدان روبرو شده و از جمله، ماتیس مخالف این تصمیم بوده است.

اما هر چه بود، بی ثبات شدن پنتاگون، نتیجه پایان جنگ سوریه به نفع ایران بود. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ماتیس بارها تلاش کرده بود ترامپ را از این کار منصرف کند.

همان زمان، ویلیام کوهن وزیر دفاع سابق در گفتگو با بی‌بی‌سی، کناره‌گیری ماتیس را "ضربه بزرگ به دولت آمریکا" خواند و گفت: "واقعاً نمی دانم ژنرال ماتیس تا کجا باید توهین‌ها یا رد توصیه‌هایش را توسط آقای ترامپ تحمل می کرد… وقتی ژنرال ماتیس و دیگران گفتند تا وقتی خواسته‌های واشنگتن و پیونگ‌یانگ دقیقاً از مذاکرات صلح با مشخص نشده، رئیس جمهور نباید با رهبر کره شمالی ملاقات کند، باز هم ترامپ این توصیه را رد کرد. "

پس از آن بود که ترامپ، پاتریک شاناهان را به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا معرفی کرد. ترامپ آن زمان در توئیتر نوشت: "پاتریک شاناهان فهرست بلندی از موفقیت‌ها را در حالیکه به عنوان معاون وزیر کار می کرده و حتی زمانیکه در شرکت هواپیمائی بوئینگ بود، در اختیار دارد".

اما او برای نشستن بر صندلی وزارت دفاع باید منتظر تأیید مجلس سنا می‌شد و گویا اختلافات در این باره هم حل نشده و ترامپ پشاپیش، شاناهان را نیز کنار گذاشته و مارک اسپر را جای وی معرفی کرده است.

ترامپ دیروز درباره مردی که طبق فضا سازی های تبلیغاتی باید فرمانده هر نوع جنگ القایی می‌شد، نوشت "شاناهان اعلام کرد که تصمیم به کناره گیری کرده، چرا که می‌خواهد وقت بیشتری را با خانواده اش بگذراند. شاناهان تصمیم گرفت تا در مسیر تأیید کنگره آمریکا قرار نگیرد".

این سربالایی سنگین، بی تردید حاصل قدرت نمایی زنجیره پیروز مقاومت، از عراق و سوریه و لبنان تا فلسطین و یمن است که پاییز سال گذشته به استعفای اعتراضی وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه عربستان ختم شد. با این وصف آیا آمریکا کمترین رمقی برای جنگ دارد؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس