اخبار ویژه روزنامه ها

انگلیس برای پیشگیری از ادامه پرونده شکایت ۶/۱ میلیارد دلاری بانک ملت ایران از دولت این کشور به دلیل اعمال محدودیت‌های غیرقانونی، با پرداخت غرامت به این بانک ایرانی موافقت کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*************

کیهان

میدل‌ایست‌آی: امارات و عربستان در باتلاق خودساخته گرفتار شده‌اند

«امارات و عربستان در باتلاقی که خودساخته‌اند، گرفتار شده‌اند».

دیوید هرست سردبیر میدل‌ایست‌آی با انتشار این ارزیابی نوشت: امارات بسیار وحشت‌زده به نظر می‌آید، ولیعهد ابوظبی از هر اقدامی علیه ایران حمایت کرد: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌ها علیه ایران، تشکیل ناتوی عربی، برگزاری کنفرانس «ضدایرانی» در لهستان، تروریستی دانستن سپاه پاسداران همه این حمایت‌ها برای آن بود که این شیخ‌نشین کوچک به یکی از ارکان اصلی سیاسی آمریکا در قبال ایران تبدیل شود. اما امروز این امیر، هزینه مواضعش را می‌پردازد.

یک منبع اماراتی مطلع تاکید کرد: «ما بسیار نگرانیم. «جان بولتون» با آن سرعتی که امارات انتظار دارد عمل نمی‌کند».

سه کنفرانس در مکه که همه با حضور «محمد بن‌زاید»، ولیعهد ابوظبی، برگزار شد نیز نتوانست به واکنشی منسجم و متحد علیه ایران بینجامد جز اینکه فاش شد که حمله سومی به بندر نفتی ینبع عربستان هم صورت گرفته است.

اما پیغامی که نشان انسجام و اتحاد داشت از جبهه مخالف صادر شد. «سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان»، سه هفته قبل تاکید کرد که اگر آمریکا جنگی در منطقه راه بیندازد «همه منطقه آتش خواهد گرفت» و قیمت نفت به ۳۰۰ دلار خواهد رسید و ابراز اطمینان کرد که چنین جنگی در نخواهد گرفت چون «برای همه آنها که درگیرند» عواقب عظیمی در پی خواهد داشت.
این پیغامی به همسایگان خلیجی ایران و شخص محمد بن‌زاید بود. چنان جنگی در منطقه بیمه را بالا می‌برد و پهلو گرفتن کشتی‌های تجاری در بنادر امارات به خصوص بندر فجیره را که دومین بندر بزرگ دنیا در حمل سوخت است کم می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، حجم مبادلات مالی غیر نفتی امارات با ایران به ۱۶/۸۳ میلیارد دلار رسید که اکثر آن از دبی بود. اکنون با تحریم‌های جدید بسیاری از شرکت‌های ایرانی از امارات خارج و در عمان و ترکیه و قطر مستقر شده‌اند.

انتقاد از سیاست‌های تنش‌زای محمد بن سلمان در بالاترین سطوح حاکمیتی دیده می‌شود. «محمد بن راشد آل‌مکتوم»، نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی، با انتشار توئیتی از مخالفتش با «سیاست‌های زشت» سخن گفت و تاکید کرد که تاریخ داوری خواهد کرد که آیا حاکمان عرب دستاوردهای بزرگی داشته‌اند یا صرفاً حرف‌های پوچ زده‌اند.
کارکنان سابق وزارت امور خارجه آمریکا اکنون دریافته‌اند که با میدان دادن به محمد بن‌زاید و رساندن این خلبان سابق نیروی هوایی امارات به موقعیت کنونی‌اش، یک «فرانکشتاین کوچک» ساخته‌اند، اما بسیار دیر شده است.

استراتژی ایران پس از پایان مهلت ۶۰ روزه‌اش به کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای به احتمال قوی خارج شدن از بندهای خاصی از این توافق خواهد بود. این استراتژی برای تعیین پیش‌شرط‌های ایران جواب خواهد داد. چرا باید ایران پیش از برداشته شدن تحریم‌ها دوباره وارد مذاکره شود؟

از سوی دیگر انصارالله می‌گوید: بانک اطلاعاتی ۳۰۰ هدف را دارند که برای ارسال پهپادهای تهاجمی خود آماده کرده‌اند. معضلی که ابوظبی در آن گیر افتاده قطعاً ساخته دست خودش است.
نویسنده در ادامه به پرخطری رفتارهای بن‌زاید و بن‌سلمان می‌پردازد و می‌نویسد: بن‌سلمان کمترین تعادل سیاسی را در مواضع خود دارد و بارها نشان داده که در جنگ بی‌پایانش با ایران و اخوان‌المسلمین توانایی ایجاد نزاع‌های تازه را دارد، اکنون در شرایط سختی به سر می‌برد. نیروهایش درگیر باتلاق یمن شده‌اند. مزدورانش در لیبی به هیچ جایی نرسیده‌اند و باز می‌کوشد همین معادله را در سودان اجرا کند.
شاید ترامپ هم با تاخیر دریابد که بزرگ‌ترین متحدش خطری بزرگ برای منافع نظامی آمریکا در خلیج فارس است.
 

صوفی: در انتخابات مجلس نه ائتلاف می‌کنیم، نه کاندیدای حداقلی می‌دهیم

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت در انتخابات مجلس ۹۸ نه ائتلاف می‌کنیم و نه کاندیدای حداقلی می‌دهیم.

علی صوفی به خبر آن‌لاین گفت: همان‌طور که آقای خاتمی گفت مردم دیگر به حرف او رای نمی‌دهند.

برداشتی از ناکارآمدی مجلس وجود دارد و همه اصلاح‌طلبان از چهره‌های اصلی مانند آقای خاتمی و چهره‌های دیگر اصلاح‌طلب به این قضیه اذعان دارند و دفاعی در برابر این ناکارآمدی ندارند که بگویند ما قوی هستیم، اما علت قضیه کاملاً مشخص است و نمی‌شد یکباره تغییر ایجاد کرد. علت این بود که ما در شرایطی وارد انتخابات ۹۲ و ۹۶ شدیم که دستمان بسته بود و شورای نگهبان تمام کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از آقای هاشمی رفسنجانی گرفته تا باقی کاندیداهای اصلاح‌طلب را قلع و قمع کرد. در واقع ما را در شرایطی قرار دادند که یا باید از صحنه انتخابات خارج می‌شدیم که اوضاع بر همان پاشنه بچرخد - خارج شدن از صحنه انتخابات هم می‌توانست اوضاع را همچنان در دستان تندروهایی باقی بگذارد که کشور را به ورطه خطرناک حمله نظامی قرار داده بودند- یا آنکه اصلاح‌طلبان با همین شرایط وارد می شدند. در سال ۹۲ کاندیدای حداکثری آقای هاشمی بود و در کنار او آقای روحانی و آقای دکتر عارف قرار داشتند، به هر حال بر آقای روحانی اجماع شد و مردم هم به شدت استقبال کردند و به آقای روحانی رای دادند.

وی می‌افزاید: همه اصلاح‌طلبان به فراکسیون امید انتقاد دارند. در داخل فراکسیون امید هم مثلاً اگر پای صحبت آقای عارف بنشینیم ایشان به شدت از اعضای لیست امید در مجلس گله‌مند هستند. در حال حاضر هم کار به جایی رسید که ایشان با قاطعیت تمام می‌گوید ما دیگر در آینده آن لیست التقاطی قبلی را نخواهیم بست.

کاندیدای حداقلی و حداکثری که شما مطرح می‌کنید یک بحث هویتی است. یک کاندیدای حداکثری یعنی کسی که هویت خاص آن جریان را دارد و برای آرمان آن جریان حاضر است هزینه بدهد و از منافع شخصی خودش بگذرد. اما یک نیروی حداقلی یعنی فردی که بلیطش برده و براساس شانسی که آورده وارد میدان شده و در این ماجرا هویت سیاسی قابل اتکایی ندارد..

صوفی گفت: برآورد من از مجموع نظرات این است که اصلاح‌طلبان با اقلیت حضور فعالی خواهند داشت. به‌عنوان مثال اگر ما بخواهیم در تهران ۳۰ نفر را به‌عنوان کاندیدا معرفی کنیم و اگر ۲۰ کاندیدای حداکثری شناخته شده داشته باشیم، نیاز نیست که ۳۰ نفر را معرفی کنیم، می‌توان به همین ۲۰ نفر قناعت کرد. شاید در کل کشور به جای ۲۹۰ نفر کاندیدا، ناچار به معرفی ۱۰۰ کاندیدای برجسته شویم. ما باز هم در انتخابات شرکت می‌کنیم اما تن به لیست حداقلی یا لیست ائتلافی نخواهیم داد.

اظهارات صوفی درباره نامزدهای حداقلی و حداکثری در حالی است که اولاً هاشمی مطلقاً نامزد اصلاح‌طلبان نبود و ثانیاً این طیف در کنار روحانی، عارف (معاون اول دولت اصلاحات) را هم داشتند اما چون می‌دانستند رای نمی‌آورد، مجبور شدند آویزان روحانی شوند. آنها در مجلس نیز طی ۳ سال گذشته از کمیتی برخوردار بودند که توانستند پزشکیان و مطهری را نایب‌رئیس مجلس کنند اما حمایت‌های آنها جز خسارت، خاصیتی بر زندگی مردم نداشت در عین حال باید گفت فهرست‌های حداکثری این طیف، مجلس ششم و شورای شهر اول تهران را تداعی می‌کند که اولی محل سیاست‌بازی و دهن‌کجی به معیشت مردم شد تا آنجا که هنگام تحصن و استعفاء مردم مطلقاً اعتنایی به فراکسیون اکثریت اصلاح‌طلبان نکردند. شورای شهر نیز آن‌قدر سیاسی‌کاری کرد و کارها را قفل نمود که از سوی وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شد و مردم پس از آن به مجلسی متفاوت (مجلس هفتم) و شورای شهر دوم (اصولگرا) رای دادند.
 

فاز ۱۱ پارس جنوبی پا در هوا ماند، چون مرغ توتال را غاز پنداشتند

دو سال تاخیر در بهره‌برداری از فاز یازده پارس جنوبی، نتیجه اعتماد وزارت نفت به شرکت فرانسوی توتال بود.

روزنامه جام‌جم در این زمینه نوشت: فاز ۱۱ پارس جنوبی، قربانی انتظار وزارت نفت برای واگذاری آن به شرکت‌های خارجی شده است. سال گذشته شرکت فرانسوی توتال زیر قرارداد خود برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی زد و تمام آرزوهای تکنوکرات‌های وزارت نفت را بر باد داد. با این حال، همچنان مسئولان وزارت نفت از واگذاری این فاز به شرکت‌های داخلی خودداری می‌کنند، در حالی که چند شرکت داخلی برای توسعه آن آماده‌اند.

به گفته فعالان صنعت نفت، اگر از سال ۹۲ فاز ۱۱ را به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌کردیم اکنون و پس از شش سال قطعاً فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره‌برداری بود ولی همیشه مرغ همسایه غاز است. فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از فازهای مرزی و مهم‌ترین طرح بر زمین مانده پارس جنوبی است که از سال ۱۳۷۹ تاکنون (حدود ۱۹ سال) در فرآیند امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مختلف بوده و نمادی از بدعهدی شرکت‌های خارجی در صنعت نفت و گاز ایران است.

به نظر می‌رسد وزارت نفت نباید بیش از این منتظر وقت‌کشی توتال‌ها بماند و بهتر است شرکت‌های ایرانی را به وعده‌های پوچ خارجی ترجیح داده و هرچه سریع‌تر توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را با توان داخلی کلید بزند. پس از خروج شرکت توتال فرانسه از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۸۱ درصد از این قرارداد به شرکت CNPC چین رسید. این شرکت باید پس از اعلام رسمی ایران نسبت به انتقال سهام توتال، نسبت به تعیین آغاز عملیات اجرایی توسعه این فاز مرزی از میدان مشترک پارس جنوبی با شریک ایرانی طرح (شرکت پتروپارس) و کارفرمای طرح (شرکت نفت و گاز پارس) وارد مذاکره می‌شد، اما علی‌رغم پیگیری‌های مجموعه وزارت نفت، چینی‌ها نسبت به ایفای تعهدات خود در قرارداد فاز ۱۱ بی‌توجهی کردند و حتی پاسخ تماس‌های وزارت نفت را ندادند.

رضا خیامیان، عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خصوص اعلام آمادگی شرکت‌های ایرانی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: ماه رمضان سال گذشته در دیداری که با جمعی دیگر از فعالان اقتصادی با رئیس جمهور داشتیم واگذاری فاز ۱۱ پارس جنوبی به شرکت‌های داخلی را مطرح کردم که ایشان از این امر استقبال کردند.

همچنین قرار شد طرح ۴ میلیارد یورویی شرکت توتال به صد طرح کوچک تقسیم شده و در اختیار شرکت‌های کوچک اروپایی و داخلی قرار گیرد چون سهامدار این شرکت‌ها آمریکایی نیست که در شرایط تحریمی از این طرح خارج شوند.

وی افزود: با این حال بنده اعتقاد دارم خود شرکت‌های ایرانی می‌توانند به راحتی این فاز را توسعه دهند کما اینکه اگر از سال ۹۲ فاز ۱۱ را به این شرکت‌ها واگذار می‌کردیم اکنون و پس از گذشت شش سال قطعاً فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره‌برداری بود ولی همیشه مرغ همسایه غاز است.
 

چرا ۱۰ میلیون مسکن ساخته شد اما ۲/۴ میلیون خانوار صاحب خانه شدند؟

یک علت مهم عدم اجرای مالیات بر عایدی مسکن، وجود ذی‌نفعان پرنفوذ است.

روزنامه فرهیختگان در این زمینه می‌نویسد: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از هزینه‌های اقشار و دهک‌های پایین درآمدی را مسکن تشکیل داده است. براساس آمار بانک مرکزی، به‌طور میانگین مردم تهران نزدیک به ۵۰ درصد از درآمد خود را برای مسکن هزینه می‌کنند که این مسئله در دهک‌های پایین و کم‌درآمد به ۷۰ درصد هم می‌رسد.

افزایش بیش از دو تا سه برابری قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال گذشته و امسال موجب شده تعداد زیادی از خانوارها به حاشیه شهرها مهاجرت کنند که همین مسئله فشارهای روحی و آسیب‌های اجتماعی متعددی را به وجود می‌آورد.

براساس آمارها نیز شاخص دسترسی به مسکن در کشور به بیش از ۱۵ سال و در تهران به حدود ۲۰ سال رسیده است. اما به راستی راهکار حل این معضل چیست؟

کارشناسان اقتصادی عامل اصلی این وضعیت را تبدیل «تقاضای مصرفی» به «تقاضای سرمایه‌ای» در بخش مسکن می‌دانند و معتقدند برخی افراد، که عمدتاً از تمکن مالی خوبی برخوردارند، با خرید بیش از نیاز مسکن، یعنی بیشتر از یک واحد برای سکونت، نوسانات بازار املاک و مستغلات را تشدید می‌کنند. بازار مسکن دچار انحصار و دلالی شده است؛

طبق آمارها در ۱۰ سال اخیر ۱۰/۵ میلیون مسکن در کشور تولید شده است اما تنها ۲/۴ میلیون خانوار صاحب خانه شده‌اند؛ این یعنی مسکن‌های تولیدی به قصد سکونت خریداری نشده و خریداران، این خانه‌ها را برای افزایش سرمایه و کسب سود خود خریداری کرده‌اند. اما بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلات معیشتی امروز جامعه، ثمره سوءمدیریت و عدم‌عزم کافی برای اقدام و استفاده از راهکارهای کارشناسان اقتصادی است. سال گذشته مجلس برای کنترل قیمت مسکن و جلوگیری از دلالی و سوداگری، طرحی را با نام مالیات بر عایدی سرمایه ارائه داد؛ این قانون در اغلب کشورهای جهان اجرا شده و موفق بوده است؛ اما در کشور ما به چنین قوانینی برای مقابله با پدیده سوداگری اهمیت داده نمی‌شود. طبق متن این طرح، واحدهای مسکونی مردم به تعداد اعضای خانواده، املاک نوساز، زمین‌های کشاورزی و املاک صنعتی از پرداخت این مالیات معاف خواهند بود و تنها سوداگران که افراد معدود اما موثری در ایجاد نوسانات و افزایش قیمت مسکن هستند، باید این مالیات را پرداخت کنند.

ابتدای سال ۹۷ طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن مطرح شد و با وجود اینکه کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ اما جزئیات آن هنوز بررسی نشده و روزبه‌روز عقب می‌افتد. مجلس درحال بررسی طرح مذکور بود که دولت وعده ارائه لایحه جامع مالیات بر عایدی سرمایه را داد؛ اما با گذشت بیش از هفت ماه، هنوز این وعده محقق نشده است و تنها به عاملی برای متوقف شدن طرحی به این مهمی شده است. پیش از این، طرح این قانون در سال ۱۳۹۳ نیز با مخالفت وزیر راه و شهرسازی و لابی ذی‌نفعان از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد و حتی قانون مالیات بر خانه‌های خالی که در سال ۹۴ تصویب شد نیز با اهمال‌کاری وزارت راه و شهرسازی هنوز اجرا نشده است. مسئولان اقتصادی دولت و مجلس باید پاسخگوی این وضعیت نابسامان مسکن باشند و اعلام کنند چرا طرحی که به بهترین شکل جلوی افزایش قیمت مسکن را می‌گیرد، هنوز تصویب و اجرایی نشده است؟
 

استقبال کارگزاران از پاسخ صریح ایران به میانجی‌گری ژاپن

ارگان حزب کارگزاران با استقبال از اظهارات رهبر انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن تصریح کرد: پیام ایران به روشنی و صراحت منتقل شد مبنی بر اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست. بنابراین سفر آبه برای ایران موفقیت بود.

روزنامه سازندگی به قلم عضو مرکزیت حزب نوشت: با وجود تحلیل‌های مختلف در باب سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران، من آن را سفر موفقیت‌آمیزی ارزیابی می‌کنم. واقعیت این است که این کشور شریک مناسبی برای آمریکا و یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی است و صحبت‌هایی که در این سفر میان او و مسئولان ایران رد و بدل شد هیچکدام حاکی از شکست سفر او نبود. البته خیلی‌ها معتقد بودند که سفر آبه به قصد میانجی‌گری میان آمریکا و ایران انجام شد و از این منظر آن را شکست خورده می‌دانند که منجر به پیام مثبتی از سوی ایران در این باره نشد. در حالی که نکته مهم به لحاظ دیپلماتیک این است که اصل این سفر و پیام‌رسانی آبه به انجام رسید. درست است که ایران پیام خاصی به او نداد اما سخنانی که رهبر انقلاب با شخص آبه بیان کردند در واقع نوعی پیام روشن به آن طرف بود. بنابراین هم اصل پیام رد و بدل شد و هم به نحو مناسبی این کار انجام گرفت؛ چرا که این پیام به روشنی و صراحت به طرف مقابل منتقل شد که شما قابل اعتماد نیستید. از این نظر من سفر آبه را سفر موفقیت‌آمیزی می‌دانم. البته موضع رسمی ایران تا پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن این بود که ایران به دنبال احیای روابط سنتی خودش با ژاپن و احیای روابط دو جانبه خود با این کشور است. اگر از این منظر به سفر آبه نگاه کنیم علائم خاصی از دست‌یابی به این هدف دیده نمی‌شود؛ هر چند این سفر در مجموع می‌تواند آغازگر روابط بهتری هم میان طرفین باشد. بنابراین اگر از منظر میانجی‌گری آبه در روابط ایران و آمریکا بخواهیم به این سفر نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم ایران توانست دلخوری‌هایی که از آمریکا دارد را به گوش آنها برساند و پیام آنها برای مذاکره با ایران را هم دریافت کند. اما از منظر روابط دو جانبه با ژاپن هم می‌شود گفت آنچه اتفاق افتاد دست‌کم تأثیر منفی بر این روابط نداشت و اتفاقاً تأثیری هر چند کم اما مثبت بر این رابطه داشت. هر چند من مانند عده‌ای که معتقدند ایران فرصت خوب احیای رابطه خود با ژاپن را در این سفر از دست داد، فرصت را از دست رفته نمی‌بینم اما واقعیت این است که با وجود اعلام اهداف دیپلماتیک ایران از این سفر و تقویت روابط دوجانبه با ژاپن ما شاهد اجرای برنامه خاصی در این باره از طرف ایران نبودیم و به نظر می‌رسد خللی در این رابطه وجود داشت. هر چند این نکته را هم نباید نادیده گرفت که در واقعیت هم هدف سفر آبه همان واسطه‌گری میان ایران و آمریکا بود و در نتیجه آمادگی برای کار کردن روی روابط دو جانبه ایران و ژاپن ایجاد نشد و کاری در این زمینه صورت نگرفت.


ایران

ادعای سفر هیأت ایرانی به قاهره

خبر اول اینکه، یک رسانه عربی با اشاره به اینکه مصر اخیراً کانال ارتباطی با ایران ایجاد کرده است مدعی شد که برخی مسئولان ایرانی اخیراً به قاهره سفر داشته‌اند و در رابطه با آخرین تحولات منطقه از جمله حوادث دریای عمان و بندر فجیره بحث و تبادل نظر کردند. به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید به نقل از برخی منابع مصری بلندپایه نوشت: «دولت مصر دست داشتن تهران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان را بعید می‌داند اما همزمان تهران را از مسئولیت حملات موشکی انصارالله به فرودگاه‌های عربستان معاف نمی‌کند.» این منابع با اشاره به اینکه روابط ایران و مصر در سطح امنیتی است و به سطح دیپلماتیک نرسیده است، در پاسخ به این سؤال که ممکن است تماس‌های اخیر قاهره با تهران با هماهنگی همپیمانان مصر یعنی عربستان و امارات باشد، گفتند: مصر در این رابطه تفاهم‌هایی با شرکای خود دارد و نوع مواضع مصر در رابطه با ایران با مواضع عربستان و امارات متفاوت است و تفاوت‌ها در رابطه با موضعگیری نسبت به تهران منجر به ایجاد اختلاف در ائتلاف مصر با کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) شده است.

دلجویی یادگار امام از خانواده علیرضا شیرمحمدعلی

خبر دیگر اینکه، مدیرعامل بنیاد باران از تماس تلفنی سید حسن خمینی با خانواده علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی کشته شده در زندان فشافویه خبر داد. به گزارش ایلنا، جواد امام در توضیح این تماس گفت: سید حسن خمینی روز گذشته در تماسی با خانواده شیرمحمدعلی ضمن ابراز همدردی و تأسف بعد از درخواست آنها مبنی بر پیگیری دادخواهی در پرونده فرزندشان گفته است که با اینکه من مسئولیتی ندارم اما به نوبه خودم پیگیری می‌کنم که به دادخواهی شما رسیدگی شود. علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی ۲۱ ساله‌ای بود که در زندان فشافویه به قتل رسید.

۳۰ کارشناس رسمی دادگستری متهم بانک سرمایه

با خبر شدیم که، پای کارشناسان رسمی دادگستری هم به پرونده متهمان بانک سرمایه باز شد. این کارشناسان که تعدادشان به ۳۰ نفر می‎رسد، تفهیم اتهام شدند یا در آستانه تفهیم اتهام و صدور کیفرخواست قرار دارند. به گزارش ایسنا، قهرمانی نماینده دادستان تهران در دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان بانک سرمایه که دیروز در شعبه سه دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد، گفت: به کانون کارشناسان دادگستری اعلام می‌کنم ضمن قدردانی از زحمات شما، اینکه در یک پرونده بانک سرمایه ۳۰ کارشناس گزارش خلاف واقع ارائه کردند باید به مردم توضیح دهید و راه‌های پیشگیری را بررسی کنید.

ترامپ: دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیستیم

دست آخر اینکه، رئیس‌جمهور امریکا دوشنبه در مصاحبه‌ای با نشریه «تایم» هدف قرار گرفتن دو نفتکش در دریای عمان را حادثه‌ای «جزئی» توصیف کرد.به گزارش تسنیم، «دونالد ترامپ» گفت که دریای عمان اکنون نسبت به گذشته از اهمیت راهبردی کمتری برای ایالات متحده برخوردار است، در حالی که چین و ژاپن با توجه به نیازشان به نفت هنوز نگاهشان معطوف این منطقه است.ترامپ در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا در حال بررسی اقدام نظامی علیه ایران است، گفت: «نمی‌گویم که اینطور است. اصلاً نمی‌توانم چنین چیزی بگویم.»

خراسان

وعده استخدام به کارمندان پروژه ها ندهید

یک مقام اجرایی در تذکری خطاب به تعدادی از ادارات و سازمان ها، به آنها متذکر شده با توجه به اینکه نیروهای مربوط به طرح های عمرانی یا تملک دارایی های سرمایه ای، کارمند دستگاه دولتی محسوب نمی شوند و تعداد و کیفیت آنها بر اساس شرایط طرح شده و در برهه های مختلف زمانی متفاوت است، بنابراین باید توجه داشت این ارتباط کاری به معنای صدور مجوز استخدام یا همکاری با ادارات و سازمان ها پس از پایان طرح مصوب نیست و موضوع همکاری پس از پایان پروژه یا فازهای آن (حسب مورد) پایان می یابد.
 

آرمان

آزادی شهردار زابل با وثیقه چند میلیاردی

شنیده شد که دادستان سیستان وبلوچستان درباره آخرین وضعیت پرونده اختلاس در شهرداری زابل، گفت: تنها در جرائمی که مجازات آن اعدام و سلب حیات باشد می‌توان بازداشت موقت را تا مدت دوسال تمدید کرد اما شهردار زابل به قید وثیقه چندین میلیاردی قریب به یک‌ماه قبل آزاد شده است. حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد افزود: از طرف بازپرس پرونده نیز به وی اخطار داده شده تا ظرف مدت ۵روز نسبت به بیان آخرین دفاعیات خود در دادگاه حاضر شود که البته حضور در این جلسه الزامی نیست و حقی است که دادگاه برای متهم ایجاد می‌کند و پس از پایان مهلت قانونی قرار مقتضی برای وی و سایر متهمان پرونده شهرداری صادر خواهد شد.

متفرق‌کردن هواداران پرسپولیس با آب

شنیده شد که دو روز از خبر قطعی حضور برانکو در الاهلی عربستان می‌گذرد و هواداران پرسپولیس عصبانی‌تر از هر زمان دیگری، اخبار باشگاه محبوب خود را پیگیری می‌کنند. آنها در مقابل باشگاه پرسپولیس تجمع کردند اما تجمع آنها با تعداد بیشتر و شعارهای رادیکالی‌تر برگزار شده و هدف آن استعفای مدیرعامل، هیات مدیره و سرپرست است. تجمع اعتراض‌آمیز پرسپولیسی‌ها مقابل ساختمان باشگاه صدای اهالی محله را درآورد. دومین روز تجمع اعتراض‌آمیز هواداران پرسپولیس مقابل ساختمان باشگاه صورت گرفت و سروصداهای ایجاد شده در این تجمع باعث اعتراض ساکنان محله و خانه‌های اطراف باشگاه شده است. یکی از این ساکنان در اعتراض به سروصدای ایجاد شده سعی کرد با گرفتن آب به روی هواداران پرسپولیس آنها را متفرق کند.

تصاویر تجمع اعتراضی فارس قدیمی است!

شنیده شد که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: فیلم‌ها و تصاویری که به اسم تجمع اعتراضی مردم کازرون در شبکه‌های مجازی انتشاریافته قدیمی و آرشیوی است. سیداحمد احمدی‌زاده افزود: برخی شبکه‌های معاند، فراخوانی مبنی بر تجمع مردم کازرون در روز ۲۵ خرداد ۹۸ نشر دادند اما از این فراخوان هیچ استقبالی نشد که این شبکه‌ها برای حفظ آبروی خود اقدام به انتشار تصاویر آرشیوی و قدیمی کردند. وی افزود: دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب باید بدانند که مردم به‌رغم مسائل و مشکلاتی که دارند هیچ‌گاه به نظام و انقلاب پشت نمی‌کنند و فریب ترفندها و حقه‌های نخ‌نما شده و کهنه رسانه‌ها و شبکه‌های معاند را نمی‌خورند. احمدی‌زاده اظهار داشت: مردم ولایتمدار و انقلابی کازرون نیز که نسبت به این نقشه دشمنان آگاهی یافته بودند ضمن بی‌تفاوتی در قبال این فراخوان، اعتراض خود را از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی نسبت به این‌گونه اقدامات کور اعلام کردند.

بازداشت پلاتینی به‌دلیل اعطای میزبانی به قطر

شنیده شد که میشائیل پلاتینی به خاطر تفحص درباره اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر در کشور فرانسه دستگیر شد. میشائیل پلاتینی ۶۳ ساله که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در یوفا و فیفا فعالیت داشت، به دلیل دریافت و پرداخت رشوه با محرومیت طولانی مدت روبه‌رو شده است. پلاتینی اکنون در زادگاه خود در فرانسه دستگیر شد تا درباره اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر توضیح دهد. قطر در دسامبر ۲۰۱۰ به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد، ولی حواشی زیادی درباره اعطای این میزبانی به قطر وجود داشت و گزارش‌های زیادی منتشر شده است که نشان می‌دهد تخلفاتی در این راه وجود داشته است. پلاتینی در سال ۲۰۱۶ قصد داشت تا جانشین بلاتر در فیفا شود، ولی برملاشدن تخلفات زیادی که او انجام داده بود باعث شد تا او همراه بلاتر با محرومیت سنگینی روبه‌رو شوند و جیانی اینفانتینو به‌عنوان رئیس جدید فیفا انتخاب شود.

وزیر سابق بهداشت جراح چشم یک فوتبالیست

شنیده شد که حمزه بروایه از بازیکنان پیشین فوتبال است که مقطعی هم عضو تیم نونهالان و نوجوانان بود و حتی قرار بود در ترکیب تیم جوانان استقلال هم قرار بگیرد. وی اما به خاطر مشکلی که حدود ۱۰ سال پیش و در اثر پرش شراره آتش برایش ایجاد شد، مجبور به کنار گذاشتن فوتبال شد چراکه به‌خاطر این اتفاق چشم او دچار نابینایی نسبی شده بود. بروایه سال‌های گذشته را با همین شرایط طی کرد در حالی که به گفته پزشکان و در صورت عدم پیوند قرنیه، او به‌زودی بینایی‌اش را از دست می‌دهد. در همین راستا با پیگیری‌های انجام شده و همچنین رایزنی‌های صورت گرفته توسط محمدهادی ایازی معاون پیشین وزیر بهداشت، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت و درمان، درمان جراحی پیوند قرنیه و درمان حمزه بروایه را برعهده گرفت. او با حضور در کلینیک نور تهران فرآیند درمان را آغاز کرد.

توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان

شنیده شد که دادستان کرمان گفت: به لحاظ تبعات اجتماعی دستور توقیف اکران فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» در سراسر سینماهای استان کرمان صادر شد. دادخدا سالاری اظهار کرد: پس از رصد فضای مجازی توسط معاونت رصد فضای مجازی و معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز کرمان و با توجه به واکنش‌های اجتماعی در بین مردم استان در خصوص لهجه کرمانی بازیگری که در نقش فروشنده موادمخدر بازی می‌کرد و موجب اعتراضات شدید مردمی شده دستور توقیف اکران این فیلم در سطح استان کرمان صادر و اقدامات مقتضی در خصوص پیگیری موضوع صادر شده است.

نامه فرزند شهید به ترامپ

شنیده شد که مهناز امینی فرزند شهید کریم امینی از شهدای دوران دفاع مقدس که در اوایل دی سال ۱۳۶۵ در منطقه نفتی مارون۲ (امیدیه) دچار سوختگی ۹۰ درصد شد و ۴۰ روز بعد در تاریخ دهم بهمن به شهادت رسید، جهت پاسخ به یاوه‌گویی‌های اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای وی نامه نوشت. در بخشی از نامه آمده است: پیروزی‌های اسلام در گذشته با اسلحه ایمان به خدا بوده است و آن اسلحه همچنان وجود دارد. آن اسلحه، سلاح هسته‌ای نیست. ما افغانستان و عراق نیستیم که شما به بهانه طالبان و سلاح شیمیایی آنها را نابود کردید. به حافظه تاریخی ملت‌ها احترام بگذاریم. در نزد ملت‌ها یک مادر یمنی با یک فرزند سوریه‌ای و یک شهروند پاریسی با یک تبعه آمریکایی تفاوتی ندارد.

موافقت انگلیس با پرداخت غرامت به ایران

شنیده شد که انگلیس برای پیشگیری از ادامه پرونده شکایت ۶/۱ میلیارد دلاری بانک ملت ایران از دولت این کشور به دلیل اعمال محدودیت‌های غیرقانونی، با پرداخت غرامت به این بانک ایرانی موافقت کرد. تارنمای خبری بلومبرگ گزارش داد که دولت انگلیس در مذاکرات با بانک ملت ایران برای حل و فصل این پرونده موافقت کرده است.

تجمع بازنشستگان مقابل مجلس

شنیده شد که جمعی از بازنشستگان مقابل مجلس تجمع کردند و خواستار افزایش حقوق بازنشستگان و اجرای عدالت شدند. جمعی از بازنشستگان با تجمع در مقابل مجلس خواستار اجرای صحیح قانون مدیریت خدمات کشوری شدند. آنها در پلاکاردها و شعارهایشان از نمایندگان درخواست رسیدگی به این موضوع و اجرای عدالت را مطرح می‌کردند.

دستگیری عضو شورای بروجرد

شنیده شد که یک عضو شورای شهر بروجرد به‌دلیل فساد اقتصادی دستگیر شد. در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی، یک عضو شورای شهر بروجرد به‌دلیل فساد مالی دستگیر شد. برخی از رسانه‌ها به اشتباه از دستگیری چند نفر خبر دادند در حالی‌که فقط یک نفر دستگیر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
    0 0
    کندن یک مو از خرس هم خوبه انگلیس باید سزای کارهاشو ببینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس