کد خبر 967734
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
کوشنر و بن سلمان

یک نویسنده انگلیسی ادعا کرد که داماد رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا برای بازداشتن عربستان سعودی از آغاز موج جدیدی از اعدام‌ها در این کشور پادشاهی وارد عمل شده است.

به گزارش مشرق، «دیوید هرتز» نویسنده انگلیسی در پایگاه خبری «میدل ایست آی» به نقل از دو منبع سعودی، نوشت: اوایل ماه جاری میلادی چند روز پس از گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکایی درباره تصمیم عربستان سعودی به اعدام «مرتجی عبدالله القریرص» نوجوان ۱۸ ساله، جرد کوشنر با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی تماس تلفنی گرفت.

بیشتر بخوانید:

کوشنر در این تماس تلفنی، هشدار داد که در حالی‌که کاخ سفید برای جلب حمایت‌ها از اقدام علیه ایران تلاش می‌کند موج جدید عملیات اعدام‌ها به وجهه ریاض در کنگره لطمه می‌زند.

کوشنر به ولیعهد سعودی همچنین تأکید کرد، رسوایی ناشی از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار عربستانی، که در دوم اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول به وقوع پیوست، در واشنگتن فروکش کرده است «و اکنون، زمان مناسب برای اجرای اعدام‌های جدید نیست که می‌تواند دوباره وجهه عربستان سعودی را تخریب کند».

داماد ترامپ مسئله فعالان زن زندانی در عربستان را مطرح کرد. نویسنده بر این باور است که این گفت‌وگوی تلفنی نشان می‌دهد که کاخ سفید تلاش دارد رسوایی ناشی از جنایت قتل خاشقجی را به جای این‌که برای محاکمه کردن عاملان آن تلاش کند، دفن کند.

این نویسنده به نقل از یک منبع عربستانی، نوشت بن‌سلمان با سکوت به کوشنر گوش می‌داد، «او بحث نمی‌کرد ولی قول چیزی را هم نداد»، ولی حاکم فعلی کشور به شدت و علناً از فشارهای واشنگتن ناراحت بود.

این دلخوری بن‌سلمان از فشارهای این‌چینی واشنگتن، در گفت‌وگوی اخیر او با روزنامه «الشرق الاوسط» کاملاً آشکار بود. این شاهزاده تأکید کرد، فشارهای بین‌المللی علیه او «یا برخی هجمه‌های رسانه‌ای یا برخی مواضع در ایالات متحده به منافع مشترک دو کشور خدمت نمی‌کند».

وی افزود: «ما در گذشته نیز با چنین هجمه‌هایی مواجه شدیم که غالباً جانبدارانه و بدون استناد به اطلاعات دقیق بود». او به همپیمانان سعودی در مورد «مداخله در امور داخلی این کشور» هشدار داد.

در این مقاله، نویسنده به گزارش خبرگزاری «رویترز» اشاره کرد که به نقل از یک منبع سعودی اعلام کرده است که مرتجی القریرص اعدام نمی‌شود و مجازات او به ۱۲ سال زندان کاهش یافته است.

نویسنده مقاله افزود، اطلاعاتی درباره سرنوشت سه نوجوان دیگر که در زندان به‌سر می‌برند، یعنی «علی النمر»، «داوود المرهون» و «عبدالله الزاهر» ندارد. همچنین گزارش‌هایی درباره ۳ تن از علمای دینی بارز، «سلمان العوده»، «عوض القرنی» و «علی العمری»، منتشر نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس