کد خبر 967131
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
فرودگاه ابها

انصارالله یمن با حملات متعدد به ریاض و ابوظبی موفق شده است پس از ایجاد موازنه قدرت اکنون موازنه وحشت را نیز ایجاد کند.

به گزارش مشرق، با وجود گذشت ۵۰ ماه از حمله ائتلاف سعودی به یمن روند تحولات به گونه‌ای است که نه تنها به زعم سعودی‌ها، جنگ یمن چند هفته‌ای به پایان نرسیده بلکه اکنون عربستان و امارات به دنبال نوعی فرار از باتلاق یمن هستند. انصارالله یمن با حملات متعدد به ریاض و ابوظبی موفق شده است پس از ایجاد موازنه قدرت اکنون موازنه وحشت را نیز ایجاد کند. حملات متعدد به فرودگاه‌ها و مواضع متجاوزان و رونمایی انصارالله از پهپادها و موشک‌های مدرن باعث ایجاد این موازنه شده است. در ادامه مهم‌ترین حملات انصارالله در ۵۰ ماه گذشته بررسی و در نهایت چگونگی ایجاد این موازنه وحشت تحلیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

فیلم / فرودگاه سعودی پس از حمله پهپادی یمن

۱. حمله به قلب اقتصادی عربستان


انقلابیون یمنی روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۹۷ برای نخستین بار با استفاده از پهپاد به آسمان ریاض نفوذ کرده و یکی از شرکت‌های پالایشگاه نفتی آرامکو را هدف قرارداد. بر این اساس یک پهپاد دور برد از نوع "صماد ۲"، پالایشگاه آرامکو در ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داد. پهپاد صماد -۲ مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی کرد و از صدها رادارها و سیستم‌های رهگیری هوایی عبور کرد و به ریاض پایتخت عربستان رسید و به یک هدف راهبردی مهم حمله کرد. شرکت آرامکو، شریان اصلی اقتصاد سعودی‌ها و بزرگترین شرکت جهانی نفتی است.


۲. ضربه محکم انصارالله به امارات

مرداد ماه سال ۹۷ سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن هشدار به شرکت‌های خارجی درباره ماندن و سرمایه‌گذاری در امارات و عربستان از آنها خواست که فوراً از این کشورها خارج شوند. تنها یک روز پس از این هشدار، تهدیدهای انصارالله عملیاتی شد و فرودگاه ابوظبی و کشتی‌های جنگی عربستان در دریای سرخ هدف قرار گرفتند. واحد پهپادی یمن با یک فروند پهپاد از نوع صماد ۳، فرودگاه بین المللی ابوظبی را چند بار هدف قرار داد. مقامات امارات در آن زمان این حمله را تکذیب کردند. اما پس از ۱۰ ماه انصارالله یمن با انتشار فیلم این حمله از یک طرف صحت حمله را اثبات کرد و از طرف دیگر قدرت اطلاعاتی خود را به رخ متجاوزان کشید. چرا که این فیلم از دوربین‌های داخل فرودگاه گرفته شده و این به معنای نفوذ اطلاعاتی انصارالله در فرودگاه ابوظبی و به دست آوردن فیلم است.


۳. ناوچه‌های سعودی هدف موشک‌های انصارالله


مرداد ماه ۹۷ دو کشتی جنگی عربستان مورد حمله موشکی انصارالله قرار گرفت. ارتش یمن و نیروهای انصارالله اعلام کردند، ناو "الدمام" در سواحل غربی یمن هدف قرار گرفت. ناو الدمام از مدرن‌ترین ناوهای فعال در نیروی دریایی عربستان است و به این ترتیب نیروها انصارالله توانسته‌اند یکی از بهترین شناورهای سعودی‌ها را شکار کنند. از سوی دیگر، نیروی دریایی یمن در کمتر از ۲۴ ساعت توانست یک فروند کشتی دیگر ائتلاف سعودی را در سواحل غربی یمن هدف قرار دهد.


۴. حمله به تاسیسات نفتی


ارتش یمن ۲۴ اردیبهشت ۹۸ با هفت پهپاد انتحاری تأسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داد. در این حمله ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه ینبع هدف قرار گرفت که به دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به طور کامل متوقف شد. شهر ینبع از مهم‌ترین بنادر عربستان است که یکی از چهار پالایشگاه اصلی سعودی در این شهر قرار دارد. خط لوله ‎بقیق - ‎ینبع به طول ۱۲۰۰ کیلومتر، به تنهایی ظرفیتی بالغ بر ۴۰ درصد صادرات نفت خام عربستان را به خود اختصاص داده است. این حمله باعث خسارت ۳۱ میلیارد دلاری به سهام شرکت نفتی عربستان در بورس این کشور شد.


۵. فرودگاه نجران و جیزان، هدف حملات مکرر


اواخر اردیبهشت ماه انصارالله یمن انبار سلاح فرودگاه نجران را هدف قرار داد. این عملیات دقیق با پهپاد "قاصف ک ۲" انجام شده و خسارت‌های بسیاری به ائتلاف متجاوز وارد کرد. در کمتر از ۲۴ ساعت از حمله به فرودگاه نجران، انصارالله برای دومین بار به این منطقه حمله کرد. انصارالله یمن با یک عملیات پهپادی دقیق آشیانه جنگنده‌های نظامی در فرودگاه نجران را هدف قرار داد. در نهایت نیز روز پنجشنبه۲ اردیبهشت بار دیگر نجران هدف حملات پهپادی انصارالله قرار گرفت. ارتش یمن روز پنجشنبه با پهپاد انتحاری "قاصف ک ۲" فرودگاه نجران عربستان را هدف قرار داد. بر اساس گزارش شبکه «المسیره» یمن، هدف این عملیات هجومی، سامانه پدافندی پاتریوت فرودگاه نجران بوده است. یک منبع نظامی هم اعلام کرده، عملیات مذکور پس از رصد دقیق اطلاعاتی و مشخص شدن مکان سامانه پاتریوت انجام شده است. فرودگاه جیزان نیز چندین بار توسط انصارالله در همین بازه زمانی مورد حمله قرار گرفت.


۶. حمله به فرودگاه ملک خالد


ارتش یمن دوشنبه ۲۰ خرداد به پایگاه هوایی ملک خالد در شهر «خمیس مشیط» در استان عسیر عربستان حمله کرد. شهر خمیس مشیط در منطقه عسیر (جنوب غرب عربستان) قرار دارد. این شهر از لحاظ تعداد ساکنین پنجمین شهر بزرگ عربستان به شمار می‌آید و از اهمیت تجاری زیادی برای این کشور برخوردار است.


۷. حمله به فرودگاه ابها


یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چهارشنبه ۲۲ خرداد یک فروند موشک بالدار کروز به فرودگاه بین المللی ابها در جنوب عربستان شلیک کرد. یک منبع در یگان موشکی این کشور گفته این موشک به دقت به هدف اصابت کرده و پرواز هواپیماها در پی این حمله متوقف شده است. این دومین بار بود که یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی برای مقابله با عربستان و امارات موشکی از نوع کروز استفاده می‌کند، بار اول نیروگاه اتمی البراکه در ابوظبی در سال ۲۰۱۷ با این موشک هدف قرار گرفته بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که موشک کروز به برج مراقبت اصابت کرده و این اصابت منجر به تخریب و انهدام آن شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرده که اصابت این موشک به معنای این است که جدیدترین سامانه‌های راداری آمریکا برای مقابله با موشک‌های کروز نتوانسته با این موشک مقابله کند.

صبح جمعه ۲۴ خرداد نیز انصارالله دومین ضربه محکم خود را در همین فرودگاه به متجاوزان وارد کرد. ارتش یمن، با به کارگیری چند پهپاد قاصف کی ۲، فرودگاه ابها را بار دیگر بمباران کرد. یک منبع در نیروی پهپادی ارتش یمن با اعلام این خبر، گفته: «در پی این عملیات، که بامداد جمعه صورت گرفت، تمامی پروازهای این فرودگاه، متوقف شد.» رسانه‌های سعودی نیز با تأیید این خبر ادعا کردند که پدافند ارتش این کشور، ۵ فروند از این پهپادهای مهاجم را سرنگون کرده است. این حمله، چهارمین حمله یمن به فرودگاه‌های سعودی پس از اعلام راهبرد حمله به فرودگاه‌هاست که روز شنبه (۱۸ خردادماه جاری) از سوی ارتش یمن مطرح شد.

موازنه وحشت ایجاد می‌شود

انصارالله یمن در آخرین هشدار خود به سعودی‌ها اعلام کرده، تا وقتی محاصره فرودگاه صنعا برداشته نشود فرودگاه‌های متجاوزان مورد حمله قرار خواهد گرفت. فرودگاه صنعا تنها تنفسگاه یمن برای رساندن غذا و دارو به بیماران و انتقال مجروحین است که سعودی‌ها آن را محاصره و تعطیل کرده و اجازه استفاده از آن را نمی‌دهند. این راهبرد جدید انصارالله است که می‌توان آن را "راهبرد فرودگاه در برابر فرودگاه" نامید. پیش از آن نیز ارتش یمن بانک اهداف ۳۰۰ گانه خود را برای حمله به متجاوزان اعلام کرده بود. در واقع به نظر می‌رسد حملات متعدد انصارالله یمن باعث ایجاد وحشت در بین متجاوزان شده است. سامانه‌های دفاعی پاتریوت که ساخت آمریکا هستند در مقابل حملات انقلابیون یمن عملاً تسلیم شده و اکنون عربستان به دنبال سامانه دفاعی گنبد آهنین از اسرائیل است تا شاید بتواند در برابر موشک‌ها و پهپادهای یمنی از خود دفاع کند. این مسئله در واقع همان موازنه وحشتی است که می‌تواند معادلات نبردرا به نفع انقلابیون تغییر دهد.

در واقع حملات متعدد انصارالله به جنوب عربستان و موفقیت این حملات به معنای این است که این جنبش به سلاح جدید و پیشرفته‌ای دست یافته است که می‌تواند با ایجاد تعادل، بازدارنده‌ای کارآمد علیه ائتلاف سعودی- اماراتی و حملات آن باشد. پرونده‌ای که صنعا تصمیم به گشودن آن گرفته فرودگاه‌های جنوبی عربستان در مقابل فرودگاه صنعا است. در واقع انصارالله یمن به دنبال آن است تا با حمله به فرودگاه‌های سه استان عسیر، جیزان و نجران در جنوب عربستان متجاوزان را به نوعی فلج کند. چرا که حملات هوایی علیه مردم یمن از این سه استان صورت می‌گیرد و در صورتی که انصارالله موفق به ناامن کردن فرودگاه‌های این سه استان شود می‌توان شاهد کاهش محسوس حملات هوایی عربستان از این منطقه بود.

در مورد آخرین حمله انصارالله یمن نیز می‌توان گفت که فرودگاه ابها بیهوده به عنوان یکی از اهداف مهم ارتش و کمیته‌های مردمی یمن انتخاب نشده است. این فرودگاه در شهر ابها استان عسیر در جنوب عربستان قرار دارد و پس از فرودگاه حائل (شمال) دومین فرودگاه اصلی این کشور محسوب می‌شود. علت اهمیت فرودگاه ابها این است که هواپیماها از این فرودگاه‌ها به مقصد مناطق جنوبی عربستان همچون نجران، الباحه، بیشه، وادی الدواسر وشروره و جازان به پرواز درمی آیند و فرودگاه مذکور هم می‌تواند پذیرای هواپیماهایی از دیگر مناطق باشد و هم دسترسی به مناطق مختلف داشته باشد. فرودگاه ابها بسیار فعال است به نحوی که در سال ۲۰۱۸ حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ مسافر در این فرودگاه به زمین نشستند و از آن به پرواز درآمدند. بنابراین، کشورهای متجاوز باید تهدیدهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را جدی بگیرند. نکته پایانی اینکه، اقدام‌های آفندی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی روزهای اخیر ثابت کرد که عربستان و امارات در زمینه توان پدافندی و دفاعی با ضعف‌های جدی مواجه هستند و می‌توان انتظار داشت که ریاض و ابوظبی در ادامه این جنگ، درخواست کمک‌های بیشتری از حامیان غربی خود به خصوص آمریکا داشته باشند.

منبع: سایت بصیرت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    30 3
    کار برای اتلاف یهودی از این جهت سخت خواهد بود
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    7 1
    تنها راهکار برای جنگ یمن حملات شبانه محدود مستمر و در تمامی خطوط تماس برای نابودی قدرت تصمیم گیری از متجاوزین است
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    5 17
    اره درسته فکر کنم انصارا... یه مدت دیگه نامبیا رو هم تصرف کنه
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    22 2
    ماشاالله انصارالله
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    23 6
    ال سعود مانند اربابانش آمریکا و اسراییل حرف زور را فقط می فهمد
  • فاوو IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    12 3
    گنبد آهنین اگر قابل اتکا بود خود رژیم صهیونیستی به دریوزگی جهت آتش بس و فرار از دست نیروهای مقاومت نمی افتاد. / بهترین اقدام ، عمل مقابل به مثل است که اکنون مدافعین یمن در قبال تجاوزات وهابیون به کار بسته اند.
  • ناشناس AE ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    20 6
    امام خمینی ره..با دینمان بازی نکنید که با دنیایتان بازی میکنیم انصاروالله فقط منبع درامد این ال یهود روبزنه پیروزی نزدیک است
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 0
    انصارالله باجنگ نابرابر روبروست.وبسیار. عالی. مقاومت. کرده.. اگر انصارالله. یک صدم. تجهیزات. وادوات .پبشرفته. دراختیار متجاوزین..است دراختیار داشت.. اکنون درریاض بود. .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس