هیروشیما ژاپن بعد از انفجار

74 سال قبل هیروشیما و ناگازاکی با خاک یکسان شدند. شهرهای دیگر ژاپن هم دست کمی از این دو نداشتند. اما امروز ژاپن شهرهای سوخته را یکی یکی ساخته است؛ جز یک شهر که همچنان نیمه ویران است.

سرویس جهان مشرق - امسال نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن است؛ کشوری که نمودار روابطش با ایران هیچگاه افت و خیز قابل توجهی نداشته و مقامات و دیپلمات‌هایش هم همیشه بر روابط نزدیک دو طرف و حرکت به سمت گسترش آن تأکید کرده‌اند. شاید در این نود سال هیچگاه ژاپن به اندازه این روزها به سرخط اخبار ایران تبدیل نشده است. ترامپ به توکیو سفر می‌کند، محمد جواد ظریف هم به سرزمین آفتاب تابان می‌رود و سپس شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به تهران می‌آید. این اولین بار است که نخست وزیری از ژاپن به ایران سفر می‌کند.

دیدار شینتارو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن (و پدر نخست وزیر فعلی) با آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۶۲

بسیاری از تحلیلگران آبه را در این سفر، حامل پیام ترامپ برای مقامات ایران می‌دانستند؛ رئیس جمهور آمریکای پیمان شکن، بعد از خروج از برجام، تحمیل تحریم‌های جدید و بازگشت تحریم‌های تعلیق‌شده، قراردادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی و دهها اقدام دیگر ضدایرانی، حالا به دنبال گرفتن یک عکس دو نفره با همتای ایرانی خود است تا آلبوم انتخاباتی‌اش تکمیل شود.

ژاپن البته تا پیش از سفر آبه میانجیگری میان آمریکا و ایران را رسماً تأیید نکرد. اما اولین دستور کار آقای آبه به محض ورود به تهران، روابط ایران و آمریکا بود. توکیو ۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تأمین می‌کرد و ۸۰ درصد دیگر را از تنگه هرمز؛ بنابراین افزایش تنش‌ها مستقیماً با منافع این کشور در ارتباط است و تصور قطع شریان حیاتی اقتصاد ژاپن، به اندازه بمب‌های منفجرشده در آسمان هیروشیما و ناگازاکی، برای آنها هولناک است.

نخست وزیر ژاپن برای اولین بار به ایران سفر کرد. او تلاش کرد دستکم پیامرسان فعالی از سوی آمریکا باشد
اما مقامات ایران ضمن استقبال از آبه، حساب او و ژاپن را از ترامپ جدا کردند
آیا خود آبه و ژاپنی‌ها می‌توانند حسابشان را از آمریکا جدا کنند!؟

همزمان با نودمین سال روابط دوجانبه ایران و ژاپن، تحولات جاری و تبدیل شدن ژاپن به سرخط اخبار ایران و با شروع زمزمه سفر آقای آبه به تهران، خبرنگار مشرق به ژاپن رفته است تا تصویری دقیق‌تر از این کشور توسعه یافته و یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان برای مخاطبان مشرق ترسیم کند.

در مجموعه مطالب سفرنامه ژاپن، گزارش‌هایی از هیروشیما و محل انفجار اتمی، جزیره اوکیناوا (اصلی ترین پایگاه نیروهای آمریکایی)، گفتگو با مردم، اساتید دانشگاه، نخبگان و مقامات سابق و فعلی این کشور، بازماندگان انفجار اتمی و همچنین مشاهدات روزمره اجتماعی- فرهنگی را به مخاطبان محترم ارائه خواهد کرد.

******

با قسمت اول این سفرنامه همراه باشید:

سفر به هیروشیما با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت

هواپیما در فرودگاه کانسای اوساکا فرود می‌آید؛ جایی که با هیروشیما حدود ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد. شاید پس از حدود ۱۶ ساعت معطلی برای پرواز غیرمستقیم تا رسیدن به مقصد، طی یک مسافت ۴۰۰ کیلومتری دیگر، بدترین خبر ممکن باشد، اما سفر با قطار سریع السیر معروف به "شینکانسن" با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، اولین تجربه هیجان انگیز است. مسیر ۴ ساعته را یک ساعت و ربع طی می‌کنیم. در طول مسیر حساب می‌کردم از تهران تا مشهد با چنین قطاری ۳ ساعت می‌شود… اگر بشود!

شینکانسن قطار بین شهری است که از جنوب تا شمال ژاپن کشیده شده است. البته سفر با این قطار برای ژاپنی‌ها هم کم هزینه نیست و بلیط آن در برخی مسیرهای طولانی تا معادل ۱۰۰ دلار برای هر نفر می‌شود.

هیروشیما؛ شهرِ سوختن و ساختن!

اینجا هیروشیمای معروف است. شاید اولین شهر ژاپن که برای ما ایرانی‌ها حتی قبل از توکیو در ذهن بیاید، هیروشیما باشد؛ و بعد ناگازاکی. شهری که بمب «پسر کوچک» آن را سوزاند و با خاکستر یکسان کرد.

اینجا هیروشیما پیش از انفجار اتمی است. گنبدی که در تصویر مشخص است، بعد از انفجار، به تنها بنای برپا مانده از انفجار هسته‌ای مشهور شد و همچنان نیز باقیمانده‌های آن حفظ شده است

درباره مختصات و جزئیات این حمله مطالب بسیاری منتشر شده و در دسترس است. در ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه صبح روز ۶ آگوست ۱۹۴۵، آمریکا اولین آزمایش اتمی خود را بر روی شهر هیروشیما انجام داد. بمب اتمی آمریکا، تا شعاع ۲ کیلومتری همه چیز را در دمای چندهزار درجه سانتیگراد ذوب کرد. و تا کیلومترها آنطرف‌تر، تشعشعاتش زمین و ساکنانش را آلوده ساخت و ۲۰۰ هزار نفر قربانی اولین آزمایش عملیاتی سلاح هسته‌ای شدند. طی ۵ ماه پس از انفجار، ۶۰ هزار نفر از عوارض این انفجار جان باختند. بسیاری از قربانیان بر اثر سرطان خون، سرطان پوست و بیماری‌های ناشناخته دیگری جان باختند.

معاون موزه یادمان صلح هیروشیما لحظه انفجار اتمی هیروشیما را که در این موزه ثبت شده است، نشان می‌دهد.

موزه هیروشیما، روایت دردناکی از سوختن مردم این شهر پس از انفجار اتمی است. البته روایت آنهایی که در فواصل بیش از ۲ کیلومتر در معرض انفجار قرار گرفتند؛ وگرنه از افراد نزدیکتر به مرکز انفجار، چیزی جز خاکستر باقی نماند.

بازسازی لحظه انفجار هیروشیما در موزه صلح این شهر

** موزه صلح هیروشیما: صحنه‌های دردناک یک جنایت جنگی

آقای "کاتو" معاون موزه یادمان صلح هیروشیما روی تصاویر از هیروشیمای پیش از بمباران هسته‌ای می‌گوید. پیش از انفجار ۳۵۰ هزار نفر در این منطقه زندگی می‌کردند. شهری بزرگ که تجارت، صنعت و گردشگری در آن رونق خوبی داشت. اما ظرف ۱۰ ثانیه با خاک یکسان شد.

تصویری از مرکز هیروشیما پیش از انفجار اتمی
بمب اتمی آمریکا دقیقاً در این نقطه و در ارتفاع ۶۰۰ متری منفجر شد

مرکز انفجار (تصویر بالا)، اقامتگاههای مسافری به سبک سنتی ژاپن بوده است. گنبد معروف ژاپن هم یکی از مراکز صنعتی و تجاری هیروشیما بود که حالا بنای نیم سوخته و تخریب شده آن نماد بمباران و مقاومت ژاپن شده است. بیشتر خانه‌های مردم هیروشیما خانه‌های چوبی بود که پس از انفجار در حرارت چندهزار درجه‌ای، با ساکنان و هرچه که در آنها بود، خاکستر شدند.

تصویری از هیروشیما چند هفته بعد از انفجار اتمی
تصویری دختر بچه ای سه روز پس از انفجار اتمی
کسانی که زنده مانده اند دست کم بیش از ۳ کیلومتر از مرکز انفجار فاصله داشته‌اند

معاون موزه صلح توضیح می‌دهد که اولین گروه امدادگران (بیشتر مردم عادی)، ظهر همان روز انفجار از شهرهای اطراف پیاده یا با قایق و کشتی به هیروشیما می‌رسند. مردم ژاپن و هیروشیما تا مدتها نمی‌دانستند چه اتفاقی افتاده و این انفجار مهیب ناشی از چه چیزی بوده است. بنابراین افرادی هم که برای کمک‌رسانی به هیروشیما آمدند، به دلیل همین ناآگاهی از انفجار اتمی، به تشعشعات هسته‌ای آلوده شده و جان خود را از دست می‌دهند.

این تصویر مردم هیروشیما را نشان می‌دهد که بر اثر حرارت انفجار اتمی سوخته‌اند.
بسیاری از آنان در روزها و ماههای بعد از انفجار جان باختند.

در روز انفجار، بیش از ۸۰۰۰ دانش آموز در مدارس این شهر حضور داشتند که توسط دولت ژاپن و برای کمک به نوسازی مدارس به هیروشیما منتقل شده بودند. ۶۳۰۰ نفر از آنان بلافاصله در لحظه انفجار کشته می‌شوند. بسیاری از آنان نیز در روزها و هفته‌های بعد بر اثر شدت سوختگی و بیماری‌های ناشی از آلودگی هسته‌ای، جان خود را از دست می‌دهند. در قسمتی از موزه، لباس‌ها و وسایل باقیمانده از این دانش آموزان به نمایش درآمده است.

لباس‌ها و وسایل دانش آموزان کشته شده در انفجار اتمی هیروشیما
تصویر یکی از قربانیان انفجار اتمی که شدت سوختگی مشخص است
در سمت راست تصویر، دختر جوانی مشخص است که پوست بدن وی بر اثر سوختگی جدا شده است

باران سیاه بر شهر خاکستر شده

۲۰ دقیقه پس از انفجار اتمی، باران سیاه در هیروشیما شروع به باریدن می‌کند؛ بارانی آلوده به مواد رادیواکتیو که مردم تشنه و سوخته هیروشیما از آب آن برای رفع تشنگی یا مرهم سوختگی‌هایشان استفاده می‌کنند. باران سیاه تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری محل انفجار تمام رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی و … را آلوده کرده و حتی ماهی‌های داخل رودخانه‌ها نیز از آن جان سالم به در نبردند. بیماری‌های ناشناخته، دومین قاتل مردم پس از انفجار اصلی بود.

طراحی‌هایی از باران سیاه در موزه صلح هیروشیما
این زخم‌های قرمز نشان این بود که فرد به پایان زندگی اش نزدیک شده است

تصویر دیگری از سوختگی یک قربانی انفجار اتمی
نمایی از هیروشیمای خاکستر شده

ژاپن در شرایطی قربانی "آزمایش اتمی" آمریکا شد که خود را برای تسلیم آمده می‌کرد (آلمان نازی تسلیم و هیتلر ماهها قبل خودکشی کرده بود، موسولینی هم به دست پارتیزان‌ها کشته شده بود) و ژاپن در حال یافتن راهی برای مذاکره با آمریکا و پذیرش آتش بس و تسلیم بود. اما پروژه منهتن و سلاح های اتمی تولید شده نیاز به یک زمین واقعی برای آزمایش داشت.

نظر مردم و مقاماتِ امروز ژاپن درباره جنایت آمریکا چیست؟

اما بسیاری این انفجارها را برای پایان جنگ جهانی ضروری می‌دانند. نکته جالب توجه اینکه در میان ژاپنی‌ها نیز کم نیستند کسانی که معتقدند برای جلوگیری از ادامه جنگ و قربانی شدن (احتمالاً) میلیون‌ها نفر، لازم بود صدها هزار نفر کشته شوند!

وزیر دفاع اسبق ژاپن از جمله مهمترین مقاماتی است که چنین نظری داشت. در سال ۲۰۰۷ فومیو کیوما در اظهارنظری گفت: «برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم، چاره‌ای جز بمباران اتمی و کشتار تعداد کثیری از مردم وجود نداشته‌است.» اظهاراتی که مورد اعتراض شینزو آبه نخست وزیر قرار گرفت و وزیر دفاع مجبور به عذرخواهی و استعفا شد.

البته در میان مردم ژاپن نیز چنین نظراتی شنیده می‌شود. نکته جالب توجه در برآورد احساس مردم ژاپن نسبت به آمریکا اینکه امروزه کمتر می‌توان از یک ژاپنی صراحتاً حس نفرت یا دشمنی با آمریکا را دریافت کرد. نسل جدید ژاپن مدرن و پیشرفته امروز، گرچه در کتاب‌های درسی و موزه‌ها درباره این قتل عام می‌بینند و می‌شنوند، اما گویی بخشی از افکار عمومی این کشور، خود ژاپن را نیز مقصر می‌داند و به همین دلیل صراحتاً آمریکا را سرزنش نمی‌کنند؛ بلکه تنها در مذمت و پلیدی جنگ و ضرورت تلاش برای "صلح جهانی" سخن می‌گویند. این موضوع در سخنرانی شینزو آبه در کنگره آمریکا نیز به چشم می‌خورد، آنجا که از مردم آمریکا به دلیل کشته شدن آمریکایی‌ها در جنگ جهانی دوم عذرخواهی می‌کند.

اما باراک اوباما که به هیروشیما سفر کرده بود، ضمن حضور در همین یادمان صلح و احترام به کشته‌های جنگ، از عذرخواهی بابت این جنایت جنگی خودداری کرد.

پس از بازدید از موزه، حس نفرت از این جنایت دردناک، سراسر وجود انسان را فرامی‌گیرد. و علامت سوالی بزرگ که"چگونه می‌توان دل را با عامل این جنایت، صاف کرد و دست دوستی داد" و قاتل صدها هزار نفر از مردمان کشورت را در جای دوست و متحد اول نشاند؟ این سؤالی بود که برای رسیدن به پاسخش از راننده تاکسی تا مقامات سابق و فعلی و کارشناسان و دیپلمات‌ها و نخبگان ژاپنی را پرس و جو کردیم تا بتوانیم به برداشت ملموس‌تر و قابل فهم‌تری از منطق و احساس ژاپنی برای مخاطبان ایرانی برسیم.

با گذشت ۷۴ سال از حملات اتمی، تسلیم و اشغال ژاپن، مردم ژاپن همچنان از این "تسلیم" آزرده و مجروح است. گرچه در ابتدای این گزارش، از تاثیرات انفجارهای اتمی بر شهرها و مردم آن نوشتیم، و از آلودگی و فجایع ناشی از تشعشعات هسته‌ای تا کیلومترها آنطرف تر گفتیم، اما یک تخریب گسترده‌تر و یک آلودگی وسیع‌تر در پی این دو انفجار (و تسلیم و اشغالِ پس از آن رخ داد) که هنوز هم، روح و روان مردم و مسوولان ژاپن آلوده و مجروحِ این " تسلیم" است. گویی جامعه ژاپنی، با وجود پیشرفت خیره‌کننده در وجوه مختلف (اقتصادی - صنعتی - فناوری - بهداشت و …) و ساخت مدرن‌ترین شهرها و امکانات شهری دنیا، هنوز نتوانسته است روحیه مردمش را بازسازی و احیا کند. اینکه نتوانسته است یا "نخواسته" است یا "نگذاشته‌اند" مساله دیگری است که تحلیل و پی بردن به آن در این گزارش نمی‌گنجد.

گنبد معروف و نمایی از شهر هیروشیما از محل انفجار اتمی
شهر سوخته هیروشیما، زیبا و مدرن ساخته شده است؛
اما آیا اعتماد به نفس و روحیه مردم ژاپن هم پس از جنگ به همین زیبایی و استحکام بازسازی شده است؟

مشاهدات و گفتگو با مردم و نخبگان ژاپن این حقیقت را آشکار می‌کند که اعتماد به نفس و عزت جامعه ژاپن، با تسلیم بی قید و شرط در مقابل آمریکا، از بین رفته است. یعنی تا قبل از تسلیم، ژاپنی‌ها به قدری عزت نفس و روحیه ایستادگی داشتند که به عنوان مثال، در نبرد اوکیناوا، تا آخرین نفر در مقابل نیروهای آمریکایی ایستادگی کردند و هرجا که احتمال اسارت می‌دادند، به روش‌های مختلف (از جمله روش معروف هاراگیری) خودکشی می‌کردند تا مبادا پس از اسارت خود یا خانواده‌شان به دست نیروهای آمریکایی، تحقیر شوند و عزتشان پایمال شود.

این بخش از تاریخ جنگ برای ژاپنی‌ها، جزو افتخارات و مایه مباهات است که در کلام آنان، حس غرور از این رشادت فرماندهان، سربازان و حتی غیرنظامیان، موج می‌زند. (در گزارش اوکیناوا درباره این موضوع بیشتر خواهم نوشت.)

نمایی از موزه صلح هیروشیما و مشعلی که تا نابودی آخرین سلاح هسته‌ای روشن خواهد بود؛ احتمالاً تا ابد…!


هیروشیما ۷۴ سال قبل سوخت؛ همانند بسیاری از شهرهای دیگر ژاپن. نزدیک به چهار میلیون نفر از مردم ژاپن در این جنگ کشته شدند. اما مردمش با تلی از خاکستر برجای مانده، ماندند و آن را دوباره ساختند. اما آن چیزی که اصطلاحاً کمر ژاپن را شکست و هیچگاه ساخته نشد، ضربه "تسلیم" شدن بی قید و شرط در برابر آمریکا بود. تسلیم اتفاق هولناکی بود که از فرماندهان نظامی ژاپن تا مردم عادی، مرگ را بر ذلت "تسلیم" ترجیح می‌دادند.

پس از جنگ، تا ۵ سال ژاپن محاصره مطلق بود. اجازه هیچگونه تجارت و تبادل خارجی نداشت؛ حتی اجازه ساخت و استفاده از کشتی‌های تجاری نیز به این کشور داده نشد. واردات هرگونه مواد اولیه و حتی نفت خام نیز به ژاپن ممنوع بود و آنها از ذغال سنگ برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده می‌کردند. قانون اساسی این کشور را آمریکایی‌ها همچون دیکته‌ای خواندند و ژاپنی‌ها نوشتند...

شاید اولین اشکال به این تحلیل از جامعه ژاپن این باشد که این کشور از زیر آوار خرابی‌های جنگ، توانسته است به یکی از قدرت‌های برتر اقتصادی در جهان تبدیل شود و چه اعتماد به نفسی از این بالاتر برای مردم ژاپن… اما این همه واقعیت نیست.

حالا نخست وزیر آبه سالهاست تلاش می‌کند بدون اینکه گره‌ای بر پیشانی دوستان آمریکایی خود بیندازد، گره از برخی بندهای قانون اساسی - در زمینه توانمندی‌های دفاعی - باز کند تا کمی اعتماد به نفس را به جامعه ژاپن بازگرداند.

در گفتگو با یکی ازدیپلمات‌های ژاپنی، تلخی ذکر یک خاطره از جنگ عراق و کویت را با تمام وجود احساس کردم: در حمله عراق به کویت، به دلیل ممنوعیت مطلق حضور نظامیان ژاپن در خارج از مرزهای این کشور، آنها به ائتلاف جهانی علیه عراق، عدد قابل توجه ۱۴ میلیارد دلار کمک مالی کردند. اما پس از شکست ارتش صدام، کویت با برافراشتن پرچم کشورهای حامی خود، از آنان تقدیر کرد؛ جایی که نه پرچم و نه نامی از ژاپن به میان آمد. ژاپنی‌ها این اقدام کویت را توهین و تحقیر بزرگی می‌دانند که پس از گذشت سال‌ها، هنوز هم - برای توجیه ضرورت اصلاح قانون اساسی - از آن به تلخی یاد می‌کنند...

ادامه دارد…

گزارش از: حسن سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ندیم IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    81 79
    آقای تحلیل گر ما و عراق را هم مثال بزن چقدر در جنگ تحمیلی کشته داشتیم و چقدر در جنگ با داعش در عراق کشته داشتیم فقط برای دیگران خوب می نویسید
    • پیشگو IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      40 49
      تهران؛ شهرِ سوختن و ساختن/ نظر ساکنان امروز تهران نسبت به جنایات آمریکا چیست؟/ اعتماد به نفس مردم ایران را چه کسی بازسازی می‌کند؟ +تصاویر . . . در آینده در مشرق نیوز ( در صورت وجود ) میخوانید . . .
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      62 21
      حکومت عراق کاملا عوض شد. آیا حکومت آمریکا هم عوض شد؟
    • حسین IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      50 25
      چی میگی واسه خودت. عراق با شصت کشور دیگه به ایران حمله کرد. ژاپن هم به کره و چین. بعد تو ایران رو میزاری جا ژاپن که به کشورای دیگه تجاوز کرده بود.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      24 69
      امریکا ژاپن را با دو بمب اتم تسلیم کرد و ایران را با انهدام یک هواپیمای مسافربری .
    • روزبه IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      27 22
      حس تنفر داشتن و نداشتن به خاطر جنایت جنگی امریکا علیه ژاپن یه طرفه قضیه هست که بنا به هر دلیلی الان در ژاپن کم رنگ هست ولی سوال اینجاست که چرا ملت ژاپن راضی به ادامه اشغالگری امریکاییها هستن؟
    • خیسه خال IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      36 11
      بعد از حادثه هیروشیما و ناکازاگی توسط امریکا ژاپن به اشغال نظامی امریکا در آمد و قانون کاپیتولاسیون را در این کشور به اجرا گذاشتند یعنی اگر یک امریکایی به یک زن ژاپنی تجاوز کرد ژاپنی ها حق اعتراض و محاکمه آن شخص امریکایی را ندارند . !
    • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      22 5
      رژیم امریکا باید خلع سلاح بشود تا نتواند مردم کشوری دیگر را قصابی کند.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      15 13
      عراق صدام یا عراق مقاومت و اربعین؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      13 6
      حیف موادغذائی که بعضیا مصرف میکنن.اینقدر نادانو عقب مونده که فرقی بین متجاوز چانی ومدافع رو تشخیص نمیده
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      4 1
      اصلا معلوم چی میگی؟! یه تیتر میخونی بعد میای توهمات درهمت رو بی ربط به متن تحویل میدی! بابا انصافا این نظرات بی ربط رو تایید نکنید! اصلا خودشم معلوم نیست چی میگه!!!!
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    6 95
    چیزی به اسم بمب اتم وجود خارجی نداره فقط دروغ ابرقدرتهاست برای ترسوندن ملت ها . به مقاله دکتر کرامت سلیمی مراجعه کنید . بمب هیروشیما هم احتمالا ناپالم بوده .
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      47 3
      خخخخخ حالا کسی با اسمش مشکل نداره ها..... مشکل قدرت تخریبشه..... صدها آزمایش اتمی هم بماند....
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      40 2
      تو خودت بمب اتم برای خنده هستی نادون دلقک
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      31 2
      میگم جای دیگه اینو ننویسی یا نگوئی ها
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      11 14
      وجود داشته باشه یا نداشته باشه دیگه مهم نیست. مهم اینه که به هیچ دردی دیگه نمیخوره. همونطوری که شوروی رو نتونست نجات بده ان شا الله توانایی نجات امریکا از نابودی رو هم نخواهد داشت. امریکا رو به افول و نابودی است. چه بمب داشته باشد و چه نداشته باشد.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    51 37
    من باید لشکر کشی کنم و ژاپن را از دست آمریکای خونخوار و خبیث نجات بدم کیا بامن میآن لایک کنید؟؟؟
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      18 15
      بخدا اگه بشه اقتصاد مقاومتی رو در ژاپن پیاده سازی کرد مردمش خوشبخت میشن
    • منصفانست IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      16 2
      من ميتونم تو مواد نابي كه خريدي باهات شريك بشم و دونگ خودمو پاي منقل حساب كنم .
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      2 1
      2:36 مقل مردم ما میشن؟
  • DE ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    98 13
    در جنایتکار بودن امریکا شکی نیست ولی کاش از جنایات ژاپنی ها در شرق اسیا هم مینوشتید از کشتار مردم بیگناه چین و کره تا تجاوز به زنان کشورهای همسایه . در اصل تقدیر الهی اینجوریه که ظالمین توسط هم نابود میشن .
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      28 6
      صحبت شما درسته اما بحث در اینجا در مورد روحیه خودباختگی عجیب ملت ژاپن هست. این سرنوشت تلخ ژاپن میتونه باعث تلنگر مردم کشورهای دیگه بشه.
    • SE ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      29 11
      بله ولی کار آمریکا کثیف ترین جنایت جنگی تاریخ است که انسانهای بیگناه اعم از کودک و زن و غیرنظامیان را در حد میلیونی هدف بمب اتم فرار داد.
  • AE ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    19 17
    من ژاپنی بودم خودکشی میکردم
    • AE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      21 13
      ایرانی همیشه در طول تاریخ پیروز بوده چون اهل ظلم کردن به دیگران نیست آمریکا هم یک روز توسط یک ابرقدرت بمب اتم نوش جان میکند این را قانون جاذبه میگه !
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      4 27
      شدیدا دلواپس مردم ژاپن هستم
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    30 19
    پیدا کنید پرتغال فروش را؟ ۳۷۷٬۸۷۳کیلومتر مربع :مساحت ژاپن ۱٬۶۴۸٬۱۹۵کیلومتر:مساحت ایران مساحت ایران =۴ مساحت ژاپن جمعیت ژاپن=۱۲۶٬۸۵۴٬۷۴۵ جمعیت ایران=۸۲٬۰۱۱٬۷۳۵ جمعیت ژاپن=۱.۵ جمعیت ایران مجموع تولید ناخالص داخلی ژاپن=۴٫۲۲۰ بیلیون دلار مجموع تولید ناخالص داخلی ایران=۴۳۰٬۳۸۵ میلیارد دلار بیلیون برابر با یک میلیارد است. مجموع تولید ناخالص داخلی ژاپن=؟ مجموع تولید ناخالص داخلی ایران منابع طبیعی و خدادادی ژاپن= صفر( اکثر جزایر و خاک آن کوهستانی و آتشفشانی است) منابع طبیعی ایران= بی نهایت خدادادی سونامی بلایای طبیعی و غیرطبیعی ژاپن= جنگ جهانی دوم بمباران اتمی توسط امریکا، آتشفشان و زلزله هر روزه سونامی بلایای طبیعی و غیر طبیعی ایران= تحریم های ایالات متحده و جنگ تحمیلی ۸ ساله دین= بودائی دین=اسلام دزد، مال مردم خور، رانت خوار،اختلاسگر،ریاکار،مفسد،منافق،مفت خور آقازاده در ژاپن= تقریبا صفر دزد، مال مردم خور، رانت خوار،اختلاسگر،ریاکار،مفسد،منافق،مفت خورآقازاده در ایران= الی ماشا…
    • یک ایرانی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      15 15
      چرت نگو!!! ما همین الآن 15 برابر ژاپنی ها میخوریم و 4برابر اونا میخوابیم و 20برابر اونا میپوشیم و یکدهم اونا هم کار میکنیم!!!
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 5
    بمب اتم وجود داره همون طور که زمین گردست
    • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      4 12
      شاید بمب اتم باشه ولی زمین قطعا صافه
  • محمد IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    27 3
    البته ژاپن هم در جنگ جهانی دوم کم جنایت نکرد جنایت های واحد ۷۳۱ ژاپن و آزمایش های وحشتناک اونا روی چینی ها بی سابقه بود
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    14 3
    ژاپنی ها هم توسط بمب اتم مورد حمله قرار گرفته اند و هم بارها و بارها بمباران رسانه های آمریکایی صهیونیستی شده اند.
  • سعید LU ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    31 16
    مردم ژاپن خیلی بدبختن چرا ؟چون مجبورند مثل رباط با ساعت کارکرد فراوان کار کنند به نحوی از شدت کار در سال تعدادی کشته میدنددر حالیکه درآپارتمانی کوچک زندگی کنند،واز پول اونو ۱۰۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا رو بخرند ،وکارخانه های تویوتا و نیسان ،میتسوبیشی در آمریکا ماشین مفت و ارزان وبا نیروی کار آمریکا بدند در حالی که آمریکایی در خوش گذرانی ،خونه های بزرگ ،زندگی کنند،وعلاوه براین پول پایگاه های نظامی رو تو خاک ژاپن باید خود ژاپنی ها بدن
    • رحیمی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      32 16
      بدبخت ان مسلمانی است که حاضر برای اینکه شکم زن و بچه اش را سیر کند به دریوزگی و فلاکت بی افتد. بدخت ان کسی است که تفاوت بهروری و بهره کشی را نمی داند. بدخت کشوری است که بهترین معادن دنیا. بهترین ذخایر زیرزمینی دنیا. بهترین زعفران دنیا. بهتری فرش دنیا و.. بهترین و صبورترین افراد دنیا را دارد اما ..........
  • مجتبی IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    12 7
    ژاپن تسلیم شده بود فقط امریکا تسلیم ژاپن را نپذیرفته بود پیام تسلیم ژاپن به شوروی رسیده بود بعد از تسلیم ژاپن امریکا از بمب هسته ای استفاده کرد تا ژاپن بدون قید و شرط تسلیم امریکا شود.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    23 8
    هموطنان این عکسها رو ببینید به این میگن رویای آمریکایی هیچ کشور و قومی در جهان چنین نسل کشی و حشتناکی را انجام نداد و هیچ جنایتی بالاتر از این در تاریخ بشر انجام نشد
  • رحیمی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    22 15
    دوست عزیزی که این مطلب را می خوانید کشور ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم 20 سال از ایران عقب بود. کشوری که نه نفت دارد نه گاز دارد. کشوری که دو برابر ایران جمعیت دارد و نصف کشور ما مساحت کشورش است . با این اوصاف وضیت معیشتی.تکنولوژی.درامد.بهروری.ارامش و اسایش مردم.ثبات مدیریت.خیانت.مواد مخدر.جنایت و... با ایران با توجه به اوصافی که گفته شد ایا قابل مقایسه است. دوست عزیز بخاطر عدم مدیریت دولت فعلی مردم در فقر و بیچارگی دارند دست و پا می زنند.قرار نیست مردم ایران با نکبت زندگی کنند اما قرار نیست زیر بار ذلت هم بروند. شما که افراد معتقد و ولایتی هستید می دانید اگر فقر وار د خانوده ای شد دین وایمان از در دیگر از این خانواده خارج می شود. چرا یک کشو بودایی مثل ژاپن مردمانشان در ارامش و اسایش باشند اما مرمان کشور عزیز و مسلمان ما هر روز با انواع و اقسام مشکلات دسته و پنجه نرم کنند. ژاپنی ها هم با امریکا جنگیدن ولی با درایت و با مدیریت درست و منطقی.ژاپن به امریکا ماشین و تکنولوژی خودش را صادر می کند .اشتباه نشود که فردا با امریکا برویم سازش کنیم. اصلا" چنین چیزی امکان ندارد ولی می شود با سیاست درست اموالمان را بگیریم. می شود با تدبیر تحریم ها را برداشت. می شود و....
    • خال IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      16 4
      آقای رحیمی ما هم اگر آرمان های خود را کنار بگذاریم فلان رژیم را تایید کنیم چه بسا زندگی همه مردم ایران از ژاپن هم بهتر باشد . ژاپن همان فلان رژیم را تایید کرد یعنی جنایاتش را در قبال مردم منطقه تایید یا نادیده گرفت کاپیتولاسیون را پذیرفت برای امریکا و جنایاتش خم به ابرو نیاورد و چکمه های دشمن خود را واکس زد تا زندگی بهتری داشته باشد . حالا برخی ها دوست دارند یا گاو شیرده و یا واکسی عمو سام باشند برای یک لقمه نان ! ان چیزی که امریکا از ما میخواهد : 1- رعیت آنها باشیم و هرچه گفتند ما بگوییم چشم 2-اسراییل را تایید کنیم 3-بابت رعیت بودن شیرهم بدهیم 4-هیچ سلاحی برای دفاع از کشور نداشته باشیم و امریکا از ما حفاظت کند 5-از تمامی آرمان های شهدا در طول این 40سال دست برداریم و آنها را به تاریخ بسپاریم !!! 6- نوکری امریکا و اسراییل بکنیم تا از تکنولوژی و زندگی برتر برخوردار باشیم آقای رحیمی مرگ بهتر است تا با شیطان مصالحه کردن بعد از 40سال مقاومت / آنها نه تنها به خون همه ما تشنه اندبلکه فرصتی بدست بیاورند ایران را مثل گوشت قربانی هزار تکه می کنند و تا نامی از ایران از جغرافیای کره زمین محو شود فرمایشات اخیر مقام عظمای ولایت با شینزو آبه روشنی بخش دل ملت های منطقه و دنیا شده است و پایه های حکام فاسد منطقه شدیدا به لرزه افتاده است و....
    • معين IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      9 11
      چرا دروغ ميگي عزيز ؟ امپراتوري ژاپن قبل از جنگ جهاني دوم پيشرفته ترين و صنعتي ترين كشور آسيا بود و با انگليس و فرانسه رقابت ميكرد. در ضمن دين ژاپنيا، "شينتو" هستش نه بودايي ...
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      3 3
      ژاپنی ها از بس که خوشبختند آمار خودکشی شون بالاست ؟
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    23 17
    رژیم جلاد آمریکا بمب اتمی را روی سر اطفال و زنان بیگناه 2 شهر انداخت و مردم 2 شهر را سلاخی کرد. امریکا بمب اتمی را روی سر سربازان ژاپنی نینداخت چون می خواست تاثیر این بمب را در شهرها و روی ساختمانها هم آزمایش کند. اول قرار بود این بمب را روی یکی از شهرهای آلمان تست کنند ولی از انجام این جنایت کثیف روی نژاد سفید منصرف شدند و تصمیم گرفتند این رذالت را روی آسیایی ها انجام بدهند. به دلیل این نسل کشی است که رژیم جلاد امریکا صلاحیت داشتن انرژی اتمی را ندارد و امریکا باید خلع سلاح بشود (الآن 4 تا خاک برسر غربزده توله امریکا میان منفی میدن)
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    21 7
    رژیم کثیف امریکا = (وحشی ترین دشمن بشر) چه کسی به رژیم مجرم امریکا که سابقه جنایت در 2 شهر را دارد اجازه داشتن تسلیحات اتمی را داده؟
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    12 9
    کاسه داغتر از آش شدید؟
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      2 0
      دقیقا آشش داغه ولی حس لامسه ات رو از دست دادی، توهم کاسه داغی ورداشته! اونم آش داغی که یکی اش اوکیناواست و تجاوز!
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    16 11
    رژیم امریکا صدها هزار نفر زن و بچه را در 2 شهر جزغاله کرد. این جنایت بر ماله کش های بدبخت عاشق کدخدا مبارک باد ! هرچقدر هم توحیه کنید و ماله بکشید نمی توانید این جنایت کثیف رژیم جلاد و قصاب آمریکا را لاپوشانی کنید. رژیم قصاب امریکا روی چنگیز را سفید کرد.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    11 17
    روسیه هم در حق مردم ایران جنایتها کرده انگلیس هم نصفرمردم ایران کشته امروز ایران نوکر روسیه وسگ با وفای پوتین هست دنیا همینه مردم ایران هم بی غیرتن یادشون رفته روسیه ب زن ودخنرانشون وحتی مردهاشون تجاوز کردن حالا ژاپن نقد میکتید یکی خودتون نقد کنه
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      12 12
      نظام روسیه عوض شده و الان چنگ و دندون نشون نمیده، منافق ابله اما آمریکا همون آمریکاست با چماق و هویجش و جدیدا چماق بدون هویجش
    • حمید ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      14 0
      واقعا انتظار دارین نظام آمریکا عوض بشه؟ توی آمریکا افرادی با برنامه های مختلف و حتی متضاد کاندید میشن و مردم به هر کسی که دوست دارن رای میدن انتظار دارین نظامشون به چی تبدیل بشه دیگه؟
  • DE ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    16 13
    زاپنی ها از ما کله خر تر بودند ولی به این نتیجه رسیدن با جنگ بجایی نمیرسن واسه همین اقتصاد دوم دنیا شدن
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      17 12
      ابله خان ژاپن با تسلیم به اینجا نرسید با کار و تلاش و پشتکار بی وقفه و بدون استراحت مردمش به اینجا رسید خصوصیاتی که مطمئنا در امثال تو وجود نداره ژاپن قبل از جنگ دوم به یه قدرت صنعتی تبدیل شده بود و بعد از جنگ هم همون روند رو پیش گرفت
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      14 11
      قبل از جنگ هم اقتصاد برتر بودن
  • عباس IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    8 12
    برادر من در جنگ جهانی دوم ژاپن تسلیم بیقید وشرط شد ودولت آمریکا همون دولتی هست که اون موقع بود ولی جنگ ایران وعراق فرق میکه دیگه اون دولت بعثی وصدامی وجود نداره بلکه دولتی سر کار اومده که خیلی از اعضا ءش زمان جنگ ایران وعراق به نفع ایران تحت عنوان سپاه بدر در جبهه ما ضد صدام میجنگیدن قیاس مع الفارق نکنید
  • قاسمی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    5 7
    "چگونه می‌توان دل را با عامل این جنایت، صاف کرد و دست دوستی داد" سؤال مسخره ای اگر عامل جنایت کشور ایالات متحده باشد این سؤال را در مورد عراق و روسیه هم بپرسید اگر نمی پرسید پس سؤال احمقانه است
  • ایرانی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 6
    قابل توجه روشنفکران غرب زده
  • آبی FI ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    22 6
    اصلا هم مهم نیست که ژاپن اول حمله کرد به آمریکا...! هر چقدر آمریکا بد باشه که هست این وسط حقیقت اینه که ژاپن آغازگر جنگ و متجاوز بود.
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      5 2
      پس در منطق تو اگه اسیری گرفتی که سلاح نداره میتونی بکشیش! چون اون شروع کننده بوده!! بچه مدرسه ای تاوان بمب اتم رو بده؟ مگه آدمها حیوان هستن که باتوجه تعداد مرگ و میرشون حساب بشن! حقیقتا که اسلام بزرگترین و با ارزش ترین دین در تمام عالم هست" مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً ؛ هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یافساد درروی زمین بکشد،چنان است که گویی همه انسانها را کشته " این منطق شما منطق ظالمها برای توجیح ظلمشون هست.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    9 13
    کاش در مورد تفاوت مردم ژاپن و مردم ویتنام بنویسید و تفاوت جنگ آمریکا با هر دو به نظرم چون ژاپنیها جنایتکار بودند با دو بمب تسلیم شدند و به نوکری در آمدند ولی ویتنامی ها تا آخر جنگیدند و سر فراز بیرون آمدنداما اینها کجا و مردم نجیب ما کجا مردمی که عشق و محبت و گذشت و فداکاری سراسر وجودشان را گرفته و از ظلم کردن می پرهیزند و البته تحمل ظلم را هم ندارند ما امام حسین داریم و دیگران ندارند
    • دریا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      9 3
      مطمعنی این صفت هایی رو که گفتی ایرانی ها دارن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    15 2
    ان مطلب گویای برخی زوایای پنهان وپیدا ی اقتصاد ایران وژاپن است: کشوری که خواسته ونخواسته در جمگ جهانی دوم مورد حمله ی اتمی قرار گرفته وشکست می خورد آنچکه برای یک شهروند پس از ورود نخست وزیر ژاپن به ایران مهم است مقایسه هر دو کشور پس از جنگ وباسازی آن می باشد کشورژاپن بدون هیچ ذخائرنفتی وگاز فقط با اتکاء به نیرو داخلی خود در زمینه ای مختلف تولید عام از صنایع بزرگ خودرو سازی،پتروشیمی، کشتی سازی،الکترونیک وآی تی،صنایع های تک،پوشاک آنقدر پیشرفت کرده که با ورود مصحولات خود با بالاترین کیفیت به کشور متخاصم زمان جنگ توانسته علاوه بر فرهنگ خودپیشرفت های کم نظیر خود را به مردم جهان خصوصاً آمریکایها نشان دهد حال به مدیریت کشور خود پس از جنگ بر میگردیم این کشور به زعم همه پیشزفتهای که مدیران کلان مملکت از آن دم می زنند آنچکه مردم کشور در سراسر ایران در کلیه زمینه ها اعم از خودرو ،مدیریت کلان شهرها،پزشکی،صنایع کوچ وبزرگ، راه آهن،پوشاک ،منسوجات ....وهزاران هزار.............. دولت مردان وبرنامه ریزیان این مملکت نتوانستند علیرغم وجود نیروهای نخبه در عرصه های مختلف به نحواحسن از آنها در جهت پیشبرد اهداف وبرنامه استفاده نمایند نتیجه آن میشود ایرانی که پس از تولید خودرو درطی چندین سال باز همان پلت فرم را تا قیام قیامت ادامه میدهد بدون آنکه به امنیت مردم ونیازها جامعه توجه شود این مشکل از چندین هزار مشکل این ملت می باشد که بیان شد سردبیر وهیات تحریریه خبرگزاری مشرق مطمئن باشید تا زمانی که ملت ما می بینند دولتمردان عزم جدی برای آباد سازی این سرزمین ندارند البته برای حل منافع خود وخانواده (آقازادها) که سرشان در آخور بیت المال وجود دارد.... هر دهه به دهه حس اعتماد مردم کاسته وکاسته ترخواهدشد امید به روزی که مدیرانی با همت بلند فرماندهان زمان جنگ همان جوانان 20 ساله که هیچگونه تجربه نظامی نداشتند ولی توانستند ژنرال های بعثی عراقی رابه زانو در بیاورند در این کشور عزیزبرکرسی مدیریت کلان قرار گیرند.....انشاالله
  • حمید ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    15 5
    یه ضرب المثل داریم که میگه خان میبخشه خانعلی خان نمیبخشه فکر میکنم مقایسه وضعیت امروز ایران و ژاپن کاملا مشخص میکنه که کدوم کشور تصمیم درستی گرفته
  • محمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    8 1
    باید تاریخ ژاپن تا قبل از بمباران هیروشیما را خواند ژاپن تهاجمی ترین سپاه را داشت و شجاعترین خلبانان و قوی ترین مردان و در هوا و دریا شما محال است در بخش نظامی ژاپن اختلاس و بد اخلاقی دیده باشید وقتی در جایی درگیری پیش می آمد اولین نفر حاضر فرماندهان و معاونین بود اکر اتفاق فاو بعد از تک عراق و نبود فرماندهان ومعاونین در محل فرماندهی در ژاپن اتفاق افتاده بود حتما برای حفظ شرافت باید صدنفر خودکشی می کردند اقای رحیم صفوی اگر ژاپن بود چه می شد؟ ژاپن ده ها جنگ و حمله داشت که می شود حمله به بنادر روسبه و کشتار روسها ارسال سپاه و تجهیزات به کره و قتل عام مخالفان اشغال بخش هایی از چین و کشتار انها ژاپن اکنون که سر به زیر است تاوان کشتارهای پی در پی مردم را می را می دهد ژاپن پیشرفته ترین ناوگان و هوامیما و شجاعترین مردان را دارد اشکالش این است که راز دارند نه مثل ما که اقایان بعد از خوردن یک مرغ کامل و یک دوغ خانواده مست می کنند و کلی مسایل نظامی را فاش می کنند که کار صدتا جاسوس را یک سخنران پرخور و شکم برآمده در یک ساعت می کتد
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    7 14
    امیدوارم دست آمریکا فلج بشه وقت بخاد دکمه بمب اتم رو بزنه
  • مسعود IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    7 16
    انفجارهاي اتمي بر فراز دو شهر ژاپن صدها هزار كشته و مجروح روي دست ژاپنيها گذاشت كه واقعا" حادثه تلخ و ضد انساني بود.اما تلختر و بدتر از آن كشتار وحشيانه , نابودي روحيه مقاومت و مردانگي و غيرت ژاپنيها بود. در واقع بعد از جنگ جهاني دوم ,مردم ژاپن به يه مشت ابزار صنعتي و روباتهاي بي اراده و بي غيرتي تبديل شده اند كه فقط قطعات و وسايل و اقلام صنعتي و الكترونيكي پيشرفته توليد كرده و هر برنامه اي كه به آنها داده شود طبق همان برنامه كار مي كنند و كالا تحويل مي دهند.كاري هم به اين ندارند كه در اطرافشان چه ميگذره!! اينروزها طبق برنامه ريزي جهان خواران غربي , واژه هايي همچون غيرت ,وطن دوستي ,مردانگي ,شجاعت ,استقلال ,آزادگي , اقتدار و ... در بين حكام و مردم ژاپن حكم كيميا را دارد و فقدان آنها براي اين مردم به فرهنگي لايتغير تبديل شده!! تبعات و خطرات غلبه اين تفكر خطرناك بر ملتهاي مستقل بسيار خطرناكتر از بمب اتم است. وقتي چنين تفكري بر ملتي غلبه پيدا نمود ,مستكبران و زورگويان وحشي دنيا بدون هرگونه هزينه و بدون استفاده از بمب اتم و نيروي نظامي و لشكركشي ,اختيار و استقلال آن ملت را تحت كنترل خود درآورده و بر گرده آنها سوار مي شوند. در واقع به گاو شيرده آنها تبديل مي شوند.
  • محسن IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    14 3
    فرض کنید امریکا را دشمن می دانستند و همواره بر طبلِ دشمنی می کوفتند. آن وقت نتیجه اش چه می شد و الآن کجا بودند؟ اصلاً، از کشورهایی که امریکا را دشمن می دانستند، چند تا را سراغ دارید که هنوز و همچنان در موضعِ دشمنی باقی باشند. اگر سراغ دارید لطفاً نام ببرید. مثلاً: روسیه؟ چین؟ کوبا؟ ویتنام؟ عراق؟ کرۀ شمالی؟ ... کاش یکی به دور از شعار زدگی به این سوالها پاسخ دهد تا بنده هم چیزی یاد بگیرم.
  • امیر IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    6 10
    خفه شید کاملا ژاپن کجا نوکر آمریکاست. تو جنگ تجاری پدر امریکا در اورد.نفهم
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      8 3
      ازقدیم میگن: " نوکر ما نوکری داشت،نوکرشم چاکری داشت" همینه دیگه!!! یعنی اینکه ژاپن خودش نوکر امریکاست و تو دیگه نوکر ژاپنی!!!خخخخخخخخ
  • US ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
    13 8
    مرد مومن که این گزارش زیبا رو نوشتید با سرو صدا کردن که نمیشه پیشرفت کرد وانگهی خود ژاپنی ها از همه بدتر بودن سوم اینکه الان با تلاش نه شعار در بهترین وضعیت مالی هستن ویتنام هم همینه اندونزی هم با هلند بهترین رابطه رو داره دنیای امروز بر اساس لجبازی نیست.کینه شتری در این زمونه جایی نداره این شعارای الکی رو بریزین دور
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      6 6
      اگه امریکای غارتگر از ما کینه ی شتری به دل گرفته تقصیر ما چیه؟؟؟ غیراز مقاومت و تلاش چه کاری میتوانیم بکنیم؟؟؟
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      3 7
      خوبه! زیر بیرق امریکا برای امریکا واق واق میکنی!!!استخون هم بهت میده؟؟؟
  • حیدر صالح IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    3 0
    خوب این همه از ژاپن و هزینه تسلیم و هزینه سازش و نظرات دیگران شنیدیم ! فقط یادی از قحطی و نسل کشی در مملکت ما بکنیم و بی عرضگی حاکمان و دولت مردان وقت داشته باشیم . همونایی که ژست روشن فکرانه می گرفتند و از شهر فرنگ فرنگی تمجید و سرکوفت بر مملکت و ناموس خود می زدند در ذهن بگردانیم
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    3 0
    به نظر من بخش اعظم این وضعیت، توجیه مردم و مسئولین ژاپنی است. اول از همه ژاپن باید دست از این توجیه ها برداره و جامعه رو به فکر و بحث و نظر دادن تشویق کنه. اونوقته که حق فرصت بروز پیدا میکنه. بله این درسته که ژاپن به فکر یک ماجراجویی تازه بود و ظلم کرد اما جنایتی که در حقشون رخ داد هیچ توجیهی نداره.
  • حسینی IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    عالی بود .اطلاعات مفیدی داشت.ممنون
  • e.b IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    13 0
    ژاپن یه زمانی پایین ترین وضعیت رو داشت ولی با کمک به هم برای ساخت کشورشون به ژاپن امروزی رسیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس