هوساتی وی

عضو گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نیاز سنجی از مردم کشورهای مختلف قاره آفریقا راهکار موثر در موفقیت شبکه هوسا تی وی است، بر آموزش برای مردم محروم این منطقه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، علیرضا دهقان نیری استادیار و عضو گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با اطلاع از راه اندازی شبکه آفریقایی زبان هوسا تی وی درباره برنامه هایی که مناسب مخاطبان این شبکه در آن سرزمین است، گفت: به نظر می رسد که همان آموزش و عرضه محتوایی که نیازشان را برطرف کند، ضروری است، از جهت اینکه ممکن است آموزش ها از طرف دولت محدود باشد یا نتوانند آن آموزش یا آگاهی ها را بگیرند. لذا باید این حضور را به نحوی بدون اینکه احساس شود قصد دخالت در امورات داخلی کشوری هست و صرفاً در جهت خدمت رسانی فعالیت می شود، برنامه ریزی کرد. البته این یک مطالعه دقیق تر راجع به وضعیت مردم و به اصطلاح شرایط فرهنگی و سیاسی را می طلبد تا دقیق تر برنامه ریزی شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه زبان رسمی مردم بخشی از آفریقا انگلیسی است و شبکه های انگلیسی زبان مطرح اروپا در این کشورها نفوذ کرده اند، صدای متفاوت جمهوری اسلامی چقدر می تواند به مقابله با این پیام ها بپردازد، خاطر نشان کرد: چون زبان انگلیسی زبان رایج است چاره ای نداریم جز اینکه از این زبان نیز بهره برداری کنیم و تنها از زبان محلی نمی توانیم استفاده کنیم؛ چرا که این حرکت به سرمایه گذاری عظیمی نیاز دارد و معقول هم به نظر نمی رسد در نتیجه باید از همه زبان های بین المللی استفاده کرد که در مورد هوسا تی وی همینطور است و تا جایی که می دانم از زبان انگلیسی هم در برنامه ها استفاده می شود.

وی افزود: کاری که می شود کرد این است که ببینیم خلا هایی که در سیستم رسانه ای آنها وجود دارد، چیست؛ دست روی مواردی گذاشته شود که جذب کننده مردم کشور های افریقایی باشد، آن خلا ها چیز هایی است که به آنها نیاز دارند و تا به حال به آنها عرضه نشده است و باید مورد توجه دست اندرکاران این مردم قرار بگیرد.

استادیار دانشگاه تهران درباره میزان شناخت مردم قاره افریقا نسبت به جمهوری اسلامی گفت: به نظر نمی رسد که خیلی شناخت داشته باشند؛ یعنی این آگاهی حداقل در حد مطلوب نیست؛ به این علت که سلطه نهاد های خبر رسانی و اطلاع رسانی و برخی از همین موتور های جستجوگر فضای مجازی مثل گوگل (سلطه زبان و سلطه محتوا) غلبه دارد و به نظر می رسد فضای رسانه ای متفاوت در حد و اندازه ای که انتظار داریم و می تواند به آنها کمک موثری کند، وجود ندارد و این یک خلا است که باید در این کشورها به طرقی مطلوب کار صورت بگیرد.

دهقان نیری در پایان گفت: مناطقی که محرومیت اعم از اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد، اگر بتوانیم خدماتی ارائه دهیم و به آن گروه های نفوذ در این کشورها دسترسی پیدا کنیم، صداهای آنها باشیم و بتوانیم با آنها آموزش، اطلاعات و محتوا عرضه کنیم یا امکان شنیده شدن صدای آنها را فراهم کنیم، حضورمان در سطح رسانه ای جهان موثر واقع خواهد شد، کشورهای افریقایی با همه محدودیت هایی که در همه این زمینه ها دارند، نمونه واقعی از این دست هستند که نیاز به حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشورها را نمایان تر می سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس