قوانین  تخصصی داوری در لیگ مسابقات بازی‌های ویدئویی

سال ۱۳۹۴ بود که مکعب مجبور شد همکاری اجباری با بنیاد ملی بازی‌هایی رایانه‌ای را بپذیرد لیگ بازی‌های رایانه‌ای را برگزار کندو ورود این نهاد دولتی به این رویداد حواشی فراوانی حول این رویداد بوجود آمد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سید صادق پژمان، مدیرعامل جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از برگزاری دوره جدید بزرگ‌ترین مسابقات بازی‌های ویدیویی ایران با تغییرات و بهبودهای گسترده خبر داد. وی در همین رابطه گفت: باتوجه به استقبال خوبی که طی سال‌های گذشته از این رویداد شده است، بنا داریم تا دوره جدید این مسابقات را گسترده‌تر و در سطح کیفی بهتری برگزار کنیم.مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تغییر اسم و برند این رویداد خبر داد و افزود: طی چهار سال گذشته این رویداد تحت عنوان «لیگ بازی‌های رایانه‌ای» برگزار می‌شده است، اما با توجه به اینکه این مسابقات قرار نیست در پروسه و فرمت برگزاری لیگ باشد، نام مسابقات به «جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران» (Iran Games Cup) تغییر داده شده است.

پژمان با اشاره به افزایش و گسترش رشته‌های این مسابقات، اعلام کرد: با بررسی‌ها و نیازسنجی‌های انجام شده، علاوه بر رشته‌های سال گذشته، ۲ تا ۳ رشته جدید در ژانرهای متفاوت به مسابقات افزوده می‌شود تا هم تنوع بیشتری به مسابقات داده شود و هم بازیکنان این رشته‌ها نیز بتوانند در بزرگ‌ترین مسابقات بازی‌های ویدیویی کشور به رقابت با یک‌دیگر بپردازند. همچنین بخش جنبی مسابقات بازی‌های جدی را هم اضافه خواهیم کرد که نوع بازی و جزییات آن به‌زودی اعلام می‌شود. مسابقات «جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی ایران» با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلفی همچون کانون پرورش فکری، انجمن ورزش‌های الکترونیک و ادارات ارشاد استان‌ها برگزار خواهد شد.

اعلام این خبر بسیاری با شوک گیمرهای بسیاری همراه بود، اعلام حمایت نهاد دولتی نشان می‌دهد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنان از وظایف نظارتی خود مثل مدیریت قبلی فاصله می‌گیرد. در واقع یکی از مواردی بنیادهای واسطه دولتی همچون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ملزم به انجام آن هستند، تقویت بخش خصوصی است و دولتی کردن رویدادی که متولی و بانی اصلی‌اش یک شرکت خصوصی است با اهداف اصلی بنیاد در تعارض است.

متولی لیگ بازی‌های رایانه‌ای در ایران کدام برند معتبر است؟

متولی لیگ بازی‌های رایانه‌ای در ایران شرکت معتبر و بین‌المللی به نام مکعب است. شرکتی که برای به حاشیه راندن بازی‌هایی که همخوانی با فرهنگ داخلی ندارند، برای تشویق گیمرها لیگ بازی‌های رایانه‌ای را با محوریت بازی فیفا راه اندازی کرد. شرکت مکعب فعالیت خود را از سال ۲۰۰۸ میلادی با برگزاری مسابقات بازی های رایانه‌ای آغاز و هم اکنون نماینده انحصاری کنوانسیون ورزشهای الکترونیک ESWC در ایران از سال ۲۰۱۲ میلادی و مالک “لیگ بازیهای رایانه ای ایران IGL” بعنوان بزرگترین و معتبرترین مسابقات بازی های رایانه ای (ورزشهای الکترونیک) در ایران از سال ۲۰۱۵ میلادی می باشد. همچنین این شرکت از سال ۲۰۱۲ میلادی اعزام قهرمانان ایران به مسابقات جام جهانی بازی های رایانه ای در شهر فرانسه را بعهده داشته که ماحصل آن قهرمانی ایران در جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی در شهر پاریس می باشد.

این شرکت در سال ۱۳۸۹ اولین مسابقات مکعب در سطح تهران و کرج برگزار کرد که این مسابقات در فوتبال PES و در شعبه مکعب واقع در برج ملت برگزار گردید. نخستین مسابقات کشوری مکعب در سال ۹۱ در دو بازی پرطرفدار FIFA و PES و در برج ملت تهران برگزار شد و بازیکنان حرفه ای ایران در این دو رشته بمدت یک هفته با یکدیگر به رقابت پرداختند. این مسابقات در سطح پروگیمینگ و برای بازیکنان کاملاً حرفه‌ای بازی‌های رایانه ای در کشور برگزار و مکعب با برگزاری این مسابقات در جمع برگزارکنندگان حرفه ای مسابقات رایانه ای در سطح کشور قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۱ مکعب با راه اندازی بزرگترین مسابقات گیم ایران در برج میلاد تهران در هشت بازی مختلف و نیز با اخذ نمایندگی برای کشورمان جهت حضور در مسابقات جام جهانی بازی های رایانه ای (ورزشهای الکترونیک) در بازی محبوب فیفا گام بزرگی در مسابقات بازی های رایانه ای در کشورمان برداشت و حضور بازیکنان بازی های رایانه ای در مسابقات بزرگ فرانسه جهت رقابت با بازیکنان برتر جهان را مجدداً کلید زد. تجربه سالم برگزاری این مسابقات، مکعب را تبدیل به مشهورترین و قابل اعتمادترین برند برگزاری مسابقات کشور کرد. این سلامت در نحوه برگزاری به گوش مسئولان رسید و در سال ۹۲ علاوه بر برگزاری مسابقات انتخابی کشور ایران در برج میلاد تهران برای دومین سال پیاپی بخش مسابقات سومین دوره نمایشگاه بازی های رایانه‌ای تهران در مصلای تهران توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای به مکعب واگذار گردید. در این مقطع بود که بنیاد و حسن کریمی قدوسی مدیر عامل سابق بنیاد تلاش می‌کرد این برند حرفه‌ای و سلامت را کاملاً دولتی و زیر نظر بنیاد درآورند.

در سال ۹۲ علاوه بر برگزاری مسابقات انتخابی کشور ایران در برج میلاد تهران برای دومین سال پیاپی بخش مسابقات سومین دوره نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران در مصلای تهران توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای به مکعب واگذار گردید. مکعب در این سال با برگزاری چند دوره مسابقات ملی و بین المللی بزرگ سال بسیار پرکاری را سپری و بعنوان بزرگترین و معتبرترین برند ورزشهای الکترونیک در کشور چایگاه خود را تثبیت نمود. ضمن آنکه مسابقات برگزار شده در مصلای تهران رکورد تماشاگران حاضر در یک مسابقات بازی های رایانه ای را با بیش از ۵۰ هزار تماشاگر در طی روزهای برگزاری در کشور از آن خود نمود. همچنین در پایان این سال مکعب برای دومین سال پیاپی قهرمانان ایران را راهی مسابقات جهانی فرانسه نمود.

در سال ۱۳۹۳ شرکت ال‌جی «جام جهانی ال‌جی گل» را پیش از آغاز رقابتهای جام جهانی فوتبال برنامه ریزی و برگزاری مسابقات جام جهانی ال‌جی گل را به مکعب سپرد.این مسابقات توسط مکعب در پردیس ملت و با شبیه سازی مسابقات جام جهانی فوتبال و تیم های حاضر در آن برگزار گردید.در سال ۹۳ مکعب برای سومین سال متوالی مسابقات انتخابی جام جهانی بازی های رایانه ای (ورزشهای الکترونیک) را در برج میلاد تهران برگزار و همانند سالهای قبل قهرمان ایران را به مسابقات جهانی اعزام نمود.در این سال نوید برهانی توانست با غلبه بر حریفان خود از کشورهای مختلف قهرمانی مسابقات جهانی را برای اولین بار نصیب کشورمان نماید و نام ایران را در مسابقات جهانی پر قدرت تر از قبل مطرح کند.

سال ۱۳۹۴ بود که مکعب مجبور شد همکاری اجباری با بنیاد ملی بازی‌هایی رایانه‌ای را بپذیرد لیگ بازی‌های رایانه‌ای را برگزار کند و ورود این نهاد دولتی به این رویداد حواشی فراوانی حول این رویداد بوجود آمد. این حواشی حول نحوه اعطای جوایز، اسپانسرها و موضوعات مرتبط با این رویداد بود و از سال ۱۳۹۴ تا آخرین دوره برگزاری هر سال حواشی این رویداد بیشتر شده است.

طبق اعلام صادق پژمان قرار است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این رویداد عظیم که نیاز به نیروی انسانی متخصص فراوانی دارد را به صورت مستقل برگزار کند و قطعاً این برگزاری توسط بخش دولتی با چالش‌های فراوانی همراه خواهد بود و این رویداد احتمالاً با کیفیت بسیار کمتری بزگزار خواهد شد. قطعاً این مسابقات در حوزه داوری، زمانبدی قرعه کشی، با توجه به تعداد پلیرهایی که حضور پیدا می کنند، زمان‌بندی صحیح با چالش‌هایی توام خواهد بود.

قوانین تخصصی داوری در لیگ مسابقات بازی‌های ویدئویی

مثلاً در تجربه داوری ، مخصوصاً رشته فیفا ، رشته pes نیاز به ظرافت سازمان یافته در داوری دارد. رشته فوتبال نسبت به بازی ESP تغییراتی دارد و در لیگ برگزار شده، مود داوری بر اساس قوانین تجربه شده‌ای تغییر می کند، چون داوران فیفا و pes کاملاً فرق می کنند. تصمیمی که در روند بازی برای پلیرها متفاوت است، حتی زمانبندی، اخطارهای که داده می‌شود یک امر تجربه شده ۱۰ ساله است و نمی‌توان بر اساس مود تعیین شده سازندگان بازی‌ها را ادامه داد. حتی برخی برندگان پس از پایان بازی و تشکیل کمیسیون اعلام می شدند و همین مسئله نشان می‌دهد برگزار چنین رویدادی باید تجربه کافی داشته باشد و احتمال بنیاد به عنوان برگزار کننده حتی با کپی کردن قوانین مکعب بازهم با مشکلات فراوانی در نحوه اجرا و داوری مواجه خواهد شد.

ضمن اینکه وقتی همین لیگ چندی دیگر توسط شرکت مکعب برگزار می‌شود این موازی کاری چه دلیلی دارد. آیا همچنان مدیرعامل سابق بنیاد مجری رویدادهای مهم و مدیرِ در سایه است؟ در گزارش بعدی به اشکالات تخصصی‌تر درباره این رویداد خواهیم پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس