کد خبر 964081
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۵
کارگاه قالیشویی

یکی از محبوب‌ترین تزئینات مورد نیاز برای ایرانی‌ها از دیر باز تا امروز وجود قالی و فرش در خانه است

به گزارش مشرق، یکی از محبوب‌ترین تزئینات مورد نیاز برای ایرانی‌ها از دیر باز تا امروز وجود قالی و فرش در خانه است، به طوری که هر کس با هر موقعیت اجتماعی و مالی که باشد از این وسیله تزئینی و زیبا در منزل خود استفاده می‌کند خواه، دستباف و اثر دست هنرمندان باشد یا قالی هزار رنگ ماشینی. اگر فرش‌های خانه دستباف باشند ارزش بالایی دارند و برای برخی حتی حکم سرمایه و دارایی باارزش به حساب می‌آیند و اگر ماشینی باشند هم باز از مایحتاج ضروری برای تزئین و آسایش در خانه به شمار می‌روند از این رو باید در حفظ و نگهداری آنها دقت کرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار پلیس درباره قالیشویی‌های غیرقانونی

چگونه ازآلودگی فرش در برابر آلاینده‌های محیطی مراقبت شود:

فرش علاوه بر اینکه زینت بخش محیط داخل منزل به حساب می‌آید گستره نرم و زیبایی است که کودکان نوپا برای تمرین راه رفتن بر روی آن حرکت می‌کنند و جستجوگرانه بر نقش‌ها و رنگ‌های آن نگاه می‌کنند تا بر اکتشافات خود بیافزایند، پس باید در حفظ پاکیزگی آن کوشا بود.

برای حفظ دوام و زیبایی فرش موقع جارو کشیدن بهتر است جارو را به سمت خواب فرش کشید تا خواب فرش به هم نریزد، از زیاد جارو کردن فرش اجتناب کرد. محیط و پیرامون جایی که فرش‌ها پهن شده‌اند گردگیری شود، تا گرد غبار به تاروپود فرش‌ها نفوذ نکند. اگر فرش دچار لکه و کثیفی بر اثر ریختن چیزی مانند آب، چای، قهوه، آبمیوه و.. شد هر چه سریع‌تر لکه را زدوده و خشک کرد.

مواردی که ذکر شد نکاتی است که اغلب خانواده‌های ایرانی برای حفظ پاکیزگی و مراقبت از فرش‌ها می‌دانند و رعایت می‌کنند، زیرا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. حال به چند مورد در صورت بروز آلودگی و دچار لکه شدن فرش برای پاک کردن لکه در منزل پرداخته می‌شود.

روش لکه گیری فرش در خانه:

به طور کلی ایجاد لکه‌ها بر دو قسم است: لک‌های طبیعی مانند چای، قهوه، آب میوه، شیر، کاکائو و....

لک‌های مصنوعی و شیمیایی مانند پارافین، چسب، موم، آدامس، روغن، پلاستیک و...

پس مهم است که نوع لکه را شناخت تا بهترین روش را برای زدودن آن به کار برد، لکه‌هایی که پایه اصلی آن‌ها آب است مانند آب آلبالو، توت فرنگی، …، حتی غذا یا ژله جزو آسان‌ترین لکه‌ها هستند و برای پاک کردن این نوع لکه‌ها بهتر است از مقداری آب سرد و قدری سرکه سفید به همراه چند قطره از مایع شوینده مانند مایع ظرفشویی استفاده کرد. (باید به خاطر داشت هرگز از مرکز لکه به پیرامون آن برای پاک کردن اقدام نشود زیرا موجب انتشار لکه‌ها به دیگر نقاط فرش می‌شود.)

وسایل مورد نیازی که برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده می‌شود عبارتند از یک سطل، اسفنج، دستمال سفید، برس مخصوص فرش شویی، در برخی موارد اتو و جاروبرقی نیز استفاده می‌شود.

قالیشویی‌هایی که در سطح شهر هستند اگر مجوز رسمی از سوی اتحادیه قالیشویی داشته باشند برای برطرف کردن انواع لکه‌ها آمادگی‌های لازم را دارا هستند و به خوبی می‌توانند انواع لکه‌ها را برطرف کرد اگر زمان طولانی از لکه‌دار شدن فرش‌ها گذشته است بهتر است از قالیشویی مجاز و معتبر کمک گرفته شود.

در ادامه ۷ نوع محلول خانگی معرفی می‌شود تا با استفاده از آنها بتوان انواع لکه‌ها را بدون آسیب رساندن به محیط زیست و فرش‌ها در هنگام شستشو برطرف کرد.

۱- سرکه سفید و جوش شیرین: محلول سرکه سفید و جوش شیرین با مقداری آب ولرم یک پاک کننده قوی و مناسب است که با محیط زیست نیز سازگار است، این ترکیب دی اکسید کربن تولید می‌کند که در عین تمیزی بوی بد را نیز برطرف می‌کند.

۲- جوش شیرین و بوراکس: این محلول نیز به طور موثری لکه‌ها را می‌تواند برطرف کند و یک جایگزین عالی به جای شامپو فرش در هنگام شستشو است زیرا هم عاری از مواد شیمیایی مضر برای بافت فرش و محیط زیست است و هم پاک کننده‌ای موثر و مناسب برای فرش‌ها است، اگر شخصی قصد دارد این مخلوط را برای شستشوی فرش‌ها به کار ببرد کافی است یک فنجان جوش شیرین و یک فنجان پودر بوراکس و چند قطره روغن را با هم ترکیب کند تا معجزه پاکیزگی آن را مشاهده کند.

۳- آب لیمو و پراکسید هیدروژن: این محلول برای فرش‌های کرم و سفیدی که کثیف و لکه‌دار شده‌اند بسیار مناسب است. این پاک کننده نه تنها آسان تهیه می‌شود بلکه موثر در پاک کنندگی نیز است، پراکسید هیدروژن یک سفیدکننده قهار است که از اکسیژن برای جداکردن پیوندهای بین باکتری‌ها، خاک در سطح فرش استفاده می‌کند و اضافه کردن چند قطره آب لیمو باعث قوی‌تر شدن این محلول می‌شود و در این صورت به از بین بردن ذرات چسبیده به فرش کمک می‌کند.

4- آب داغ + سرکه سفید: سرکه طبیعتی اسیدی دارد واین ویژگی باعث شده تا یک مایع ضدعفونی کننده و عالی برای تمیز کردن هرگونه چربی و آلودگی باشد، بوی نامطبوع را از بین می‌برد ، خاک و لکه‌ها را نیز برطرف می‌کند می‌توان فقط از سرکه خالص استفاده کرد یا آن را با آب داغ ترکیب کرد، البته ابتدا روی بخشی از فرش مرطوب تست کرد و سپس روی کل فرش ریخت.

۵- آمونیاک + سرکه: آمونیاک یک پاکننده ارگانیک طبیعی است اما در عین حال می‌تواند تغییر رنگ فرش را ایجاد شود، قبل از استفاده حتماً آن را باید امتحان کرد با این وجود ترکیب سرکه و آمونیاک یک پاک‌کننده متاسب و از بین برنده بوی نامطبوع آست.

۶- پوست لیمو و شکر قهوه‌ای: مخلوط پوست لیمو و شکر قهوه‌ای باهم بهترین پاک کننده خانگی محسوب می‌شود که دوست محیط زیست هم است. همچنین این مواد غیر سمی همراه با پاکیزگی فرش پوست لیمو نیز آن را معطر می‌کند و شکر قهوه‌ای در این معطر شدن نقش موثری را ایفاء می‌کند.

۷- گلیسیرین و کربنات سدیم: این مایع برای پاک کردن لکه‌های فرش بسیار موثر است، همچنین گلیسیرین به شکل خالص یک نوع اسید است که حلال و قابل جذب است به همین دلیل در پاک کردن لکه‌ها بسیار مناسب و مفید است.

بی کربنات سدیم یا همان جوش شیرین خودمان بوی نامطبوع را از بین می‌برد علاوه بر این می‌توان با افزودن چند قطره سرکه و روغن اوکالیپتوس این پاک کننده را قوی‌تر کرد و به آن خاصیت ضدعفونی کننده نیز بخشید، همچنین اگر فقط گلیسیرین در دسترس بود می‌توان با کمی از مواد شوینده مخصوص فرش، برای زدودن لکه‌های فرش استفاده کرد.

این هفت محلولی است که می‌توان در خانه درست کرد و هنگام شستشوی فرش به جای مواد شیمیایی و مضری که در بازار با نام‌های مختلف موجود است استفاده کرد تا هم لذت پاکیزگی فرش‌ها و هم ایمنی محیط زیست را تجربه کرد.

البته امروزه به خاطر مشغله افراد خانواده؛ ضیق وقت؛ کمبود فضا برای پهن کردن فرش‌ها برای شستشو و همچنین مدرنیزه شدن سبک زندگی افراد در شهر کمتر کسی است که بخواهد و یا بتواند خود دست به عمل شود و فرش‌ها را در منزل بشوید کم شده است و اکثر خانوارها فرش‌ها را به قالیشویی می‌دهند تا برای‌شان این خدمات را انجام دهد. افرادی که از این دسته از خانواده‌ها هستند بهتر است قبل از سپردن فرش‌های خود درباره قالیشویی مورد نظر تحقیق کنند از آن‌ها سئوال کنند با چه موادی فرش‌ها را می‌شویند. آیا از مواد شوینده استاندارد و سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند؟ یا خیر؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس