کد خبر 963727
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
وزارت ورزش

وزارت ورزش برای جلوگیری از شائبه مهندسی شدن انتخابات توسط این وزارتخانه، راهی را در پیش گرفته که به واسطه آن انتخابات فدراسیون‌ها فقط با سرپرست برگزار می‌شود و این یعنی سلب حق رای از روسا!

به گزارش مشرق، برگزاری مجامع انتخاباتی برای فدراسیون‌ها همواره با حرف حدیث‌هایی همراه بوده که به خاطر کاندیداها و شرایط و چگونگی حضور آنها شکل گرفته و تا آنجا گسترش پیدا کرده که بعضاً صحت و سلامت انتخابات را هم زیر سوال برده است.

تقریباً درتمام این شائبه‌ها ردِ پای وزارت ورزش دیده می‌شود و اتهامی که به مدیران این وزارتخانه به خاطر حمایت از یک کاندیدای خاص و تلاش برای پیروزی او وارد شده است. فدراسیون‌هایی که مجامع آنها تحت تأثیر سناریوی معروف «مهندسی انتخابات» و نقش وزارت ورزش در آن برگزار شد، کم نیستند اگرچه تیر این وزارتخانه در برخی فدراسیون‌ها به سنگ خورد و بازنده بزرگ مجمع شد مانند هندبال اما در برخی مجامع هم متولیان وزارت ورزش توانستند از مدیریت شأن برای نشاندن حرف خود به کرسی، نتیجه بگیرند مانند تیروکمان و هاکی.

البته همیشه بحث مهندسی بودن انتخابات فدراسیون‌ها، توسط مدیران وزارت ورزش تکذیب شده در عین حال آنها را مجبور کرده برای حفظ اعتبار خود و جلوگیری از خدشه دار شدن بیشترش در این زمینه، چاره اندیشی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

مبلغ حواله پاداش بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸

راهکار وزارت ورزش برای کاهش شائبه مهندسی انتخابات
تصمیم وزارت ورزش بر این است که انتخابات تمام فدراسیون‌ها را در دوره سرپرستی آنها برگزار کند. البته پیش از این هم بودند فدراسیون‌هایی که به دلایل مختلف انتخاباتشان بعد از دوره چهارساله رئیس و در زمان مدیریت سرپرستی برگزار می‌شد اما طبق برنامه جدید ارائه شده، از این پس انتخابات هیچ فدراسیون‌ها تا پیش از اتمام دوره چهارساله رئیس برگزار نمی‌شود.

سید محمد شروین اسبقیان مدیرکل دفترامور مشترک فدراسیون‌ها ضمن تأیید این خبر گفت: به منظور ایجاد شرایط مساوی برای کاندیداها چنین تصمیمی گرفته شده است. بعضاً برخی کاندیداها اعتراض‌هایی داشتند مبنی بر اینکه شرایط فدراسیون به گونه‌ای است که نمی‌توانند در انتخابات صاحب رأی شوند. موضوع مهندسی انتخابات و اینکه وزارت ورزش از یک گزینه خاص در انتخابات حمایت دارد هم که معمولاً مطرح می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شده انتخابات فدراسیون‌ها زمانی برگزار شود که آنها سرپرست دارند.

وی با تاکید براینکه فعلاً انتخابات فدراسیون‌ها را با این شرایط پیش می بریم، تصریح کرد: البته اینکه انتخابات فدراسیون‌ها در زمان مدیریتِ سرپرستی برگزار شود قانون نیست و در قانون هم وجود ندارد اما تدبیری است که وزارت ورزش اندیشیده تا به واسطه آن شائبه حمایت از کاندیدایی خاص برطرف شود. اگرچه تاکید می‌کنم که پیش از این هم هیچ حمایتی صورت نمی‌گرفت.

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای وزارت ورزش
اینکه از این پس انتخابات تمام فدراسیون‌ها بعد از پایان دوره قانونی رئیس و در زمان سرپرست برگزار می‌شود، دقیقاً نقطه مقابل استراتژی است که تا پیش از این وزارت ورزش در رابطه با برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها نسبت به آن تاکید داشت.

تا پیش از این تاکید وزارت ورزش بر این بود که انتخابات فدراسیون‌ها در وقت قانونی و پیش از پایان دور چهارساله رؤسا برگزار شود. مدیران وزارت ورزش در گفتگوهای متعدد خود به این مهم تاکید داشتند و اینکه حتی الامکان اجازه نمی‌دهند مدیریت فدراسیون‌ها به سرپرستی کشیده شود. حتی مهدی مستجاب الدعوه مسئول امور مجامع وزارت ورزش سال گذشته در گفتگویی به برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها در وقت قانونی تاکید داشت.

با همه اینها ابهامات گسترده ای که نسبت به آزادی و سلامت انتخابات فدراسیون‌ها وجود داشت در نهایت تصمیم گیرندگان وزارت ورزش را ناچار به چرخش ۱۸۰ درجه‌ای و بازگشت از راه همیشگی شأن برای پایان دادن به شائبه مهندسی انتخابات کرده تا اینگونه اثبات کنند که استقلال مجامع فدراسیون‌ها برای آنها در اولویت است.

عدم ضمانت اجرایی و حقی که از رؤسای فدراسیون‌ها سلب شد
«آیا راهی که وزارت ورزش برای برگزاری بی حرف و حدیث انتخابات فدراسیون‌ها در پیش گرفته، نتیجه خواهد داشت؟»، این پرسشی است که به مرور و حداقل بعد از پشت سر گذاشته شدن انتخابات چند فدراسیون مشخص می‌شود. قاعدتاً تصمیم گیری برای اینکه انتخابات فدراسیون‌ها به جای رئیس، در دوره سرپرست برگزار شود ضمانت اجرایی برای مهندسی نشدن انتخابات و جلوگیری از ابهامات آن ندارد.

به هر حال اگر قرار بر فراهم کردن شرایط به نفع یک کاندیدای خاص باشد، اتفاقاً طولانی شدن پروسه زمانی انتخابات و تأخیر در زمان انجام آن، بستر را مهیا تر هم خواهد کرد. بنابراین راهکار جدید نمی‌تواند ضمانت صد درصدی برای برگزاری سالم و سلامت انتخابات فدراسیون‌ها باشد ضمن اینکه یک حق بزرگ را هم از رئیس فدراسیون سلب می‌کند.

در صورت برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها تا پیش از دوره چهار ساله مدیریتی شأن، حق رأی از رؤسای مستقر آنها صلب نمی‌شود. در این صورت رؤسای فدراسیون‌ها علاوه بر کاندیدا شدن دوباره، حق رأی هم خواهند داشت اما طبق برنامه‌ای که وزارت ورزش قصد تبعید از آن را دارد حق رأی از رؤسا گرفته خواهد شد چراکه طبق قانون حتی اگر یک روز از زمان چهار ساله رؤسا بگذرد، آنها نمی‌توانند در مجمع انتخاباتی فدراسیون شأن رأی دهند.

سال گذشته در گزارشی با عنوان «برگزاری انتخابات ۱۳ فدراسیون در سال ۹۷/ تلاش برای حفظ حق روسا» به نقل از یکی از مدیران وزارت ورزش به این مهم اشاره کرد که «تلاش وزارت ورزش بر این است با در نظر گرفتن حفظ حق رأی روسا، زمان انتخابات فدراسیون‌ها را مشخص کند»؛ اما حالا عملاً وزارتخانه حق رأی را از رؤسا می‌گیرد.

تاکید بر ممنوعیت سرپرست‌ها برای کاندیدا شدن
در هر صورت شائبه‌هایی زیادی که در رابطه با سلامت برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها وجود داشت و باعث لطمه به وزارت و وزیر شده بود، باعث شده تا این وزارتخانه در مسیری خلاف جهت حرکت خود قرار بگیرد. این وزارتخانه برای بالا بردن ضریب اطمینان از تصمیم جدید خود، سرپرست‌ها را از ورود به انتخابات منع کرده است.

اسبقیان در این بخش از گفتگو گفت: افرادی که به عنوان سرپرست فدراسیون‌ها منصوب می‌شوند به هیچ عنوان نمی‌توانند کاندیدا شوند. وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات در فضای سالم و به دور تنش چنین تدبیری اندیشیده که سرپرست‌ها شرایط را برای انتخابات مهیا کنند. بنابراین آنها صرفاً موظف به انجام این کار هستند و نمی‌توانند کاندیدا شوند.

 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس