کد خبر 963506
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
بازار داغ تعمیرکاران در شهر‌های سیل‌زده

با وجود رکود در بازار خرید و فروش لوازم خانگی، اما بازار تعمیرات این روزها در شهرهای سیل‌زده حسابی رونق گرفته است؛ رونقی که بر خلاف همیشه خبری از پول و گردش مالی بیشتر در آن نیست.

به گزارش مشرق، «سیل تولید لوازم خانگی را ١٠‌درصد بیشتر کرد، اما بازار شهرهای سیل‌زده همچنان بی‌رونق و سوت و کور به نظر می‌رسد. پلدختری‌ها می‌گویند وام ١٥‌میلیون تومانی لوازم خانگی‌شان را صرف تعمیر خانه‌شان کرده‌اند و آق‌قلایی‌ها بیشتر به خرید یخچال اکتفا کرده‌اند که به گفته خودشان جزو لوازم خانگی حذف‌نشدنی بوده است.

در خوزستان هم که گرما بیداد می‌کند، دغدغه اول مردم خرید کولر است. لوازم خانگی خارجی هم که در بازار این شهرها پیدا نمی‌شود و فروشندگان می‌گویند برندهای خارجی حتی در تهران هم نایاب شده است. با وجود این، قاچاق لوازم خانگی خارجی بالا گرفته است و در استان‌های مرزی قاچاقچی‌ها گاهی لوازم خانگی استوک و دست دوم را با تغییر بسته‌بندی و با سود گزاف به مردم می‌فروشند.

متولیان بازار در شهرهای سیل‌زده می‌گویند که مردم بیشتر به تعمیر لوازم خانگی‌شان روی آورده‌اند و اکیپ‌های امدادی تعمیرکاران، لوازم خانگی مردم را به‌صورت رایگان تعمیر و تنها پول قطعات را دریافت می‌کنند. البته اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کشور هم اعلام می‌کند که به تمامی انبارهای ایران سفارش کرده است که مناطق سیل‌زده را در اولویت قرار بدهند و قطعات موجود در انبار را برای این استان‌ها ارسال کنند.

تولید لوازم خانگی ١٠‌درصد بیشتر شد

هرچند فروشندگان لوازم خانگی استان‌های سیل‌زده از رکود این روزهای بازار خرید و فروش لوازم خانگی گله می‌کنند، اما نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید که سیل اخیر میزان تولید را حدود ١٠‌درصد بیشتر کرد.

او با بیان اینکه سرانه مصرف هر یک از محصولات همچون یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و فرش سالانه حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است، ادامه داد: «بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، سیل اخیر خرید هر یک از چهار قلم لوازم خانگی را ١٣٠‌هزار دستگاه بیشتر کرده است.»

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود افزایش تولید، فروشندگان لوازم خانگی استان‌های سیل‌زده از رکود بازار گله می‌کنند، ادامه می‌دهد: «بخش زیادی از تولیداتی که صورت گرفت در قالب کمک‌های کمیته امداد، هلال‌احمر یا مردمی برای مردم سیل‌زده ارسال شده است و خرید و فروش آن در واحدهای صنفی صورت گرفته که به رونق بازار در این شهرها منجر می‌شود.»

خبری از برندهای خارجی در مناطق سیل‌زده نیست

هر چند آمار دقیقی از میزان لوازم خانگی که در میان مردم سیل‌زده توزیع شده، وجود ندارد، اما نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید که تمامی محصولات ایرانی است.

او با بیان اینکه در حال حاضر واردات لوازم خانگی به ایران ممنوع است، ادامه داد: «برندهایی همچون ال‌جی و سامسونگ در تأمین قطعه با مشکل مواجه شده‌اند و تولید آن‌ها به یک‌دهم قبل کاهش پیدا کرده، به همین دلیل حتی در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجازشان در تهران عرضه به‌صورت خیلی محدود انجام می‌شود. از طرفی قیمت این محصولات چندین برابر اجناس ایرانی است و چنین توان مالی در بین مردم سیل‌زده وجود ندارد.»

به گفته میری بیشتر کالاهایی که تحت عنوان ال‌جی و سامسونگ در شهرهای مرزی عرضه می‌شود بدون گارانتی است یا با گارانتی‌های بی‌ارزش عرضه می‌شود. از طرفی برخی دیگر از سوءاستفاده‌کنندگان روی کالاهای بنجل چینی یا لوازم خانگی که در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شود، مارک این برندها را حک و کالای درجه چند را به اسم کالای باکیفیت عرضه می‌کنند.

آق‌قلایی‌ها فقط یخچال خریدند

با وجود اینکه حدود دو ماه از سیل آق‌قلا سپری می‌شود، حسن قاسمی، رئیس اصناف این شهر شمالی به «شهروند» می‌گوید خبری از خرید و فروش در بازارهای شهر نیست.

او با بیان اینکه به جز بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی، سایر بازارها در یک خواب بهاری به سر می‌برند، ادامه داد: «فصل درو در شهرهای شمالی فرارسیده است و کشاورزان تا حدود یک ماه تا ٤٥ روز دیگر قادر به خرید نیستند.»

او که امیدوار است پایان یافتن فصل درو و بهبود نسبی وضع درآمدی مردمان این شهر کمی از رکود این روزهای بازار بکاهد، ادامه می‌دهد: «آق‌قلایی‌ها حدود دو ماه است که با سیل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و توان مالی زیادی برای خرید لوازم خانگی جدید ندارند. تنها کسانی که اسباب ضروری‌شان همچون یخچال خراب شده و امکان تعمیرش هم وجود نداشته، اقدام به خرید لوازم خانگی کرده‌اند و مابقی مردم کجدار و مریز با همان اسباب قدیمی سر می‌کنند.»

وام لوازم خانگی پلدختری‌ها صرف تعمیر خانه شد

شرایط بازار در پلدختر هم تعریف چندانی ندارد. بابایی، رئیس اتاق اصناف پلدختر دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «پیش از سیل هم صنعت لوازم خانگی به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده در بسیاری از محصولات، با رکود مواجه شده و کاهش خرید و فروش را در بازار شاهد بودیم. اما با وقوع سیل شرایط برای مردم به مراتب بدتر شد. در حال حاضر به جز کسانی که یخچال و کولرهای آن‌ها کاملاً خراب شده و امکان تعمیر نداشتند، سایر مردم منتظر مشخص شدن وضع حمایت‌های دولت هستند.»

او که معتقد است تسهیلات دریافتی مردم جوابگوی مخارج آن‌ها نیست، گفت: «سیل‌زدگان پلدختر تنها ١٥‌میلیون تومان تسهیلات با سود ٤‌درصد و ٥‌میلیون تومان وام بلاعوض گرفتند. بیشتر مردم وام‌هایی را که گرفتند صرف تعمیر و مقاوم‌سازی خانه‌های خود کردند و خرید لوازم خانگی در اولویت بعدی قرار گرفته است.»

این فعال صنفی ادامه داد: «به‌عنوان مثال میانگین قیمت یک یخچال این روزها در بازار بین ٧ الی ١٠‌میلیون تومان یا یک کولر ۱.۵ میلیون تومان و لباسشویی ٥ میلیون تومان است. در واقع اگر خانواده‌ای ٣ قلم از لوازم خانگی‌اش در سیل خراب شده باشد، دست کم باید ١٥‌میلیون تومان برای خرید آن‌ها هزینه کند که رقم زیادی برای مردم در شرایط فعلی است.»

فروش لوازم خانگی یک‌پنجم شد

امیری که صاحب دو مغازه فروش لوازم خانگی در پلدختر و خرم‌آباد است، می‌گوید: «بسیاری از مردم با وجود نیاز دست از خرید برداشته و به حمایت‌های مسئولان چشم دوخته‌اند. به‌عنوان مثال همین چند وقت پیش خبری در بین مردم شایع شده بود که ١٥٠ تخته فرش در کمیته امداد قرار داشته و قرار است میان کسانی که نیاز دارند، توزیع شود. اخبار زیادی از این دست در بین مردم شهرهای سیل‌زده منتشر می‌شود. بسیاری از مردم نگران هستند که در صورت خرید لوازم خانگی مورد نیازشان، دیگر مشمول حمایت‌های دولتی نشوند.»

به گفته او میزان خرید و فروش لوازم خانگی در پلدختر به یک‌پنجم قبل رسیده است، بهعنوان مثال در شرایط عادی یک مغازه فروش لوازم خانگی روزانه حداقل ٥ قلم جنس بزرگ و اساسی می‌فروخت، اما در حال حاضر میزان فروش مغازه‌ها در بهترین حالت روزانه یک قلم جنس است.

لوازم خانگی که سیل آن‌ها را لوکس کرد

سرخ‌کن، غذاساز، گوشت‌کوب برقی، جارو شارژی، آبمیوه‌گیری، چرخ‌گوشت، جاروبرقی و حتی لباسشویی این روزها در شهرهای سیل‌زده نوعی کالای لوکس محسوب می‌شود که وقتی از امیری در رابطه با میزان خرید و فروش آن‌ها می‌پرسم، با لبخند جواب می‌دهد، مردم فعلاً دور این کالاها را خط کشیده‌اند.

به گفته او در حال حاضر یخچال و البته کولر گازی در صدر نیازهای مردم سیل‌زده استان لرستان و شهرهایی همچون پلدختر قرار دارد و مردم کمتر سراغ خرید سایر لوازم خانگی می‌روند. او توضیح می‌دهد که گرمای هوا در این استان طاقت‌فرسا بوده و کولرهای آبی جوابگوی نیاز مردم نیست و آن‌ها ناچار به خرید کولرهای گازی هستند.

تعمیر رایگان لوازم خانگی در شهرهای سیل‌زده

با وجود رکود در بازار خرید و فروش لوازم خانگی، اما بازار تعمیرات این روزها در شهرهای سیل‌زده حسابی رونق گرفته است؛ رونقی که بر خلاف همیشه خبری از پول و گردش مالی بیشتر در آن نیست. آن‌گونه که رؤسای اتاق‌های اصناف شهرهای سیل‌زده می‌گویند: «در ماه‌های گذشته اکیپ‌های متعددی از دفاتر نمایندگی‌ها و خدمات پس از فروش برندهای اصلی به این شهر اعزام شدند که به صورت رایگان تعمیر لوازم خانگی را انجام می‌دادند.

برخی از این اکیپ‌ها تنها پول قطعه را از مردم طلب می‌کردند و برخی هم تعمیرات را به صورت رایگان انجام می‌دادند. جدای از اکیپ‌هایی که برای تعمیرات به این شهرها اعزام شده‌اند، برخی از مردم هم دست به آچار شده و تصمیم گرفتند باری از دوش همشهریان خود بردارند.»

آن‌گونه که میری، نایب‌رئیس اتحادیه لوازم خانگی اعلام کرده است تأمین قطعه در استان‌های سیل‌زده در اولویت دفاتر خدمات پس از فروش قرار گرفته و مقرر شده ٥٠‌درصد قطعه‌های موجود در این دفاتر به این شهرها فرستاده شود. به گفته او هیچ کمبود قطعه‌ای در برندهای کره‌ای، ژاپنی و حتی آلمانی وجود ندارد.»

منبع: روزنامه شهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس