نشست مکه

عربستان با برگزاری دو نشست فوق‌العاده سران در کنار اجلاس سران اسلامی در مکه تلاش کرد، اعراب را علیه ایران در یک صف جمع کند اما اختلافات تا حدی بالا بود که عراق رسماً اعتراض کرد.

به گزارش مشرق، اجلاس سالانه سران کشورهای عضو «سازمان همکاری اسلامی» که ترکیه میزبانی آن را به عربستان داد، امسال بهانه‌ای شد برای ریاض تا در کنار آن دو اجلاس فوق‌العاده دیگر برگزار کند.

ریاض بامداد امروز جمعه (۳۱ می) دو اجلاس «سران عربی» و «سران شورای همکاری خلیج» فارس را برگزار و تلاش کرد پیش از اجلاس سران اسلامی که قرار است امروز جمعه برگزار شود، کشورهای عربی را علیه ایران متحد کند یا متحد نشان بدهد.

شبکه العربیه در راستای همین سیاست سعودی، در گزارشی ادعا کرد «سران دو اجلاس فوق‌العاده عرب و شورای همکاری در مکه مکرمه، دخالت‌های ایران را رد کردند و خواستار حمایت از قدرت بازدارندگی مقابل ایران شدند… در بیانیه پایانی اجلاس سران عرب، بر همبستگی و یکپارچگی کشورهای عربی مقابل دخالت‌های ایران… تأکید شد».

اما حقیقت این است که هر چند عربستان به رهبری «سلمان» و «بن سلمان» تلاش کرد، اعراب را علیه ایران یکپارچه نشان دهد اما اختلافات به حدی زیاد بود که آشکارا قابل رؤیت بود.

بحران خاموش در روابط «مغرب» با «عربستان و امارات»

شاه مغرب اولین نشانه‌های اختلافات داخلی را آشکار کرد وقتی که اعلام کرد در این نشست‌ها حاضر نمی‌شود و «رباط» در سطح پایین‌تر در اجلاس فوق‌العاده سران عرب حاضر می‌شود.

مغرب بشدت از دست عربستان سعودی و امارات خشمگین است. وبسایت فرانسوی «مغرب اینتلیجنس» گزارش کرده که «بحران خاموش» میان مغرب با دو کشور عربستان و امارات در جریان است و این مسئله خود را در بُعد اقتصادی هم نشان داده چرا که سرمایه‌گذاری مستقیم ریاض و ابوظبی در این کشور در چهار سال اخیر به ترتیب ۶۸ و ۴۱ درصد کاهش یافته است.

در پی همین اختلافات فوریه گذشته (۲۰۱۹) مغرب اعلام کرد که از ائتلاف عربی علیه یمن خارج می‌شود. رباط چند روز بعد سفیرش در ریاض و چند روز بعدتر سفیرش در ابوظبی را نیز فراخواند تا روشن شود، اختلافات خیلی شدید است. اختلافات اصلی نیز به ترتیب درباره «صحرای غربی»، «بحران روابط با قطر» و «جنگ یمن» است. علاوه بر این مغرب درباره «مساجد در فرانسه» نیز با ابوظبی بشدت اختلاف دارد. امارات در حال افزایش نفوذ خود در نهادهای اسلامی در فرانسه است و یکی از اقداماتش خرید مساجد مغرب در اروپاست.

اعلام مخالفت آشکار عراق با بیانیه پایانی

بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده سران عرب در حالی در ۱۰ بند اعلام شد که عراق اعلام کرد با محتوای آن موافق نبوده است.

به گزارش شبکه الایام عراق، رئیس جمهور عراق در اعتراض به اتهام‌های تند سعودی به تهران، ایران را «کشور مسلمان و همسایه» خواند و گفت، بغداد اصلاً دوست ندارد که امنیت این کشور به خطر بیفتد. او امنیت و ثبات کشور اسلامی بزرگی مثل ایران را بخشی از امنیت کشورهای عربی و اسلامی توصیف کرد و گفت، منطقه نیازمند نظام امنیتی مشترک است که مبنای آن عدم دخالت و احترام به حاکمیت دیگر کشورهاست.

برخی رسانه‌های عربی گزارش کردند که عراق صراحتاً به عربستان اعتراض کرد. القدس العربی در در گزارشی نوشت «اجلاس فوق‌العاده سران عرب دخالت ایران در امور کشورهای دیگر را محکوم… اما عراق اعتراض کرد».

همچنین احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب نیز اعلام کرد که عراق با بیانیه پایانی مخالف است و رئیس جمهور عراق اعلام کرد «تمایل دارم توضیح دهم که ما [عراق] در تدوین بیانیه پایانی سهیم نبودیم و عراق به این بیانیه اعتراض دارد».

مخالفت محترمانه کویت با سیاست تند ریاض

در مقابل هجمه سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی که ایران را به «حمایت از تروریسم» و «دخالت در امور کشورهای عربی» و «تهدید امنیت و صلح بین‌المللی» متهم کرد و خواستار «به کار گیری همه ابزارها برای مقابل با رژیم یران» شد، اما کویت خواستار «درایت و گفت‌وگو» شد.

«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در سخنان خود در اجلاس خواستار «ترجیح دادن درایت و استفاده از گفت‌وگو به جای برخورد و مقابله» شد و گفت «دیدار ما [نشست سران عرب] در شرایط حساسی برگزار می‌شود و این جلسه نشان‌دهنده درک ما از خطرناک بودن تشدید تنش‌های کنونی در منطقه است که برای امنیت و ثبات ما پیامد دارد و ما باید راه‌های حفظ امنیت و ثبات را بیابیم».

دلخوری محمود عباس

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان که بشدت از به حاشیه رفتن مسئله فلسطین ناخرسند است، اعلام کرد که در اجلاس اقتصادی «منامه» که طبق خواست آمریکا و در راستای طرح «معامله قرن» علیه فلسطین برگزار می‌شود، حاضر نخواهد شد و بدون اشاره صریح به عربستان و امارات که از حامیان اصلی نشست بحرین هستند گفت «هر کس می‌خواهد از منافع ملت فلسطین دفاع کند، باید از موضع مورد اجماع [گروه‌های سیاسی در] فلسطین حمایت کند».

محمود عباس همچنین از اینکه در عکس پایانی نشست سران عرب در صف دوم قرار گرفت، دلخور بود. عربستان در سالروز روز جهانی قدس، به جای آنکه کشورهای عربی و اسلامی را برای حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی گرد هم آورد، دو اجلاس فوق‌العاده سران عرب و شورای همکاری را برای تقابل با ایران گرد هم آورده است.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» نوشت: محمود عباس خیلی عصبانی به نظر می‌رسید. خشم در صورتش پیدا بود چون او را هنگام عکس یادگاری سران عرب در صف دوم قرار دادند. او در سخنرانی‌اش هم گفت که در نشست بحرین حاضر نمی‌شود و مفهوم «شکوفایی اقتصادی مقابل صلح» را به تمسخر گرفت؛ امری که آمریکا با حمایت عربستان و امارات در حال تبلیغ آن برای فلسطین هستند تا طرح «معامله قرن» را بپذیرد.

سطح مشارکت پایین عُمان و غیبت سوریه

از دیگر مظاهر اختلافات داخلی کشورهای عربی، عدم حضور مقامات بلندپایه عمان در نشست فوق‌العاده سران عرب و شورای همکاری بود. عُمان با هیأتی که سطح بالایی نداشت در دو نشست حاضر شد. همه می‌دانند که نگاه عُمان با عربستان بشدت در مسائل منطقه دچار اختلاف است اما عمان برای متهم نشدن به ایجاد اختلاف، در جلسات حاضر می‌شود.

نکته مهم دیگر، غیبت سوریه است که از سال ۲۰۱۲ عضویت آن به بهانه بحران جاری تعلیق شد و اتحادیه عرب هنوز درباره حضور دمشق در جلسات، تصمیم جدید نگرفته است.

اختلافات قطر با عربستان هر روز بیشتر از دیروز

اختلاف عربستان و امارات با قطر، در اجلاس مکه هم آشکار بود. امیر قطر بر خلاف دعوت رسمی عربستان، در اجلاس‌های مکه حاضر نشد و به جای آن «عبدالله بن ناصر آل ثانی» به مکه رفت. نخست‌وزیر قطر نیز تقریباً آخرین مهمانی بود که به محل اجلاس رسید که در نوع خود گویای نارضایتی است. همچنین عبدالله آل ثانی بر خلاف تشریفات معمول اصلاً لبخندی بر لب نداشت.

هر چند سلمان بن عبدالعزیز در استقبال از نماینده قطر لبخند کم‌رنگی بر لب داشت اما محمد بن سلمان از دست دادن با نماینده قطر خودداری و به سلام کردن بسنده کرد. همچنین شاه بحرین متحد ریاض که در کنار نخست‌وزیر قطر نشسته بود اصلاً با او سخن نگفت و این بر خلاف تشریفات و روابط عادی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • دبیر تاریخ RO ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    1 26
    وظیفه شرعی وخشنودی رسول گرامی اسلام ص ،،،تلاش سران وعلمای شیعه وسنی در رفع تنش ها بین مسلملنلن است ،هملنطور که اروپا پس اژ سی سال جتگ مذهبی کرد،،،،یکی گوش دهد ایران باید با دنیا،،،،، بخاطر وطن تنش ردایی کند
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      1 0
      اشتباه مثبت دادم
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      4 0
      دبیر تاریخ کجایی؟
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      4 0
      تنش ردایی دیگه چیه؟ جدید دراومده؟
    • DE ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      3 2
      دبیر تاریخ۱۲:۲۳ چغذر خدا رهم کرد ۱۰ بیر فارصی و دصطور ذبان نشدی.والا صابون را با »ث« مینوشتی ثابون اونوقخت کف نمیکرد.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    27 2
    اینها که با تمام نیروهاشون و سلاح های پیشرفته جلوی یمنی ها کم اوردن.حالا می خوان با ایران درگیر بشن.خخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    15 1
    این ائتلاف در اصل فلسطین فروختن رفتن
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    25 14
    اصلا چرا عراق شرکت کرده در این اجلاس ؟ شما کی میخواید بفهمید عرب , عرب رو به ایران ترجیح میده در نهایت ؟
    • US ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      8 3
      این حرفای عرب و عجم کردن ها فقط کار صهوینیستهاست
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      3 5
      برادر انک لفی ضلالک القدیم!
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
      2 0
      کسی که فکر میکنه عرب ایران رو به عرب ترجیه میده از احمق هاست
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
      0 0
      " بسم الله الرحمن الرحيم " رییس جمهور محترم ایران بعد از حدود 6 سال به عراق سفر کردن، ایرانی ها هم یک سری شون آمریکایی ها و اروپایی ها رو ظاهرا به مسلمون ها ترجیح دادن اصل بر تعامله بر اساس اصول، نه قلدری و ذلت اگر متحدان مقاومت جدا بشیم نتیجه اش همین ذلت و نکبتیه که در کشور می بینید
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    27 11
    کل این کشورهای مزدور عرب به اندازه یک لشکر حزب الله لبنان نیستند ...هم خودشان و هم اربابانشان میدانند که همه اینها هارت و پورت الکیه
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    7 2
    اینطورکه شما تفصیرکردین اینا همه با هم قهرن وفقط اومده بودن اونجا پیک نیک جوج بزنن یروباباساده لوح
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    7 0
    بحرین شاه مورتی بازی براش معنی ندارد یک جزیره اشغال شده بوسیله اجانب و یک مشت خائن تجزیه طلب که باید اعدام شوند - شاه بحرین معنی و وجود خارجی ندارد.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    10 2
    چرا ایران منفغل با سران خود فروخته و نوکر امریکا برخورد می کنی؟ چرا طبق اسناد تاریخی بر حاکمیت تمام جزایر خلیج فارس تا بحرین اقدام نمی کند.
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    4 0
    گورپدر عربستان. ایران اسلامی هرگز نباید در برابر این وهابی های وحشی داعش پرور، کوتاه بیاید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس