رئیسی نمایه

رئیس قوه قضائیه گفت: ورودی و خروجی پرونده به دستگاه قضایی قابل مقایسه نیست و لازم است با اندیشه‌ای صحیح ورود پرونده را به دستگاه قضایی کاهش دهیم.

به گزارش مشرق، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان قم که شامگاه چهارشنبه در مرکز آموزش قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت تحول در دستگاه قضائی ضرروتی اجتناب ناپذیر است و در این راستا می‌طلبد تحولاتی چابک که به سلامتی و کارآمدی دستگاه قضائی بیانجامد، رخ بدهد.

بیشتر بخوانید:

دستور جدید رئیس قوه قضاییه درباره پرونده‌های مهریه

فیلم / دستور حجت‌الاسلام رئیسی برای بررسی مجدد پرونده‌های مهریه

وی افزود: علما در کتاب قضا احتیاط ورود به دستگاه قضا را مطرح کردند اما امام خمینی (ره) در این راستا می‌فرمایند: علما احتیاط کنند اما اگر صلاحیت امر قضا را دارند و می‌توانند ورود کنند و این مسئولیت را بپذیرند باید وارد شوند که متعاقباً همین نظر را نیز رهبر معظم انقلاب نیز دارد.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه امروز یکی از ارتباطات قوه قضائیه با حوزه علمیه است، گفت: به دلیل اینکه قوه قضائیه در مسائل مستحدثه نیازمند مباحثه اجتهادی است بیش از پیش به ارتباطات علمی و فقهی با حوزه علمیه نیاز داریم.

وی با تبیین دلایل احتیاط علما در زمان‌های گذشته نسبت به امر قضا، تصریح کرد: شاید اینکه در اول کتب علما به ضرورت ورود به امر قضا توصیه نشده به دلیل فساد در حکومت بوده اما امروز فقه حکومت می‌کند و فروعات و مسائل پیش رو را باید در فقه پاسخ بدهیم اما در این راستا هیچ بن بستی وجود ندارد و کار جهادی و اجتماعی بین علما و حوزه باید صورت بگیرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه علما در گذشته به تنهایی فروعات را پاسخ می‌دادند، عنوان کرد: امروز در فقه به منابع رجوع می‌کنیم و نیاز است با حوزه علمیه و آن بخش از مراکز پژوهشی رابطه علمی دارند رابطه جدی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در راستای ارتباط قوه قضائیه با حوزه علمیه باید جذب و تربیت نیرو از سوی حوزه در دستگاه قضائی صورت بگیرد و اساتید باید روحانیون را تشویق کنند تا جذب بیشتری صورت بگیرد.

رئیس قوه قضائیه با عنوان اینکه عدل دایره وسیعی دارد، گفت: باید در اجرای عدالت اثباتی و اجرایی تلاش کنیم تا مزه شیرین عدالت را به مردم بچشانیم.

آیت الله رئیسی همچنین بر ضرورت تحول در قوه قضائیه تاکید و بیان کرد: با اینکه تحول در دستگاه قضائی یک ضرورت است اما پس از ۴۰ سال زمینه‌ای برای آزمون وخطا وجود ندارد بلکه امور باید دارای عزمی جدی و دور اندیشی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اینکه کرامت تنها به خوش اخلاقی نیست، توصیه کرد: کرامت تنها حسن خلق نیست وسریع انجام دادن کار مردم، با حوصله پیگیری کردن آن و انجام شایسته وظایف نیز کرامت به ارباب رجوع است.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: باید آمار ورودی پرونده را دردستگاه قضائی پایین بیاوریم و بیاندیشیم که این موضوع را به صورت خاص و راه‌های مناسب پی گیری کنیم.

وی در ادامه با شایسته دانستن اشتغال برای زندانیان عنوان کرد: مسئله زندانیان و اشتغال مولد کار شایسته‌ای است و در این رابطه گام‌های مؤثری بر داشته می‌شود که می‌تواند زندگی شرافتمندانه‌ای را برای آینده زندانیان به دنبال داشته باشد که در این راستا قوه قضائیه نیز مساعدت می‌کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    5 1
    این چشاندن طعم عدالت را سر لوحه کنید وبچسبانی سر در دادگاهها وواقعا منصفانه بعد از چند سال نظر سنجی کنید که این معیار براورده شد یاخیر
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    5 11
    فعلا که تو هم فقط شعار دادی
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    بسم الله از داماد و خود شریعتمداری و فریدون و نماینده سراوان و ... شروع کن
  • حقجو IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    بسم الله. اول نجفی را در اسرع وقت بکشین بالای دار
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    0 0
    لطفا به این فوتبال ورود کنید اینهمه پول کثیف به این تیم پرسپلیس تزریق شد ولی همچنان در لیگ برتره این تیم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس