فیس بوک

یکی از روش‌های جالبِ جذب کاربران، اعلام برگزاری رخداد (event) بوده که بلافاصله بعد از آن چند هزار کاربر جعلی برای شرکت در آن اعلام آمادگی می‌کرده‌اند در حالی که شاید اصلاً رخدادی در کار نبوده است!

سرویس جهان مشرق- ناتانیال گلِچر مدیر امنیت سایبری فیسبوک در اعلامیه‌ای که سایت اخبارِ این پیام‌رسان منتشر کرده است، خبر از مداخله فیسبوکی اسرائیل در انتخابات چند کشور آفریقایی داده است.

این صفحه‌ها و گروه‌های فیسبوکی و حساب‌های کاربری جعلی در اینستاگرام (که آن هم متعلق به مالک فیس‌بوک است) که توسط امنیت سایبری فیسبوک شناسایی شده‌اند در یک «رفتار هماهنگ مشکوک» اطلاعات غلطی را در مورد نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی منتشر می‌کرده‌اند. کشورهای هدف عبارت بوده‌اند از نیجریه، سنگال، توگو، آنگولا، نیجر و تونس.

منشأ این صفحه‌های جعلی، یک بنگاه مالی با نام Archimedes Group در اسرائیل بوده است که حالا خود و همه شاخه‌هایش از فعالیت فیسبوکی منع شده‌اند.

پیش از این مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک به اتهام انتشار اخبار جعلی از این پیام‌رسان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا مورد بازخواست کنگره قرار گرفت و بعد از آن سایت‌های اینرنتی ملزم شدند در استخراج و بهره‌برداری از تمایلات و اولویت‌های کاربران از آنها اجازه بگیرند. طبیعتاً حالا می‌توانند با توجیهِ اجازه کاربران عمان مداخلات پیشین را صورت دهند.

در انتخابات زودهنگام اسرائیل نیز که آوریل جاری با پیروزی نزدیک ائتلاف نتانیاهو برگزار شد، یک سری حساب‌های جعلی به نفع وی فعالیت می‌کردند که آبروریزی آن نیز رسانه‌ای شد. حالا اسرائیلی‌ها تا کجا مجوز خواهند داشت همین روند تقلب را ادامه دهند، مشخص نیست.

اعلامیه مدیر امنیت سایبری فیسبوک در مورد پرونده اخیر به دست‌کم ۲۶۵ حسای جعلی فیسبوکی و اینستاگرامی اشاره می‌کند و اضافه می‌کند علاوه بر کشورهای آفریقایی، برخی کشورهای آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی نیز هدف این مداخله هماهنگ بوده‌اند.

برخی از این صفحه‌ها خود را صفحه وابسته به یک خبرگزاری داخلی معرفی می‌کرده‌اند و در کنار سایر مطالب خبری، پُست‌هایی را در مورد نامزدهای انتخاباتی یا انتقاد از آنها منتشر می‌کردند. در نتیجه توانسته بودند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. روش جالب دیگر، اعلام برگزاری رخداد (event) بوده است که بلافاصله بعد از آن چند هزار کاربر جعلی برای شرکت در آن اعلام آمادگی می‌کرده‌اند در حالی که شاید اصلاً رخدادی در کار نبوده و این کار صرفاً برای افزایش اعتبار این صفحات جعلی صورت می‌گرفته است.

تحقیقات فیسبوک نشان داده ۲.۸ میلیون حساب کاربری به ۶۵ حساب کاربری اینستاگرامی و چند هزار کاربر نیز به گروه‌های فیسبوکی و ۴ صفحه اینستاگرامی جلب شده‌اند ضمن اینکه ۸۱۲ هزار دلار نیز از تبلیغات درآمد داشته‌اند، از سال ۲۰۱۲ تا کنون.

این نمونه‌ای از یک صفحه جعلی است که در آن با کاریکاتوری از یک نامزد انتخاباتی پیغامی برای کاربرانِ فریب‌خورده نوشته شده است: مارتین فایولو که تنها خودش را قبول دارد، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرده است در حالی که این نتایج در یک روند شفاف و آرامشی مثال‌زدنی به دست آمده است. اکنون زمان آن رسیده که وی شکست خود را به رئیس‌جمهور شیسه‌کِدی که به روش دموکراتیک انتخاب شده است، بپذیرد.

منابع

https://newsroom.fb.com/news/2019/05/removing-coordinated-inauthentic-behavior-from-israel

https://thenextweb.com/syndication/2019/05/24/fake-facebook-accounts-are-influencing-african-elections/amp

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس