کوشنر ترامپ بن سلمان

یکی از اهداف اقدام جدید آمریکا استقرار حدود ۳۰هزار نظامی آمریکایی در عربستان،امارات و بحرین ارزیابی شده است.این در حالی است که گفته می‌شود کویت این طرح را نپذیرفته و فشارهای آمریکا، همچنان ادامه دارد.

سرویس جهان مشرق - پروژه توهم جنگ آمریکا ضد ایران که با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی مدتی توجه رسانه‌های منطقه و جهان را به خود معطوف کرده بود، به پایان راه خود رسیده است. یکی از سیگنال‌های این موضوع را می‌توان در اقدام عربستان در برگزاری دو نشست ضد ایرانی دانست که یکی قرار است در سطح کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شود و نشست دیگر نشست سران کشورهای عربی خواهد بود که برای بررسی آن چیزی که ریاض آن را «تروریسم ایرانی» نامگذاری کرده، برگزار می‌شود.

** وابستگی سعودی‌ها به پروژه‌های آمریکایی

آمریکایی‌ها از طریق عربستان سعودی و برخی دیگر از رژیم‌های عربی به دنبال ایجاد فضای مناسبی برای عبور از تهدیدات خود در منطقه به ویژه اقدامات ضد ایرانی خود هستند. این اتفاق بعد از آن افتاده است که موج تازه تحریم‌های ضد ایرانی نتوانست آن‌گونه که کشورهای غربی انتظار دارند، ثبات در بازارهای اقتصادی ایران را به هم بریزد.

آمریکا همچنان مانند گذشته رژیم آل سعود و آل زاید را به عنوان یکی از ابزارهای پیشبرد برنامه‌های منطقه‌ای خود در نظر گرفته و در حالی که تحریکات خود مبنی بر تهدید نظامی ایران برای تشویش در افکار عمومی کشور و منطقه در زمینه حمله قریب‌الوقوع به ایران را شکست خورده می‌بیند، تلاش دارد دور تازه تنش آفرینی سیاسی و دیپلماتیک ضد این کشور به راه بیندازد.

یکی از اهداف اقدام جدید آمریکا استقرار حدود ۳۰ هزار نظامی آمریکایی در عربستان، امارات و بحرین ارزیابی شده است. این در حالی است که گفته می‌شود کویت این طرح را نپذیرفته و فشارهای آمریکا بر این کشور جهت تحمیل طرح مذکورهمچنان ادامه دارد.

گرچه محوریت نشست‌های قریب الوقوع در مکه را فعالیت‌های ضد ایرانی تشکیل می‌دهد، اما می‌توان گفت که ترویج معامله قرن و طرح این پروژه آمریکایی با کشورهای مختلف از دیگر برنامه‌های نشست مذکور به شمار می‌رود.

عربستان و برخی کشورهای دیگر متحد ریاض در حالی از این اجلاس حمایت می‌کنند که نشست‌های گذشته محافل عربی نظیر اتحادیه عرب و اجلاس سران کشورهای عربی تاکنون نتوانسته مواضع قاطعی در قبال مسائل مختلف جهان عرب به ویژه آرمان فلسطین و ناآرامی‌های موجود در کشورهای عربی به تصمیم قاطع و واحدی برسد و به نظر می‌رسد این موسسات از درون دچار فروپاشی شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای عربی نظیر عراق، سوریه، لیبی، الجزایر، سودان، مصر و یمن شاهد درگیری‌ها و جنگ‌های داخلی بوده و توطئه‌های بین‌المللی متعددی در این کشورها که ساکنان آن بالغ بر ۲۸۰ میلیون نفر است، در دست اجرا است. این توطئه‌ها ماهیانه صدها نفر را در کشورهای مزبور به کام مرگ فرو می‌برد، اما به نظر می‌رسد مقامات ریاض همچنان نمی‌خواهند از خواب خرگوشی خود بیدار شوند و سیاست فرار رو به جلو را نسبت به شکست‌های منطقه‌ای خود در پیش گرفته اند.

** صف بندی‌های اجباری در منطقه

تحلیلگران مسائل منطقه‌ای معتقدند که عربستان با برگزاری این نشست تلاش دارد خود را در کنار رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از اهرم‌های پروژه‌های آمریکا در منطقه معرفی کند.

عربستان سعودی با برگزاری این نشست تلاش دارد که با تهدید و تطمیع، کشورهای منطقه را به دو اردوگاه تقسیم کند که دولت‌ها چاره‌ای جز پیوستن به یکی از آن‌ها ندارند. اردوگاه اول اردوگاه مورد حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و متحدان این کشورها است و اردوگاه دوم ایران و محور مقاومت و حامیان و متحدان آن است. سعودی‌ها معتقدند که هیچ کشوری نمی‌تواند در این تقابل بی‌طرف بماند و در صورتی که به اردوگاه ضد ایرانی نپیوندد، مورد خشم عربستان و آمریکا قرار خواهد گرفت. یکی از فلسفه‌های برگزاری این نشست‌ها نیز همین مطلب است.

** تلاش برای پیشبرد معامله قرن در منطقه

در حالی که با وعده‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آغاز قریب الوقوع اجرای طرح موسوم به معامله قرن انتظار می‌رفت که کشورهای عربی موضوع قاطعی در رد این توطئه اتخاذ کنند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه برخی تحلیلگران معتقدند که یکی از محورهای اصلی نشست‌های مذکور تلاش برای پیشبرد طرح ترامپ است. چرا که سلمان و فرزندش تمام پتانسیل خود و عربستان و چاه‌های نفت این کشور را برای راضی نگه داشتن ترامپ و تضمین بقای حاکمیت خود در ریاض به کار گرفته‌اند.

در همین رابطه وزارت اطلاع رسانی عربستان گزارش داد که اخیراً تماس تلفنی بین مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی انجام شده که در جریان این گفتگو تحولات منطقه و تلاش‌های صورت گرفته با هدف تقویت امنیت و ثبات آن مورد بررسی قرار گرفته است. این تماس تلفنی نشان دهنده عمق حرف شنوی مقامات ریاض از مسئولان آمریکایی است که آنها را وادار کرده‌اند با ارسال موج تازه‌ای از نیروهای نظامی خود به آب‌های گرم منطقه و اراضی کشورهای حاشیه خلیج فارس موافقت کنند. این همان چیزی بود که رسانه‌های عربستان دو روز پیش از آن خبر داده و هدف از این اقدام را فعالیت مشترک بین واشنگتن و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بازدارندگی در برابر ایران نسبت به هر نوع تنش آفرینی نظامی بیان کردند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم با اشاره به موافقت کشورهای عربی با الگوی جدید استقرار نیروهای آمریکا در منطقه گفته که معنای خبر این است که رهبران عربی که قرار است در این نشست شرکت کنند، نخستین نشست رسمی ائتلاف ناتوی عرب‌های سنی را افتتاح می‌کنند که به منظور آماده شدن برای هر جنگی است که بین امریکا و اسرائیل علیه ایران دربگیرد.

** آیا نشست‌های مکه تبلیغاتی است؟

یکی از شاخص‌های تبلیغاتی و نمایشی بودن نشست‌های فوق العاده عربی و خلیجی که قرار است بنا به دعوت سلمان بن عبدالعزیز در شهر مکه مکرمه برگزار شود، این است که تقریباً همزمان با این نشست، اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی برگزار می‌شود که نشست عادی خود را در مکه برگزار می‌کند.

عربستان در صورتی که تلاش داشت یک موضوع بین المللی را به صورت جدی و دموکراتیک با کشورهای مختلف منطقه به مناقشه بگذرد، می‌توانست از پتانسیل اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی استفاده کند و دیگر نیازی به برگزاری دو نشست مجزا در سطح کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی نداشت. لذا ناگفته پیداست که اهداف ریاض از این نشست‌ها کاملاً تبلیغاتی و نمایشی است.

لذا بر کسی پوشیده نیست که این دو نشست جزئی از زنجیره سناریوی آمریکا با بازی عربستان و امارات برای ایجاد فضای تبلیغاتی و سیاسی به منظور متهم کردن ایران است، تا ایران یا بخشی از حاکمیت این کشور را در انفجارهای الفجیره امارات و الینبع عربستان متهم جلوه دهند.

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که انصار الله یمن با پهپادهای بومی خود مسئولیت انفجار در خط لوله شرق به غرب عربستان را بر عهده گرفته و آن را بخشی از واکنش نیروهای مقاومت به تجاوزهای رژیم ال سعود ضد مردم بی پناه یمن معرفی کرده است. در مورد انفجار مشکوک بندر الفجیره نیز هیچ اطلاع روشنی از ماهیت حملات، ابعاد و نوع آن منتشر نشده است، اما با توجه به فضای امنیتی این بندر به عنوان بزرگترین بندر نفتی منطقه و دومین بندر بزرگ نفتی در جهان و با حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا و فرانسه قطعاً اگر سرنخی از دست داشتن ایران در این انفجارها به دست می‌آمد، این اطلاعات در سطح وسیع منتشر می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 169
  • AE ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    چی شد پس ؟! می گفتند جنگ نمیشه که !
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      30 96
      هر کدومش هم باشه فرقی نمی کنه. در هرصورت منافعش میره توی جیب آمریکا
    • SY ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      چی شده دا دا بپا خودتو خیس نکنی
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      ننرس بازم میگیم جنگ نمیشه اولا 30 هزار نفر برای حمله به کشوری به اندازه ایران بسیار کمه دوما دوران اننخابهای امریکا کم کم نزدیک میشه و نرامپ نمیخواد با حمله به ایران دوران بدی رو از دس بده سوما اماده ایم حمله بکنند ببینند چقدر نیروهای داوطلب به جبهه ها میره ارنش20 میلیونی
    • PL ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      وقتی نیرو میارن در تیررس ایران یعنی نمیخوان بجنگن , مشخصه میخوان سعودیهای رذل و دیگر اراذل منطقه را سرکیسه کنند
    • صابر IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      مثل اینکه واقعا باور کردی که امریکا به جنگ نظامی اومده
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      جنگ نمیشه فقط اومدن بدبختا رو سر کیسه کنن برن احمق های ترسو رو
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      64 92
      شیپور جنگ نواخته شود مرد از نامرد شناخته می شود
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      32 32
      همانطور که رهبر عزیزمان فرمودند: نه جنگ میکنیم. نه صلح میکنیم. مقاومت تنها راه پیروزی است.
    • بهلول IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      30 13
      مگه جنگ شده حالا. حریف داره قمپز در میکنه تا بز دل ها کپ کنن
    • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      19 12
      جنگی نشده و نخواهد شد. دشمن بهتر می داند که جنگ آینده جنگ لشکر ابرهه با خداست.
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
      13 8
      کی میفهمند که امریکایی ها خرج 30هزار نفر ازنیروهایشان را میخواهند از ال سعود بگیرند ؟ البته از گاو چه انتظاری میشود داشت؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    عرعرستان رو امریکا میدوشه ایران رو دولت بی تدبیر و نامیدش علی برکت الله تا
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      91 42
      فکر جنگ با ایران را در سر دارند و بخصوص بدست اوردن خلیج فارس
    • اميد IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      48 23
      مي دونن كه هر گونه جنگي با ايران به نابودي اسرائيل مي انجامه چون پشت همه شرارتها اسرائيل هست و عقب مونده هاي عرب جز دوشيده شدن كاري نم يكنن.
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      21 10
      از ته دل ما گفتی برادر جان
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    55 85
    برای 30 هزار نفر 300 هزار میلیارد تومان از عربها میگره / فقط همین
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    28 90
    به نفع ایران میشه. پول عربها بره آمریکا
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    ما کلا در دوره حاکمیت جمهوری خواهان در آمریکا برنده تر هستم صبر کنید تا ببینید
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    این کار بیشتر تجارت است و اقتصادی است تا نظامی
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    خدا که بزنه ایران و ایرانی را با خاک یکسان کنه
    • حمید ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      خطاب به 15:05، ببند دهن کثیفتو مزدور وطن فروش.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      52 23
      خاک تو سرت با این نظر دادنت
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      33 21
      چقدر هم یهودی و بهایی وهابی توسایت تردد میکنند. منفی ها را نگاه
    • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      21 7
      اونی که میپریتی خدا نیست کدخداست اونم که ژنرالهاش با شلوار خیس از ایران یاد می کنند!!!
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      11 7
      خاک بر سرت
    • مرتضی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      9 10
      حرف نزن احمق
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    مگ بر آلسعود گاو نامردی که پول نفت مردم مسلمان رابه جیب گردن کلفت حای آمریکائی میریزد
  • ناامید FR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    27 5
    اول توجه به مشکلات فراوان اقتصادی معیشتی مردم بعد...
  • هادی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    36 10
    نگران نباشید، رهبر گرانقدر فرمودن جنگ نمیشود!
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      18 13
      کنایه اتو نگهدار واسه اجداد گرانقدرت
    • دختر ایران IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      8 27
      امریکا نفت ما رو میخواد این همسایه های احمق ناقابل هم پولشو میدن .اسلحه کابویا و پول اینا.احتمال جنگ زیاده ،ما هم ایرانیم نمیزاریم مشتی بی ارزش برا جونو مالمون نقشه بکشن
  • CA ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    7 13
    اگه واقعاما صلاح سری داریم چرا جنگو شروع نمیکنیم بلاخره که یه روز باید جنگ بشه چه زمان بهتر از الان هم ناوها تو تیر رسه هم یک ملت هشتاد میلیونی پشت سر حکومته وهم پشتوانه ارزی داریم وهم نیروهای منطقه ای آماده دفاع از ما هستند بحمدالله همه چی خوبه اسرائیل و آزاد کنیم دیگه
    • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      10 7
      همین الان جنگ است و بازنده اش آمریکا و نوچه هاش هستند.
  • CA ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    2 1
    هدف آمریکا از قشون کشی به خلیج فارس احتیاج مبرم به دو محصول 1-شیر2-شیرخشک آولی را از عربها میگیره دومیش هم ایرانیها را میترسونه شیرشون که خشک شد شیر خشک هم از ایران میگیره
  • دردمند IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    7 0
    آهای مردم مظلوم عرب منطقه خلیج فارس!آمریکا به بهانه‌های مختلف قصد اشغال سرزمین های نفتی شما دارد.از ما گفتن بود.د آرند نیرو پیاده میکنن وسران خود فروخته شما خوشحالند.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    7 2
    اخ جون به امیده خداداره جنگ میشه مسئولین هرچی سریعتراموالشون رو از کشورخارج کنن وواسه عزیزان دلبندشون توامریکا جارزرو کنن . مردم بدبخت هم آماده باشین که میخوان بزارنتون جلو توپخانه موشکهای آمریکائی رو بگیرین .روحانی توهم یه نگاه بکن ببین دیگه چیزی مونده بدی به امریکائی ها شاید بیخیال بشن
  • لاله IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    3 7
    راه سومي نيست ، يا جنگ يا مذاكره !
  • DE ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    11 5
    وضع اقتصادی امریکا خرابه و خیلی هم خرابه . تقریباً تمامی جاده ها و پل ها و زیرساختهای امریکا احتیاج به تعمیرات و نوسازی داره . علاوه برآن صدها میلیارد دلار اوراق قرضه و یا وثیقه بدهی پیش چین و سویس و جاهای دیگر داره . حالا یه گاو شیرده چاق و چله پیدا کردند و میخوان سیر بدوشنش .
  • ناشناس IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    14 0
    جلوی غضنفرو بگیریم که گل به خودمون نزنه بقیه اشقیاوکفار هیچ هیچ غلطی نمتونن بکنن
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    5 17
    مشرق طبق مصاحبه آقای سرافزاز، زمان جنگ بعد از ماه رمضان و از عید فطر به بعد است. تا دو هفته دیگه بیش از دو راه واسه نظام باقی نمیموند. یا باید به جنگ کدخدا برید و به قول خودتان به آمریکا درس عبرت بدهید یا اینکه جام زهر را بخورید و تسلیم به شرط بقای نظام را بپذیرید و آماده گفتگو و تماس با ترامپ بشوید همین
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
      7 0
      طبق مصاحبه ؟! دقیقا چی مصرف میکنی
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    7 0
    سالها آمریکا گاوشیرده عربستان بوده وهست
  • FR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    3 0
    لعن علی اعدائک یا علی ابن ابی طالب
  • رسول FI ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    4 0
    من تو زندگیم یک مورچه را لگد نکردم به عمد خدا را شاهد میگیرم! حالا بیام تو را اذیت کنم مشرق جان جان؟فقط شوخی کردم که گفتم از این به بعدبعنوان اعتراض مینویشم شما هم مثل او هستید.من تو حیاتم همیشه مرید حضرت امام رضا( ع )بودم.ولی عصبی شوم سر میشکنم.خخخخخخ حالا بگو چه ایرادی داشت آن نظر که حذفش کردید؟
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    7 9
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.تاابد
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    9 8
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.تاابد
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 0
    خود احمقشان میدانند که در صورت بروز جنگ در منطقه خاور میانه چیزی بنام بوی نفت به مشام غرب نخواهد رسید این حرف ما نیست حرف تحلیلگران سیاسی و نظامی خودشان است که پیشبینی کرده اند در صورت بروز جنگ تمامیچاههای نفت کشورهای عربی نابود خواهد شد آمریکا آمده تا چاههای نفت را با نفتکشهای غولپیکر خالی کند نه این که با دود و آتش نابود کند چون نابودی چاههای نفت برابر است با نابودی اقتصاد همه کشورهای صنعتی منتی عربستان از روی جهالت و و لجاجت اصرار دارد که هرچه سریعتر کشورش را به نابودی بکشاند اما آمریکا با افسار آمدند که سران رژیم جنایتکار عربستان را لجام بزنند بلکه رم نکنند آنها از منجلاب یمن نتوانستند بیرون بیایند چگونه میخواهند با ایران مقتدر بجنگند
  • سارا IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    7 1
    خداکنه جنگ نشه ولی اینم وضع نیست که ملت توش هستن
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    4 0
    این عربستان عجب گاویه ها
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    7 12
    هیچ جنگی در کار نیس حاضر با تک تکتون شرط ببندم البته شرط حرومه خخخخ ولی خب نه جنگی میشه نه بعد خروج از برجام توسط امریکا دیگه ملاکره ای در کار خواهد بود که البته این خوب نیس ولی نتیجه مذاکره هم دقیقا با مذاکره نکردن برای ما یکی هست پس ادم عاقل کار بیهوده انجام نمیده،امریکا از بیخ و بن با ما مشکل داره تا وقتی ایران و پس از اون اسلام وجود داره این تحریم ها هست علی برکت الله تا 1400 پایان نکبت
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    6 6
    آخه مگه برای میشه با سی هزار نفر با یه کشور هشتادمیلیونی وارد جنگ شد معلومه این کارها فقط برای دوشیدن اعرابه برای رویارویی با چندین میلیون نیروی نظامی و شبه نظامی ایران حداقل باید شش میلیون سرباز به منطقه بیارن
  • وطن پرست IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
    4 14
    قطعا منتظر شورش در ایران هستن، تا هجوم همه جانبه علیه ایران اتفاق بیافتد...بهتون بگم اس 400 ترکیه بخاطر امنیت اسراییله، گول جنگ های زرگری ترکیه و امریکا رو نخورید...!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس