صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه اول خرداد

متاسفانه یک جریان سیاسی خاص بدون توجه به اختیارات و امکانات گسترده قوه مجریه، در پی تعطیلی قانون اساسی و تفکیک قوای مندرج در آن است؛ این یعنی خودکامگی و دیکتاتوری.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اینکه روحانی می‌گوید اختیار ندارم، غش در قرارداد است

«ابراهیم امینی» نایب رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که «آنچه برخی حاضران به نقل از آقای روحانی مطرح کردند مانند اینکه مثلاً رئیس جمهور امریکا  ۱۹ بار تماس گرفت و اختیار تصمیم گرفتن درباره پاسخ به این تماس وجود نداشت. شما این ماجرا را در چارچوب قانون اساسی و بر اساس احصای مسئولیت‌ها و اختیارات رئیس جمهوری چگونه تفسیر می‌کنید؟» گفت: «چنان که گفتم، رئیس جمهوری در آستانه انتخابات برنامه‌ای را ارائه می‌کند و مردم هم بر اساس آن برنامه‌ها به او رأی می‌دهند. اولاً برنامه‌های ارائه شده باید واقع‌گرایانه باشد و جنبه شعاری نداشته باشد، چون انتخابات یک قرارداد اجتماعی بین انتخاب شده و انتخاب کنندگان است. مردم برای تحقق برنامه‌ها رأی می‌دهند. اگر این فرد و برنامه انتخاب شد هم باید نیروهایی را انتخاب کند که توان اجرا و تحقق برنامه‌ها را داشته باشند و هم باید برنامه‌هایی که ارائه می‌شود در حیطه اختیارات رئیس جمهوری و دولت باشد. اگر نیاز به هماهنگی با مراجع دیگری هم هست او باید توان ایجاد این هماهنگی را داشته باشد. در غیر این صورت اینکه ما برنامه‌هایی را مطرح کنیم و بر اساس آنها رأی بگیریم و بعد پشت سر خودمان را هم نگاه نکنیم نوعی غش در قرارداد است. در کشور ما متأسفانه به این مهم کمتر توجه می‌شود».

چندی پیش «غلامعلی رجائی» مشاور شهردار تهران که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «دولت به ویژه در مسائل اصلی که به مردم ارتباط پیدا می‌کند از جمله معیشت، ناکارآمدی خود را اثبات کرده است».

«سعید لیلاز» عضو مرکزیت حزب کارگزاران و از حامیان دولت چند ماه قبل به یورو نیوز گفته بود: «با اختیاراتی که روحانی دارد، اگر چوب خشک به جای او بود، اقتصاد را بهتر مدیریت می‌کرد».

تاکنون بسیاری از کارشناسان و فعالین سیاسی اصلاح طلب بارها اذعان کرده‌اند که دو لت روحانی برای اداره کشور و رفع مشکلات اقتصادی، طرح و برنامه‌ای ندارد. عملکرد بسیار ضعیف دولت کار را به جایی رساند که فعالین اصلاح طلب صراحتاً اعلام کردند که محبوبیت دولت به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

اکنون زنگ حساب دولت است و ترفندهایی مانند «اختیار نداشتن دولت» دقیقاً مشابه ترفندهای پیشین از جمله انداختن تقصیرها به گردن «دولت قبل»، «دولت پنهان»، «دولت سایه» و «تحریم» است.

متاسفانه یک جریان سیاسی خاص بدون توجه به اختیارات و امکانات گسترده قوه مجریه، در پی تعطیلی قانون اساسی و تفکیک قوای مندرج در آن است؛ این یعنی خودکامگی و دیکتاتوری، بدون مسئولیت پذیری و پاسخگویی.

** مشاور خاتمی: روحانی اهتمام و اراده‌ای برای حل مشکلات مردم ندارد

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «با همین اختیارات مشخصی که رئیس‌جمهور دارد، آن اهتمام و اراده‌ای که در دولت اصلاحات برای حل مشکلات مردم و اصلاح وجود داشت اکنون دیده نمی‌شود. من عملکرد آقای روحانی و دولت دوازدهم را به مراتب ضعیف‌تر از دولت یازدهم می‌بینم چون اراده‌ای برای تغییر در کانون‌های مهم دولت وجود نداشت. تأثیر چنین موضوعی را می‌توان در سیل اخیر مشاهده کرد که سیستم اجرایی دولت و استانداران درگیر با مساله سیل چه مدیریتی از خود نشان دادند که هنوز هم سیل و مشکلات ناشی از آن مساله اصلی استان‌های سیل‌زده است؛ بنابراین معتقدم که اگر بخواهم نمره‌ای به دولت آقای روحانی بدهم حتماً با دولت اول فاصله‌ای معنادار دارد. از طرف دیگر به نظرم افکار و عقاید رئیس‌جمهور تغییر نکرده است. آقای روحانی همان سال ۹۲ وقتی به توصیه‌های بسیار جدی مرحوم آیت‌ا... هاشمی و دیگر بزرگان توجه نکرد نشان داد که بر همین مسیر است و خیلی مشاوره‌پذیر و نصیحت‌پذیر نیست».

عبدالله ناصری چندی پیش نیز گفته بود: «روحانی در مقایسه با رؤسای جمهور پیشین، وقت برای دولت نمی‌گذارد. می‌گویند از ساعت ۹: ۳۰ صبح تا ۱۹ سر کار است! این یکی از اعتراضات و انتقاداتی است که دوستان روحانی دارند. ناطق نوری به روحانی اعتراض کرده و گفته؛ من که فقط یک حوزه علمیه دارم از ساعت ۶: ۳۰ صبح آنجا حاضر می‌شوم، شما باید زودتر بروید و به سخن وزرایتان گوش کنید. روحانی حوزه‌های کلیدی کشور را شوخی گرفته. او به دلیل روحیه‌اش مشورت‌پذیر نیست. حوزه اقتصادی دولت بسیار به هم ریخته است».

متاسفانه دولت بدون توجه به انتقادات کارشناسان و صاحبنظران، همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت و حتی آب خوردن مردم را نیز به توافق هسته‌ای گره زد.

** FATF هم مانند برجام برای ایران کارگشا است!

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز با عنوان «لزوم استفاده از فرصت‌ها در FATF» به قلم «غلامرضا ظریفیان» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «همانطور که برجام ظرفیت‌هایی برای ایران جهت روابط با جامعه جهانی ایجاد کرد و اجماع و ائتلاف منطقه‌ای و بین المللی علیه ایران را شکست، ایران با پیوستن به لوایح چهارگانه می‌تواند مسیرهای جدیدی برای ارتباط با جامعه جهانی به ویژه در حوزه اقتصادی باز کند و جلوی برخوردهای سیاسی برخی از کشورها را بگیرد. اگر چه اروپایی‌ها در بسیاری از مسائل به ویژه تعهدات بانکی خود با ایران همراهی نکردند، اما این توان دیپلماسی بود که جامعه جهانی را مجاب کرد و ایران را از یک گردنه سخت نجات داد».

طیف اصلاح طلب تلاش می‌کند تا برجام را یک الگو جا بزند اما این در حالی است که برجام نه تنها یک الگو نیست، بلکه درس عبرتی است که باید از تکرار آن جلوگیری کرد.

برجام ارزش پول ملی کشورمان را به شدت کاهش داد و تبادلات و ارتباطات بین المللی ایران را نیز دچار خدشه و آسیب کرد. «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی چندی پیش گفته بود: «حداقل از نظر علمی ۴۰ سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم. هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است».

چندی پیش نیز ظریف گفته بود که میزان فروش نفت ایران در پسابرجام کاهش پیدا کرد. علی ربیعی وزیر سابق کار نیز چندی پیش گفته بود که تحریم‌ها در پسابرجام افزایش پیدا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    8 0
    جناب ناصری مگرهمین یاران غار شما درمجلس ششم ادعا نمیکردند اقتصاد اولویت دوم ملت است و حزب بازی الویت اول است . جناب روحانی هم دست پخت همان تفکر مزورانه است
    • سید IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
      6 0
      اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام!
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    10 0
    نگفته معلومه از رفتار روحانی که هیچ اهتمامی برای رفع مشکلات مردم ندارد.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    1 4
    نه جنگ و نه مذاکره . این است شعار روحانی
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
      6 0
      اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا؛ کدخدا باور!
  • پروین اعتصامی DE ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    4 0
    بوقت کار، باید کرد تدبیر چه تدبیری، چو وقت کار شد دیر بگفت، ای تیره روز آزمندی تو گرگ بس شبان و گوسفندی بدینسان داد پاسخ، گرگ نالان نه چوپانی تو، نام تست چوپان نشاید وقت بیداری غنودن شبان بودن، ز گرگ آگه نبودن شبانی باید، ای مسکین، شبان را توان شب نخفتن، پاسبان را نه هر کو گله‌ای راند، شبان است نه هر کو چشم دارد، پاسبان است تو، عیب کار خویش از خود نهفتی بهنگام چرای گله، خفتی
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
    7 0
    با سلام آقای روحانی و دولتش از روز اولی که آمده هیچ چیز را جدی نمی گیرد و به وعده هایش چندان در عمل پایبند نیست
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    23 0
    خيلى خوب رقصيده شاباشم ميخواد !!؟؟ بابا خيلى سنگ پاها بايد جلو يت لنگ بندازن ،،،،
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    0 0
    فضول بردن جهنم گفت هیزمش خیس است جناب شما و حامیان فتنه هر کاری بکنید خودتان راهم بکشید خاتمی ملعون در بین ملت جایگاهی نداردو هیچکاری خواهد بودبنابر این اینقدر خودتان را به این در آن در نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس