صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه اول خرداد

برجامِ بی دستاورد، بزک کنندگان این توافق را عصبی کرده است، حال به جای آنکه از عهدشکنی کدخدا! و شرکای اروپایی اش عبرت گرفته و ضمن عذرخواهی همچنان به منتقدان دولت حمله می کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** در قراردادهای خرید هواپیما، خروج آمریکا از برجام لحاظ نشده بود

«اصغر فخریه‌کاشان» مشاور وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:

«(در موضوع قراردادهای خرید هواپیما) پیش‌بینی اینکه آمریکا خارج شود از برجام را نکرده‌ بودیم، زیرا قرار نبود چنین شود و آمریکا غیرقانونی عمل کرده است و خروج آمریکا از برجام به شرکت‌ها مربوط نمی‌شود».

چندی پیش،«سلامی» مشاور وزیر راه و شهرسازی گفته بود:«چون تجربه نداشتیم، مذاکرات خرید هواپیما به مشکل برخورد».

مقامات دولت روحانی وعده کرده بودند که با توسل به برجام، موانع خرید هواپیماهای خارجی را برمی‌دارند ولی بنابر اذعان مسئول مستقیم این خریدها، ابتدایی‌ترین پیش‌بینی‌ها یعنی احتمال برهم خوردن برجام از سوی دولت پیش‌بینی نشده است. این سوءمدیریت در شرایطی رخ داده که بارها منتقدان درباره سابقه بدعهدی آمریکایی‌ها هشدار داده بودند، اما دولت منتقدان را به عناوین مختلف تخریب می‌کرد

چندی پیش «اصغر فخریه کاشان» گفته بود:«متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم آمریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند به موقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».

«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات چندی پیش گفته بود:«مسیر فعلی که دولت برای خرید هواپیما پیش گرفته مسیر درستی نیست...این روش، روشی است که مورد پسند دلالان و سوداگران خرید هواپیماست».

طبق مفاد برجام آمریکا موظف بود تا موانع فروش هواپیمای مسافربری به ایران را برطرف کند. اما آمریکا از اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴ در دولت اوباما- این تعهد را نقض کرد و این عهدشکنی تا به امروز- در دولت ترامپ- نیز ادامه پیدا کرد.

** منتقدان برجام حسودند،هیچکس حق ندارد دل ظریف را بشکند!

«حسین مرعشی» در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«اروپا بیش از ایران تلاش می‌کند تا برجام حفظ شود. مسأله امروز اتحادیه اروپا فقط ایران و برجام نیست؛اروپا از سندی دفاع می‌کند که در فرآیند گفت‌وگوی بین‌المللی بوجود آمده و زاده شده است. حالا اگر عده‌ای این شرایط را درک نکنند،یا باید در درکشان تردید کرد یا باید بگوییم آنقدر درونشان بغض، حسد، بخل و کینه حکمفرماست که نمی‌توانند این فضا را ببینند.فرض کنیم برجام نواقصی داشته است؛اما باید توجه کنیم اولاً قرار نیست در قراردادی که با ۶ کشور قدرتمند دنیا امضا می‌شود، فقط خواسته‌های ایران در آن لحاظ شده باشد؛ حتماً طرف مقابل ایران هم انتظاراتی داشته و ما باید به یک راه‌حل‌های میانه‌ای می‌رسیدیم...اصلاً وقت دغدغه و کشمکش‌های داخلی نیست؛ وقت هو کردن وزیر خارجه نیست. با اطمینان عرض می‌کنم امروز از آن روزی که امام خطاب به عده‌ای از منتقدان فرمودند:« شما دل مسئولان را شکستید» حساس‌تر است. هیچ کس نباید دل آقای ظریف را بشکند».

برجامِ بی دستاورد، بزک کنندگان این توافق را عصبی کرده است. حال به جای آنکه از عهدشکنی کدخدا! و شرکای اروپایی اش عبرت گرفته و ضمن عذرخواهی، حرکت در این مسیر خسارت بار را متوقف و تغییر ریل دهند، همچنان به منتقدان دولت حمله می کنند.

البته وقتی دولت به منتقدان می گوید: «بی‌سواد، بی‌شناسنامه، بی شعور، مزدور، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند، انقلابیون نفهم، یک مشت لات و...» دیگر جای تعجب ندارد که حامیان دولت نیز به منتقدان بگویند «بخیل،حسود،کینه توز و...». وقتی پاسخ کارشناسی به انتقادات وجود ندارد، فحاشی و توهین جای آن را می گیرد.

به دلیل رعایت نکردن اصول بدیهی توافقات بین المللی از سوی دولت آقای روحانی، این توافق از ابتدا به صورت یکطرفه از سوی دولت اجرا شد. برای همین خسارتهای آن به جیب ایران و امتیازات آن به جیب آمریکا و شرکای واشنگتن می رفت.

متاسفانه دولت هیچگاه به ۲۹ شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی توجه نکرد.

اینکه بگوییم هیچکس نباید دل ظریف را بشکند، نوعی دیکتاتوری و به عبارتی همان بستن دهان منتقدان است.

** طرح ترافیک ۱۰ میلیونی، هدیه شورای شهر و شهرداری اصلاح طلب به مردم

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «مافیای طرح ترافیک» نوشت:

«طرح ترافیک سال ۹۷ که با طرح ترافیک‌های سال‌های قبل تفاوت‌هایی از جمله پرداخت عوارض در خیابان‌های تهران را دارد، از ۱۵ اردیبهشت در تهران اجرا شد. شهرداری تهران طرح‌های مربوط به سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی را واگذار کرد و حالا تعدادی از آن طرح‌ها در سایت دیوار با قیمت‌های ۵تا ۱۰ میلیون تومان در حال فروش است. در سایت «دیوار» که به مرجعی برای خریدوفروش‌های این روزهای بسیاری از شهروندان تبدیل شده است، انواع و اقسام طرح ها برای فروش گذاشته شده و عده‌ای حتی از کارت‌های آرم طرح ترافیک عکس گرفته و آن را ضمیمه آگهی کرده‌اند...خرید و فروش آرم طرح ترافیک در حالی انجام می‌شود که هنوز تعدادی از خبرنگارانی که مدارک خود را برای شهرداری فرستاده‌اند، این آرم‌ها را دریافت نکرده‌اند و گویا قرار هم نیست دریافت کنند».

در روزهای گذشته، روزنامه اصلاح طلب قانون در مطلبی نوشته بود: «به نظر می‌رسد شورای شهر و شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک به دنبال تأمین منافع مادی هستند تا کاهش آلودگی و ترافیک شهر تهران».

طرح ترافیک ۱۰ میلیونی، به نوعی هدیه شورای شهر و شهرداری اصلاح طلب به مردم است. شورای شهر و شهرداری که بجای توجه به مسائل مهم شهری و خدماتی به آفت سیاست زدگی دچار شده است.

** فرار از گزارش عملکرد با اسم رمز «اختیارات محدود دولت»

روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز با عنوان «بی رودربایستی با مخالفان دولت» نوشت:

«مخالفان داخلی و خارجی دولت در یک هم‌سویی اعلام نشده اما معلوم، می‌کوشند با انبوه سازی مشکلات و تبلیغ در این‌ باره، دولت و شخص روحانی را در وضعی قرار دهند که در وهله نخست و به‌عنوان یک متغیر اصلی، دچار بی‌تصمیمی و انفعال کنند. این‌کار با محدودنمایی نقش و دایره اختیارات او و دولتش انجام می‌شود».

اکنون قریب به پنج سال از آغار به کار دولت روحانی سپری شده است. متاسفانه دولت به بهانه‌های مختلف از پاسخگویی و گزارش عملکرد طفره می‌رود.

در حال حاضر حتی حامیان دولت نیز به کاهش شدید محبوبیت دولت و ضعیف بودن کارنامه معترفند. همزمان با این اعتراف، اصلاح طلبان برای انحراف افکار عمومی از کارنامه ضعیف دولت و مطالبات بر زمین مانده، اقدام به  تولید توهم می‌کنند.
«اختیارات محدود دولت» نیز از جمله این توهمات است. در حقیقت مفهوم‌سازی دولت بدون اختیار، با هدف جا خالی دادن از پاسخگویی و گزارش عملکرد طراحی شده  است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    5 232
    ظریف،مصدق زمان و امیرکبیر عصر ماست
    • حسین IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      171 4
      گندی که ظریف زد در دنیا جاودانه شد.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      55 1
      چطور به این نتیجه رسیدی؟؟؟؟؟
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      61 1
      هیچوقت هیچ کسی را با امیر کبیر مقایسه نکنید امیر کبیر از مخالفان سرسخت و خستگی ناپذیر سلطه بیگانگان بود امروز سازش در کار است
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      53 1
      شاید کمی شبیه مصدق باشد مخصوصا بعد از آن سیلی که بخاطر اعتماد به آمریکا خورد ولی هیچ گونه نه ظاهری نه رفتاری شبیه امیرکبیر نیست و نخواهد بود
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      24 0
      برو دوغت و بنوش باوووو!!!!
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      54 0
      به امیر کبیر توهین نکنید
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      36 29
      کنسرتی 15:54 خوب اگه اینطوره برو سازمان ملل ثبت جهانیش کن چرا اینقدر میای کامنت میذاری ؟
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      34 0
      خیرشا ببینی ظریف مال تو خدا وکیلی باهم برید همون امریکا زندگی کنید راستی قربون دستت این مجسمه ش رو هم ببر شب ها بزار بالا سرت یادگاری
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    86 0
    همه امید ترامپ روحانی و دارودسته اش هستند
  • سید AE ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    84 1
    سخیف تر از اظهارات اصلاح طلبان تهوع آور سخنی نیست!
    • US ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      0 10
      الان امثال باهنر سخنانش دلنشین است ؟
  • حسن IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    40 0
    برجام روی قرارداد ترکمانچای را سفید کرد
  • ما IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    23 0
    وقتی اسم عهد نامه ترکمن چای وگلستان میاید همه ناراحت وبه مسببین لعن می فرستند مسئولین فکر کنند ترکمچای جدیدی امضاء نکنند
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    23 0
    خخخخخخخخ اینهمه خورشید عالم افروز و گلابی آبدار و معجزه قرن کردنها آخرش شد این !!! خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    4 8
    منتقدين برجام به دستاوردهاي آن حسودي ميكنن
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      2 0
      جوک سال کشور به باد دادن حالا به چیش حسودی میکن
    • امین FR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      2 0
      خطاب به 21:18، اگه راست میگی چند تا از دستاوردهای برجام را فقط نام ببر.
    • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      3 0
      دستاورد؟!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس