کد خبر 960212
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
دیوید پترائوس

فرمانده سابق سیا و نظامیان آمریکایی مستقر در عراق در گفت‌وگویی با بیان اینکه ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست، گفت ایران از حیث وسعت و جمعیت کشوری بزرگ در منطقه است.

به گزارش مشرق، یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته آمریکایی که در حمله سال ۲۰۰۳ این کشور به عراق فرمانده نظامیان آمریکایی بود در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های خبری آمریکایی گفت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پی جنگ با ایران نیست.

بیشتر بخوانید:

افشاگری درباره تحریف اطلاعات علیه ایران

«دیوید پترائوس» که پیشتر نیز رئیس «سازمان سیا» (سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا) بود در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» که صبح یکشنبه به وقت آمریکا پخش شد، گفت که معتقد است ترامپ در پی آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه نیست.

دیوید پترائوس اظهار داشت: «کاملا روشن است که [ترامپ] نمی‌خواهد با ایران جنگ کند. او در پی تغییر رژیم نیز نیست.»

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو افزود، همانطور که «مایک پامپئو» وزیر خارجه نیز این مورد را به عنوان هدف ذکر کرده، ترامپ در پی تغییر رفتار رژیم ایران است.

پترائوس در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره زمزمه‌های «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به ترامپ در زمینه تغییر نظام در ایران اظهار داشت، شاید بولتون «تندرو» باشد، اما ترامپ اینطور نیست.

پترائوس گفت: «ترامپ می‌گوید، جان خیلی خوب است و عقاید مستحکمی دارد و واقعاً او را دوست دارم. البته من جان بولتون و دیگران را نیز دارم که کمی صلح‌جوتر از او هستند و در نهایت نیز من تصمیم می‌گیرم.»

وی درباره آرایش نظامی آمریکا در منطقه و حضور ناوهای هواپیمابر این کشور در منطقه نیز مدعی شد که این واکنش مناسب بوده است.


 

پترائوس در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی

پترائوس افزود: «این تلاشی در جهت تقویت بازدارندگی و هم تقویب مواضع دفاعی بود.»

وی درباره خروج برخی کارمندان سفارت آمریکا در بغداد و قیاس آن با جنگ آمریکا با عراق در سال‌های گذشته گفت که این موضع متفاوتی است. بحث عراق متفاوت است و این ایام به سختی آن روزها نیست.

پترائوس همچنین درباره ارزیابی‌های اخیر در زمینه اعزام نیروی نظامی بیشتر به منطقه، گفت: «فکر می‌کنم که آن‌ها باید انواع گزینه‌های مختلف را بررسی کنند. اگر آن‌ها واقعاً آماده نباشند، در معرض خطر قرار می‌گیرند. ایران کشوری با سه برابر جمعیت عراقی است که ما به آن حمله کردیم و وسعت آن نیز سه یا چهار برابر عراق است.»

پترائوس در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر «خصومت محض» خود با حکومت ایران مدعی شد که تهران مسئول مرگ صدها نظامی آمریکایی در عراق بود.

وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای پشت پرده یا نشست بین دولت‌های آمریکا و ایران صورت گیرد که البته نیازمند مقدمات دیپلماتیک است. پترائوس در این زمینه اظهار داشت: «ترامپ آشکارا این مسئله را گفته و از تماس با ایران استقبال خواهد کرد و آشکارا مایل به حضور در میز مذاکره است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    0 2
    حیف شد
  • BE ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    6 0
    تهران مسئول ........ در عراق بود. یک نفر به مردک نیست بگه شما چندین ملت را نابود کردید - اینجا حیاط خلوت شما نیست ....
  • حاج حسین IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    0 0
    اصلا توفکرجنگ با ایران باشه،چه غلتی میخادکنه،آمریکا زمانی که به عراق حمله کردنقشه بعدیش ایران بودکه دیدمسجدجای....نیست.خودش میدونه دهنش صافه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس