کد خبر 959434
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
عملیات گسترده ارتش عراق در موصل/ هسته‌های خفته داعش تار و مار شد

نظامیان ارتش عراق اخیرا عملیات گسترده ای را علیه بقایای تکفیریهای داعش در موصل ترتیب داده و هسته های خفته این گروه تروریستی را تار و مار کردند.

به گزارش مشرق، هرچند که نیروهای امنیتی عراق در اواخر سال ۲۰۱۷ در دستاوردی بزرگ موفق به غلبه بر تروریست‌های تکفیری داعش در نقاط مختلف این کشور شدند اما از آن زمان تاکنون، سلسله عملیات‌های آن‌ها در تعقیب اندک باقی مانده عناصر این گروه تروریستی متوقف نشده است.

بیشتر بخوانید

آغاز عملیات نیروهای عراقی برای پاکسازی حیاط خلوت تروریست‌ها پس از ۱۶ سال + نقشه میدانی و عکس

نیروهای امنیتی عراق ازجمله نیروهای ارتش، دستگاه مبارزه با تروریسم، نیروهای حشد شعبی و همچنین نیروهای پلیس فدرال از زمان نابودی هسته اصلی داعش تاکنون سلسله عملیات‌های گوناگون و متعددی را در مناطق مختلف به منظور خشکاندن ریشه‌های بقایای تکفیری‌ها، ترتیب داده اند. ازجمله این عملیات‌ها می‌توان به عملیات نظامی در محور مواصلاتی سوریه و عراق اشاره کرد.

علاوه براین، عملیات پاکسازی جزیره «صلاح الدین» از لوث بقایای تروریست‌های تکفیری داعش نیز ازجمله دیگر عملیات‌های نیروهای عراقی در مرحله پساداعش محسوب می‌شود که این نیروها در جریان آن موفق شدند ضربات سهمگینی را بر پیکره بقایای تکفیری‌ها وارد آورده و آنها را زمین‌گیر کنند.

اکنون نیز فصل تازه ای از روند مبارزه با تروریسم در عراق این‌بار در منطقه‌ای دیگر، آغاز شده است. روز سه شنبه هفته جاری بود که وزارت دفاع عراق بیانیه مهمی را در خصوص جدیدترین عملیات نیروهای این کشور علیه عناصر باقی مانده از تروریست‌های تکفیری داعش صادر کرد.

درهمین راستا، وزارت دفاع عراق بیانیه‌ای را درباره آغاز عملیات نظامی جدید در جنوب غربی شهر «موصل» واقع در استان نینوا صادر کرد. در این بیانیه اعلام شد: «گردان سوم تیپ ۷۶ با همکاری نیروهای حشد عشائری، عملیات گسترده‌ای را در مناطق جنوب غربی موصل آغاز کرد». وزارت دفاع عراق افزود: «این عملیات امنیتی با هدف تعقیب هسته‌های خفته و پنهان داعش در غرب موصل صورت می‌گیرد».

علت اصلی انجام عملیات‌های نظامی گسترده علیه بقایای تکفیری‌ها در نقاط مختلف عراق، تأکیدی است که دولت این کشور بر روی مسأله مبارزه با تروریسم دارد. نخست وزیر عراق اخیراً حتی حمایت کامل خود از اجرای تحقیقات بین المللی در خصوص جنایات تروریست‌های داعش در خاک این کشور را اعلام کرده است.

درهمین ارتباط، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در جریان دیدار با «کریم خان» مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس تیم تحقیقات بین المللی در خصوص جنایات داعش تصریح کرد: «همه نهادهای ملی باید با تیم تحقیقاتی در این خصوص همکاری‌های لازم را انجام دهند». وی افزود: «کارشناسان عراقی نیز قرار است در این تیم تحقیقاتی مشغول به کار شوند».

مقامات عراقی به خوبی می‌دانند که تحرکات بقایای تکفیریها در مناطق مختلف به صورت پراکنده، می‌تواند روند دموکراسی در این کشور را به چالش بکشاند؛ به ویژه اینکه امروز عراق تجربه بسیار مهمی را در عرصه دموکراسی محقق ساخته و علیرغم توطئه‌های منطقه‌ای و بین المللی مسیر مهمی را در تحقق دموکراسی پیموده است.

برهمین اساس، واضح است که تداوم تحرکات تکفیری‌ها می‌تواند برای تداوم روند دموکراسی در عراق نیز چالش برانگیز باشد؛ به ویژه اینکه امروز شاهد وجود نوعی وحدت سیاسی میان احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی و همراهی آنها با دولت عراق هستیم. به عنوان نمونه می‌توان به تشکیل دو ائتلاف بزرگ «اصلاح و سازندگی» و همچنین «البناء» اشاره کرد که نشأت گرفته از روند دموکراسی در عراق است؛ همان روندی که آمریکایی‌ها به شدت از آن ناراضی بوده و به دنبال برهم زدن آن هستند.

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر این روند ادامه داشته باشد، وضعیت تا سال ۲۰۲۲ در عراق متفاوت خواهد بود و رقابت‌های سالم ائتلاف‌های بزرگ در این کشور در یک بستر دموکراتیک می‌تواند شکوفایی هرچه بیشتر آن را به دنبال داشته باشد؛ درست به همین دلیل است که واشنگتن با تداوم حمایت از بقایای تکفیری‌ها در عراق، تلاش می‌کند تا مانع از تداوم روند دموکراسی در این کشور شود.

مسأله دیگری که واشنگتن به شدت از آن خشمگین است، سیاست خارجی دولت بغداد محسوب می‌شود که فصل تازه ای از روابط با کشورهای مختلف آغاز کرده است. ازجمله این کشورها می‌توان به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که روابط آن با بغداد به ویژه پس از دوران پساداعش بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است، چراکه مقامات عراقی همواره و در مناسبت‌های گوناگون بر حمایت‌های بدون چشمداشت و بی دریغ تهران از بغداد در مبارزه با تروریسم، صحه گذاشته اند.

در همین حال، روابط بغداد با دیگر کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی نیز به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده است. درحال حاضر نیز به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها سفرهای متعدد نخست وزیر عراق به کشورهای اروپایی و امضای توافقنامه‌های گوناگون با آنها را با نگرانی رصد می‌کنند.

برقراری روابط متوازن با کشورهای مختلف در عرصه سیاست خارجی بدان معناست که عراق نمی‌خواهد این کشور به عرصه‌ای برای منازعات و مناقشات منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شود؛ درست همان چیزی که در نقطه مقابله خواسته‌ها و مطالبات آمریکایی‌ها قرار دارد و آنها تلاش می‌کنند تا از عراق به عنوان سکویی برای موفقیت در منازعات منطقه‌ای خود بهره برداری کنند.

بر اساس آنچه که گفته شد، مقامات عراقی به خوبی می‌دانند که روند مبارزه با تروریسم در نقاط مختلف ازجمله در موصل تأثیر مستقیم بر حفاظت و حراست از روند دموکراسی در عراق دارد. بغداد نیک می‌داند که تحقق این مهم یعنی نابودی هسته‌های خفته داعش می‌تواند به تداوم روند دموکراسی در این کشور بیش از پیش کمک کند؛ درست به همین دلیل است که ایالات متحده آمریکا خواهان تداوم نبرد نیروهای عراقی با تکفیریهای داعش و بقایای آنها در نقاط مختلف ازجمله در موصل و صلاح الدین نیست و تلاش می‌کند در این مسیر کارشکنی کند.

آنچه که امروز واضح به نظر می‌رسد این است که نیروهای عراقی دوشادوش یکدیگر فصل جدیدی از نبرد با بقایای تکفیریها به ویژه در شهر موصل واقع در استان نینوا را کلید زده اند و در این مسیر تاکنون ضربات سهمگینی بر پیکره تکفیری‌ها وارد آورده اند. بدون شک تداوم این روند می‌تواند تمامی نقشه‌ها و توطئه‌های تکفیریها برای نفوذ مجدد در خاک عراق را به شکست بکشاند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس