کد خبر 958835
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
ویلموتس

گویا باید مارک ویلموتس را سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران بدانیم.

به گزارش مشرق، گویا باید مارک ویلموتس را سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران بدانیم. ستاره و سرمربی اسبق بلژیک تا انتخاب رسمی‌اش به‌عنوان نفر اول کادرفنی ایران فاصله‌ای ندارد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، او به چهل‌وششمین سکاندار تیم ملی تبدیل خواهد شد. دوازدهمین مربی خارجی که روی نیمکت ما جلوس می‌کند، کسی که پیش از این سابقه هدایت تیم‌های شالکه، سنت‌ترویدن، تیم ملی بلژیک و ساحل عاج را داشته و ایران پنجمین مقصد حرفه‌ای او خواهد بود. چند روز قبل گزارشی پیرامون کارنامه کاری مارک ویلموتس منتشر کردیم اما به بهانه جدی‌تر شدن مذاکرات میان او و فدراسیون فوتبال، نگاهی خلاصه‌وار به عملکرد فنی او خواهیم انداخت.

بیشتر بخوانید:

آیا واقعاً ویلموتس از کی‌روش بزرگ‌تر است؟


وقتی ویلموتس در اولین تجربه به ۱۰۰ روز نرسید
بازیکن اسبق تیم‌های سنت‌ترویدن، مچلن، استاندارد لیژ، بوردو و شالکه (دو مقطع) که تا ۳۴ سالگی در مستطیل سبز بازی کرد و در ۴۲۱ بازی ۱۳۳ بار موفق به گلزنی شد. او با شالکه قهرمان جام یوفای ۹۷-۱۹۹۶ شد و یک‌بار هم جام‌حذفی را بالای سر برد. یک قهرمانی در لیگ بلژیک، یک سوپرکاپ و جام‌حذفی این کشور هم دیگر عناوینی بود که ویلموتس به‌عنوان بازیکن به دست آورد.
ویلموتس چند ماه بعد از پایان فوتبالش در یک تصمیم عجیب وارد دنیای سیاست شد و در اولین انتخابات فدرال بلژیک شرکت کرد و دو سال به‌عنوان سناتور فعالیت کرد، اما در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد دیگر قصد ندارد در سیاست باقی بماند و می‌خواهد به حرفه اصلی‌اش یعنی فوتبال بپردازد.

او به‌عنوان مربی موقت شالکه در همان سال ۲۰۰۳، هشت بازی هدایت آبی‌ها را برعهده داشت که حاصل آن ۳ برد، یک مساوی و ۴ باخت بود. بدین‌ترتیب عمر کاری او به ۱۰۰ روز هم نرسید. بعد از آن ویلموتس راهی تیم دوران جوانی‌اش یعنی سنت‌ترویدن شد. ۷ بار روی نیمکت نشست که حاصل آن ۲ برد، ۳ مساوی و ۲ باخت بود.

رهبری نسل طلایی بلژیک و طلسم یک‌چهارم نهایی
ویلموتس بعد از مدتی بیکاری به‌عنوان کمک‌مربی به کادرفنی تیم ملی بلژیک اضافه شد و ۳ سال در این سمت باقی ماند. او زیرنظر دیک ادووکات و همچنین جورج لیکنز، سرمربی کنونی تراکتورسازی کار کرد. لیکنز برای ۱۹ مسابقه ویلموتس را به‌عنوان دستیار در کنار خود می‌دید. در سال ۲۰۱۲ فدراسیون فوتبال بلژیک تصمیم بزرگی گرفت و ستاره و کاپیتان اسبق تیم ملی بلژیک را به‌عنوان سرمربی جدید شیاطین سرخ معرفی کرد. یکی از بهترین نسل‌های تاریخ بلژیک زیرنظر ویلموتس در میادین بین‌المللی حاضر شد. آنها بعد از مدت‌ها به جام‌جهانی برگشتند اما در مرحله یک‌چهارم نهایی با یک گل مغلوب آرژانتین شدند و نتیجه‌ای مشابه با ایران گرفتند تا از صعود به نیمه‌نهایی بازبمانند. ویلموتس در یورو ۲۰۱۶ اما عملکرد جالب‌توجهی نداشت. تیم او بعد از ایتالیا به مقام دومی رسید و در مرحله حذفی بود که با نتیجه عجیب ۳-۱ به ولز باختند و نتوانستند با ستاره‌های بزرگ خود به مقامی درخور دست پیدا کنند. بعد از این او با ۳۴ برد، ۸ مساوی و ۹ باخت از سمت خود برکنار شد. در این مدت ویلموتس دو بار مربی سال بلژیک شد و یک‌بار هم در سال ۲۰۱۵ جایزه گلوب ساکر را دریافت کرد. او شیاطین سرخ را در رده پنجاه‌وچهارم رنکینگ فیفا تحویل گرفت و سپس در حوالی صدر جدول پس داد.

شکست بزرگ در ساحل عاج
انتخاب آخر ویلموتس تیم ملی ساحل عاج بود. یک شکست بزرگ برای این مرد خوش‌چهره که حاصل آن ۴ باخت، یک برد و یک مساوی در ۶ دیدار بود. نهایتاً او بعد از شکست ۲-۰ مقابل مراکش هروه رنار اخراج شد و حالا بعد از حدود ۲ سال گویا با تیم ملی ایران به میادین برمی‌گردد.

او مرد بازی‌های بزرگ نیست!
حال کمی ریزتر و دقیق‌تر به مارک ویلموتس خواهیم پرداخت. سیستم موردعلاقه ویلموتس ۳-۳-۴ است. با این حال در یورو ۲۰۱۶ و جام‌جهانی ۲۰۱۴ دیده شد که در بازی‌های بزرگ این سیستم به ۱-۵-۴ تبدیل می‌شد. تیم‌های او در فاز هجومی عملکرد بدی نداشته‌اند اما مهم‌ترین ضعف ویلموتس خصوصاً وقتی که هدایت بلژیک را به عهده داشت، ناتوانی در ساماندهی به ساختار دفاعی بود. ویلموتس در بازی‌های بزرگ هم نمی‌تواند عملکرد و واکنش جالبی داشته باشد. شکست مقابل آرژانتین در جام‌جهانی ۲۰۱۴ پس از ۴ برد مقابل تیم‌های الجزایر، روسیه، کره‌جنوبی و آمریکا گواه بر همین قضیه بود. آنها با گل زودهنگام هیگواین عقب افتادند اما نتوانستند از زمان زیاد باقی‌مانده برای فشار آوردن به دروازه تیم سابه‌یا استفاده کنند. ۲ سال بعد بلژیک در یورو ۲۰۱۶ در دیدار افتتاحیه با ۲ گل از ایتالیا باخت و ویلموتس در یک آزمون بزرگ دیگر شکست خورد. آنها در ادامه با از پیش‌رو برداشتن تیم‌های ایرلند، سوئد و مجارستان به یک‌چهارم نهایی رسیدند اما در یک دیدار عجیب با نتیجه ۳-۱ به ولز باختند تا باز هم در یک‌چهارم از دور رقابت‌ها کنار بروند. عملکرد تیم پرستاره مارک در آن مسابقه عجیب و دور از باور بود.

نسل طلایی بلژیک دستاورد او بود؟
ویلموتس موفق شد بلژیک را بعد از دو دوره غیبت به جام‌جهانی و پس از سه دوره غیبت به جام ملت‌های اروپا برساند ولی در هر دو رویداد آنها در یک‌چهارم شکست خوردند. ویلموتس نسل طلایی شیاطین سرخ اروپا را زیر دست خود داشت. برخی بر این باور هستند که او این نسل را رو آورد اما بد نیست بدانید در جام‌جهانی ۲۰۱۴ نیمی از بازیکنان در لیگ جزیره توپ می‌زدند. گرچه آنها با هم چندان هماهنگ نبودند و تجربه بین‌المللی‌شان در سطح ملی کم بود و شاید همین مساله باعث شد بابت حذف به ویلموتس زیاد خرده گرفته نشود. ویلموتس بعد از باخت به آرژانتین گفت: «مثل بچه‌ها نمی‌خواهم گریه کنم. داور هر اتفاقی را که در حول و حوش مسی می‌افتاد، خطا می‌گرفت اما خود مسی سه خطا کرد و هیچ سوتی زده نشد. ما جوان‌ترین تیم یک‌چهارم بودیم و من تا سال ۲۰۱۸ قرارداد دارم و به آن پایبند هستم.»

منجی لیورپل مدیون ویلموتس
در لیست تیم ملی بلژیک در جام‌جهانی ۲۰۱۴ حضور دو جوان قابل‌توجه بود: یکی عدنان یانوزای که با لباس من‌یونایتد چشم‌ها را خیره کرده بود و دیگری دیووک اوریگی؛ بازیکن سیه‌چرده‌ای که برای لیل بازی می‌کرد و با ۱۹ سال به تیم ملی دعوت شد. اوریگی چند سال بعد در معجزه آنفیلد قرمزپوشان مقابل بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا منجی تیمش بود و دو گل حساس به ثمر رساند. با این حال در لیست مذکور دعوت نشدن ناینگولان انتقادات زیادی را در پی داشت.

شکست تاکتیکی مقابل آنتونیو کونته
دو سال بعد و پس از شکست ۲-۰ مقابل ایتالیا در اوپنینگ‌گیم یورو، انتقادات از ویلموتس به اوج خود رسید. رسانه‌ها و مردم علیه او و سیستم بازی تیمش یکصدا شده بودند. چینش نفرات موردتوجه نبود. آنها تیم دوم رنکینگ فیفا بودند و تیتر روزنامه‌های بلژیکی این بود: «کونته برنده جنگ تاکتیکی با ویلموتس» اما واکنش آقای سرمربی چه بود؟ «من با انتقاد زندگی نمی‌کنم. به جز مرگ هیچ‌چیز من را نمی‌ترساند. من کاری را نمی‌کنم که همه می‌خواهند. مردمی که منفی نگاه می‌کنند اصلاً برای من هیجان‌انگیز نیستند.»

ویلموتس: هازارد با پاهایش رهبری می‌کند
با این حال رابطه ویلموتس با ستاره اصلی تیم یعنی ادن هازارد فوق‌العاده بود و همچنان هست. او بعد از مصدومیت کامپیانی بازوبند را به هازارد ۲۵ ساله سپرد و گفت: «ادن، ادن است. او با پاهایش می‌تواند رهبر تیم باشد و این برای من کافی است.» چندی پیش ویلموتس گفت که بهترین شاگردش در تیم ملی بلژیک هازارد بوده است.

درگیری ادامه‌دار با کورتوآ
مارک مدتی است با تیبو کورتوآ و پدرش تیری به مشکل خورده است و طرفین چند مصاحبه جنجالی علیه هم انجام داده‌اند. خانواده کورتوآ تهدید به شکایت کرده و ویلموتس در این‌باره نظر جالبی دارد؛ «منتظر اظهارنامه هستم اما هنوز چیزی به دستم نرسیده است.»

مرد خانواده، همسر دختر رئیس باشگاه!
۲۲ فوریه بود که او کیک تولد ۵۰ سالگی‌اش را فوت کرد. تنها ۵ گله بلژیک در جام‌جهانی هنوز هم به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌دهد؛ موهای غرق در ژل این مرد ۱۸۴ سانتی‌متری از نکات بارزی است که از دوران بازیگری همراه او مانده است. ویلموتس مرد خانواده است. او در سال ۱۹۹۶ با کاترین لامبیتس، دختر رئیس وقت باشگاه سنت‌ترویدن ازدواج کرد و هیچ‌وقت هیچ رسوایی یا رابطه پنهانی از او در رسانه‌های اروپایی منتشر نشد. ویلموتس همواره از رابطه فوق‌العاده‌اش با همسر خود صحبت می‌کند و حتی کاترین در خیلی از قراردادهایی که مارک امضا می‌کند به‌عنوان مشاور حضور دارد. با این حال همسر ویلموتس علاقه زیادی به فوتبال ندارد. حاصل زندگی ۲۳ ساله این زوج بلژیکی، دو پسر بوده است.

فوتبالیست جدید خانواده در سری B ایتالیا
رنو ویلموتس پسر بزرگ مارک هم‌اکنون به صورت حرفه‌ای فوتبال بازی می‌کند و در تیم کارپی ایتالیا عضویت دارد. او پیش از این برای آولینوی ایتالیا، روزلار و سنت‌ترویدن بلژیک بازی کرده است و در خط هافبک بازی می‌کند. رنو سه بازی هم برای تیم زیر ۱۹ ساله‌های بلژیک انجام داده است.

دیوار خاطرات معروف ویلموتس
دفتر کار مارک ویلموتس ساختمانی است قدیمی که بازسازی شده و فضای جالب‌توجهی دارد؛ یک ساختمان بزرگ با تراسی جذاب و یک زمین کوچک فوتبال. در داخل ساختمان یک دیوار خاطرات قرار دارد، دیواری که در آن افتخارات و مدال‌ها و جام‌های مارک قرار داده شده است و البته دیپلم کاترین، همسر او در آن جای دارد. کفش‌های قدیمی ویلموتس بر روی این دیوار آویزان شده است. او علاقه ویژه‌ای به تاریخ و تجارت دارد و در اوقات فراغت خود بعد از رسیدگی به خانواده ترجیح می‌دهد به خواندن کتاب‌هایی در این زمینه بپردازد.

در پایان...
ویلموتس شخصیت جالبی دارد اما کارنامه او به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند نگاه ما را به آینده تیم ملی خوشبین کند. ویلموتس با اینکه ۴ سال سرمربی یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های جهان بوده اما هیچ‌وقت توفیق خاصی نداشته است و انتهای تمام همکاری‌هایش به اخراج منجر شده است. فدراسیون فوتبال و مهدی تاج، قول یک مربی بزرگ‌تر از کی‌روش را داده بودند اما ویلموتس به‌هیچ‌وجه آن شخص بزرگ‌تر نیست.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس