کد خبر 957792
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
افزایش دوبرابری حقوق با کاهش جمعیت معلمان؟

این روزها فرهنگیان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که هر یک از مسئولان این حوزه دلیل آن را در مسائل مختلف می‌دانند.

به گزارش مشرق، قشر فرهنگی و معلمان از مهمترین و مؤثرترین قشر هر جامعه‌ای به شمار می‌روند زیرا ثمره تربیت معلمان در همه اقشار جامعه تأثیرگذار بوده و می‌تواند آینده یک جامعه را چه خوب و چه بد تعیین کند.

اما مشکلات این قشر در بسیاری از کشورها به ویژه در ایران تا حدودی مغفول مانده و دولت‌ها آن طور که باید به خواسته‌ها و مشکلات آن‌ها رسیدگی نمی‌کنند، مشکلاتی اعم از بیمه به ویژه بیمه تکمیلی، مسائل حق‌التدریس و حقوق به ویژه حقوق بازنشستگان اهم مشکلات فرهنگیان در کشور است.

مشکلات فرهنگیان ریشه تاریخی دارد

رئیس کانون بازنشستگان استان اصفهان درباره مشکلات فرهنگیان به نکات مهمی اشاره می‌کند. امیر پویانفر درباره عدم اجرای قانون همسازی پرداخت‌ها و پیشنهادش در ارتباط با رفع این موضوع می‌گوید: مشکلاتی که بازنشستگان دارند مشکلاتی هست که در همان دوران اشتغال هم این مشکلات وجود داشته و متأسفانه این مشکلات ریشه تاریخی دارد و کاری به یک یا ۲ سال اخیر ندارد.

وی ادامه می‌دهد: پیش از انقلاب هم مشکلات فراوانی داشته‌ایم، برای رفع این مشکلات، مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ قانونی را مصوب کردند که اگر این قانون در همان زمان اجرایی می‌شد شاید فاصله دریافتی شاغل و بازنشسته مانند امروز نبود، فاصله بسیار است و امکان تأمین زندگی برای بسیاری از بازنشستگان نیست.

رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: میانگین دریافتی بازنشستگان ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بوده و این در صورتی است که شاغلان شرایط بهتری دارند اگر چه برای شاغلان نیز تفاوت آن‌چنانی نکرده و انتظار ما اجرای قانون است.

بیشتر بخوانید:

زنگ خطر حرکت‌های ضدفرهنگی در مدارس

واکنش بطحائی به "پخش کلیپ آهنگ‌های مبتذل در مدارس"

 

وی تصریح می‌کند: اگر مجلس قانون مصوب می‌کند یکی از وظایف نمایندگان نظارت بر اجراست و زمانی که نظارت نکنند و از دولت برای اجرای آن مطالبه صورت نگیرد طبیعتاً وظیفه خود را به شکل ناقص انجام داده‌اند و انتظار همه بازنشستگان و فرهنگیان اجرای قانون است.

مسئولان آموزش و پرورش باید مدافع حقوق بازنشستگان باشند

پویانفر در پاسخ به این سوال که وزیر آموزش و پرورش بیان کرده که در کوتاه مدت وضعیت معیشت معلمان قابل رفع نیست، پیش‌بینی شما از آینده نظام آموزشی کشور چیست، بیان می‌کند: وزیران در دوره‌های مختلف که آمدند خواسته‌های خوبی را عنوان کردند و این نشان می‌دهد احساسشان این بوده که می‌توانند کاری انجام دهند اما پس از ورود به سیستم دولتی و محدودیت‌ها را می‌بینند عملاً نمی‌توانند ۱۰ درصد خواسته‌هایشان را تحقق ببخشند.

رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه می‌دهد: درست است که بازنشستگان آموزش و پرورش زیر مجموعه بازنشستگان کشوری هستند اما تا پایان عمر خود را یک معلم می‌دانند و از همه انتظار داریم که مدافع حقوق بازنشستگان باشند.

وی می‌گوید: بازنشستگان در طول ۳۰ سال خدمتشان حق بیمه‌های دوا و درمانشان را پرداخت کردند و قراردادی بوده که این مبالغ کسر می‌شود و در دوران بازنشستگی حمایت می‌کنیم، اما سازمان‌های بیمه‌گر در دوران میانسالی و سالمندی آن‌ها را رها می‌کند، شرکت‌های بیمه‌ای از سالمندان و بازنشستگان گریزان هستند و این دور از انصاف است.

متأسفانه در زمان تقسیم بودجه معلم و بازنشسته را فراموش می‌کنند

پویانفر درباره اینکه آیا با توجه به این شرایط روزهای خوبی را برای آینده متصور هستید، خاطرنشان می‌کند: قطعاً نه و با این مسائل و مشکلات نقطه امیدی وجود ندارد مگر اینکه حرف، شعار و عمل یکی شود، در زمان تقسیم بوجه معلم و بازنشسته را فراموش می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: بحثی که من عنوان کردم بحث ناامیدی نیست و هر سندی چه سند تحول بنیادین و هر طرح و سندی که در حیطه مسائل آموزشی و تربیتی بخواهد اجرا شود زیربنا و مجری آن طرح معلم است و اگر به معلم بی توجهی کنیم و نیازهای اولیه را تأمین نکنیم هیچ ضمانتی بر اجرای این سند نیست.

رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان اصفهان بیان می‌کند: ما امیدوار به آینده کشورمان هستیم اما بحث ما در این است در هر جای دنیا هر سندی را بخوانید، منابع مالی را هم در کنارش تأمین می‌کنند، در همه طرح‌ها عنوان کردند که باید به معیشت معلم رسید اما اینکه چگونه و با چه ساز و کاری باید رسید ما چیزی ندیده‌ایم.

آینده طرح رتبه‌بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان و فیش‌های حقوقی از جمله مسائلی است که این روزها بیش از پیش در قشر معلمان مطرح است و سال گذشته نیز اعتراض‌هایی در این زمینه داشتند که البته وزیر آموزش و پرورش برای مهرماه سال جاری در ارتباط با این موضوع قول‌هایی داده است.

اما بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که عدم تأمین مالی به موقع و کمبود نیروی انسانی مانع اجرای چنین طرح‌هایی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره این موضوع می‌گوید: رتبه بندی معلمان را وزیر بارها به گوش معلمان رسانده و پیگیری این کار را نیز انجام داده‌اند.

محمد اعتدادی ادامه می‌دهد: در آخرین جلسه‌ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار کردیم تاکید کردند که اقدامات این طرح تا حدودی نهایی شده و قرار بود در ایام نوروز در دولت مطرح شود که مصادف با سیل شد، اما براساس آخرین اطلاعاتی که من دارم مسئولان ارشد وزارتخانه در پی این هستند که طرح موردنظر در چند ماه آینده عملیاتی شود.

وی درباره اینکه آیا این طرح می‌تواند مشکلات ۴ گانه فرهنگیان را رفع کند، خاطرنشان می‌کند: بخشی از این رتبه‌بندی به ارتقا شایستگی معلمان و بخشی نیز نظام پرداخت‌ها را در بر می‌گیرد، تا جایی که اطلاع دارم وزیر در جهت عملیاتی و اجرایی کردن این طرح هستند و این نوید را نیز به فرهنگیان داده‌اند.

وی درباره اینکه آیا با توجه به این شرایط روزهای خوبی را برای آینده متصور هستید، می‌گوید: فکر می‌کنم بی‌انصافی است که همه چیز را تاریک دیده و فضایی را ایجاد کنیم که نسبت به آینده احساس ناامیدی کنیم، امروز وزیر تلاش می‌کند که منزلت و جایگاه اصلی معلمان ما و فرهنگیان را به جایگاه اصلی خود برساند.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان به سند تحول بنیادین این حوزه نیز اشاره کرده و می‌گوید: بیشترین تلاش بر این است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیاده شود و امروز ما و همه مجموعه وزارت‌خانه حیات طیبه آموزش و پرورش استان اصفهان را در سند تحول بنیادین می‌بینم.

اما این سوال مطرح است که آیا با توجه به مشکلات معیشتی سند تحول قابل اجراست؟ اعتدادی در این باره گفت: سند تحول بنیادین تنها بحث کیفیت آموزش نیست و بخش عمده آن به منزلت فرهنگیان و طرح رتبه‌بندی معلمان می‌پردازد و این حاصل عملیاتی شدن سند تحول بنیادین است و افق خوبی را برای جامعه فرهنگیان در پی دارد.

مطالبات حق التدریس معلمان از مشکلات عمده‌ای است که این قشر با آن روبرو هستند. موضوعی که مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره آن به اعتراضات معلمان اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم حال جامعه ما خوب باشد باید حال آموزش و پرورش خوب باشد، با پیگیری‌های صورت گرفته متأسفانه چندماهی بود که مطالبات حق‌التدریس فرهنگیان استان اصفهان پرداخت نشده بود و اعتراضشان را در دفتر بنده می‌گفتند و بنده به مسئولان و وزیر می‌رساندم.

وی تصریح می‌کند: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت توانستیم در بحث خرید خدمات آموزشی استان اصفهان مطالبات سال ۹۶ را صفر کرده و ۲۷ درصد سال ۹۷ را هم پرداخت کردیم، در حق التدریس با پیگیری صورت گرفته پاییز ۹۷ را هم با بخشی از دوستان تسویه حساب کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان می‌کند: البته بخشی از مطالبات پاییز باقی مانده و بخشی هم حق‌الزحمه امتحانات بود که طی روزهای گذشته پرداخت شد، الباقی آن نیز توان خودمان می‌گذاریم تا به تابستان امسال نرسد و پرداخت شود.

مباحث بودجه و نظارت قابل صحبت در سطح استانی نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان دراین باره که نمایندگان مجلس باید نظارت بیشتری بر کار دولت داشته باشند، می‌گوید: این بحث‌ها ملی است و و پرداختن به این موضوعات و بیان راهکار برای مسئولان کشور به عنوان مدیرکل مقداری سخت است.

اعتدادی ادامه می‌دهد: مسائل آموزش و پرورش و اعتبارات آن ملی است و بنده به عنوان عضوی از جامعه بزرگ فرهنگیان استان اصفهان این را وظیفه شرعی و قانونی خودم می دانم که مشکلات را بشنوم و به مسئولان کشور انتقال دهم اما اگر عملیاتی شود به نفع جامعه فرهنگیان است و بخشی از آن توسط وزارت خانه و مجلس باید صورت گیرد.

برای رفع مشکلات معلمان باید دیدگاه دولت نسبت به آموزش و پرورش تغییر پیدا کند

سید محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره برنامه‌های کمیسیون آموزش برای رفع مشکلات فرهنگیان می‌گوید: هفته گذشته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای موضوع مطالبات در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور پیدا کرد و حرفی کلیدی را بیان کرد که اگر این موضوع انجام شود مشکلات رفع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نوبخت در این جلسه گفت که باید در بودجه، آموزش و پرورش را دستگاه سرمایه‌ای ببینیم و آن را هزینه‌ای ندانیم که این مسئله بسیار مهمی است، دیدی که دولت‌ها تاکنون داشته‌اند آموزش و پرورش را هزینه‌ای دیده‌اند، به همین جهت در ساختار بودجه شاهد این هستیم که در ردیف بودجه آموزش و پرورش در ردیف‌های میانی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان می‌کند: نگاه به آموزش و پرورش به دید هزینه‌ای است و می‌گویند تولیدی نیست و پولی نمی‌آورد در صورتی که نمی‌دانند همه سرمایه ما از آموزش و پرورش است، ما بسیار گفتیم اما کسی نشنید تا اینکه نوبخت این موضوع را بیان کرد که اگر بخواهیم تحول ساختاری در بودجه کشور داشته باشیم آموزش و پرورش را سرمایه‌ای بدانیم.

وی تصریح می‌کند: اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از مشکلات فرهنگیان ما قابل رفع است در زمان جنگ سهم آموزش و پرورش ۱۹.۵ درصد بوده و هر سال کم شده و در سال ۹۲ حدود ۱۵ درصد بوده و در سال‌های ۹۷ و ۹۶ به ۹ و ۱۰ درصد رسیده و حالا به ۱۱.۲ رسیده است و شاید همه سهم آن با رتبه‌بندی حدود ۱۳ درصد باشد.

ابطحی بیان می‌کند: آموزش و پرورش مرتبط با توسعه فرهنگ کشور است و یکی از نهادهای زیربنایی تأسیس یک جامعه به شمار می‌رود، استانداری در اصفهان داشتیم که گفته بود که معلمان یک خودکار ۲ گرمی و یک گچ یک گرمی در دست دارند و در هفته ۲۴ ساعت بیشتر کار نمی‌کنند و ۳ ماه نیز تعطیل هستند و این میزان حقوق برای آن‌ها کافی است، این دید زمانی که حاکم شد این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این صحبت رئیس سازمان برنامه و بودجه مشکلات رفع می‌شود، گفت: نه، من اعتقاد دارم باید عملیاتی شود و کمیسیون آموزش و تحقیقات همانطور که سال گذشته برای بودجه ۹۸ ایستادگی کرد باید ایستادگی کند و از دولت مطالبه کند تا در بودجه‌های آینده عملیاتی شود، نمایندگان پای حرف خود بایستند، حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر فرهنگی در مجلس داریم که آنطور که باید اقدام نکرده‌اند.

امضا برخی نمایندگان با لابی پس گرفته می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیات مجلس در پاسخ به این سوال که چرا مجلس و کمیسیون آموزش خلف وعده وزیر را پیگیر نمی‌شود، می‌گوید: بحث مجلس، بحث استیضاح، سوال و تفحص بحث‌های مفصلی است، وزیر استیضاح شد اما برخی امضاها را پس گرفتند و تنها ۶ نفر ماندند و به همین جهت منتفی شد.

وی ادامه می‌دهد: برای استیضاح وزیر برخی دوستان امضا جمع می‌کردند، اما سوالی اینجاست که آیا با استیضاح مسائل رفع می‌شود، آیا یک وزیر دیگر بیاید دگرگونی ایجاد می‌شود، تا این تفکر در مجموعه دولت مردان و مجلس نباشد که معلم به عنوان محور توسعه و پیشرفت است حاکم نشود مشکلات رفع نمی‌شود.

ابطحی خاطرنشان می‌کند: افراد بروند و یا بیایند فرقی نمی‌کند، لابی می‌کنند و نماینده امضایش را پس می‌گیرد، البته نمی‌خواهم درباره این موضوعات صحبت کنم.

وی درباره اینکه آیا نمایندگان دنبال سیاسی کاری هستند، تصریح می‌کند: نمی‌خواهم بگویم همه آن‌ها اما بخشی از نماینده‌ها در دوره‌های متعدد همینگونه بوده و مسئله استیضاح دیگر لوث شده و تحقیق و تفحص هم دچار عقب گرد شده، این مسائل خاص خودش است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان می‌کند: همین امسال ایستادیم و برخی پیشنهاداتی که دولت در بودجه آورده بود اما کارآمد نبود را حذف کردیم، معتقدم می‌توان این کار را انجام داد و زمانی که افکار عمومی متوجه این موضوع شد که به معلمان ظلم می‌شود و از دولت و مجلس مطالبه کنند شرایط متفاوت می‌شود.

وی می‌گوید: من معتقدم رتبه بندی معلمان ۷ هزار میلیارد بودجه می‌خواهد که ۲ هزار میلیارد اختصاص داده شده و کافی نیست اما اگر بخواهیم، این کار قابل اجراست و ما پای این کار ایستاده‌ایم و امیدواریم بودجه سال ۹۹ نیز بهبود یابد و آموزش و پرورش سرمایه‌ای دیده شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس