کد خبر 957559
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
ماکرون نمایه

رئیس‌جمهور فرانسه با اعلام اینکه مسئله موشکی ایران باید حل شود، توافق هسته‌ای برجام را ناقص خواند و گفت این توافق باید تکمیل شود.

به گزارش مشرق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، باید هر آنچه برای حفظ برجام نیاز است، انجام گیرد.

بنا بر گزارش «الجزیره»، رئیس‌جمهور فرانسه همچنین به آنچه از آن با عنوان «اجرای تعهدات فرانسه به توافق هسته‌ای ایران» یاد کرده، اشاره داشت و گفت، «ایران باید به پایبندی به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای (برجام) را ادامه دهد.»

بیشتر بخوانید:

مثلث‌های شرارت با گفتاردرمانی رام نمی‌شوند

سوال شرمن از ترامپ درباره از خروج از برجام

ماکرون در شرایطی به پایبندی فرانسه به برجام تأکید کرده که در تمام یک سال گذشته پس از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای با ایران، علیرغم وعده‌هایی که از جانب کشورهای اروپایی برای تلاش در جهت حفظ برجام مطرح شد، عملاً هیچ اقدام ملموسی که حافظ منافع ایران باشد، صورت نگرفته است و در این مدت تمام شرکت‌های بزرگ اروپایی به واسطه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا که نقض قطعنامه شورای امنیت است، از ایران خارج شدند.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه همچنین با تأکید بر اینکه «مسئله برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید حل شود» گفت: «توافق هسته‌ای ایران (برجام) ناقص است و باید تکمیل شود.»

وی در ادامه تصریح کرد که موضوع مربوط به توافق هسته‌ای ایران در نشست مقامات اتحادیه اروپا که قرار است امروز پنجشنبه برگزار شود، مطرح خواهد شد.

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجدداً اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریباً مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که اقدامات اعلامی در بیانیه امروز شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ارین IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 0
    اینا هم مارو ایستگاه کردن مهلت دو ماه دیگه چی بود دادیم به اینا
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 0
    ناقص تو اشغال هستی که با مربی رقص خودت که ۲۰ سال از تو‌بزرگتره ازدواج کردی و شنبه به شنبه داری مردم فرانسه را به خاک و خون می کشی
  • دیدگا IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    5 0
    وقتی خودت رو به خواری و خفت و ذلت بکشنی کارت به جایی میرسه که هرکی از راه میرسه بهت لگد میزنه!
  • AE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 0
    یک کلمه از مادر عروس بشنوید
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    1 2
    کاملش را می خواهی هر رهبر معظم انقلاب ایران اسلامی بگوید ما ملت ایران همان را عمل میکنیم
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 0
    چقدر مقام معظم رهبری بگویند که این غربیها مورد اعتماد نیستند حالا روحانی اولین سفر بعد انتخاب شدنش را بگذارد برود فرانسه فرانسه ای که در طول مذاکرات هم خیلی کارشکنی کرد و من نمی دانم خود روحانی و دولتیهایش کجا درس خوانده اند که همین را هم نمی فهمند
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 0
    برو بمیر
  • محسن IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 1
    ناقص تویی آدم طمع کار چطور اون موقع که داشتید برجام رو امضاء می کردید خوب بود حالا دبه درآوردید. برید خودتون رو مسخره کنید.
  • امیر IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 1
    ماکرون بهتره اوضاع داخلی کشور خودش رو مدیریت کنه. او در حد اظهار نظر درباره برجام نیست.
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 0
    آره ارواح عمه ات کثافت کل هیکلت ناقصه.
  • Mohammad Reza US ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 0
    اگر حسن روحانی مردم خودش را پیش غربی ها و امریکای ها اینطور خار و تحقیر نمیکرد و مردم یکدست و یکپارچه میمانند امروز این بچه حرمزاد کامرون جرعت بیان چنین مزخرفگوی را نمیتوانست داشته باشد....
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    4 0
    مکرون راست میگه جون عمش.خیلی چیزها که حق شما نبود گرفتید که باید به ملت ایران برگشت بشود.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 1
    شرایطی را بعد از برجام شما و اربابتان رقم زدید که حتی کسانی که در کشور باشما موافق بودند ، الان حامی ارتقای سطح دفاعی و موشکی کشور شدند . هر ضرری که کردیم حداقل این مسئله برای اکثریت اثبات شد .
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    2 0
    غلط کردید امضا کردید حالا دب میکنید باید غنی سازی شروع کنیم تمام اونم بالا 50 درصد تا اینا ادم بشن
  • رحمن FR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    3 0
    شصت پات تو چشمت نره کج و کوله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس