کد خبر 957513
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
بن سلمان

بررسی عملکرد رسانه های عربی در جریان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه بیانگر همسویی اکثریت این رسانه ها با اهداف رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها است.

به گزارش مشرق، قاطبه رسانه‌های عربی که هیچ گاه در حمایت از مسأله فلسطین و ملت فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی گام برنداشته اند اینبار در جریان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و به خاک و خون کشیدن صدها تن از ساکنان بی گناه این منطقه که اکثریت آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند در راستای حمایت از تل آویو و دست کم نشان دادن موضعی کم رنگ و بی رمق علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

این رسانه‌ها از یک سو تلاش داشتند تا اخبار مربوط به حملات غزه را پوشش داده و متهم به کم کاری در این زمینه نشوند و از سوی دیگر موضعی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ نکرده و طوری اخبار را منتشر نکنند که به ضرر این رژیم تمام شود.

بیشتر بخوانید:

این اقدام رسانه‌های عربی را می‌توان در راستای هماهنگی با طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» علیه مسأله فلسطین و در حمایت از رژیم صهیونیستی که قرار است جزئیات کامل آن بعد از ماه مبارک رمضان از سوی آمریکا اعلام شود بررسی کرد به طوریکه این طرح قائل به تشکیل کشور برای فلسطینی‌ها در خاک سرزمین خود نیست و در عوض یک کشور در یک سرزمین جایگزین به آنها می‌دهد.

بنابراین رسانه‌های عربی نیز تلاش می‌کنند تا با نادیده گرفتن تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه طوری جلوه دهند که دیگر این مسأله عادی شده و نیازی به جنجال و بلوا ندارد چرا که فلسطینی‌ها باید دیر یا زود این منطقه را ترک کرده و به خاک اردن و یا صحرای سینا در مصر و یا یک وطن جایگزین دیگر مهاجرت کنند چرا که سرزمین فلسطین از دید آنها و معامله قرن به صهیونیست‌ها تعلق دارد و حملات آنها علیه ساکنان این منطقه حتی می‌تواند مشروع باشد!

البته نباید از این نکته غافل ماند که منظور ما در اینجا برخی رسانه‌های عربی مانند رسانه‌های سعودی و اماراتی و کشورهای خاص عربی در حوزه خلیج فارس و نه رسانه‌های وابسته به محور مقاومت در منطقه است. زمانیکه عملکرد این رسانه‌ها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم آنها مسائل را کاملاً وارونه جلوه می‌دهند به طوریکه گویی جنبش حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی تروریست و اشغالگر بوده و رژیم صهیونیستی در اینجا مظلوم واقع شده و برای دفاع از خود مجبور به حمله به نوار غزه شده است.

در همین راستا اگر یک رسانه عربی از لفظ تروریستی برای جنبش حماس استفاده کرده و به شدت از قدرت موشکی و اقدامات جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی برای ساخت موشک در گذشته انتقاد کرده نباید تعجب کنیم چرا که این رسانه در راستای اهداف رژیم صهیونیستی گام بر می‌دارد. رسانه‌های مذکور از استفاده از لفظ اشغالگر و یا رژیم صهیونیستی برای متجاوزان صهیونیست ابا دارند. برخی از این رسانه‌ها حتی قائل به شهادت فلسطینی‌ها به دست رژیم اشغالگر قدس نیستند و از لفظ کشته شدن فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند. کنار هم گذاشتن تمام این کدها بیانگر یک واقعیت است و آن همان حمایت رسانه‌ای برخی کشورهای عربی از تل آویو است.

همین عملکرد رسانه‌ای اعراب باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی با خیال راحت تری اقدام به بمباران مناطق مسکونی و کشتار وحشیانه زنان و کودکان در غزه کند چرا که مطمئن است موج رسانه‌ای علیه این رژیم چه در جهان عرب و چه در جامعه بین الملل به وجود نمی‌آید؛ همانطور که دیده شد شاهد هیچ اقدام عملی و یا شدیدی از سوی اعراب و جامعه بین الملل در قبال این تجاوز نبودیم و این نتیجه همان عادی سازی روابط رسانه‌ای میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی است.

جالب است بدانیم که تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه و شهادت ده‌ها زن و کودک بی گناه نتوانست خشم و انتقاد کشورهای عربی به ویژه عربستان یا امارات و یا دیگر کشورها را برانگیزد (به عنوان مثال کویت بعد از تحقق آتش بس و گذشت چند روز تنها به صدور یک بیانیه و انتقاد از این مسأله اکتفا کرد).

رسانه‌های عربی پا را از این هم فراتر گذاشته و در گذشته بارها با انتشار مقالات و بزرگنمایی اخبار سعی کرده اند که این دروغ را در پوشش واقعیت به خورد مخاطبان خود بدهند که ارتش رژیم صهیونیستی یکی از قدرتمندترین ارتش‌های منطقه و یا جهان است و نمی‌توان آن را شکست داد؛ این در حالیست که گروه‌های مقاومت فلسطین نه تنها در زمینه حملات موشکی و رزمی خود شکننده بودن توان نظامی این رژیم را زیر سوال برده حتی در زمینه اطلاعاتی نیز توانسته بسیاری از مأموریت‌های گروه به اصطلاح نخبگان رژیم صهیونیستی را که قصد نفوذ در پایگاه‌های مقاومت و کار گذاشتن دستگاه‌های جاسوسی داشته خنثی کنند.

نکته جالب‌تر آنکه رسانه‌های عربی طی سالهای گذشته از لفظ «تجاوز» در قبال حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کردند اما در جریان اتفاقات اخیر غزه از لفظ حملات استفاده و تلاش کردند تا بار معنایی خاصی به آن ندهند.

رسانه‌های عربی بارها علیه موشک‌ها و قدرت نظامی گروه‌های مقاومت فلسطینی وارد عمل شده و حتی مدعی شده بودند که ساخت این موشک‌ها بی فایده و بی نتیجه است اما در جریان تجاوز اخیر مشخص شد که شلیک صدها موشک به سمت اراضی اشغالی دست کم ۳۵ درصد از ساکنان این مناطق را مجبور به فرار کرده و وزیر داخلی رژیم صهیونیستی را به زیر زمین خانه اش فرستاده است. حتی رسانه‌های صهیونیست نیز در گزارش‌های اخیر خود به قدرت موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین واکنش نشان داده اند.

در نهایت باید گفت که اخبار و مقالات و تحلیل‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های عربی که از طرف کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت مالی می‌شوند تماماً در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و گسترش ترس و ناامیدی در میان فلسطینی‌ها و کم ارزش نشان دادن دستاوردهای غیر قابل انکار گروه‌های مقاومت فلسطین است. این اقدام هماهنگ رسانه‌های مذکور نشان از فتح بابی جدید در زمینه عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی آن هم در زمینه رسانه‌ای دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 32
    فلسطین پایگاه و جایگاه مقاومت برعلیه غصب و تجاوز غرب است فلسطین پیروز خواهد شد اشغالگران و حامیانش هر روز رسواتر از قبل رسوا خواهند شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس