کد خبر 957352
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
ورزشگاه کربلا

پس از اتفاقات شب گذشته در دیدار ذوب‌آهن و الزورا، صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه ورزشگاه شهر کربلا توسط ایران ساخته شده، اما آیا واقعاً اینگونه است؟

به گزارش مشرق، پس از دیدار شب گذشته ذوب‌آهن و الزورا عراق در ورزشگاه شهر کربلا و اتفاقات پایان بازی که منجر به درگیری هواداران میزبان با بازیکنان ذوب‌آهن شد، صحبت‌ها و حرف و حدیث‌هایی به میان آمد مبنی بر اینکه ایران این ورزشگاه را در شهر کربلا ساخته است. خیلی‌ها از جمله رشید مظاهری دروازه‌بان ذوب‌آهن اعلام کردند که این ورزشگاه با پول مردم ایران ساخته شده و از این موضوع اظهار تأسف کردند.

این ادعا به یکی از مباحث جنجالی فضای مجازی مبدل شده اما واقعاً هزینه ساخت این ورزشگاه توسط ایران پرداخت شده است؟

بررسی اخبار منتشر شده و همچنین اظهارات مسئولان عراقی در خصوص مجموعه ورزشی مدینه الریاضیه کربلا نشان می‌دهد که این مجموعه یکی از مهمترین پروژه‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان عراق بوده که طرح اولیه آن در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسیده و با مشارکت یک شرکت از کشور ترکیه همچنین با نظارت شرکت دیگری از ایتالیا ساخته شده است.

در طول اجرای این پروژه که قرار بود در ۳۰ ماه به بهره برداری برسد بارها به دلیل تاخیر در تامین منابع مالی مباحثی بین وزرای ورزش و وزرای اقتصاد عراق مطرح شد. از جمله در تابستان سال ۲۰۱۴ جاسم محمد بن جعفر وزیر ورزش و جوانان عراق در خصوص پیشروی پروژه ورزشگاه کربلا گفته بود: پیشرفت این پروژه به ۶۲ درصد رسیده هرچند نسبت به پیش بینی قبلی هنوز ۵ درصد فاصله داریم و دلیل این فاصله عدم تامین منابع مالی لازم است.

بیشتر بخوانید:

مدافع ذوب‌آهن منتظر محرومیت سنگین باشد +عکس

وی در ادامه گفته بود: در واقع تاخیر در تامین اعتبارات تاثیر منفی خواهد داشت و موجب می‌شود شرکت طرف قرارداد نتواند به تعهدات خودش عمل کند. در همین راستای از هیئت وزیران و وزارت اقتصاد درخواست می‌کنم راه حلی برای این موضوع پیدا کنند. تصمیم وزارت اقتصاد جهت حمایت مالی از پروژه‌های زیر ۱۰ میلیارد دینار و عدم کمک به پروژه‌های بزرگ‌تر قطعاً نادرست بوده و تاثیر منفی در پیشرفت کار خواهد داشت.

دیار علی نماینده شرکت بهادر کول ترکیه هم که اجرای پروژه را بر عهده داشت در این خصوص عنوان کرده بود: کار طبق برنامه پیش می‌رود و اگرچه قرار بود به پیشرفت ۶۷ درصد برسیم اما با توجه به عدم تامین منابع مالی از سوی وزارت ورزش ۵ درصد از برنامه زمان بندی شده عقب هستیم. با این وجود اگر نیازهای پروژه تامین شود در زمان مقرر کار را تکمیل خواهیم کرد.

در ماه می سال ۲۰۱۵ مرکز رسانه‌ای وزارت ورزش و جوانان عراق از تمام علاقمندان به سرمایه‌گذاری در پروژه ساخت مجموعه ورزشی مدینه الریاضیه دعوت می‌کند تا جهت مشارکت در بخشی از این مجموعه پیش قدم شوند. این در حالی است که در همین مقطع زمانی مراحل نهایی تکمیل مجموعه به دلیل مشکلات مالی متوقف شده و باز هم وزارت ورزش عراق در انتظار دریافت کمک‌های مالی از دولت است.

از سوی دیگر علی المیالی جانشین استاندار کربلا در فوریه سال ۲۰۱۶ پیرامون این پروژه گفته بود: کار شبانه‌روزی برای تکمیل ورزشگاه کربلا به مراحل پایانی رسیده و این مجموعه با حمایت وزارت ورزش عراق و هزینه‌ای بالغ بر ۱۱۴ میلیارد دینار عراق توسط یک شرکت ترکیه‌ای ساخته می‌شود.

رافد سعد مدیرکل ورزش و جوانان استان کربلا در تاریخ ۲۶ می ۲۰۱۶ در مصاحبه با پایگاه عین العراق با قدردانی از وزیر ورزش این کشور پیرامون ساخت استادیوم کربلا گفته بود: ساخت ورزشگاه با حمایت‌های دولت و با وجود تمامی مشکلات و سختی‌ها به مراحل نهایی رسیده در حالی که وزیر ورزش و جوانان در بازدید اخیر برای انجام مراحل نهایی کار دستور اکید صادر کرد و تاکنون وزارت ورزش و جوانان بیش از ۱۱۶ میلیارد دینار عراق برای ساخت این استادیوم هزینه کرده است.

جاسم الخطابی رئیس شورای شهر کربلا نیز در ژانویه سال ۲۰۱۹ از تلاش‌های وزارت ورزش و جوانان این کشور و سرمایه‌گذاری گسترده این وزارت در استان کربلا خصوصاً ساخت مجموعه ورزشی مدینه الریاضیه قدردانی کرد.

بر این اساس و با توجه به مستندات موجود و صحبت‌های طرفین مشخص می‌شود که ادعای ساخت ورزشگاه کربلا با حمایت ایران یا اصطلاحاً پول مردم ایران نمی‌تواند صحت داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    73 89
    لعنتیها آماده هستن که هر روز یه شایعه درست کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس