کد خبر 957330
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
ایران و آمریکا

یک پایگاه خبری به نقل از تنی چند از مقامات آمریکایی نوشت که واشنگتن با هدف پیگیری اهداف خود در منطقه در ارائه اطلاعات درباره تهدید خطاب کردن تهران اغراق کرده است.

به گزارش مشرق، پایگاه «دیلی‌بیست» نوشت که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر افراد نزدیک به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در حال اغراق و بزرگنمایی اطلاعات درباره تهدید بودن ایران هستند. آنها اعلام کردند، تهران خود را برای حمله به نیروهای آمریکایی آماده می‌کند. اما برخی مقامات آمریکایی به این پایگاه خبری گفته‌اند که این افراد در حال بزرگنمایی تهدید هستند.

بیشتر بخوانید:

واکنش پامپئو به تصمیم‌ جدید ایران درباره برجام

در این گزارش به قلم «بتسی وودروف» و «آدام راونسلی» آمده است، روز یکشنبه شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که آمریکا یک ناو گروه و نیروی بمب افکن را در واکنش به مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده از سوی ایران به منطقه خلیج‌فارس اعزام می‌کند. این اقدامی بود که نگرانی‌ها درباره احتمال تقابل نظامی با تهران را افزایش داد. همچنین منابع دولتی که نامشان فاش نشد اعلام کردند که ایران در پی آن است که به وسیله نیروهای خود در سواحل یمن و یا در عراق با آمریکا درگیر شود. بولتون هم به این موضوع پرداخت.

با این حال چند منبع آگاه به دیلی‌بیست گفته اند که دولت ترامپ از موضوع منحرف شده و تهدید را بزرگتر از آنچه هست، نشان می‌دهد.یکی از مقامات آمریکایی گفت: «این‌گونه نیست که دولت اطلاعات را تحریف کند تا بخواهد متناسب با آن، جوسازی کند.»اما یکی دیگر از منابع آگاه هم این موضوع را که واکنش دولت ترامپ اغراق‌شده بوده است را تائید اما وجود تهدید را رد نکرد.

او که یکی از مقامات دولت آمریکاست افزود: «من شرایط کنونی را اینطور ارزیابی می‌کنم که عملیات‌هایی در دو طرف در حال شکل‌گیری است تا شرایط را از امکان درگیری آتی منحرف کنند. این خطر وجود دارد که دست‌کم گرفتن خطر (جنگ نیابتی)، به اشتباه محاسباتی و به هم ریختن اوضاع منجر شود. ما پیامی به این مضمون به دستگاه اطلاعاتی می‌فرستیم حتی اگر تهدید به آن قریب الوقوعی که نشان داده شده هم نباشد.»

این مقام آمریکایی همچنین گفت که اقدامات دولت این کشور در این راستا صورت می‌گیرد تا واشنگتن به دولت ایران بگوید که آنها را مسئول اقدامات جایگزینی‌شان می‌داند.

سومین مقام آگاه آمریکایی هم واکنش دولت آمریکا را اینطور توصیف کرد: «این (اقدام) به معنای ارسال پیامی روشن و بر طرف کردن هر گونه ابهامی از یک شرایط بحرانی است. ما در حال نشان دادن توانایی هستیم که می‌توانیم به منطقه بیاوریم.»

نویسندگان گزارش افزودند که دیلی‌بیست خود به اطلاعات امنیتی دسترسی نداشته است چرا که تمامی آنها اطلاعات طبقه‌بندی شده هستند.

بولتون بامداد روز دوشنبه در بیانیه‌ای از اقدام تحریک‌آمیز کشورش در اعزام یک ناوگروه رزمی به غرب آسیا خبر داد اما اعلام کرد که کشورش تمایلی برای جنگ با ایران ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این بیانیه از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه (استقرار) فرماندهی مرکزی آمریکا (غرب آسیا / خاورمیانه) خبر داد و ادعا کرد علت آن «مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده روزافزون» است.

بولتون در این بیانیه تحریک‌آمیز گفت: «ایالات متحده برای جنگ با رژیم ایران تلاش نمی‌کند اما برای هر حمله‌ای، چه از طرف نمایندگانش، چه از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا از طریق نیروهای متقارن باشد، آماده است.»

این بیانیه چندی پس از آن صادر شده که آمریکا در تلاش خود برای کنار زدن دولت قانونی در ونزوئلا که برخی از آن به نام کودتای نافرجام یاد کرده‌اند، ناکام مانده است. برخی کارشناسان این بیانیه بولتون را تلاش بولتون برای نوعی بازسازی اعتبار دانسته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    2 0
    به ترامپ و بوستون بگید که عباس آخوندی و زنگنه و .... هستند شما آسوده بخوابید که اینا گند میزنن تو مملکت
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    1 9
    فقط بايد زد آماده هستيم فقط بايد با هواپيما پر از مواد منفجره رفت تو ناوهاشون اينها فقط حرف زور رو ميفهمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس