کد خبر 957100
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
نتانیاهو نمایه

یائیر لاپید عضو کنست گفته است جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی بیش از 600 موشک به اسرائیل طی دو روز شلیک کردند، مسئله چیزی نیست جز اینکه دولت نتانیاهو وحشت زده در برابر آنها تسلیم شده است.

به گزارش مشرق، یک مقام صهیونیست خواستار انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست ابومازن شد. یوسی بیلین اظهار داشت محمود عباس(ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان خیلی ضعیف‌تر از یاسرعرفات است، ولی اقدام وی برای وادار کردن اسرائیل به پرداخت اموال اسیران و شهدا هرگز سودی نخواهد داشت و ادامه کاهش اموال ارسالی برای تشکیلات خودگردان ممکن است به فروپاشی این نهاد منجر شود، مبلغ بین 400 تا 500 میلیون شیکل در ماه است و به نظر می‌رسد بقای تشکیلات خودگردان به گرفتن این مبلغ بستگی دارد، مگر اینکه به حامی مالی جدیدی دست یابد یا به سازش با اسرائیل دست پیدا کند.

 

بیلین در مقاله ای که در پایگاه یسرائیل پلاس نوشت،‌افزود همه دولت های اسرائیل طی بیست و شش سال گذشته از جمله چهار دولتی که بنیامین نتانیاهو تشکیل داده، موافقت کردند که تشکیلات خودگردان، سهم مالی اسیران و خانواده های شهدا را پرداخت کنند، بدون اینکه به آن معترض شوند و امروز فلسطینیان مخالفان با آن را نقض توافقات به دست آمده با خود از سوی اسرائیل قلمداد می‌کنند.

بیلین که ماموریت های مختلفی در کنست و دولت‌های اسرائیل داشته از جمله وزیر قضایی بوده است،‌می افزاید همانند تمام بحران های گذشته میان فلسطینیان و اسرائیل، بحران کنونی فرصتی است که می توان از آن بهره برداری کرد به طوری که فلسطینیان می توانند مرگ تشکیلات خودگردان و پایان موجودیت آن را ا علام کنند، زیرا اسرائیل و سازمان آزادیبخش متعهد به ادامه ارتباط برای توافق دائمی میان یکدیگردر می 1999 شده بودند، ولی توافق نهایی هنوز به دست نیامده است با وجودی که بیست سال از آن تاریخ گذشته است.

بیلین که یکی از سران حزب کار و رئیس حزب میرتز به شمار می‌رود، اظهار داشت نتانیاهو توافق مرحله‌ای اوسلو را توافق پایانی می‌بیند و با تمام توان خود برای تداوم این وضع و ادامه ساخت بیشتر شهرک‌ها(صهیونیست‌نشین) در اراضی اشغالی و همکاری امنیتی با تشکیلات خودگردان ادامه می دهد.

وی افزود نتانیاهو با وجود اظهارات دوگانه و ضد و نقیضش برای راستگرایان و چپگرایان و داخل و خارج، راهبرد مدیریت نزاع با فلسطینیان و نه حل آن را بر اساس فرضیه‌ای که به آن اعتقاد دارد، در پیش گرفته است و آن فرضیه این است که زمان به نفع اسرائیل بازی می‌کند.

این مقام صهیونیست تاکید کرد سازمان آزادیبخش فلسطین باید این بازی را از مدت‌ها پیش پایان می داد و خود را منحل می‌‌کرد و کلیدها را به اسرائیل تحویل می داد، زیرا در حال حاضر تشکیلات خودگردان درنگاه فلسطینیان، نهادی است که با اسرائیل همکاری امنیتی می کند و به نفع راستگرایان اسرائیلی فعالیت می کند.

وی اظهار داشت منطقی است که این مسئله را فرض کنیم که رهبران فلسطینی از وجود طرح دولت در مناطق فلسطینی و اینکه رئیس و نخست وزیر و وزیران و مشاورانی داشته باشند، بهره می‌برند، می تواند در نظر گرفت که نگرانی‌‌هایی از افزایش نرخ بیکاری در این مناطق در صورت فروپاشی تشکیلات خودگردان وجود دارد، ولی تمام این ملاحظات اعتباری برای وضعیت موجود ندارد، چرا که تشکیلات خودگردان احساس می کند که در مسیر دولت سازی است در حالی که واقعیت این است در مسیر هیچ چیزی قرار ندارد.

بیلین افزود هیچ جایی برای نگرانی درباره آینده کارکنان تشکیلات خودگردان نیست، زیرا وضعیت اقتصادی که پیش از توافق اسلو وجود داشت، همانند گذشته بازخواهد گشت و اسرائیل مسئول اشتغال آنها خواهد بود و به امور کارکنان و معلمان و مدارس وبیمارستان‌ها و تیم‌های پزشکی خواهد پرداخت و نظامیان اسرائیلی هم مسئولیت نظم و امنیت در شهرهای فلسطینی را برعهده خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

نماینده صهیونیست: باید حداقل ۷۰۰ نفر را در غزه بکشیم

این مقام صهیونیست اظهار داشت این چالشی است که رهبر پا به سن گذاشته تشکیلات خودگردان در اواخر دوران سیاسی خود با آن روبرو است، این برگ برنده پس از چشم پوشی از اهرم خشونت علیه اسرائیلی‌ها، در اختیارش است واین زمان مناسبی برای انحلال و فروپاشی تشکیلات خودگردان است و در چنین حالتی اتحادیه اروپا نباید برای روند احیای  این تشکیلات تلاش کند و مانع فروپاشی آن در آخرین لحظات نشود.

تنش در نشست اخیر کابینه امنیتی درباره غزه؛ مخالفت کوخاوی و رئیس شاباک با ادامه جنگ

یک رسانه عبری نوشته است رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک خواستار توقف جنگ در غزه شده بودند. رویارویی اخیر میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین سبب بروز شکاف و دودستگی میان مقامات نظامی و سیاسی رژیم اشغالگر شده است. پس از انتقادهای شدیدی که برخی شخصیت‌های صهیونیست از سیاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم و عملکردش در آخرین دور نبرد در نوار غزه انجام دادند از جمله بنی گانتس و یائیر لاپید و مائیر کوهین از اعضای کنست و رهبران حزب آبی-سفید(ائتلاف ژنرال‌ها) و همچنین جدعون ساعر عضو حزب لیکود در کنست، منابع صهیونیستی که در نشست اخیر کابینه امنیتی در روز یکشنبه برای بررسی اوضاع نوار غزه شرکت داشتند، فاش کردند که آوی کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش و نداف ارگمان رئیس سرویس امنیت داخلی(شاباک) به وزیران سیاسی و امنیتی کابینه توصیف کردند تنش در نوارغزه را متوقف کرده و فورا برای آتش بس تلاش کنند.

منابع صهیونیستی به پایگاه عبری والاه گفتند کوخاوی و ارگمان با گسترش جنگ و درگیری مخالفت کرده و از تلاش های میانجی گرانه مصر وسازمان ملل برای دستیابی به آتش بس حمایت کردند. بر اساس گزارش این سایت صهیونیستی، سران موسسه امنیتی اسرائیل در نشست اخیر کابینه امنیتی که حدود پنج ساعت طول کشید، اهدافی را که در اواخر هفته مورد حمله قرار گرفت و بانک اهداف آینده را تشریح کردند.

انتقاد شدید لاپید از نتانیاهو: تو در برابر حماس تسلیم شدی

سران حزب آبی-سفید معروف به ائتلاف ژنرال‌ها در رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و انتقادهای خود به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم در پی عملکرد وی در تنش آفرینی نظامی اخیر با مقاومت در نوار غزه ادامه می دهند.

در این زمینه یائیر لاپید عضو کنست گفته است جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی بیش از 600 موشک به اسرائیل(مناطق اشغالی) طی دو روز شلیک کردند و در مقابل، پول دریافت می‌کنند، مسئله چیزی نیست جز اینکه دولت نتانیاهو وحشت زده در برابر آنها تسلیم شده است.

لاپید افزود امکان بازیابی قدرت بازدارندگی وجود ندارد مگر از طریق نیروی بزرگ به ویژه عملیات ترور که اهداف مشخصی داشته باشد.

این عضو حزب مخالف نتانیاهو افزود پس از تحقق این هدف، باید شجاعت سیاسی به خرج داد و فرصت های جدیدی برای رشد اقتصادی در نوار غزه فراهم شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس