کد خبر 956962
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
حسن روحانی

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: مشکلی که ما از چند سال گذشته داشتیم این است که حرف‌ مقامات قوه مجریه ما را کسی در دنیا جدی نمی‌گرفت.

به گزارش مشرق، فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: «اقدامات متقابل ایران در برابر بدعهدی اروپا و خروج آمریکا از برجام می‌تواند در چهار مرحله پیگیری شود. در سطح اول ایران می‌تواند اقداماتی را انجام دهد که نقض برجام نیست، ولی در راستای توانمندی هسته‌ای کشور است. مثلاً سایت تحقیقاتی شیراز مدتی فعالیتش متوقف مانده است؛ قبل از روی کار آمدن دولت آقای روحانی این سایت کلنگ خورد و با روی کار آمدن دکتر روحانی فعالیت‌های سایت هسته‌ای شیراز متوقف شد.»

وی افزود: «فعالیت سایت هسته‌ای شیراز ممنوع، خارج از چارچوب و نقض برجام نیست. این سایت تحقیقاتی کد آژانس را هم دارد و ما از حدود دو سال پیش باید فعالیت‌های تحقیقاتی این سایت را آغاز می‌کردیم.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «به عبارت دیگر یک‌سری اقدامات مانند آنچه ذکر شد، یک‌سری پیام برای طرف مقابل خواهد داشت و نقض برجام هم نیست. اقداماتی که ما از خیلی زودتر از این باید در آن حوزه‌ها اقدام می‌کردیم و در حال حاضر نیز دیر شده است.»

به گزارش فرهیختگان، ایزدی تصریح کرد: «مرحله دوم اقدامات متقابل ما، خروج محدود از برجام است به معنی انجام ندادن برخی تعهدات. با توجه به اینکه آمریکا به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نبود و اروپایی‌ها نیز اگرچه در ظاهر خواستار حفظ برجام هستند، ولی در عمل از برجام خارج شدند و به بیان دیگر فقط به زبان نیاوردند، ایران نیز می‌تواند خروج محدود از برجام داشته باشد.»

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تاکید کرد: «اگر این دو اقدام جواب نداد، قدم بعدی خروج از برجام و قدم چهارم نیز خروج از NPT است. باید این چهار قدم برای طرف مقابل تشریح و در یک بازه زمانی مشخص این قدم‌ها برداشته شود.»

ایزدی افزود: «مشکلی که ما از چند سال گذشته داشتیم این است که حرف مقامات قوه مجریه ما را کسی در دنیا جدی نمی‌گرفت. بیش از هفت هشت ماه است که صبر ما لبریز شده، ولی این ذهنیت در آنها ایجاد شده که ایران تحت هر شرایطی در برجام خواهد ماند و اقدامی انجام نخواهد داد و منتظر خروج ترامپ از کاخ سفید یا دموکرات‌ها خواهد بود. نتیجه عملکرد دولت این شده که در مقابل اعتراضات، طرف مقابل هیچ اقدامی انجام نداد.»

وی تاکید کرد: «این رویه دولت باید اصلاح شود. شرایطی باید ایجاد شود که حرف‌های رئیس‌جمهور و وزیرخارجه ما جدی گرفته شود. امیدواریم آقای روحانی روز چهارشنبه سخنان‌شان به‌گونه‌ای باشد که طرف مقابل متوجه شود باید این روندی را که هر روز می‌تواند فشار جدیدی را بر ایران متحمل کند، اصلاح کند. اگر اصلاح نشود، هر روز شاهد فشار بیشتر خواهیم بود.»

ایزدی با اشاره به وضعیت کنونی گفت: «سیاست خارجی پنج، شش سال گذشته دولت به واقع جواب نداده است. شرایط فعلی واقعاً بدتر از قبل از است؛ هم تحریم‌های قبل از برجام و هم تحریم‌های بعد از برجام بر ما اعمال شده است. به عبارتی ایران با عمل به برجام وضعیت بدتری در حوزه تحریم‌ها پیدا کرده است. این نشان می‌دهد سیاست دولت جواب نداده است و باید اصلاح شود. ان‌شاءالله روند اصلاح از روز چهارشنبه شروع می‌شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    61 3
    تو ایرانم جدی گرفته نمیشه
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    37 5
    درست مثل مردم ایران
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    13 1
    مشکل قلب مملو از عشقشون به کدخداست.هرچی کدخدا وغرب لگد بزنه ،اینها سرخوشتر هم میشوند!
  • میلاد IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    10 1
    در ایران هم کسی جدی نمیگیرد
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    5 0
    هیچ خودش هم متوجه نیست چی میگه.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    13 1
    خخخخخ توی ایران که اصلا خودش هم تحویل نمیگیرن چه برسه به حرفش!!
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    3 8
    حرفهای ایران هم در دنیا جدی گرفته نمی شود!!!!!
  • Ali J. DE ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    8 0
    فریدون روحانی در سالی ۱۹۹۹ اسمش را به حسن روحانی تعغیر میده.ایا کسی میدونه, چرا?
    • DE ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      0 1
      Ali J. ۲۰:۵۱ - فریدون روحانی در سالی ۱۹۹۹ اسمش را به حسن روحانی تعغیر میده.ایا کسی میدونه, چرا? /// چه اطلاع دقیقی ! تازه اُ که هِچ .قبلا اسم حسن روحانی یا به قول شما فریدون روحانی ٬ حسن فریدون بود.ولی سؤال اینجاست چرا برادر روحانی اسم برادر خودشوکه فریدون بود گذاشت اسم فامیل خودش.اصلا امروز چند شنبه است پاک گیج شدم.
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      0 0
      اسمش که همیشه حسن بوده فامیلش فریدونه که به روحانی تغییر داد چون با کلاس تره لابد!
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    9 0
    ایشان چیزی نگویند موفق ترند..
    • علی رضا IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      1 0
      قطعا سکوت آقای روحانی به نفع کشور و مردم هست.
  • ناشناس IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    1 0
    اشتباه بزرگ ایران این بودکه به امریکا وهم پیمانانش اعتماد کردانهاچهل سال است که به عناوین مختلف با مردم ایران وانقلاب اسلامی خصومت دارند انها نوکر میخواهند ما رفتیم با چنین خبیثی سر میز مذاکره نشستیم .حالا هم گذشته باید با قاطعیت اقدامات هسته ای صلح امیز خود را شروع کنیم.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    0 2
    امثال روحانی و فواد ایزدی از یک چشمه آب می خورن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس