کد خبر 956933
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
ماکارونی

در روزهای اخیر به سبب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های اینترنتی در کمترین زمان ممکن، ماکارونی به یک محصول کمیاب تبدیل شد!

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته خبر افزایش و کاهش قیمت برخی کالاها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. شهروندانی که با مراجعه به فروشگاه‌ها و مراکز خرید به یکباره شاهد افزایش چندبرابری برخی کالاها می‌شدند، این شوک را در شبکه‌های اجتماعی با دیگر مخاطبانشان به اشتراک می‌گذاشتند. خبر افزایش قیمت ماکارونی بیش از هرچیز این روزها سروصدا کرده است. این کالا نه فقط گران شده بلکه نایاب هم شده، حالا در هر فروشگاهی نمی‌توان آن را یافت. روز گذشته به‌دنبال گزارش میدانی، هنگامی که علت خالی‌بودن قفسه را از فروشنده سؤال کرده و پرسیدیم که آیا جای ماکارونی را در قفسه‌های فروشگاه تغییر داده‌اید، فروشنده گفت: «مردم با شنیدن خبر گرانی ماکارونی، کل ماکارونی‌های فروشگاه را خریداری کرده‌اند!»

بیشتر بخوانید:

تن ماهی، ماکارونی و خرما کمیاب شد

ماکارونی و پاستاهایی که انواع آن تا هفته گذشته تا قیمت دو تا چهار هزارتومان به فروش می‌رسید، اکنون به صورت روزانه نرخ صعودی به خود گرفته و سقف ۱۰ هزار تومان را نیز رد کرده است.

وقتی ماکارونی ترند فضای مجازی می‌شود

یکی از کاربران فضای مجازی در توییتی در این‌باره نوشته است: «روی ماکارونی نوشته قیمت برای مصرف‌کننده ۳۱۰۰ تومان، دیروز ساعت هفت بعدازظهر سوپرمارکت نزدیک محل کارم ۶ هزار تومن می‌فروخت و ۱۰ صبح امروز گفت همان ماکارونی دیروز شده ۷۵۰۰ تومان! کاش حداقل مردم، بیشتر به هم رحم کنند.» کاربری دیگر با انتشار عکسی از قفسه‌های خالی فروشگاه نوشت: «مردم همیشه در این مواقع هجوم می‌آورند.» یکی دیگر از این کاربران فضای مجازی در صفحه خود نوشته است: «من اطلاعی از گران‌شدن ماکارونی نداشتم؛ به یک سوپرمارکت که همیشه قفسه‌ای بزرگ برای ماکارونی داشت، مراجعه کردم اما با قفسه خالی مواجه شدم.» از آنجا که از ماکارونی به‌عنوان جایگزین برنج یاد می‌شود، موج گرانی آن به‌سرعت فراگیر شده و مردم را روانه قفسه‌های ماکارونی در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های اینترنتی کرد. حالا چند روزی می‌شود که این هشتگ ماکارونی در شبکه‌های اجتماعی ترند شده است اما خیلی طول نمی‌کشد که شوک ناشی از افزایش نرخ این کالا نیز خیلی زود فروکش می‌کند و اجناس دیگری مانند تن ماهی جای آن را می‌گیرد.

انجمن تولیدکننده ماکارونی چه می‌گوید؟

آقای سیدارمیا واعظ، دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماکارونی درباره این افزایش قیمت‌ها می‌گوید: «از ابتدای سال جاری به‌دلیل حذف یارانه صنف و صنعت گندم، این محصول اولیه به صورت آزاد ارائه شد. بدیهی است که ماده اولیه ماکارونی گندم است. هر کیلوگرم گندم سال پیش ۹۹۰ تومان فروخته می‌شد اما امسال با قیمت ۱,۸۵۰ تومان به فروش می‌رسد که با یک جهش قیمتی بالاتر از ۸۵ درصد روبه‌رو شده است. علاوه بر این یک افزایش حقوق ۳۰ درصدی را هم شاهد بودیم که باید به قیمت نهایی ماکارونی اضافه کنید و همچنین افزایش نزدیک ۳۰ درصدی مواد جانبی شامل سلفون و کارتن برای بسته‌بندی را هم اضافه کنید. همه این موارد روی قیمت تمام‌شده انواع ماکارونی تأثیرگذار بوده است. باز هم امکان جهش با جهش سوخت در قیمت تمام‌شده است.»

وی ادامه داد: «جلسه‌ای با اعضای سازمان حمایت و قیمت‌گذاری داشتیم که بتوانیم با یک قیمت واحد در بازار عرضه داشته باشیم که در نهایت با ۷۵ درصد افزایش قیمت موافقت شده است؛ به‌طور مثال ماکارونی ۷۰۰ گرمی که مبنای قیمت‌گذاری است از ۳ هزار و ۱۰۰ تومان با افزایش ۷۵ درصد به ۵ هزار و ۴۵۰ تومان رسید که همه شرکت‌ها تا این سقف می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.» واعظ افزود: «با وجود این سعی کردیم در انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان با تعامل اعضای خود و برندهای مطرح مثل زرماکارون این افزایش قیمت را کمتر لحاظ کنیم که نهایتاً به ۵۲ درصد افزایش اکتفا کرده و به جای ۵ هزار و ۴۵۰، قیمت ۴هزار و ۷۰۰ به فروش می‌رسد و این را حدود ۱۰ روز است که در کشور پخش کردیم.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان اظهار کرد: «رسالت انجمن در این زمان که دوران حاد اقتصادی و تحریم آمریکا را پشت سر می‌گذاریم، برای کمک به مصرف‌کننده و صیانت از تولید و کمک به دولت، این است که در این موقعیت قیمت‌گذاری را کمتر از حد مصوب انجام دهیم.» وی ادامه داد: «چون ماه فروردین همه منتظر این ثبات و اعلام قیمت بودند، هیچ‌کس به بازار ورود نکرد به‌دلیل اینکه قیمت‌گذاری که روی جلد می‌شود را نمی‌توان تغییر داد؛ البته گزارش‌هایی را هم اخبار صداوسیما پخش کرد که طبق آن تعدادی فروشنده اجناسی که از قبل داشتند و قیمت ۳هزار و ۱۰۰ روی آن درج شده بود با نرخ بالاتری فروخته و یک‌سری برندهای نامعتبررا به ۸ هزار تومان هم رسانده بودند اما شرکت‌ها الان قیمت را می‌دانند و تولید می‌کنند و با همین قیمت جدید در شهرهای مختلف پخش می‌کنند اما شرکت‌هایی معتبر و معروف دیگر با کمترین سود محصول خود را عرضه می‌کنند و با ۵۲ درصد به جای ۷۵ درصد و بدون واسطه و نماینده داخل بازار می‌شود البته تمام سعی ما بر این است که قبل از رمضان جنس‌ها در قفسه‌ها بنشیند و فکر می‌کنم که پخش ما خوب کار کرده است.»

دبیر این انجمن در پاسخ به خالی‌بودن فروشگاه‌ها در مواجهه با موج علاقه مردم برای خرید این محصول گفت: «اینکه هنوز برخی فروشگاه‌ها از این محصول خالی هستند به این دلیل است که شاید یک مقدار نماینده در رساندن محصولات به قفسه‌ها تعلل کرده و ضعف پخش باشد. نکته دیگر اینکه اقشار خانواده‌ها زیادتر از مصرف خود خرید می‌کنند که به‌دلیل فضای ذهنی بازار این مشکل به وجود آمده است و به نظر من این شرایط درست شده است.» گفتنی است حضور دلالان و سودجویان نیز به کمبود این محصول در بازار دامن زده است چرا که کشاورزان معتقدند بارش‌های اخیر سبب افزایش محصولات گندم آن‌ها شده و سیلوهای گندم روزبه‌روز در حال پر شدن است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • از شهادت در راه خدا به غارت رسیدیم IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    1 0
    در زمان قحطی همم همیطور بوده هر که داشته انبار می کرده هر که نداشته گوشت گربه و الاغ می خورده
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      0 0
      البته باهاش ساندیس هم می خوردند!!!!!!
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    0 0
    این ملت کی میخوان بفهمن که هجوم اونها جنس رو گرونتر میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس