برجام نمایه

معاون وزیر نفت در اظهاراتی متناقض می‌گوید: برجام بسیار توافق خوبی بود اما اروپایی‌ها نتوانستند پای آن بمانند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

امیرحسین زمانی‌نیا در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد تهران گفت: اروپا از معاهده چندجانبه هسته‌ای حمایت می‌کند اما در عرصه عمل کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند. وی افزود: طرف اصلی ما در برجام آمریکا بود و حتی اروپایی‌ها هم در مذاکرات به این موضوع خرده می‌گرفتند که ایران مذاکرات خود را با آمریکا تمام کرده است و اکنون از ما می‌خواهید آن را تایید کنیم. وی گفت: برجام فایده زیادی داشت اما در بخش نفت نتوانستیم از این مزایا استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

سایه خیالی جنگ؛ سرپوش دولت بر سوء مدیریت اقتصادی

سه پرسش از مسئولان درباره اینستکس غیراروپایی

احتمال خروج ایران از «ان پی تی»


معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی افزود: در هنگام جلسه معارفه خود گفتم به زودی برجام نهایی می‌شود، قراردادها را آماده کنید تا بلافاصله اجرایی شود تا ضرر و زیان ناشی از تحریم نفت جبران بشود، برجام اجرایی شد اما در صنعت نفت قراردادی امضا نشد. مدل قراردادی آی‌پی‌سی را معرفی کردیم که به دلیل اختلافات بچه‌گانه داخلی این مدل به مدت یک سال زمین‌گیر شد تا سرانجام توانست اجماع داخلی را شکل دهد.


عضو تیم مذاکره هسته‌ای درباره صحبت‌های وزیر خارجه در خروج از برجام هم خاطرنشان کرد: دکتر ظریف نگفته آمریکا نمی‌تواند خارج شود بلکه گفته است در صورت خروج هزینه بسیاری برای آمریکا به وجود می‌آید که همان‌طور که مشاهده کردیم آمریکا در حال دادن این هزینه‌ها است. اکنون همه در فکر استقلال از آمریکا هستند که پارادایم شیفت مورد نظر با خروج آمریکا از برجام شروع شده است.


معاون وزیر نفت همچنین گفته است: اروپایی‌ها هم پس از خروج آمریکا از برجام متوجه شدند که گروگان آمریکا از نظر مالی و اقتصادی و سیاسی هستند. برای استقلال تلاش می‌کنند اما این موضوع ۵۰ و ۶۰ سال طول خواهد کشید.


درباره این اظهارات، چند پرسش مطرح است:


۱- اگر اروپا کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد (یا هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد) چرا با او توافق و تعهد متقابل کردید؟ و چرا ادعا می‌کنید می‌شد با آنها شراکت کرد؟


۲- اگر طرف اصلی شما در برجام آمریکا بوده، اکنون که آمریکا آن را زیرپا گذاشته، چرا باز هم به شکل یک طرفه به تعهدات عمل می‌کنید و برنامه هسته‌ای را همچنان معطل و متوقف نگه داشته‌اید؟!


۳- اگر قراردادهای IPC شاهکار بود چنان که ادعا می‌کنید، چرا در قبال بدعهدی بعدی شرکت توتال هیچ جریمه و خسارتی تعبیه نکردید که بازدارنده باشید؟ و چرا اطلاعات سری و ذی‌قیمت نفتی را به این شکل دادید و باز هم مدعی ارزشمندی قراردادهای IPC هستید؛ با ارزش برای ما یا طرف فرانسوی؟!


۴- آمریکا با خروج از برجام چه هزینه‌ای می‌دهد که آقای ظریف مدعی آن بوده است؟ آیا جز این است که هم امتیاز مورد نظر خود را از برجام گرفته - و همچنان از دولت روحانی می‌گیرد- و هم به حداقل تعهدات خود عمل نمی‌کند؟!


۵- شما که اذعان می‌کنید از همان ابتدا اروپا را جدی نمی‌گرفته‌اید و طرف اصلی خود را آمریکا می‌دانسته‌اید، چگونه باور می‌کنید اروپا دنبال استقلال از آمریکا باشد یا با شما شراکت کند؟ اگر استقلال کذایی اروپا از آمریکا، ۶۰ سال طول می‌کشد، تمام این ۶۰ سال را می‌خواهید در تعلیق و انتظار به سر ببرید؟ یعنی نوه‌های شما هم باید منتظر باشند که کی بخت برجام باز می‌شود و اروپا، آمریکا را ترک می‌کند و به طرف شما اقبال می‌کند؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    0 0
    میخوان توسط عربستان ایران بزنن بخاطر همین برجام کردن که ایران هوس نکنه وسط جنگ بمب اتم بسازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس