کد خبر 956382
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
تحریم بنزین با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بی‌اثر شد/طرح مجلس برای افزایش ظرفیت پالایشی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در تحریم‌های گذشته ۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره‌سازی کردیم، گفت:فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دستورکار قرار دارد که می‌تواند مشکل صادرات میعانات گازی را تا حد زیادی مرتفع کند.

به گزارش مشرق، علی بختیار نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در همایشی که صبح امروز با موضوع یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌المللی و با عنوان مدیریت تکانه‌های ناشی از تحریم و رفتار دول مختلف در حوزه انرژی ایران در دانشگاه صنعت نفت تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که مجلس دهم تمرکز ویژه‌ای روی پالایشگاه ستاره خلیج فارس داشته به طوری که با این تمرکز ویژه موجب شد که سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بهره‌برداری برسد و دیگر مسئله‌ای به نام تحریم بنزین گریبان ایران را نگیرد، گفت: با همکاری دولت و مجلس فاز چهارم نیز در دستورکار قرار گرفته است که می‌تواند مشکل صادرات میعانات گازی را تا حد به‌سزایی مرتفع کند.

بیشتر بخوانید:

وی با تاکید بر این‌که در تحریم گذشته ۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی ایران روی آب بود و یا در خط لوله ۳۷۰ کیلومتری ذخیره شده بود، خاطرنشان کرد: پولی که ما به نفتکش‌ها می‌دادیم تا میعانات گازی ایران را ذخیره کنند، بسیار بیشتر از ارزش میعانات گازی بود که در آن ذخیره‌سازی شده بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بازار میعانات گازی جهان ۸ میلیون بشکه است، اما بازار نفت خام ۹۰ میلیون بشکه است. در کل دنیا ۴ یا ۵ پالایشگاه هستند که با خوراک میعانات گازی کار می‌کنند و الآن نیز آمریکا فشار می‌آورد که این پالایشگاه‌ها از ایران میعانات گازی خریداری نکنند.

به گفته وی در مجلس طرحی را در دستورکار قرار داده‌ایم که این طرح می‌تواند از طریق سرمایه مردم که از صندوق پروژه تأمین خواهد شد، تا ظرفیت ۲ میلیون بشکه میعانات گازی را ایجاد و طرح را به اتمام برساند و برای بازپرداخت نیز یک تا دو سال تنفس نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

بختیار با اشاره به این‌که منتقدین این طرح معتقدند اجرای این طرح یک رانت در اختیار برخی‌ها قرار می‌دهد، گفت: البته که این طرح رانت ایجاد می‌کند، اما این رانت در اختیار مردم قرارداده می‌شود و ما معتقدیم برای این‌که جذابیت ایجاد کنیم و مردم پولشان را در آن سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانیم دست به چنین کاری بزنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر جذابیت وجود نداشته باشد، مردم پول و سرمایه خود را به بخش‌های غیرمولد می‌برند و مشکلات بعدی را برای اقتصاد ایران فراهم می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس