کد خبر 956261
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
ناتو گرجستان

همزمان با فشار به اعضای پیشین ناتو برای افزایش بودجه نظامی‌شان، 89 میلیون دلار کمک مالی به گرجستان در بودجه آمریکا تصویب شده، بیش از دو برابرِ سال گذشته. آیا این زیرلفظی مقدمه «بله» گرفتن است؟

سرویس جهان مشرق- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اخیراً در سفر به گرجستان اعلام کرد این سازمان نظامی همه تلاشش را خواهد کرد تا گرجستان را به خود ملحق کند. دفتر پنتاگون در بروکسل نیز اواخر مارس در بیانیه‌ای از گرجستان به عنوان «یکی از نزدیکترین شرکای ناتو» نام برد.

همزمان یک بسته حمایتی با عنوان «حفظ اطلاع ناتو از وضعیت منطقه دریای سیاه و تقویت پشتیبانی از اوکراین و گرجستان به عنوان دو شریک ناتو» در ۴ آوریل به تصویب رسید که بر اساس آن و در اولین اقدام، کشتی‌های جنگی انگلستان به دریای سیاه اعزام شدند؛ آنچه دیلی‌اکسپرس را راضی کرد تا تیتر «اعلام جنگ انگلیس به روسیه» را انتخاب کند.

گرجستان چه دارد که ناتو آن را می‌خواهد؟

هزینه نظامی کشورهای عضو ناتو بدون در نظرگرفتن آمریکا سالانه ۲۶۴ میلیارد دلار است! این را برایان کلاولی در پایگاه فرهنگ راهبردی نوشته و ادامه داده بودجه نظامی ۳۸۰ میلیون دلاری گرجستان در مقایسه با ۲۶۴ میلیارد به چه کار می‌آید؟ نکند ۳۷ هزار نظامی یا ۱۰ جنگنده سوخ و-۲۵ گرجستان چشم ناتو را گرفته است؟!

این داده‌ها نه تنها توجیه مناسبی برای تلاش ناتو در الحاق گرجستان نیست، بلکه عملاً نشان می‌دهد این الحاق کاملاً به ضرر ناتو است، اگر و تنها اگر، گرجستان همسایه روسیه نبود. ناتو می‌خواهد تانک‌ها، رادارها، جنگنده‌ها و موشک‌های خود را در مرز روسیه نصب کند و اگر کشوری چنین اجازه‌ای به ناتو ندهد، زیر پای دولت آن را خواهد کشید.

حضور ناتو در اوکراین و گرجستان، یعنی محدودسازی روسیه در دریای سیاه و کنترل تعاملات مسکو و آنکارا

ما نبودیم!

از آنجا که حضور ناتو در گرجستان با ژست دفاع از امنیت این کشورها صورت می‌گیرد، نه ناتو و نه پنتاگون نپذیرفته‌اند که جنگ اوستیای جنوبی در سال ۲۰۰۸ را گرجستان آغاز کرد، نه روسیه. نشریه انگلیسی ایدپندنت همان زمان نوشت «اولین گزارش رسمی در مورد جنگ بر سر اوستیای جنوبی به این جمع‌بندی رسیده که گرجستان با یک حمله برخلاف قوانین بین‌المللی علیه روسیه این منازعه را آغاز کرده است». منظور ایندپندنت از گزارش رسمی، تحقیق هزار صفحه‌ای است که در سال ۲۰۰۹ توسط اتحادیه اروپا منتشر شد.

جالبتر اینکه در گزارش اتحادیه اروپا آمده است در زمان حمله گرجستان به روسیه، بیش از هزار مستشار نظامی آمریکایی در نیروهای مسلح آن کشور حضور داشته‌اند و چند برابر این تعداد نیز مشتشار آمریکایی در سایر دستگاه‌ها.

در بودجه امسال ایالات متحده، ۸۹ میلیون دلار کمک مالی به گرجستان پیش‌بینی شده که بیش از دو برابر سال گذشته است. توجه داشته باشید که جمعیت گرجستان تنها ۳.۷ میلیون نفر است. آیا این زیرلفظی مقدمه «بله» گرفتن است؟

سابقه همکاری گرجستان با ناتو

سال ۲۰۰۵ میلادی جرج بوش پسر مهمان تفلیس شد و در آنجا بخشی از همکاری‌های گرجستان و ناتو رو در سخنرانی خود بیان کرد:

«سال گذشته که خشونت تروریستی در عراق بالا گرفته بود، گرجستان شجاعت خود را نشان داد. شما تعهد اعزام نیروی خود به عراق را پنج برابر کردید. مردم عراق از شما متشکرند و همینطور آمریکا و سایر متحدان شما در این ائتلاف».

بوش دست ساکاشویلی رئیس‌جمهور وقت گرجستان را بالا می‌برد و به او زیرلفظی می‌دهد تا باز هم مانند حمله آمریکا به عراق و افغانستان، کشورش را در خدمت منافع آمریکا قرار داده و جان سربازانش را پیشکش کند.

در واقع گرجستان ۳۲ کشته در افغانستان و ۵ کشته در عراق تقدیم اهداف آمریکا کرده است، ضمن اینکه در کنار اعزام نیرو، خدمات غیرنظامی خود را نیز در اختیار ائتلاف حمله به خاورمیانه قرار داد. تازه این همه داستان نیست.

گرجستان در مجامع بین‌المللی نیز به آمریکا خدمت می‌کند. سال ۲۰۱۵ میلادی که نسخه‌ای از طرح پیشنهادی روسیه و چین برای توافق بین‌المللی بر ممنوعیت بکارگیری تسلیحات در فضا به سازمان ملل تحویل داده شد، در کنار آمریکا و اسرائیل، گرجستان و اوکراین نیز به آن رأی منفی دادند.

جمع‌بندی

درگیرکردن روسیه در چند موضع، سیاست کنونی ناتو است. سوئد و نروژ از سویی و اوکراین و گرجستان از سوی دیگر چشم طمع ناتو را به خود جلب کرده‌اند و می‌خواهد با ترویج شرق‌هراسی جای پای خود را بیش از پیش به سمت شرق توسعه دهد. در این میان به هر شیوه ممکن، جریان‌های سیاسی حامی غرب در عرصه سیاسی مورد تشویق و ترویج قرار می‌گیرند، حتی اگر چند سال طول بکشد و نیاز باشد در یک برنامه میان‌مدت، هزینه بورسیه جوانان به کشورهای غربی و گسترش رسانه‌های مطلوب از محل کمک‌های مالی غرب تأمین شود.

پس از آن به نام حمایت از حق تعیین سرنوشت، عضویت اصطلاحاً داوطلبانهِ کشورِ هدف در ناتو مورد تصویب قرار می‌گیرد و به بهانه تأمین امنیت همسایگان روسیه، پایگاه‌های نظامی و چکمه‌داران آمریکایی مهمان خاک گرجستان می‌شوند. کافی است فشاری که الان واشینگتن به اعضای پیشین ناتو برای افزایش بودجه نظامی‌شان وارد می‌کند را با کمک‌های مختلف آمریکا به گرجستان برای جذب تفلیس به ناتو مقایسه کنید.

منابع

https://www.strategic-culture.org/news/2019/04/29/the-us-nato-alliance-has-georgia-on-its-mind

https://www.echr.coe.int/Documents/HUDOC_38263_08_Annexes_ENG.pdf

https://www.express.co.uk/news/uk/1117157/world-war-3-threat-uk-russia-nato-vladimir-putin-royal-navy-black-sea

https://liberationschool.org/08-08-15-russia-georgia-independence-in-html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امریکا عشق محض IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    14 31
    پوتین باید کف پوتین ترامپ را لیس بزند .
    • بناااااااااازمت دونالد IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      4 20
      ضمنا کار ایرانی ها نیز تمام است .
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    0 27
    ساکاشویلی مرد خوبی بود باید نگهش میداشتید
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    13 9
    در کشورمان ،خانواده هایی با تبار گرجی دیده می شود.در فریدن ،فریدون شهر و نجف اباد ، گرجی ها هستند.در ۱۶۰۵ ،ارمنی ها به اصفهان کوچیدند و جلفای نو در این شهر تشکیل شد.ارمنی ها در اصفهان با فرهنگ اصفهانی ها درهم امیختند ولی در فریدن ،استقلال بیشتری نسبت به همگنان اصفهانیشان نشان دادند.دریورش شاه عباس به گرجستان در ۱۶۱۲ شهر kakhetiخراب شد و ساکنان ان به فریدن کشانده شدند.انها زیر یک کار اجباری ،پل ها و ساختمانهایی در فریدن ساختند.در ۲۰۰۴ میخائیل ساکاشویلی رییس جمهور گرجستان از فریدون شهر اصفهان دیدن کرد.او با گذاشتن گل بر قبر گرجی -ایرانی های شهید در جنگ ایران -عراق از انها تقدیر کرد.شاه عباس کبیر خود نیمه گرجی بود و به زبان گرجی تسلط کامل داشت.الله وردیخان و پسرش امام قلی خان از سیاستمداران گرجی تبار امپراتوری صفویه بودند.بر زاینده رود اصفهان دستور ساختن پل از اللهوردیخان بود.نیما یوشیج پدر شعر نوی ایران ریشه ی گرجی داشت.مرکز گرجی ها در ایران ،فریدون شهر اصفهان است
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    26 6
    گرجستان برای ایران است و بوده و خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس