کد خبر 955819
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کاهش 400 هزار تومانی بودجه وزارت نفت در سال 98

عصر سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه بود که خبرگزاری فارس خبری را منتشر کرد که در آن از احتمال آغاز سهمیه بندی بنزین از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه خبر می‌داد؛ با شلوغ شدن پمپ‌بنزین‌ها بلافاصله مسئولین وزارت نفت اقدا

به گزارش مشرق، عصر سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه بود که خبرگزاری فارس خبری را منتشر کرد که در آن از احتمال آغاز سهمیه بندی بنزین از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه خبر می‌داد.

فردای آن روز خبر دیگری در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که با قطعیت از آغاز طرح سهمیه بندی و نیز افزایش قیمت بنزین غیر سهمیه با نرخ ۲,۵۰۰ تومان خبر می‌داد.

بیشتر بخوانید:

شرایط ثبت‌نام کارت سوخت و تعویض پلاک‌های جدید

امکان استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت

با شلوغ شدن پمپ‌بنزین‌ها بلافاصله مسئولین وزارت نفت اقدام به تکذیب خبر کردند. اما این تکذیبیه‌ها که بصورت پرتکرار در صداوسیما و سایر رسانه‌ها منتشر می‌شد نتوانست مانع ازدحام مردم در پمپ‌بنزین‌ها شود.

حالا نوبت وزیر نفت بود که در مصاحبه با خبرنگاران، خبر خبرگزاری فارس و تسنیم را دروغ اعلام کند.


آقای وزیر که ظاهراً هنوز از روشنگری‌های خبرگزاری فارس در مورد پرونده‌های اختلاس و رشوه گیری به ویژه در استات اویل و توتال و کرسنت دلخور است تلاش کرد تکذیب این خبر را به اخبار قبلی خبرگزاری نیز مرتبط کند و بیان دارد که اخبار خبرگزاری مثل همیشه دروغ است!

همزمان رسانه‌های همراه دولت نیز ظاهراً بی خبر از اصل ماجرا شروع به خبرسازی علیه این دو خبرگزاری کردند. وزیر کشور هم وارد صحنه شد و این خبر را اشتباه خواند و عملکرد دو خبرگزاری منتشر کننده خبر مصوبه دولت را باعث نگران شدن مردم قلمداد کرد.

اما اصل ماجرا چه بود و منشأ خبر خبرگزاری فارس کجا بود؟

یکی از مسئولان ذی ربط وزارت نفت که از نزدیکان زنگنه نیز محسوب می‌شود، بر خلاف رویه معمول وزارت نفت در سال‌های اخیر، روز سه شنبه شخصاً با خبرنگار فارس تماس گرفته و بیان می‌کند که ماجرای اجرای سهمیه بندی از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه اجرایی می‌شود.

وی در گفت‌وگویی تلفنی صراحتاً اظهار می‌کند «انتشار این خبر برای اطلاع رسانی آغاز طرح لازم است.»

وی به خبرنگار ما توضیح می‌دهد که خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و ایسنا به اندازه فارس جریان ساز نیستند و مخاطبان کمتری دارند بنابراین تصمیم گرفتیم این خبر را از خبرگزاری فارس به اطلاع مردم برسانیم.

خبرنگار فارس نیز با توجه به نشانه‌های دیگری که صحت این خبر را تأیید می‌کنند از جمله تغییر نرم‌افزار پمپ‌بنزین‌ها که چند روز قبل از اعلام این خبر انجام شده بود، برگزاری جلسات غیر خبری درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح سهمیه بندی و همچنین چند مرحله ثبت‌نام کارت سوخت درباره صحت خبر تردید نکرده و درباره صداقت مقام مسئول وزارت نفت قضاوت منفی نمی‌کند.

خبرگزاری فارس هم با علم به تصویب قبلی این طرح و نشانه‌های یاد شده و با این فرض که مجریان طرح احتمالاً طراحی رسانه‌ای دقیقی برای این منظور انجام داده‌اند، برای همراهی خیرخواهانه با مسئولان دولتی خبر را منتشر کرد. با این حال علیرغم تاکید مسئول وزارت نفت بر قطعیت خبر انجام سهمیه بندی، در ویرایش نهایی خبرگزاری فارس برای رعایت احتیاط از قید احتمال استفاده می‌کند.

بازخوانی تماس تلفنی این مسئول دولتی نشان می‌دهد وی قیمت‌های جدید بنزین را نیز در اختیار خبرنگار فارس قرار داده و زیرکانه علیرغم استنکاف ظاهری، تلاش می‌کند این خبر هم از سوی فارس منتشر شود. خبرگزاری فارس به دلیل تعهد اخلاقی و برای جلوگیری از تبعات احتمالی، در خبر مربوطه از انتشار جزئیات قیمت و سهمیه استنکاف می‌کند.

با این حال به ظاهر این عدم قطعیت و بیان نشدن قیمت‌های جدید، از نظر مسئولین کفایت نمی‌کند به نحوی که یک روز بعد مشابه آن خبر این بار با بیان نرخ‌های جدید و قطعیت زمانبندی اجرا، در خبرگزاری دیگری منتشر می‌شود.

مقام مربوطه در وزارت نفت یک روز بعد از انتشار خبر فارس و پیش از انتشار خبر تکمیلی خبرگزاری تسنیم، در تماس با خبرنگار فارس از گستردگی توزیع خبر منتشر شده در فارس در رسانه‌ها و فضای مجازی ابراز رضایت کرده و تصریح می‌کند که ما عمداً تصمیم گرفتیم خبر را به این صورت اعلام کنیم و اطلاعات به این شیوه نشت داده شود.

اما بلافاصله بعد از آن و همزمان با ازدحام جمعیت در پمپ‌بنزین‌ها، هجمه‌های دولتی‌ها به ویژه وزارت نفت به دو رسانه منتشر کننده خبر آغاز شد. بگونه‌ای که همان مسئولی که خبر را به خبرگزاری فارس داده خود در صداوسیما حاضر شده و ضمن تکذیب خبر از مردم می‌خواهد از منابع رسمی خبر را دنبال نمایند. پس از آن نیز وزیر نفت با ادبیات ویژه‌ای جلوی دوربین‌های تلویزیونی اتهاماتی را متوجه خبرگزاری‌های منتشرکننده خبر کرد.

با این حال خبرگزاری فارس برای رعایت مصالح کشور و پرهیز از ایجاد جو اختلاف و عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، تصمیم گرفت در این باره سکوت اختیار کند. اما این سکوت باعث نشد وزارت نفت برای مدیریت این فضا تصمیمات عاقلانه‌ای اتخاذ کرده و مسئولیت عملکرد خود را بپذیرد و تصمیم گرفت به جای این کار از فارس شکایت کند!

طبعاً در این شرایط خبرگزاری فارس ضمن توضیح ریز ماوقع برای مخاطبان گرامی، برای دفاع از حیثیت حرفه‌ای و صداقت خود اسناد کاملی را که در این باره در اختیار دارد در اختیار نهادهای مسئول و قوه قضائیه خواهد گذاشت.

خبرگزاری فارس درباره نیت مسئولان وزارت نفت در ارائه خبر آغاز سهمیه‌بندی بنزین به این خبرگزاری و سپس تکذیب آن به خصوص با ادبیات غیراخلاقی وزیر نفت قضاوتی نمی‌کند و بررسی ابعاد پنهان این مساله را به نهادهای مسئول واگذار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فش نیوز IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    4 0
    مردم بازیچه دست یک سری سایت های معلوم الحال وافراد خود فروخته شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس