کد خبر 954569
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کالای اساسی

با وجود تغییرات جدید در سیاستهای اقتصادی دولت برنامه حذف کامل ارز ۴۲۰۰تومانی در کوتاه‌مدت منتفی شد.

به گزارش مشرق، طی سال ۹۷ بیش از ۴۰ میلیارد دلار انواع کالا وارد کشور شده است، که حدود ۱۳ میلیارد دلار آن متعلق به کالاهای اساسی بوده که ارز آنها با نرخ ۴,۲۰۰ تومان تأمین شد.

بعد از اعتراض برخی گروهها به تخصیص این ارز، در سامانه نیما بازار ثانویه تشکیل شد و از نیمه مرداد ماه سال ۹۷ عملاً تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای گروه ۲ و ۳ متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات ترخیص کالاهای اساسی در سال ۹۷

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال ۹۷ بیش از ۱۳ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به واردات کالاهای مختلف تخصیص داده شده و همچنین ۲۷ میلیارد دلار نیز ارز بانکی برای واردات انواع کالا تأمین شده است.

ظاهراً از ۲۷ میلیارد دلار مورد اشاره حدود ۹میلیارد دلار به واردات مواد اولیه تولید و ۱۳ میلیارد دلار نیز به واردات کالاهای اساسی تعلق گرفته است.

در حال حاضر و از ابتدای سال ۹۸ سیاستهای دولت در خصوص پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی با تغییراتی همراه شده است، شنیده‌ها حاکی از آن است که در گام اول تخصیص ارز دولتی به ۵ قلم کالا متوقف شده است، بنابراین به‌خلاف گمانه‌زنی‌ها سیاست تزریق ارز دولتی به‌طور کامل کنار گذاشته نشده است.

گفتنی است، مقرر شده وزارتخانه‌های مسئول به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که قیمت مصرف‌کننده کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها حذف شده از قیمت در بازار آزاد کمتر شود.

ظاهراً این تصمیم جدید دولت به بانک مرکزی هم ابلاغ شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    0 0
    بادلار 4200 چرا شکر را7800 می فروشند
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      0 0
      همه جا پای آقازاده ها دیده میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس