یونیفل

آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف نظامی خود تلاش دارند نیروهای یونیفل را به جاسوسی و کسب اطلاعات مربوط به تحرکات محور مقاومت در جنوب لبنان وادار کنند.

سرویس جهان مشرق - تلاش‌های آمریکا و فشار رژیم صهیونیستی بر نیروهای بین‌المللی «یونیفل» در لبنان (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل) تنها برای به کارگیری این نیروها جهت خدمت به اسرائیل و مخالفت با سیاست‌های محور مقاومت از ایران گرفته تا سوریه و لبنان است.

طی چند مدت اخیر فشار نیویورک بر نیروهای چندملیتی جهت انجام اقدامات جدید در جنوب لبنان بیشتر شده است. منابع محلی، شرایط کنونی را با عنوان «مرحله افزایش فشارهای آمریکا و اسرائیل با هدف محکومیت لبنان در شورای امنیت سازمان ملل» توصیف می کنند. این اقدامات قبل از گزارش دوره‌ای آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد انجام می شود که قرار است در جولای آینده و قبل از تمدید دوره مأموریت نیروهای یونیفل در آگوست آینده صادر شود.

به موازات آن، منابع مرتبط با این اقدامات به روزنامه الاخبار گفتند که در هفته‌های گذشته، دستوراتی از سمت نیویورک به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل ارائه شده است که هدف از آن نفوذ به مناطقی در جنوب رود لیتانی است که پیش از این در این مناطق حضور نداشتند. این منابع در نهایت اشاره می‌کنند: آنچه که برای آمریکا اهمیت دارد، دور کردن حزب الله از مرزهای لبنان است.

یک منبع محلی چگونگی تمدید مأموریت نیروهای یونیفل در لبنان را شرح می‌دهد که در سالهای گذشته به آرامی صورت می‌گرفت. در آگوست گذشته آمریکا و اسرائیل موفق به گنجاندن اصطلاح «تحقیق و تفحص» در ماموریت‌های این نیروها طبق ماده ۱۵ از قطعنامه ۲۳۷۳ شدند. همچنین این روزنامه اضافه می‌کند که چگونه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر تفاهم در امر تغییر اساسی در ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و نیز تغییر آنها از موضع نیروهای حافظ صلح به نیروهای مبارز با مقاومت لبنان، با کشورهای اروپایی و به ویژه روسیه دچار اختلاف شده اند.

در همین راستا، محور آمریکایی- صهیونیستی به دنبال استفاده از موجودیت نیروهای یونیفل در جنوب لبنان برای پیگیری فعالیت‌های حزب الله در جنوب لیتانی و فشار بر این حزب از روش‌های هوشمند هستند. این منبع به عنوان نمونه خاطرنشان می کند که اسرائیل از نیروهای مالزیایی عضو یونیفل خواسته است تا تصویر برخی از مکان ها و اهداف را برای تل‌آویو ارسال کنند.

این منبع سازوکار همکاری تل‌آویو با نیروهای یونیفل را محکوم کرده و می‌افزاید: یک منبع فعال اسرائیلی اعلام می‌کند: اسرائیل در وهله اول به دنبال ارتباط مستقیم با گردان‌های بین‌المللی از طریق کانال‌های مشخص در این نیروها بوده تا اهداف و مواضع محور مقاومت در منطقه را شناسایی کند.

حتی برخی از این گردان‌ها مراسمی را برای اهالی روستاها تنظیم کرده‌اند تا تحت پوشش این مراسم از حضور امنیتی خود در این مناطق برای تصویربرداری از اهداف مورد نظر اسرائیل استفاده کنند. در وهله دوم، دشمن صهیونیستی نامه‌هایی را به فرماندهی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل ارسال می‌کند، مبنی بر اینکه خواستار تحقیق در مورد اهداف مشخصی در جنوب لبنان است.

این منبع بیان می‌کند که نیویورک از نیروهای بین‌المللی خواسته است تا ۱۰ گشتی جدید در منطقه شرقی و ۵ گشتی نظامی در منطقه غربی برای نیروهای ایتالیایی اضافه نمایند، به بهانه اینکه حزب الله در این مناطق موشک و اسلحه انبار می کند.

یک منبع دیگر تاکید می کند که نیروهای حافظ صلح، ارتش لبنان را در جریان هدف خود برای راه‌اندازی ۱۰ گشت نظامی جدید قرارداده‌اند که پنج مورد در نقاط شرقی و پنج مورد در نقاط غربی مستقر می شوند. همچنین این منبع درباره انگیزه نیروهای بین‌المللی برای ادامه گشت‌زنی های زیاد در منطقه مرزی بعد از پایان عملیات سپر شمالی اسرائیل سوال کرده و می‌گویند که این تعداد گشتی‌ها با بازگشت آرامش به جنوب لبنان توجیهی ندارد.

این منبع محلی افزایش تعداد گشتی‌های یونیفل در منطقه را پیش‌بینی نمی کند، چرا که این نیروها فعالیت زیادی در منطقه دارند. وی می افزاید که دیل کول رویکرد معتدل‌تری نسبت به دیگر فرماندهان یونیفل دارد که بیشتر تلاش می‌کردند منافع اسرائیل را به منافع مردم جنوب لبنان ترجیح دهند. اما نمی توان پیش‌بینی کرد که وی تا چه حد می‌تواند در برابر فشارهای آمریکا و اسرائیل مقاومت کند.

این منبع درباره علت پیشروی نیروهای استونی برای نفوذ به تجهیزات زلزله نگاری در مناطق غربی در ۱۵ فوریه سال گذشته بدون اطلاع ارتش لبنان نیز سوال می کند. وی همچنین یادآور می‌شود که بالگردهای نیروهای یونیفل که برای جابجایی افراد و محموله‌های پستی از تمامی مناطق به سمت جنوب مورد استفاده قرار می گیرند، حامل تجهیزات پیشرفته تصویربرداری هوایی هستند.

این منبع تاکید می کند: نیروهای یونیفل تجاوزهایی را ضد توافق پرواز در جنوب لبنان انجام داده اند. برای مثال، نیروهای بین‌المللی حق پرواز بر فراز شهر صور و اردوگاه‌های الرشیدیه و البص نداشتند، اما تجاوزاتی از سوی نیروهای بین‌المللی ضد این توافق صورت گرفته است.

مساله قابل توجه دیگر، دیدارهای مکرر نیروهای نظامی آمریکا ازجنوب و تفتیش خط آبی و گشت‌زنی در میان نیروهای ارتش لبنان و نیروهای بین‌المللی است.

در اواخر مارس، کاردار نظامی آمریکا با فرمانده نیروهای بین‌المللی دیدار کرد و پس از دیدار با چند تن از افسران پایگاه، بر ضرورت اجرای اقدامات جدید برای محدود کردن تحرکات حزب الله تاکید کرد. وی در عین حال تهدید کرد که اگر این اتفاق رخ ندهد، آمریکا به عنوان بزرگترین تامین کننده مالی یونیفل، بودجه این نیروها را کاهش می دهد.


** تلاش رژیم صهیونیستی برای اخراج غیرنظامیان از جنوب لیتانی

دشمن صهیونیستی در چارچوب استراتژی امنیتی و نظامی خود در مرزهای جنوبی و منطقه لیتانی، در محدود کردن تحرکات نیروهای مقاومت دچار سردرگمی شده است. چرا که در این مناطق تشخیص نیروهای مقاومت از غیرنظامیان عادی امری دشوار است. از آنجا که مردم بخش جداناپذیر از منطقه جنوب لبنان هستند، دشمن به دنبال دور کردن کشاورزان و شکارچیان از مرزها است. روش کاری اسرائیل به این صورت است که در خصوص حضور نیروهای مسلح در مرزها به یونیفل شکایت می‌کند، اما بعد از تحقیقات یونیفل مشخص می‌شود که این مردم تنها سلاح‌های شکاری در اختیار دارند.

این در حالی است که گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد حمل سلاح‌های صیادی در منطقه را بخشی از نقض قطعنامه سازمان ملل ارزیابی کرده و آن را با تجاوزهای هوایی اسرائیل و نقص تمامیت ارضی لبنان توسط تل‌آویو مقایسه می‌کند. گزارش گذشته سازمان ملل از حمل ۲۲۵ مورد سلاح شکاری حکایت داشت و تنها یک مورد از آنها مربوط به سلاح جنگی بوده است، اما نکته عجیب این است که کشور لبنان، شکار در منطقه لیتانی را ممنوع کرده است.

تصمیمات دولت لبنان تا این حد باقی نماند و به تازگی مصوبه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه عناصر اطلاعات ارتش نباید با خودروها و لباس شخصی در مناطق مرزی گشت‌زنی کنند و موجودیت نظامی در نزدیکی مرزها تنها منحصر به نظامیان با لباس ارتش یا یونیفل خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    15 7
    سازمان ملل یار دوازدهم غرب
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    23 6
    حزب الله هوشیار و نیروهایش هوشمند هستند. کودک کش عاقبت ندارد.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    11 7
    باید به تمام نیروهای حافظ صلح حمله کرد و از بین بردشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس