کد خبر 954423
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
پرآبی بی‌سابقه منحصر به‌فردترین تالاب ایران؛ ۶۵ گونه جانوری در تالاب «هشیلان» کرمانشاه زندگی می‎کنند + تصاویر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه از زندگی ۶۵ گونه جانوری در تالاب هشیلان خبر داد.

به گزارش مشرق، هشیلان تالابی است که در روستای هشیلان در بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه قرار دارد و به‌طور دقیق‌تر این تالاب هشیلان در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در دهستان الهیارخانی واقع شده و مساحت تقریبی آن ۶۵۰ هکتار است که در دشتی گسترده و اراضی پست دامنه کوهای خورین و ویس قرار دارد.

در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ شکل گرفته است و میانگین بارش سالانه در تالاب هشیلان ۴۵۱ میلی‌متر است و در سراسر سال باد در جهت مختلف در این منطقه می‌وزد و به عنوان یک اکوسیستم آبی همواره مورد توجه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی بوده است که سطح تالاب دارای پوشش گیاهی با گل‌های متنوع است و این تالاب به دلیل مأوا دادن به پرنده‌های مهاجر جزو مناطق حفاظت شده است.

بیشتر بخوانید:

عکس / حال خوش تالاب میقان اراک

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ تالاب هشیلان با بارش‌های باران جان تازه‎ای گرفته است اظهار داشت: آب تالاب هشیلان دو برابر سال گذشته شده است و به علت فراوانی آب در تالاب هشیلان، مقداری از خروجی آن باز شده و این نوید سال خوبی برای احیای تالاب هشیلان است.

حسین فلاحتی با اشاره به اینکه در تالاب هشیلان ۷۳ گونه آبزی، کنار آبزی و خشک‎زی وجود دارد، بیان کرد: براساس برآوردها ۶۵ گونه جانوری در تالاب هشیلان گذران زندگی می‎کنند.

وی با بیان اینکه تالاب هشیلان از جزایر خشک و گودال‎های آب که در آمیخته با هم عرصه ۶۵۰ هکتاری را به وجود آورده است، بیان کرد: دامداری و کشاورزی وابسته به آب هشیلان است، به‌طوری که در مناطق اطراف هشیلان کشاورزی رونق زیادی گرفته است.

فلاحتی با بیان اینکه پرآبی تالاب هشیلان در طول پنجاه سال گذشته بی‎سابقه بوده است، عنوان کرد: با توجه به بافت گیاهی و پوشش نیزار سطح تالاب‌ها و جزایر متعددی که در تالاب وجود دارد، همچون سیل بند طبیعی عمل کرده و نقش مهمی را در کنترل بارش‌های بهاری در منطقه داشته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرمانشاه با اشاره به اینکه تالاب هشیلان به علت ویژگی‎هایش در ایران و کشورهای منطقه منحصر به فرد است، بیان کرد: تالاب هشیلان یک تالاب الگو یافته است که بر بستری از مواد آلی نارس که با گذشته زمان روی هم انباشته شده به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه این تالاب در ۱۰ سال گذشته با خشکسالی روبه‌رو بوده است، عنوان کرد: تابستان‎های گذشته برای آبزیان تالاب نگرانی‎هایی وجود داشت، اما امسال با بارندگی خوبی که باریده است، دیگر نگران نیستیم.

فلاحتی تصریح کرد: هر چند در استان کرمانشاه حدود ۱۰۰ سراب و تالاب وجود دارد اما با توجه به اینکه حیات بسیاری از موجودات زنده این منطقه وابسته به این تالاب است و همچنین نقشی که تالاب در تغذیه سفره‌‏های زیرزمینی دارد پرآب شدن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    9 0
    مشکل آب و خشکسالی و منابع طبیعی نیست . مشکل حاکمان هستند که مردم را مفلوک می کنند
  • مطلع IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    7 1
    دو روز دیگه دما به پنجاه درجه میرسه و همه اش تبخیر میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس