کد خبر 95402
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶

وزرای فرهنگ ایران و فلسطین در دیدار صبح امروز خود درباره ساخت یک فیلم سینمایی مشترک با موضوع جنگ «22 روزه» به توافق رسیدند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، صبح امروز «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با «محمد المدهون» وزیر فرهنگ و جوانان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار «سیدمحمدحسینی» ضمن عرض خیرمقدم به المدهون گفت: ماه هفته گذشته لبنان بودیم و تا مرز کشور شما پیش آمدیم و امیدواریم در آینده بتوانیم به غزه سفر کنیم.

 وی افزود: ما می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم و امیدواریم با شرایطی که در مصر به وجود آمده است رفت‌و آمدها به غزه آسان‌تر شود تا همکاری‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان ضمن اشاره به تحولات روی داده در کشورهای اسلامی گفت: یکی از دغدغه‌های ما در این تحولات موضع آن کشورها در قبال فلسطین است، همان‌گونه که در انقلاب اسلامی ایران نیز یکی از مهم‌ترین شعارها حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی بود.

حسینی ابراز امیدواری کرد با توجه به بیداری اسلامی رخ داده در مصر شاهد نظامی ضدصهیونیستی و حامی مردم فلسطین در این کشور باشیم.

 وی با اشاره به همکاری‌های دوجانبه ایران و فلسطین و نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشورمان از تمایل ایران برای افزایش این همکاری‌ها خبر داد.

 وزیر ارشاد با اشاره به عنوان سال آموزش در غزه گفت: ما برای تحقق هر چه بهتر این موضوع و تجهیز مدارس و برنامه‌هایی نظیر پخش فیلم آمادگی داریم.

 حسینی با اشاره به آموزش زبان عربی در ایران گفت: امیدواریم امکاناتی در فلسطین مهیا شود که زبان فارسی نیز در این کشور اسلامی آموزش داده شود و ما آمادگی داریم برای تکمیل این فرآیند پذیرای دانش‌پذیران فلسطین در مقاطع تکمیلی تحصیلی باشیم.

 وزیر ارشاد کشورمان با اشاره به ساخت فیلم سینمایی «33 روز» در ایران ابراز امیدواری کرد: با همکاری طرف فلسطینی فیلم دیگری نیز درباره مقاومت «22 روزه» ساخته شود.

 وی افزود: در همین راستا منتظر تهیه فیلمنامه توسط «دکتر محمود الزهار» وزیر خارجه پیشین فلسطین هستیم که به محض آماده شدن کار را شروع خواهیم کرد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت ایجاد دفتر وزارتخانه در غزه گفت: بهتر است دفتری در غزه وجود داشته باشد تا اساتید از ایران برای آموزش دادن به آنجا سفر کنند.

در ادامه این دیدار «محمد المدهون» وزیر فرهنگ و جوانان فلسطین در سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم و با شما آشنا می‌شوم. ما از دیرباز انتظار یک دیدار ویژه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ورزش و جوانان ایران را داشتیم، چرا که ایران برای ما مانند سایر کشورهای جهان نیست و جایگاهی ویژه دارد.

 وی افزود: دولت مبارک جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان ما در همه مواقع به ویژه در سختی‌ها بوده است. فلسطین و به خصوص غزه اخیرا مراحل سختی را پشت سر گذاشت که دشوارترین آن‌ها محاصره بود.

 این مقام مسئول فلسطینی افزود: محاصره غزه تنها شکل سیاسی نداشت بلکه تحریم همه‌جانبه بود تا آنجا که سوخت به اتمام رسید و حتی شیر مادران نیز خشک شده بود. متاسفانه در این شرایط سخت همسایگان ما کمک نکردند اما ایران در کنار ما بود.

 وی با اشاره به حفر تونل‌های زیرزمینی بین غزه و مصر گفت: این تونل‌ها با وسایل بسیار ابتدایی حفر شد تا مایحتاج مردم تامین شود. تعداد تونل‌هایی که حفر شد حدود هزار و 300 تونل است و طول آن‌ها بین 200 تا 500 متر متغیر است و در این عملیات‌ها بیش از 470 جوان فلسطینی شهید شدند.

 المدهون افزود: به نظرم این موضوع باید توسط هنر سینما و تئاتر ثبت شود تا به عنوان یک سند، همیشه زنده بماند.

 وی درباره جنایات و کارشکنی‌های رژیم حسنی‌ مبارک گفت: رژیم سابق مصر یک دیوار بتنی پی‌ریزی کرده بود تا از زیر زمین نیز ارتباطی میان مصر و غزه برقرار نشود، اما خوشبختانه با سقوط رژیم مبارک ساخت این مانع متوقف شد.

 این مقام مسئول فلسطینی ادامه داد:‌ غزه از این جهت مورد تعرض قرار گرفت که نخستین قطعه آزاد شده از فلسطین اشغالی بود. هدف رژیم صهیونیستی این بود که با تحت فشار قرار دادن غزه، فلسطین مجبور به سازش شود. خوشبختانه پس از 3 سال وضعیت نابسامانی که در غزه به وجود آمد، امروز با شعار «یک دست سازندگی، یک دست مقاومت» به دژی تسخیر‌ناپذیر تبدیل شده است.

 وزیر فرهنگ و جوانان فلسطین ضمن تاکید بر نیازهای دیگر غزه که غیر از کمک‌های مالی و انسان دوستانه است، گفت: ما همان‌طور که موفق شدیم با یک دست مقاومت کنیم به دنبال آن هستیم که با دست دیگر سازندگی را پیش ببریم.

وی با اشاره به مسئولیت فرهنگی خود در فلسطین گفت: موضوع فرهنگ باید به انسان‌سازی معطوف شود. ایران از نظر فرهنگی برای ما یک الگوست، چرا که با چشم خود پیشرفت‌های فرهنگی ایران را به ویژه در عالم سینما شاهد هستیم.

 این مقام فرهنگی فلسطین ضمن ابراز امیدواری درباره همکاری مشترک در ساخت فیلم سینمایی جنگ «22 روزه» گفت: فیلمنامه آماده شده را دکتر الزهار به من نشان داد و قرار بود با هم به ایران بیاییم که میسر نشد و انشاءالله ایشان به زودی برای گفت‌وگو درباره این موضوع به ایران خواهد آمد.

 المدهون افزود: خیلی خوب است که منظومه فکری، فرهنگی با الگوگیری از ایران در فلسطین داشته باشیم و تاسیس مرکز فرهنگی ایران در غزه یک گام استراتژیک به شمار می‌رود.

 وی ضمن ابراز تاسف از وجود مراکز فرهنگی کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه، ژاپن و آمریکا در غزه و نبود مرکز فرهنگی ایران در این محل گفت: مایلیم که ایران مرکزی داشته باشد که ضمن آموزش زبان فارسی، همکاری دانشگاهی و فرهنگی را نیز داشته باشیم.

 وزیر فرهنگ و جوانان فلسطین ضمن اشاره به راه‌اندازی طرح‌های آموزشی ویژه جوانان در فلسطین گفت: طرح‌هایی درباره پژوهش‌های علمی، آموزشی، مسکن جوانان و ازدواج را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان را مرتفع کنیم.

 این مقام مسئول افزود: در حال حاضر یک شهرک فرهنگی و زمینی به مساحت 4.5 هکتار نیز به آن اختصاص یافته است تا نخبه‌های فرهنگی شناسایی و تربیت شوند.

 وی در پایان ابراز امیداری کرد روابط فرهنگی ایران و فلسطین شکل جدیدی به خود بگیرد تا یک کار فرهنگی اساسی میان این دو کشور انجام شود.

 حسینی نیز پس از سخنان المدهون ضمن ابراز تشکر از همپای فلسطینی‌ خود گفت: فرصت اندک است و می‌دانم که عازم دیدار با مقام معظم رهبری هستید. انشاءالله در آینده شاهد امضای تفاهم‌نامه رسمی در زمینه‌های فرهنگی باشیم.

وی افزود: اگر فقط به ساخت فیلم سینمایی مشترک اشاره شد، به این دلیل است که سینما زبانی همه‌فهم بوده و قرار نیست نمایش این فیلم‌ها تنها به ایران و فلسطین محدود شود، بلکه جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم فلسطین باید در تمام کشورهای اسلامی تصویر شود.

 حسینی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فیلم، موسیقی و تئاتر فجر از وزیر فرهنگ و جوانان فلسطین دعوت کرد در صورتی که فرصت به او اجازه می‌دهد از برنامه‌های این جشنواره‌ها دیدن کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در پایان خطاب به وزیر فرهنگ و جوانان فلسطین گفت: شما هیمنه رژیم صهیونیستی را شکسته‌اید و افول سلطه غرب در جهان اسلام آغاز شده و آینده بسیار روشنی برای کشورهای اسلامی قابل تصور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس