کد خبر 953648
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
رئیسی

رئیس قوه قضاییه در دیدار با مراجع عظام تقلید به آنان اطمینان داد با اجرای برنامه اصلاح و تحول در دستگاه قضایی، مطالبات بحق مردم محقق شود.

به گزارش مشرق به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفری یک‌روزه به شهر مقدس قم پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س) به دیدار مراجع عظام تقلید رفت و با آنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ضمن تبریک ایام ماه معظم شعبان با اشاره به انتظارات فوق‌العاده مردم از دستگاه قضایی به‌ویژه در گام دوم انقلاب، ابراز امیدواری کرد که با راهنمایی‌ها و دعای خیر علما و مراجع بزرگ، قوه قضاییه بتواند مأموریت‌های خود را به‌نحو احسن انجام دهد.

رئیسی همچنین با اشاره به دغدغه‌های آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به‌ویژه در خصوص زندانیان مهریه، گفت: ان‌شاءالله با انجام یک کار کارشناسی دقیق و تدوین سازوکارهای مناسب تلاش می‌کنیم که این نگرانی حضرتعالی و مردم عزیز برطرف شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت تلاش در جهت کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرا نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رئوس برنامه‌های تحول دستگاه قضایی در دوره جدید، قرار دادن آراء قضات در معرض تحلیل حقوقدانان و فضلا است تا شاهد اتقان هرچه بیشتر آرای صادره از سوی محاکم باشیم.

رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی نوری همدانی نیز با اشاره به بهره‌مندی خود از محضر این مرجع عالیقدر از دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، بر ضرورت ارتباط قوی و دائمی دستگاه قضایی با حوزه‌ها و مراجع معظم تأکید کرد و گفت: قوه قضاییه میان سایر دستگاه‌ها نزدیک‌ترین نسبت را با حکومت دارد و مردم نیز به‌حق انتظار تحول در این دستگاه را دارند. امیدواریم این انتظار مردم با دعای خیر مراجع از جمله حضرتعالی و راهنمایی‌های ارزنده‌تان محقق شود.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نیز تصریح کرد: توصیه حضرت امام (ره) این بود که نسبت به زمین نماندن امر قضا احتیاط شود، بر این اساس درخواست ما از حوزه‌ها و مراجع بزرگوار این است که طلاب و فضلا را به حضور در عرصه قضا تشویق کنند و به این ترتیب به غنای علمی نیروی انسانی در دستگاه قضایی بیفزایند.

رئیسی همچنین با تأکید بر لزوم برخورد مناسب قضات با مراجعان و تکریم ارباب رجوع اظهار کرد: ان‌شاءالله سازوکاری برای اجرای هرچه بهتر این امر تدوین خواهیم کرد زیرا معتقدیم نه‌تنها مراجعان عادی بلکه حتی متهمان و محکومان نیز باید مورد تکریم باشند و بیشتر از اتهام و مجازاتشان نباید برخورد دیگری با آنها صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه در دیدار با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نیز خواستار دعای خیر علما و مراجع برای مسئولان قضایی برای موفقیت در این مسئولیت خطیر شد.

رئیسی همچنین در دیدار با آیت‌الله العظمی وحید خراسانی گفت: هر زمان مراجع معظم کمک‌حال مسئولان و مردم بوده‌اند شاهد برکات و خیرات فراوانی بوده‌ایم و امیدواریم با دعای این بزرگواران و همچنین عنایات خاصه حضرات معصومین (ع) مسیر درستی را در دستگاه قضایی طی کنیم.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار رئیس قوه قضاییه با آرزوی موفقیت برای آیت‌الله رئیسی در مسئولیت جدید تصریح کرد: دستگاه قضایی آبروی نظام جمهوری اسلامی است زیرا از نگاه مردم، عدالت از ناحیه این مجموعه در جامعه متجلی می‌شود.

این مرجع عالیقدر با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش اطاله دادرسی اظهار کرد: حذف تشریفات دست‌وپاگیر در روند رسیدگی‌های قضایی از مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی همچنین با اشاره به کثرت زندانیان مهریه افزود: حل این مشکل شاید نیازمند ارائه لایحه قانونی باشد اما به هر حال عزم جدی باید در این زمینه وجود داشته باشد و امیدواریم مورد توجه مسئولان قوه قضاییه قرار گیرد.

این مرجع تقلید همچنین بر ضرورت مطالعه و برطرف کردن زمینه‌های ارتکاب جرایم و آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی نیز در دیدار رئیس قوه قضاییه، حکومت، مرجعیت و قضاوت را سه مسئولیت مهم در نظام اسلامی دانست که قابل تعطیلی نیست و تصریح کرد: با سوابقی که از حضرتعالی سراغ داریم مطمئنیم با یاری حق تعالی و توجهات ائمه معصومین (ع) در مسئولیت جدید بسیار مفید و اثرگذار خواهید بود.

این مرجع تقلید دیدگاه روشن، سواد بالا، عدالت و تقوا را از ویژگی‌های بارز آیت‌الله رئیسی برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم مشکلات جاری دستگاه قضایی با سرانگشت تدبیر حضرتعالی حل شود و مردم اطمینان بیشتری به قوه قضاییه پیدا کنند.

آیت الله العظمی نوری همدانی، کثرت ورودی پرونده‌ها را امری نامطلوب دانست و بر لزوم رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها و پیشگیری از جرایم تأکید کرد.

همچنین آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس قوه قضاییه با تبریک انتصاب ایشان اظهار کرد: امیدواریم با همت عالی شما اسباب آبرومندی نظام و امیدواری هرچه بیشتر مردم به دستگاه قضایی فراهم شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح علمی قضات و همچنین حفظ آبروی مردم در رسیدگی‌های قضایی گفت: نقش دادستان‌ها در تأمین امنیت مردم به‌ویژه امنیت اخلاقی و دینی بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این نقش‌آفرینی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی نیز در این دیدار با بیان اینکه اخلاق و تقوا در مجموعه دستگاه قضایی می‌تواند اعتماد مردم به نظام را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های رضایتمندی مردم، برخورد مناسب قضات و کارکنان دستگاه قضایی با مراجعان است که باید مورد توجه جدی باشد.

آیت‌الله العظمی وحید خراسانی نیز در دیدار رئیس قوه قضاییه با آرزوی توفیق برای آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: مسئولیت قضا از جهت آنکه جان، مال و ناموس مردم وابسته به آن است، اهمیت بسیار بالایی دارد و از جهاتی نیز امانت آل‌محمد (ع) در دستان شماست که این موضوع اهمیت این جایگاه را دوچندان می‌سازد.

این مرجع تقلید با تأکید بر ضرورت قرائت روزانه قرآن و تمسک به اهل‌بیت (ع) افزود: علم، ایمان، اخلاق و عمل صالح، معیارهایی است که باید در گزینش قضات و کارکنان دستگاه قضایی به‌جد مورد توجه قرار گیرد و افراد لایق در مناصب این مجموعه به کار گمارده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس