کد خبر 953330
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
هدایت‌الله خادمی

هدایت‌الله خادمی گفت: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است.

به گزارش مشرق، هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز در توضیح سوالش از وزیر نفت درباره اینکه چرا سیاست‌های گازی کشور در بخش خدمات گازرسانی به روستاها و بخش‌های مختلف و گرفتن سهم بازار گاز دنیا غیر عادلانه و ضد منافع ملی بوده است، گفت: مطابق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی تجارت گاز از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۴۰ با رشد ۷۰ درصدی مواجه می‌شود. دومین منبع تأمین انرژی از ایران گاز است که می‌تواند برای ارتقای امنیت خود در بازار جهانی رو به رشد گاز فعال باشد.

بیشتر بخوانید:

فراکسیون «پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا» در مجلس تشکیل شد

وی افزود: ۳۳ میلیون تریلیون ذخایر اثبات شده گاز مربوط به ایران است. این یعنی ایران ۱۸ درصد ذخایر گاز جهان را دارد که با روسیه برابری می‌کند اما ایران سهم چندانی از بازار گاز دنیا را ندارد. روسیه ۱۸ درصد بازار جهانی گاز را در اختیار داشته که سهم ایران کمتر از دو درصد است. این به معنای وضعیت نامطلوب تجارت گاز است.

خادمی با بیان اینکه صادرات گاز باعث پیوند راهبردی بین کشورها و صادر کننده و وارد کننده می‌شود، افزود: روسیه با صادرات گاز پیمان محکمی با اروپا ایجاد کرد. ما باید طبق چشم انداز سهم ۱۰ درصدی از بازار جهانی گاز را داشته باشیم که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

خادمی با بیان اینکه راهبرد آمریکا حذف و کاهش وابستگی کشورها به تأمین گاز از ایران و روسیه است، عنوان داشت: آمریکا درباره روسیه موفق به اجرای راهبردش نشده است اما ما در ایران خودمان زحمت را کم کرده و از بازار گاز حذف شده‌ایم و آن را به رقبا تقدیم کرده‌ایم. لازم است وزیر نفت توضیح دهد که با بازار گاز چه کرده و چطور نیاز بازار گاز منطقه را تأمین می‌کند. چرا قرارداد گاز با پاکستان اجرایی نشده، قرارداد گاز با ترکمنستان متوقف و با عمان رها شده است؟ همچنین وزیر درباره کرسنت و توتال هم توضیح دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در بخش دوم صحبت‌هایش گفت: باید قرارداد نفتی پاکستان و ایران اجرایی می‌شد که بیشتر پروژه تکمیل شده و تنها چند کیلومتر برای نقطه مرزی مانده که هنوز اجرایی نشده است، طبق قرارداد چه پاکستان آمادگی داشت و چه نداشت باید این موضوع اجرایی می‌شد. چون آمریکا مخالف پروژه بود، به این دلیل که عوائد بلندمدتی برای ایران داشت و هند و پاکستان هم به ایران وابسته می‌شدند. این اتفاق رخ نداد چون آقای زنگنه پروژه را متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز سوزانده می‌شود، بیان داشت: عربستان با تولید ۱۰ میلیون متر مکعب هشت میلیون متر مکعب گاز می‌سوزاند ولی ما ۴۵ میلیون متر مکعب گاز را می‌سوزانیم. در این شرایط هنوز وزارت نفت عوارض آلایندگی را نپرداخته است که نمونه آن عدم پرداخت عوارض آلایندگی به خوزستان می‌باشد که نتیجه آن ظلم به مردم محروم خوزستان است.

خادمی تصریح کرد: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است. قرار بود این موضوع در مجلس پیگیری شود که این اتفاق هم رخ نداد.

وی با بیان اینکه صادرات گاز به عراق کمتر از ۲۵ میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: باید صادرات معادل ۶۰ میلیون متر مکعب باشد که این اتفاق رخ نداده است آن هم در شرایطی که عربستان به دنبال تأمین برق عراق است تا عراق از گاز ایران بی نیاز شود.

خادمی با بیان اینکه نباید بی جهت روابط دوستانه ایران و ترکمنستان مخدوش شود، اضافه کرد: ترکمنستان با هدف دسترسی به اروپا خط لوله از بستر دریای خزر را شروع کرد که روسیه هم چراغ سبز نشان داد ولی هنوز قرارداد ترکمنستان اجرایی نشده است. وعده اجرایی شدن قرارداد گازی با عمان تا پایان سال ۹۷ داده شد اما آن هم اجرا نشد.

وی در پایان در واکنش به بخشی از صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر اینکه ۲۸۰ رفیق در مجلس دارد، اظهار داشت: آقای زنگنه فکر نکن که در مجلس برای پاسخ به سوالی می‌آیی اما بعد سراغ موضوعات دیگر می‌روی و در آخر هم می‌گویی که ۲۸۰ نماینده رفیق داری و اینکه با خود فکر می‌کنی که هر جور بخواهی به سوالات نمایندگان پاسخ دهید.

وی خطاب مطهری رئیس جلسه گفت: مگر تفکیک قوا وجود ندارد؟ چرا در مجلس نظارت آنطور که باید نیست؟ ما بازار گاز را از دست داده‌ایم و کمترین توجه به ایران درباره ظرفیت‌های بازار گاز می‌شود و بعد آقای وزیر می‌گوید که گاز را در داخل مصرف می‌کنیم. این چه پاسخی است؟ اینها همه نشان می‌دهد که توجه به مجلس نشده و بی اعتنایی می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس