جهرمی

با روی کار آمدن دولت اعتدال در سال ۹۲، دوباره ذهنیت و برنامه‌ ایدئولوژی زدایی و نرمالیزاسیون نظام انقلابی ایران و تطبیق همه‌جانبه با معیارها و استانداردهای نهادهای «بین‌المللی»، حاکم شد.

سرویس سیاست مشرق- بعد از انتشار گزارش مشرق با عنوان «از گزارش اجرای سند ۲۰۳۰ به بیگانگان تا «پاسخ» دادن به حساب وزارت خارجه اسرائیل» (۲۸ فروردین) و روشنگری‌های صورت گرفته توسط اهالی رسانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی درباره ابعاد حضور و سخنرانی محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی در ژنو سوئیس، وزیر جوان که تا پیش از این سعی داشته که چهره‌ای «مداراگر»، «انتقادپذیر» و «متساهل» از خود به نمایش بگذارد، به جای پاسخگویی به ابهامات مطروحه در آن گزارش و پرسش‌های فعالان فضای مجازی، با عصبانیت منتقدان را «تخریب‌چی» و صراحتاً «دروغگو» خواند:

اما دریغ از یک جمله پاسخ که آیا ایشان در سخنرانی خود در ۲۰ فروردین در اجلاس WSIS2019 درباره اجرای اهداف ۱۶ و ۱۷ دستورکار ۲۰۳۰ سخنرانی کرد یا نه؟ و البته ظاهراً اعضای شبکه فعالان فضای مجازی، نزدیک به وزارت ارتباطات، که در یکی دو هفته اخیر، تلاش داشتند از حضور وزیر در آن جلسه و آن سخنان، یک «حماسه» و «دستاورد چشمگیر» ترسیم کنند، نیز بعد از انتشار گزارش مشرق، ترجیح دادند سکوت پیشه کنند. همین عدم شفاف‌سازی و در عین حال اتهام‌زنی به منتقدان، مشرق را وا می‌دارد که جهت روشن شدن بیشتر ماجرا و باز کردن ابعاد بیشتری از عملکرد وزیر جوان ارتباطات (به ویژه در پیوند با دستور کار استعماری ۲۰۳۰) روشنگری در این مورد را ادامه دهد.

در ابتدا لازم است یک رجعت کوتاه به حدود سه دهه قبل انجام دهیم تا خطوط آن‌چه که می‌خواهیم از آن حرف بزنیم، آشکارتر گردد.

در پی دستگیری یک شاه‌مهره‌ی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در حوزه شبکه‌سازی و نفوذ به نام باقر نمازی توسط سازمان اطلاعات سپاه در اسفند ۹۴ و البته دستگیری پسر و همکار او «سیامک» که در مهرماه همان سال انجام گرفته بود، روزنامه وطن امروز گزارشی با عنوان «جعبه سیاه ناهنجاری مدنی در دام!» درباره فعالیت نمازی‌ها منتشر کرد. در بخشی از این گزارش، نویسنده گزارش به بحث انحلال نهادهای ریشه‌دار انقلابی و شکل‌گیری شبکه‌هایی از «سمن» ها (سازمان‌های مردم نهاد) با پول و هدایت بیگانگان اشاره کرد:

" جهاد سازندگی منحل می‌شود، موقوفه‌ها، هیأت‌های مذهبی و قرض‌الحسنه‌ها و خیریه‌های محلی از شمول استاندارد «مسؤولیت اجتماعی شرکتی» خارج شده و به این ترتیب عایدی ثابت جامعه ایرانی از «حرکت اجتماعی خیرین بازار» که با همت و مجاهدت شهید بهشتی، منظم و ساختارمند شده بود، حذف شد. نتیجه اینکه ساختار «همیاران غذا» که با ریاست باقر نمازی، با هدف شبکه ساختن مجموعه سازمان‌های غیردولتی کشور اعم از خیریه‌ها و تشکل‌های محلی شکل گرفته بود، با بودجه شرکت نفت و گاز شل و دفتر نهاد ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۷۶، زیرساخت حمایتی ارتباطی میان مردم و ارزش‌های نظام را تغییر داد." [۱]

و در ادامه این گزارش به یک حقیقت تلخ و قابل‌تامل درباره شبکه سازی نفوذ اشاره می‌شود:

" نتیجه اینکه دیگر هیچکس از «شل» سوال نمی‌کرد، چرا در جنوب برای زنان بی‌سرپرست دوره «آموزش حقوق شهروندی غربی» با هدف «ضدیت با نظام» برگزار می‌کند! در گزارش سالانه همیاران غذا در سال ۱۳۸۳-۱۳۸۲ به موارد تلخ‌تری نیز برمی‌خوریم. باقر نمازی در این گزارش اذعان کرده دوره‌های «تسهیل‌گری ارتباط جوامع مدنی با نهادهای بین‌المللی» را در شهرها و روستاهای کشور برگزار کرده است."

هدف از ذکر این مطلب، این است که سابقه‌ی حدود سه دهه‌ای تلاش بیگانگان برای استفاده از بستر ارتباطات اجتماعی و «َشبکه سازی» مویرگی با هدف تغییر تدریجی ایستارها و نظام ارزشی جامعه‌ی ایران (حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور) یادآوری شود.

از همان اوایل دهه هفتاد شمسی، حوزه «زنان» یکی از اهداف کلیدی نظام سلطه جهت پیشبرد پروژه نفوذ نرم و استحاله تدریجی جامعه ایران بوده است و یکی از کلیدواژه‌ها و در واقع یکی از اسامی رمز عملیات نفوذ نرم در حوزه زنان، «توانمندسازی زنان» محسوب می‌شود. اجرای این پروژه در دولت اصلاحات با سرلوحه قرار دادن دستورالعمل‌ها و اسناد سازمان‌های «بین‌المللی» و به واسطه رویکرد حاکم بر دولت اصلاحات شدت گرفت، به نحوی که اسناد بالادستی چون برنامه چهارم توسعه، کاملاً بر مبنای ارزش‌های غربی و در جهت ایدئولوژی‌زدایی کامل تدوین شد.

این روند، با کنار رفتن دولت اصلاحات در سال ۸۴ و در دوران دولت نهم تا حد زیادی متوقف شد و بومی‌سازی اسناد بالادستی در حوزه‌های مختلف، در دستور کار قرار گرفت. اما با روی کار آمدن دولت اعتدال در سال ۹۲، دوباره همان ذهنیت و همان برنامه‌ها در جهت ایدئولوژی زدایی و نرمالیزاسیون نظام انقلابی ایران، تطبیق همه‌جانبه با معیارها و استانداردهای نهادهای «بین‌المللی» حاکم شد. یکی از تجلیات حاکمیت این ذهنیت در دولت اعتدال، محوریت دادن به سند «اهداف توسعه پایدار» یا همان «دستور کار ۲۰۳۰» در حوزه‌های مختلف بود.

رهبر معظم انقلاب در ۱۷ اردیبهشت ۹۶، در دیدار با هزاران معلم از سراسر کشور، درباره سند ۲۰۳۰ فرمودند:

" این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است.


حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند:

“به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرتهای بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند."

ایشان تصریح فرمودند:

" اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد." [۲]

اما یکی از اهداف ۱۷ گانه این سند که مربوط به بحث اصلی این گزارش است، هدف شماره ۵ است:

این چنین که مشاهده می‌کنید، در این بند، به صراحت «توانمندسازی زنان» مورد تاکید قرار گرفته است و در تبصره «۵ ب» می‌خوانیم: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ترویج توانمندسازی زنان

از زمانی که محمدجواد آذری جهرمی در سال ۹۶، با معرفی و پشتیبانی استاد و حامی اصلی خود، محمود واعظی، وزیر ارتباطات شد، یکی از سرفصل‌های کاری اصلی او در این وزارتخانه بحث «توانمندسازی زنان» بود. البته این پروژه به هیچ عنوان، یک بعدی و تک‌سازمانی نیست و به صورت همزمان، دست‌کم در چند مجموعه دولتی و توسط برخی نمایندگان فراکسیون امید، پیگیری می‌شود.

در ۱۸ مهرماه ۹۶، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در دیدار با هلنا سونگلاند، سفیر سوئد در ایران، معاون رئیس جمهور با اشاره به تفاهم نامه مشترک با سوئد، زمینه‌های همکاری را توانمند سازی زنان در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی و محیط زیست و تغییر اقلیم دانست.

ابتکار تاکید کرد که مصوبه دولت در زمینه اختصاص سهم ۳۰ درصدی به مدیران زن را اجرا خواهیم کرد.

در این ملاقات خانم هلنا سونگلاند با اظهار علاقه برای توسعه روابط با ایران نه تنها در سوئد بلکه در اتحادیه اروپا، بر اهمیت توجه به موضوع توانمندسازی زنان و کارآفرینان زن و رویکرد تقویت نقش آنان در سیاست خارجی سوئد تاکید کرد. [۳] جالب این‌جا بود که این خبر توسط سایت وزارت ارتباطات پوشش داده شد.

ابتکار در ۲۸ فروردین ۹۷ در سفری دو روزه به سوئد رفت و با آن لینده، وزیر تجارت و امور اروپایی این کشور، دیدار کرد. خانم لینده در این ملاقات، به سفر سال ۹۶ نخست وزیر سوئد به ایران و امضای تفاهم نامه همکاری دو کشور اشاره کرد و گفت:

" سفر نخست وزیر سوئد نشان از اهمیت جایگاه ایران در روابط دو جانبه ما دارد. "

دیدار ابتکار با آن لینده در سوئد


وزیر تجارت و امور اروپایی سوئد همچنین با تاکید بر امضای اسناد و تفاهم نامه‌های همکاری دو کشور در جریان سفر نخست وزیر، حوزه زنان و خانواده را از موضوعات مورد علاقه طرفین برای همکاری‌ها بر شمرد. به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ابتکار به دعوت خانم مارگوت والستروم معاون نخست وزیر سوئد برای پیشبرد روابط دو جانبه و معرفی توانمندی‌های زن ایرانی سفر دو روزه‌ای به استکهلم صورت داد. [۴]

در ۲۳ آبان ۹۶، پروانه سلحشوری، نماینده تهران از فراکسیون امید و رئیس فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی، در دیدار با خانم الریکا انگستروم، مسئول برنامه‌های آموزش و تربیت مدیر و کارآفرینی بخش روابط بین الملل سازمان فرهنگی سوئد، گفت:

" ما از هرگونه فعالیت در راستای توسعه و گسترش مراودات فرهنگی و اقتصادی و انتقال تجربیات در حوزه زنان با کشور سوئد استقبال و حمایت می‌کنیم."

دیدار سلحشوری با الریکا انگستروم

مسؤول برنامه‌های آموزش، تربیت مدیر و کارآفرینی بخش روابط بین الملل سازمان فرهنگی سوئد نیز از همکاری و تعامل دو کشور در حوزه زنان استقبال کرد و خواهان ارتقا سطح مناسبات آموزشی، تربیتی و کارآفرینی بین دو کشور شد و بیان داشت: سوئد آماده همکاری و تعامل در زمینه آموزش، تربیت و کارآفرینی با ایران است و از تبادل همکاری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دو کشور حمایت کرد.

در این جلسه هلنا سونگلاند؛ سفیر سوئد در تهران، نیز حضور داشت که در خصوص نحوه همکاری دو کشور در خصوص توانمندسازی زنان و روابط پارلمانی فیمابین با پروانه سلحشوری گفت و گو کرد. [۵] این خبر هم توسط سایت وزارت ارتباطات، پوشش داده شد.

در ۶ تیرماه ۹۷، انوشیروان محسنی بندپی، رئیس وقت سازمان بهزیستی (استاندار کنونی تهران)، به همراه هلنا سونگلاند، سفیر کشور سوئد و جمعی از مسئولان سازمان بهزیستی کشور در این روز (چهارشنبه ۶ تیرماه ۹۷) از مرکز جامع خدمات مشاوره ۱۴۸۰ بازدید کردند. نکته قابل تأمل اینکه بندپی، به عنوان مسؤول یک نهاد حاکمیتی، درباره عملکرد بهزیستی به سفیر یک کشور بیگانه، گزارش ارائه کرد!

سفیر سوئد، در ادامه سوالی از رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص وجود مراکز حمایتی ویژه زنان با مشارکت پلیس در ایران پرسید و محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در پاسخ به وی اظهار کرد که "ما در کشور ایران مسائل و مشکلات اجتماعی را با مشارکت بخش مشاوره و ارائه خدمات تخصصی مشاوره‌ای پیش می‌بریم و عقیده ما بر این است که پلیس در چنین مواردی ورود مستقیم نداشته باشد و نگرش امنیتی و پلیسی در این خصوص نداریم! [۶]

توانمندسازی زنان: سرفصل کاری جهرمی

در هفتم مرداد ماه سال گذشته، در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات، یک سمینار بین‌المللی با عنوان «نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات در توانمندسازی زنان» با حضور آذری جهرمی و «معصومه ابتکار» و شماری از مسؤولان وزارت ارتباطات و مهمانان خارجی برگزار شد. عنوان و محتوای این سمینار، عیناً برگرفته از تبصره «۵ ب» از هدف ۵ دستور کار ۲۰۳۰ اخذ شده بود. در اطلاعیه برگزاری این سمینار، در بخش اهداف چنین آمده بود:

حدوداً دو هفته بعد از آن تاریخ، از هرمزگان خبر آمد که طرح «توانمندسازی زنان» با استفاده از فناوری اطلاعات به صورت آزمایشی در سه روستای این استان کلید خورده است. در ۲۳ مرداد ۹۷، زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان، از اجرای دو طرح ملی به نام خانواده و فضای مجازی و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان در سه شهرستان و سه روستای هرمزگان به صورت پایلوت خبر داد.

یعقوب‌نژاد هدف از اجرای این دو طرح در استان را ایجاد شبکه ملی در حوزه توانمندسازی زنان در هرمزگان اعلام کرد و گفت:

"در طرح‌های تأمین تسهیلات پایدار برای شهرها و روستاها توان‌افزایی زنان در حوزه ICT بسیار کلیدی است و در ارتقای سطح توانمندی زنان، نوآوری‌ها و افزایش سطح بهره‌وری و افزایش سطح آموزش‌های مربوط به کارآفرینی در این حوزه مؤثر است."

وی با بیان اینکه فضای مجازی یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد کرده است، اظهار کرد:

"بسیاری از فرزندان بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت‌های مختلف در این فضا دسترسی پیدا می‌کنند و بعضاً به دلیل ویژگی‌های سنی و شخصیتی و کنجکاوی‌های متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت می‌تواند آسیب‌های جدی به کودکان و نوجوانان برساند." [۷]

یعقوب نژاد گفت:

"اگر از فناوری اطلاعات به صورت درست استفاده نشود می‌تواند برای خانواده آسیب‌زا و تهدید باشد و آموزش استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و بویژه اینترنت، بسیار موضوع مهمی است که امیدواریم در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود."

جالب این جاست که وزارت ارتباطاتی مدعی «سالم سازی» اینترنت است که نه تنها جهدی در ایجاد شبکه ملی اطلاعات، نظارت و کنترل، فیلترینگ و حمایت از پیام رسان‌های داخلی ندارد، که به واسطه سیاست‌های یله و رها و عدم نظارتی که در پیش گرفته، فضاهایی چون اینستاگرام تبدیل به منجلابی تاریک و نمودگاه انحطااط اخلاقی شده‌اند.

در همین راستا، فعالیت‌های وزارت ارتباطات برای پیشبرد این پروژه، در یکی دو ماه پایانی سال گذشته، شدت و نمود بیشتری پیدا کرد. ظاهراً جناب وزیر قصد داشت برای شرکت در کنفرانس WSIS2019 در اواسط فروردین ۹۸، با «دست پر» برای دادن گزارش حاضر شود.

از این رو، در ۲۵ بهمن گذشته، کارگاه آموزشی" توانمند سازی زنان با استفاده از ظرفیت‌های آی سی تی" با حضور زنان روستاهای شهرستان فیروزکوه استان تهران، پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این کارگاه آموزشی یک روزه به همت دفتر امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و با هدف توانمند سازی اقتصادی زنان در فضای مجازی و ارتقا سواد رسانه‌ای و همچنین کاهش آسیب‌های فضای مجازی در دو بخش راه اندازی کسب و کارهای خانگی و استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد. [۸]

کارگاه توانمندسازی زنان در فیروزکوه


دو هفته بعد از آن، در ۸ اسفند ۹۷، طرح ملی برگزاری کارگاه آموزشی " توانمند سازی بانوان برای کارآفرینی از طریق آی سی تی" و " خانواده و فضای مجازی" توسط واحد فناوری اطلاعات اداره کل ICT استان مرکزی در شهر محلات و یکی از روستاهای تابعه آن برگزار شد. در این کارگاه آموزشی بانوان شرکت کننده با چگونگی ارائه محصولات روستایی در فضای مجازی و کسب درآمد و بازاریابی در فضای مجازی آشنا شدند. همچنین ارتقای سطح سواد دیجیتالی و افزایش سطح دانش بانوان روستا و شهرها برای کارآفرینی در فضای مجازی از دیگر مواردی بود که در این دوره توسط کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. [۹]

کارگاه توانمندسازی زنان در محلات

در ۱۱ اسفند ۹۷، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با دلبر نظری، وزیر امور زنان و خانواده افغانستان و صداقت آوا، رئیس کمیته دولتی امور زنان جمهوری آذربایجان، برای همکاری‌های مشترک جهت توانمندسازی زنان از طریق حوزه ICT اعلام آمادگی کرد.

دیدار جهرمی با نمایندگانی از افغانستان و جمهوری آذربایجان

وزیر ارتباطات با اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دو کشور افغانستان و آذربایجان گفت:

"حوزه ارتباطات دو خصلت دارد. نخست آنکه دانش IT دانش جوانان است و در حال حاضر هم جوانان بیشترین فعالان در این عرصه هستند."

وی افزود:

"خصلت دوم این است که، فناوری اطلاعات امکان برابری جنسیتی را در فضای کاری فراهم می‌کند. عصاره و مهم‌ترین نکته در استارت‌آپ‌های حوزه فناوری خلاقیت است و خلاقیت هم زن و مرد نمی‌شناسد."

وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد:

" برنامه ویژه ای هم توسط مشاورمان در امور بانوان پیگیری می‌شود که برنامه بسیار حائز اهمیتی است و آن بحث توانمندسازی زنان با استفاده از فناوری اطلاعات است. از مجموعه ۳۱ استان ایران این برنامه در ۲۵ استان پیاده شده و نتایج بسیار درخشانی هم داشته است." [۱۰]

نزار زاکا، توانمندسازی زنان و شبکه

در ۱۱ آبان ۹۴، رسانه‌ها اعلام کردند که نزار زاکا، شهروند آمریکایی لبنانی تبار، به اتهام جاسوسی در زمان خروج از کشور در فرودگاه توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده است. نزار زاکا، عضو سابق واحد تفنگداران دریایی ایالات متحده، جاسوس خبره و کارکشته‌ی سیا، کسی که از او به عنوان «گنج پنهان» سرویس‌های غربی برای شبکه‌سازی و نفوذ در غرب آسیا یاد می‌شود، در ۲۴ شهریور ۹۴ با دعوت شهیندخت مولاوردی، معاون وقت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، جهت شرکت در «دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» با موضوع «کارآفرینی و اشتغالزایی»، وارد ایران شد. او سخنران اصلی این همایش بود و بعداً تصاویر او همراه با مولاوردی و محمود واعظی (وزیر ارتباطات وقت) منتشر شد.

نزار زاکا (اول از چپ)، در لباس ارتش آمریکا

بنا به گزارش‌هایی که بعد از انتشار خبر دستگیری زاکا منتشر شد، او قصد داشت در قالب بحث «توانمند سازی زنان»، شبکه‌ای برای تغییرات خزنده و چراغ خاموش در جهت «غربی سازی» جامعه زنان و تقابل سازی زنان با حاکمیت ایجاد کند و البته عواملی در داخل دولت (از جمله یکی از مدیران رشد وزارت ارتباطات) با او همکاری می‌کردند. البته خانم مولاوردی، از مدافعان سرسخت اجرای سند استعماری «۲۰۳۰»( اهداف توسعه پایدار) بود و کسی بود که تنها اندک زمانی بعد از موضعگیری صریح رهبر معظم انقلاب علیه کلیت این سند، در جریان همایش بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه زنان و خانواده در تالار وحدت دانشگاه تبریز (اردیبهشت ۹۶) مدعی شد:

" سند ۲۰۳۰ مخفیانه امضا نشده، این سند برای آموزش برابر دختران و پسران بسیار هم خوب بوده است."

اما نکته بسیار مهم در ماجرای زاکا، هماهنگی او با بخشی از بدنه وزارت ارتباطات بود. روزنامه کیهان در گزارش بسیار مهمی با عنوان «پروژه نفوذ در مدیریت سایبری رد پای سرشاخه »(۱۶ آبان ۹۴) چنین نوشت:

" میزان ارتباط ساختاری «ن. ج» مدیر ارشد وزارت ارتباطات با «نزار ذکا» در اجرای پروژه‌های وزارت خارجه آمریکا در حوزه اینترنت در ایران به حدی زیاد است که وی پیش از این «همایش هفته ارتباطات پارسی زبانان» را با همکاری «اجمع آمریکا» برگزار کرد! به این ترتیب اعراب به رهبری کشوری همچون لبنان که در حوزه راهبری اینترنت جهانی «مستعمره مجازی» تمام عیار آمریکا محسوب می‌شود در سطوح عالی مدیریتی وزارت ارتباطات ایران نفوذ یافته و برنامه‌های وزارت خارجه آمریکا را با همکاری داخلی‌ها پیش می‌برد! "

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

" گفتنی است «ن. ج» به حکم وزیر ارتباطات مدیریت راه‌اندازی و مطالعات و اجرای طرح مهم «شبکه ملی اطلاعات» را برعهده دارد که بنابر اعلام رسمی وزیر ارتباطات طرح مذکور را تا اینجای کار پس از چند سال کارشکنی در وظایف شورای عالی فضای مجازی به ۱۲ شرکت مشاور خارجی واگذار کرده است! همچنین وی تاکنون موفق شده است با نفوذ در ارکان وزارت ارتباطات، علاوه بر متوقف کردن هر گونه تلاش حاکمیتی برای تأمین زیرساخت‌های بومی، دولت را مجاب به نقش‌آفرینی در باشگاه بازنده‌های سایبری «WSIS» و اجرای فرامین بین‌المللی به جای تلاش برای طلب کردن سهم ایران از حاکمیت اینترنت نماید. نیروهای مورد وثوق «ن. ج»، مدیر حزب منحله مشارکت، هم اکنون برخی از پست‌های کلیدی مرکز ملی فضای مجازی را پس از تغییر دبیر شورا از آن خود کرده‌اند و مهم‌ترین طرح ملی اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی هم اکنون در اختیار مدیران غول‌های فناوری ارتباطات خارجی قرار گرفته است." [۱۱]

در این زمینه، در قسمت بعد، بیشتر خواهیم گفت.


[۱] http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/BlockPrint/154384

[2] https://www.bartarinha.ir/fa/news/527088

[3] https://women.ict.gov.ir/fa/news/25566

[4] http://www.irna.ir/fa/News/82888480

[5] https://www.icana.ir/Fa/News/356460

[6] https://www.yjc.ir/fa/news/6578345

[7] http://ana.ir/fa/news/91/303964

[8] https://women.ict.gov.ir/fa/news/75672

[9] https://women.ict.gov.ir/fa/news/76150

[10] https://women.ict.gov.ir/fa/news/76260

[11] http://kayhan.ir/fa/news/60078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    95 8
    پروژه حیا زدایی از جامعه ایران بسرعت هرچه تمام تر داره توسط این دولت منافق و عمله های بنفشش اجرا میشه.حالا کاش فقط در مورد زنان و دختران پاکدامن ایرانی بود میتونم هزاران صفحه قبح زدایی و آموزش همجنس بازی و عادی سازی رابطه مرد با مرد رو اینجا بذارم که شرمم اجازه نمیده.مردی که غیرتش رو از دست بده نه روی زن و دختر و خواهرش و نه روی وطن و هموطنش حساسیتی نخواهد داشت
    • نیکان ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      35 4
      من یه سایت ورزشی میشناسم که اونجا یه اکانت ساختن که خود مسئولای سایت پشتش هستن همه بچه ها رو جذب همجنسبازی میکنه و میگن و میخندن! کلی ریپورت شده به هرجای نظارتی که وجود داره ولی انگار نه انگار! مقایسه کنید با اینستاگرام که یه کلمه از سپاه آدم بنویسه سریع ریپورت میشه و اکانت بسته میشه!!
    • حسین PL ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      22 2
      باید قوه قضائیه اخطار بده افرادی که معاهدات بین المللی را بدون اجازه مجلس و نظام امضا میکنند و برای کشور معضل ایجاد میکنند حتی بعد از اتمام مسئولیت تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و سخت مجازات خواهند شد ، اینطور حضرات دیگه جرات نخواهند داشت بی سر و صدا و مخفیانه برن چیزی امضا کنند و حتی بعد بیان حاشا کنند و کولی بازی در بیارن وقتی ازشون سوال میکنی
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      13 10
      چرا مشرق نسبت به فتوای علما در مورد قمار بازی فروغی مطلب نمی گذارد؟؟
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      3 0
      وقتی شما برای خانواده و زنان افق و برنامه ای ندارید مشخصه اونا و غربگراها مشغول انجام اون چیزی که سازمان ملل زیر نظر آمریکا میگن میشه!!
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    33 8
    تلگرام باعث اکثر این گرانی ها هست خدا از سرشون نگذره
    • مهدی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      24 3
      باعث گرانی هم ول کردن اقتصاد و دل بستن به برجام خیالی است
    • US ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      3 18
      از 1400 تا 1416 با جهانگیری و جهرمی
  • سعید IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    44 2
    اقا این جوان جویای نام یک حسن روحانی به تمام معناست. همه ی کارهاش خودنمایی و ریاکاری هست. گفتش اینترنت ارزون شده در حالی که از وقتی طرح جدیدش رو بر اینترنت تلفن ثابت خانگی فعال کرده عملا ما داریم پول بیشتر میدیم چون میگن حجم کم نداریم و....
    • حسین SE ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      26 2
      با ترفند مبارزه با قاچاق واردات موبایل را به انحصار تیم خودش در آورد! وقتی هزینه گمرکی پرداخت میشود دیگر استفاده از کلمه قاچاق بی معنی است. از اول هم مسئله پرداخت گمرکی و مبارزه با قاچاق نبود بلکه ترفندی بود که در آمدی کلان را به جیب باند خودش سرازیر کند . برای پروژه های بزرگ سیاسی که در سر دارد نیاز به پولهای کلان دارد.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    51 7
    در مورد علی فروغی مروج قماربازی در صدا و سیما هم مطلب بگذارید .
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      18 24
      در مورد عقده ای بودن شما چی؟
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      6 0
      چه خبر از پولهای کلان؟؟
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      4 1
      البته دراین باره عادل فردوسی پور باید برنامه بسازه تا قالیباف رو محکوم کنه خخخ
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      9 18
      حضرت آیت اله مکارم در مورد مصداق قمارهایی که در تلویزیون هست، هیچی نگفتن. اولین برنامه قماربازی ، مسابقه پیامکی فردوسی پور بود. یعنی این جرثومه فساد این نوع قمار رو به تلوزیون ایران آورد. باید به خاطر این بدعت محاکمه و به اشد مجازات برسه.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      7 1
      این نوع قمار در تلویزیون متاسفانه باب شده و اولین قمار پیامکی فردوسی پور بود. تمام اپلیکیشن ها و پیامک ها و مانند اینها که در تلویزیون هست از قمار فردوسی پور تا برنامه مهران مدیری و علیخانی و ... همه مصداق این قمارند. نمیدونم از کجا سوختی که فقط برنامه شبکه 3 رو دیدی؟!!
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    24 2
    ابتکار ابتکار ابتکار!!!
    • SE ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      32 1
      از کاوه مدنی تا نزار زاکا هرجا نام سیا و اینتلجنت سرویس در میان است نام معصومه ابتکار میدرخشد!
    • مملی IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      7 5
      جمله معروف شهیدبهشتی است که خطاب به فرومایگان آمریکائی فرموده اند : آمریکا تو از دست ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر دقیقا" مصداق شماها با اصلاح طلبان واین دولته.
  • قمی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    20 0
    الان تیم هماهنگ شده برادر ... میایند و به مشرق حمله میکنند ولی حقیقت را نمیتوانند پنهان کنند
  • قمی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    23 0
    الان تیم هماهنگ شده برادر ... میایند و به مشرق حمله میکنند ولی حقیقت را نمیتوانند پنهان کنند
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    38 1
    ژن وادادگی در اصلاح طلبان موج میزند.
    • LU ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      11 23
      و ژن زیاده گویی و بی تخصصی و ناشایسته سالاری در اصولگرایان
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      11 1
      و خیانت و وطن فروشی...
    • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      17 0
      آخه عزیز دل دولت بنفش متخصص شما رو با وزیرای برندتون و رقصتون با دلار هزار تومن و برجامتون و .... رو هم دیدیم
    • مملی IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      11 5
      چه خبراز محمودجونتون
  • محمود IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    16 1
    از این دولت فشل غرب گرا غیرازاین انتظار نیست. خدا به دادمان برسد تا. ۱۴۰۰
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    7 26
    چقدر زن ستیزی مشرق!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      8 2
      چقدر کوته فکری عمویی!!!!!!!
    • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      6 1
      به نظر شما مخالفت با توطئه های خانوادگی دشمن و طرح های نخ نمایشان زن ستیزی است؟
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    19 0
    پشت این پوسته خیانت به اسلام قران شهدا و امام و جاسوس پروری رواج بی حیایی پدری بد خجابی بی عفتی تولد نوزادان از راه نامشروع آزادیبی قید روابط نامشروع ببن زن مرد آزادی همجنس بازی لواط ووووووووو وووو
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    3 1
    بحث زنان چندی است کلید مجدد خورده است. خیلی خوبست اما مسائلی مشترک مهمی بین زن ومرد درکشورداریم که اگرصداقت ودرایت است ابتدا آنها را حل کنند و سپس سراغ مشکلات ومسائل جنسیتی بروند
  • جواد از مشهد IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    8 1
    قمارخونه و کازینوتون رو میخوان ببندند؟ درآمد رییستون کم شده؟ اشکال نداره
  • AE ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    4 1
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدای بخشاینده مهربان تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ دستهای ابولهب بریده باد و هلاک بر او باد. 2 مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ دارایی او و آنچه به دست آورده بود به حالش سود نکرد. 3 سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ زودا که به آتشی شعله ور درافتد. 4 وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ و زنش هیزم کش است. 5 فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ و بر گردن ریسمانی از لیف خرما دارد. رده‌ها
  • علی IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    29 3
    آذری جهرمی از حسن روحانی هم خطرناکتره ...فراموش نکنیم که تو اطلاعات بوده قطعا خیلی برنامه ها داره و با توجه به سنش پشتیبان زیاد و روش سرمایه‌گذاری کردن ، مگه حسن روحانی کی بود یه شبه اومد گفت من حقوق دانم و چرخ زندگی ملت و میچرخونم و شد رییس جمهور یه ملت و بدبخت کرد
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      4 1
      کاملا درست میفرمایید.برای نمونه نگاه کنید تحت پوشش نام رجیستری چه در آمد نجومی برای شرکت های وارد کننده وابسته به خودش درست کرد. ای کاش مجلس یک تحقیق و تفحص انجام بدهد تا مشخص بشود این شرکت ها متعلق به چه کسانی هستند و چه وابستگی به آذری جهرمی دارند و این درآمدهای انحصاری به کجا میرود.
  • DE ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    10 1
    " جهاد سازندگی منحل می‌شود، موقوفه‌ها، هیأت‌های مذهبی و قرض‌الحسنه‌ها و خیریه‌های محلی از شمول استاندارد «مسؤولیت اجتماعی شرکتی» خارج شده و به این ترتیب عایدی ثابت جامعه ایرانی از «حرکت اجتماعی خیرین بازار» که با همت و مجاهدت شهید بهشتی، منظم و ساختارمند شده بود، حذف شد ------------------------------------------------- متاسفانه نه فقط تضعیف جمهوری اسلامی رامیخواهند. هدف اصلی این بروکراسی سکولار یادگار زمان شاه مخلوع و اقایان غرب گرای فعلی درواقع نشان گرفتن اسلام و فرهنگ و سا ختار قرانی است و حذف عملی مردم از حرکتهای سازنده جمعی و خیران است. اسلام تنها دینی است که نیروی بسیج جمعی مسلمانان را در تغییر سرونوشت و بهبود جامعه را دارا ست .ناس کلیدی ترین و مرکزی ترین مخاطب خدا در قران است . اسلام تنها دینی است که با نهادسازی قرانی مشکلات بسیار مردم را با یک ضرب از بین میبرد و مردم در همه کارها مشارکت جمعی دارند. بطور مثال تشکیل قرض الحسنه نهادی است که از قران جوشیده. متاسفانه هدف اصلی غرب گرایان و نقوذی ها از میان برداشتن فرهنگ قرانی و تضعیف احکام عدالت افرین قران است هدف اصلی سکولارها ازمیان نابودی اسلام و بریدن دست اسلام است. ایندسته میخواهند مردم را به گوسفندان رام و دست آموز تبدیل کنند و همه تصمیمات را خود بجای قران و اسلام و مردم بگیرند که نوعی استبداد فرعونی ر را تداعی میکند که رنگ و بوی بروکراسی و سکولار غربی را دارد. البته ایندسته خودشان فقط میخواهند تصمیمات ارباب بزرگ یعنی شیطان بزرگ و شیطان های زیر مجموعه یعنی اروپا را درایران عملی کنند. اقدامی که اسکندرو سربازانش دران شکست خوردند. اینان ایران را به ایالت دست دوم زیردست امریکا میخواهند تبدیل کنند.دراین جنگ نرم به مغز جامعه یعنی فرهنگ قرانی و اسلامی مردم حمله ور شده اند. به این دلیل اول میخواهند اسلام و قران رابه حاشیه برانند، انوقت میتواند جابرانه لیبرالیسم غربی را درجامعه نهادینه کنند. بهترین اقدام بازگشت و عمل به پیام های انقلابی امام (ره) و پیروی عملی از پیام های مقام معظم رهبری است و اسلام است. اقدام جدی عملی تقویت فرهنگ قرانی درمیان مردم و تقویت این نهادهای برخاسته از قران است. درواقع میخواهند قدرت دینامیک رهایی بخش قران را از مسلمانان بگیرند و مردم را خلع سلاح روانی فرهنگی کنند تا برسرنوشتشان مسلط شوند
  • DE ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    12 0
    نهادهای بین المللی یعنی همان نهادهای غربی مد نظرشان است. این به معنی بوسیدن قران و اسلام وگذاشتن اون تو صندوق خونه. ترکیه از زمان اتاتورک زیر یوغ غربی ها رفت ، به ناکجا اباد رسید. این غرب زدگی و سکولاریسم جدید فریب بزرگ قرن هستش ! بازی کردن به قاعده دشمن بدست خود در خاک و قلمرو خودمون! این فریب بزرگ قرن یعنی تحمیل یک نوع سبک زندگی خیلی عجیب و غریب که جامعه گیج و منگ خواهد کرد. ساختار اولیه اون با زیرساز برنامه های ماهواره در دهه های پیشین متاسفانه راه اندازی شد.
  • DE ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    10 0
    سرکردن چادر خانم ابتکار و ان خانم نماینده( مدعی اسلامی بودن) و همرنگ شدن با غربی هاانهم در بحث خانواده که درغرب یکی از شکست های دنیای سرمایه داری لیبرالیسم هست ، به هم نمیخورده. متاسفانه نوعی التقات و معجون میشه. اگر سوئذ و کشورهای اروپایی قله ای را فتح کرده بودند نباید هسته خانواده درکشورهاشون اینقدر از هم پاشیده بود. اینهمه زنان بی همسر نباید وجود داشت .درسوئد هرساله هزاران نفر در شهرهایشان دست به خودکشی میزنند. ما میخواهیم از کشورهایی که خود دربحران های شدید خانوادگی و انسانی دست وپا میزنندو درحال انقراض هستند ،الگوگیری و مدل سازی کنیم؟ در کشورهاشون انواع و اقسام زنا حکومت میکنه ، ایران اسلامی میخواد از اینا الگوگیری خانوادگی کنه؟ خانم ابتکار: توانمند سازی زنان در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی و محیط زیست و تغییر اقلیم یعنی عملگی زنان ایرا نی برای پیشبرد اهداف غرب و راه اندازی سیستم خبردهی اجتماعی رسمی از کانال زنان! به خانم ابتکار باید بگیم ، این کشورهای صنعتی گند زدن به محیط زیست ، سودش رو انا بردن ، عملگی محیط زیست اش موند برای زن ایرانی ! ما کارخانه های درست و حسابی مثل اونا نداریم ، زنان ایرانی برای چی عملگی محیط زیست اونا رو بکنند ؟ اش نخورده دهان سوخته ! حداقل اجازه میدادند ما هم یک کشور سوپر صنعتی می شدیم بعد میرفتیم خدمات نذری محیط زیستی برای این کشورهای ازدرون خراب و از بیرون منوره ! میکردیم! اینه توانمندساز زنان! درهمین سوئد ، بهترین مشاغل رو به زنان آموزش میدن. چرا از اینجا شروع نکردید؟ اگر سوئدی ها دلشون برای زنهای ایرانی سوخته فناوری شغلی رو به زنان ایران میدادند. اگر خانم ابتکار میخوان برای زن ها کاری کنند ، اولا مادری رو بعنوان یک شغل رسمی به رسمیت بشناسند و حقوقی براش قائل بشن. دوما مشاغل خانگی رو برای زن های شهرستانی و روستایی بشکل بنیادی تقویت و توسعه بدهند. در اجرای تساوی زن و مرد. زن ها هم مثل کشورهای غربی درکارهای سخت شرکت داشته باشند. مثل مردها مالیات بپردازند. از همه حقوق مالی اسلامی مثل مهریه و نفقه بگذرند.یعنی مثل زن غربی متاسفانه با این شعارها نه خانواده ایرانی به ثبات و ارامش و تربیت جامع میرسه ، نه زن ها به مشاغل ، پایگاه اقتصادی محکمی برخوردار میشن. . با این معجون خانواده ایرانی دچار اسیب و فروپاشی غیر قابل جبران خواهد شد.
  • DE ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    8 1
    ساختارسازی غربی درتک تک سلول های جامعه ایران پروژه ایی ضد ایرانی بود که رضاخان کلنگ اش را درایران زد . پسرش و عروسش با کمک کارشناسان وسیاسیون غربی درپی ساختن دیوار و ستون های این پروژه بودند که خروش انقلاب عظیم اسلامی بمانند زلزله مانع ادامه کارشان شد. ولی بعد از انقلاب این پروژه بدست نا اهلان بازسازی و از کانال زنان با ابزار فریبکارانه سند 2030 میخواهد به کارش ادامه بده و مانع استقلال سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ایرانیان بشه! قصد کرده همه رد پا و اثار انقلابی رو از ته پاک کنه تا نسل جوان ندانند انقلاب چه بود و چه کرد! ولی خون شهدا و نیروهای انقلابی جهادی تمام فتنه های سامری غرب رو روی دایره می ریزند. سند 2030 استعماری سندی التقاتی برای شکست تاریخی جامعه ایرانی و فروپاشی خانواده ایرانی تدوین شده تا ملت ایران راسرشکسته ببینند.انچه سزار و اسکندر از پس اش برنیامدند ، اینبار شیطان بزرگ میخواهند با این ابزار فریب دهنده راه بازکند! ولی غرب شکست خواهد خورد. کارشناسان و مدیران ایرانی حوزه خانواده می بایست با شجاعت و لیاقت و تدبیر بی نظیر انقلابی" مدل خانواده ایرانی - اسلامی " رو مهندسی کرده و بعنوان مدل موفق و سازنده در سازمان ملل رونمایی میکرد. این مدیران ایرانی می بایست با لیاقت و شهامت طرحی نو و انقلابی نو و جامع برای همه خانواده ها بعنوان" الگوی جامع جهانی" با دستاوردهای عملی برای بهبود کیفی و کمی خانواده در مجمع بین المللی برای همه عرضه میکردند. نه اینکه این نمایندگان ایرانی در جنگ نرم غرب سست و همرنگ جماعت! این بی تدبیری متاسفانه در تاریخ به پایشان نوشته خواهد شد. ولی راه هنوز تازه اغاز شده و حال که انها نتوانستند دستاوردهای سیاه غرب را علمی و فنی به نقد بکشند! و طرحی نو نیز دراین چهار دهه تدوین نکردند که برای جهانیان رو کنند ! اما خون شهدا گواهی میدهد که ساختارسازی غربی تار وپودش با ظلم بافته شده. شاهدان شهدا با قدرت تدبیر و اندیشه خردمندانه میدانند که پروژه ساختار سازی غرب طنابی پوسیده است که با ان نمی توان به چاه رفت ! ایرانیان مومن و شریف به امام زمان شان (عج) ایمان دارند .جهادی ها با قدرت ایمان و خود اگاهی قرانی خردمندانه طرحی نو و مهندسی نو به پیروی از امام علی (ع) تدوین خواهند کرد و به جامعه ایرانی و جامعه بشری تقدیم می نمایند.
  • DE ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    10 0
    اینهمه مهندس ایرانی داریم چرا کار ارتباطات به شرکت های خارجی داده میشه؟
  • سید IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    5 0
    اینها اهمشون سرته یک کرباسان فقط باید ادم مواظب باشه باتناب اینها به جهنم نرود نوکر کدخداست
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    4 12
    آسمان به ریسمان بافتن برای تخریب یک نفر به این میگن. کاش درباره فروغی و موضعش علیه فتوی مراجع و سخنان رهبری (که کل مساله را به تغییر اسپانسر و محل پرداخت جوایز تقلیل داد) هم حساسیت داشتید
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      7 3
      در مورد وزیر محبوبتون آسمون ریسمونه در مورد فروغی حقیقت؟! عجب از این همه تعادل!
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      7 3
      اوخ عزیزم، شما اگه نگران فتوای مراجعی یه نگاهی به لیست بلندبالای نادیده گرفتن توصیه ها و فتاوای مراجع توسط اصلاح‌طلبان بنداز بعدا نطق کن
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      9 1
      بله وقتی به نفعتونه فلان مرجع تقلید رانتخواره باز هم وقتی به نفعتونه به فتوای همون مرجع تقلید بی توجهی شده!
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      7 1
      اولا رهبری بسیار کلی به صدا و سیما تذکر داد اما در مورد 2030 با صراحت مخالفت کرد. ثانیا مدیران صدا و سیما بلافاصله اقدام به اصلاح کرده اند و اثربخشی اقدامشان را باید منتظر بمانیم و ببینیم ... اما دولتی ها بعد از چند سال از مخالفت صریح رهبر انقلاب هنوز دارند سند را اجرا میکنند ! واقعا اگر کسی این تفاوت واضح را نبیند چه باید به او گفت! ممنون از مشرق بابت گزارش جالب و تکان دهنده اش. من ابتدا که خبر مربوط به سخنرانی وزیر در آن اجلاس را خواندم گفتم احتمالا سوتی رسانه ها بوده و 2030 که وزیر گفته با آن 2030 معروف تفاوت دارد اما حالا میبینم که چند سال است دارد در راستای بندهای 2030 گام برمیدارد و کنفرانس و اجلاس و دروه آموزشی و گزارش کار و... میدهد ...
    • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      2 0
      یعنی نمیشه در مورد هر دوتاش بنویسه؟ اونوقت در مورد فروغی، آسمان ریسمان صدق نمی کنه؟!!
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      2 1
      قمارهای پیامکی، اپلیکیشنی و ... در صدا و سیما سابقه ای طولانی داره و ربطی به فروعی و ... نداره. البته بدعت اون رو نام فردوسی پور گذاشت که قطعا اگر مراجع در مورد قمار بودن این نوع مسابقات به اجماع برسن، به خاطر بدعت گذاری و به گناه انداختن مردم، باید به اشد مجازات برسه. حالا شما چرا سوختی؟ نکنه این یارو بچه هه رییسته ماموریت داده با تهمت به دیگران تطهیرش کنی.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    9 1
    سلام، این ها ارتباطات این شبکه است که در جای خود مهم است ولی مهمتر افشای برنامه های انان و اهداف پنهان شان در پس عبارت بند پی است لطفا در این باره بنویسید مثلا در کارگاه یک روزه واقعا به زنان روستایی چه چیزی اموزش می هند، رسما چه چیزی و در نهان چه چیزی،با تشکر از مطالب مهمی که سایت مشرق به تن می پردازد.
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    2 6
    با یه عده احمق شدیم هشتاد میلیون
    • مملی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      5 2
      خودت که بدون شک یکی از همون احمق ها هستی. خوبه که حالا خودتون اعتراف میکنید احمقید
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    4 1
    اگر خلاقیت زن و مرد نمی شناسد چرا بجای تمرکز روی خانواده، این همه روی زنان تمرکز کرده اید؟ ما که هدف دشمن و پادوهای آنها را بر علیه خانواده اسلامی میدانیم!!
  • سوخته IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    12 3
    خدا نسل این ارازلی که سر کار هستند و به هر عنوان ریشه این انقلاب را هدف قرار دادن را بردارد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    1 1
    پس مجلس وظیفه نظارتی اش را چرا انجام نمیدهد؟ مردم باید نماینده های بهتری از الان درانتخابات امسال به مجلس بفرستندکه نماینده وحامی دولت نباشند مثل مجلس فعلی بلکه نماینده وحامی مردم باشند خضوضا مردم تهران نتیجه انتخاب غلط خود در مجلس و شورای شهر را ببیندکه چقدر به ضرر مردم شدحالا قدر قالیباف ونماینده های خوب بهتر فهمیده میشه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    3 1
    آقای وزیر! هم در مورد دستکاری نظر مردم روشنگری کن و هم اعترافات صریح خودت در مورد اجرای سند کثیف 2030. اینکه میخوای با طرح دستکاری نظرسنجی، امتیاز بگیری و منتقدین رو خفه کنی، اسمش باجگیریه.
  • اصلاح طلب IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    1 3
    اسلامتون رو هم مثل هسته ای تون برجامی می کنیم
    • IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      2 0
      سگ کی باشی!
  • مریم IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    3 0
    خدا لعنت کنه افراد خائن خود فروخته را که کمر همت به نابودی کشور بستن. کاش مردم خطر رو احساس کنند. نفوذ نفوذ نفوذ
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    2 0
    چه جالب! تا یه چشم آبی موبلوند میاد اینجا اینهارو تحویل می گیره یا اینها میرن اونجا تحویلشون می گیرند خره خر میشن
  • سید رضا IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    3 0
    مشکل فقط این وزیر خام نیست ! دشمنان ؛ به کمک مجموعه ای از نیروهای ؛ لیبرال ، شیفته و مرعوب غرب و دنیاطلب ؛ بصورت خزنده و مستمر ؛ در حال دگردیسی ارزشها و اعتقادات این مردم هستند !!
  • سید رضا IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    3 0
    مشکل فقط این وزیر خام نیست ! دشمنان ؛ به کمک مجموعه ای از نیروهای ؛ لیبرال ، شیفته و مرعوب غرب و دنیاطلب ؛ بصورت خزنده و مستمر ؛ در حال دگردیسی ارزشها و اعتقادات این مردم هستند !!
  • DE ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    2 0
    عاشق این بررسی های ریزبینانه ی مشرق نیوز هستم.
  • مهدی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    2 0
    احسنت به مشرق نیوز بابات نشان دادن پشت پرده های کثیف و پنهان. کاش ما مردم عبرت بگیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس