ماکرون ورحانی

دیپلماسی منفعلانه دولت در مواجهه با کشورهای اروپایی و ارسال پالس ضعف موجب شده است که فرانسهٔ بدهکار، در جایگاه طلبکار نشسته و روز به روز بر گستاخی خود بیفزاید.

سرویس سیاست مشرق - میزبانی آشکار از گروهک تروریستی منافقین که قتل ۱۷ هزار ایرانی بی گناه را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است؛ پرونده خون‌های آلوده؛ تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی در جنگ تحمیلی علیه ایران؛ حفاظت و پشتیبانی از عوامل ضدانقلاب و…تنها بخش کوچکی از اقدامات ضدایرانی فرانسه است.

مقامات ارشد دولت روحانی در سال‌های اخیر با حمله به منتقدان، مدعی بودند که دولت تدبیر و امید، با رویکرد برد- برد، فصلی جدید از تعامل با جهان را آغاز خواهد کرد و با تنش زدایی، عزت را به پاسپورت ایرانی بازمی‌گرداند.

اما اتفاقاتی که در چند سال اخیر و به خصوص پس از امضای برجام رخ داد، خلاف این ادعا را ثابت کرد.

اما در این میان، اقدامات فرانسه قابل تأمل است. پاریس که در کنار آمریکا در مذاکرات منتهی به برجام نقش «پلیس بد» را ایفا می‌کرد، پس از امضای برجام، اقدامات خصمانه خود علیه ایران را گسترده‌تر کرد. امتناع از اجرای تعهدات برجامی، اخراج یک دیپلمات ایرانی، بی تفاوتی نسبت به تعرض به سفارت ایران در پاریس، توهین به ایرانیان در برگزاری نمایشگاه مواد غذایی در پاریس و…تنها بخشی از اقدامات ضدایرانی فرانسه در پسابرجام است.

اما نکته قابل توجه اینجاست که در سایه انفعال و بی عملی وزارت خارجه، اقدامات ضدایرانی فرانسه در هفته‌های اخیر رکورد زده است.

بیشتر بخوانید:

دخالت مجدد فرانسه در امور داخلی ایران

میزان خسارت اعتراضات جلیقه زردها به فروشگاه‌های فرانسه

رسانه‌های فرانسه اعتراضات جلیقه زردها را سانسور می‌کنند

لغو مراسم ایرانیان به بهانه تحریم‌ها!

سوم فروردین سال جاری، خانه فرهنگ ایران در پاریس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به رغم انجام تمامی اقدام‌های قانونی و اداری، مراسم ویژه نوروزی و کنسرت موسیقی سنتی در کتابخانه ملی فرانسه لغو شد.

نکته قابل تأمل اینجاست که ویژه مراسم نوروزی و کنسرت موسیقی سنتی که قرار بود در محل کتابخانه ملی فرانسه برگزار شود، در آخرین ساعات به دلیل عدم همکاری شرکت تأمین کننده خدمات فنی (صوت و تصویر) این کتابخانه با خانه فرهنگ ایران به بهانه تحریم‌ها لغو شد.

پیش از این نیز در پاییز سال ۹۷، فرانسه به بهانه تحریم‌ها در اقدامی توهین آمیز، غرفه ایران در نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL را بست و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرد!

دخالت در مسائل داخلی ایران

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، اول فروردین ۹۸ در اظهارنظری مداخله جویانه با اشاره به حکم تازه برای «نسرین ستوده» - مجرم محکوم‌شده در ایران و از عناصر همکار با محافل ضدایرانی- گفت: «توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران (برجام) به مثابه چک سفید امضاء برای نقض حقوق بشر در این کشور نیست»!

پس از آن کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ایران، از این کشور خواست که از هرگونه تشدید خشونت یا بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه خودداری ورزد. در ادامه این بیانیه تاکید شد که امانوئل ماکرون در گفتگوی تلفنی خود با روحانی نسبت به وضعیت نسرین ستوده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شد!

ماکرون پیش از این، ستوده را به عنوان مشاور برابری جنسیتی منصوب کرده بود!

فرانسه در حالی ژست مدافع حقوق بشر به خود گرفته است که اکنون چندین ماه است که پاریس صحنه آشوب و اعتراضات گسترده مردمی است. حضور نیروهای نظامی و حمله پلیس به مردم با باتوم و گاز اشک آور، دستگیری دسته جمعی دانش آموزان، سرکوب کارگران، ممنوعیت ورود توریست‌ها و تعطیلی پایتخت فرانسه در ماههای اخیر این کشور اروپایی را خبرساز کرده است.

همصدایی با آمریکا در اقدام خصمانه علیه سپاه

پس از اقدام خصمانه، غیرقانونی و احمقانه دولت آمریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی، فرانسه نیز با ترامپ همصدا شد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری گستاخانه اعلام کرد: «ما قبل از آمریکا، سپاه پاسداران ایران را تحریم کرده‌ایم»

وزیر خارجه فرانسه گفت: «اتحادیه اروپا پیشتر، افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران را به دلیل اعمال تروریستی تحریم کرده است».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در اظهارنظری مشابه گفت: «رفتارهای بی ثبات کننده ایران، فشار هدفمندی را بر این کشور می‌طلبد. در همین راستا افراد و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اتحادیه اروپا به خاطر اقدامات تروریستی مورد تحریم قرار گرفته است. سپاه افراد و نهادهای وابسته به این سازمان از سال ۲۰۱۰ به خاطر حمایت از برنامه موشکی بالستیک ایران مورد تحریم قرار گرفته است».

متهم کردن سپاه به تروریسم در حالی است که رژیم فرانسه بالغ بر ۳۰ سال است که سران گروهک تروریستی منافقین را پناه داده و این گروه جنایتکار هر سال چند نوبت در فرانسه نشست و میتینگ برگزار می‌کنند. پاریس با این حال، میزبان کمیته FATF برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم و جرائم سازمان‌یافته نیز هست!

توئیت جنجالی

«جرارد آرو» سفیر فرانسه در واشنگتن در روزهای گذشته در توئیتی نوشت که ایران پس از پایان محدودیت‌های برجام هم امکان غنی‌سازی نخواهد داشت. وی سپس این توئیت را حذف کرد.

سفیر فرانسه در واشنگتن، توئیت های جنجالی درباره آینده برجام را حذف کرد. اما موضع دولت فرانسه تا زمانی که خلافش ثابت نشده باشد، همان است که جرارد آرو به صراحت گفت.

سؤال اینجاست که اگر توئیت سفیر فرانسه مورد تأیید کشورش نیست چرا وزارت امور خارجه آن کشور و همچنین کاخ الیزه، آن را اصلاح نکرد؟!

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه-مهر ۹۷- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست»!

توهین سفیر فرانسه به ظریف!

در روزهای گذشته، «فیلیپ تیه بو» سفیر جدید فرانسه در دیدار با ظریف، رونوشت استوار نامه خود را تسلیم او کرد.

سفیر فرانسه در اقدامی توهین آمیز و خلاف قواعد دیپلماتیک با یک دست رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وزیر خارجه ایران کرد و ظریف نیز با دو دست آن را تحویل گرفت!

این در حالی است که تمامی سفرا به نشانه احترام به کشور میزبان، استوارنامه خود را با دو دست تحویل می‌دهند.

تحقیر و تحریم، نتیجه دیپلماسی انفعالی

فرانسه به دلیل حمایت از گروهک تروریستی منافقین و حمایت تسلیحاتی از صدام و پرونده خون‌های آلوده و انجام ندادن تعهدات برجامی و…به ایران بدهکار است. اما دیپلماسی منفعلانه دولت در مواجهه با کشورهای اروپایی و ارسال پالس ضعف موجب شده است که فرانسهٔ بدهکار، در جایگاه طلبکار نشسته و روز به روز بر گستاخی خود بیفزاید.

افزایش تحریم‌ها در پسابرجام، کاهش فروش نفت در پسابرجام، اخراج و بازداشت دیپلماتهای ایرانی به دلایل واهی، توهین به شهروندان ایرانی در اروپا و…همگی نتیجه دیپلماسی انفعالی و امتناع از واکنش قاطع به اقدامات ضدایرانی اروپا توسط وزارت امور خارجه و دولت آقای روحانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 64
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    وزارت امور خارجه در مشکلات بوجود آمده توسط ایادی فرانسه کوتاهی کرده و باید جواب قاطع به آنها بدهدمرگ بر منافق چه داخلی و چه خارجی .
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      یک نفر بود به اسم حسن روحانی که می گفت شما بلد نیستید با دنیا حرف بزنید. این هم نتیجه حرف زدن روحانی با دنیا.
    • ایمان IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      457 2
      فرانسه ای که دنباله روی آمریکاست داره دولت روحانی و در ادامه مردم ایران رو تحقیر میکنه مرگ بر محافظه کار ذاخلی و مرگ بر فرانسه
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      2 1
      برای شما ارزشی ها که توهین به ظریف ارزش به حساب میاد ، پس الکی خودتون رو ناراحت نکنید.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    آقایون یه آتویی دست فرانسه دادن که اینطور داره لجن مالشون میکنه و اینا هیچ عکس العملی نشون نمیدن..
    • سید IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      198 3
      از این دولت و وزارت امور خارجه چلمنگش انتظاری نیست! سیاست خارجی و حتی داخلی این دولت فقط مناسب برای ساخت و نمایش مجموعه های طنز در دهه ها و قرن های آینده است !!! همچنان که امروزه در باره پادشاهان و درباریان دوره قاجار و پهلوی ساخته و نمایش داده می شود!!!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    درود بر فرانسه
    • حقگو IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      درود بر فرانسه ای که تامین کننده سلاح و مهمات صدام کافرجنایتکار بود درود بر فرانسه ای که مامن و جایگاه منافقین قاتلان بیش از 17000ایرانی بوده و هستند . درود بر فرانسه ای که میلیون ها نفر را در قاره افریقا کشته - مجروح و اواره کرده و می کنند . درود بر فرانسه ای که کشور ویتنام را به خاک سیاه نشاند و اخر سر تحویل جنایتکارن امریکایی داد تا با بمب های شیمیایی این کشور را ویران کنند درود بر فرانسه ای که نوکر صهیونیسم بین الملل است و شهروندان خود را می کشد تا رضایتمندی سران صهیونیست را بدست اورد
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      کدوم فرانسه منظورته .کشوری که سالها ثروت کشورهای آفریقایی ازجمله الجزائروبه غارت بردو برج ایفل وباآهن های دزدی ازاین کشورها ساخت تانمادفرانسه برجی بشه که از تاراج اموال کشورهای دیگرشناخته بشه.وفرانسه ایی که شهروندانش وبا سلاح جنگی موردحمله قرارمیده وباگلوله چشم های مردم فرانسه راکورمیکنه.منظورت درودبراین کشوراست ؟؟؟؟؟پس خاک همه ی عالم برسرت
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      مرگ بر شارل دوگل، والری ژیسکاردستن،فرانسوامیتران،ژرژپمپیدو،ژاک شیراک،نیکولاسارکوزی،فرانسوا اولاند،امانوئل مکرون....⊙
    • BE ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      3 34
      شارل دوگل مرد خوبی بود خدا بیامرز
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      2 1
      درود بر فرانسه ای که باعث شد اولین ویروس اچ ای وی در این راه پیدا کند و مرگ و ننگ بر منافقین و خائین به مملکت
    • پويا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      1 0
      Bonjour موسيو ، كلك فرانسه داره كنده ميشه ، ما منتظر بعدي يعني آمريكا هستيم ، انگليس هم داره دست و پا ميزنه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    زنده باد فرانسه. توهین به ظریف که برای شما اقدام ارزشی به حساب میاد هر روز دارید این کار رو خودتون انجام میدید.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      مرگ بر بیسوادی و دفاع از توحش
    • وطن پرست IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      26 1
      ما معترض به تعرض خارجی به کیان ومنافع ملی و همین طور شخصیت حقوقی حضرات هستیم...درکش واقعا سخته؟
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    عزت ایران رو به باد فنا دادند
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    خون های الوده را که فاطمه هاشمی دران دخیل بود این خود اصلاح طلبا گفتن
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    فرانسه دیگه کمر راست نمی کنه. جنبش ضد سرمایه داری، لیبرال دمکراسی رو نابود خواهد کرد. حالا هی ژست پلیس بد و دفاع از منافقین و فتنه گران را بگیرد میشه چی؟
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    لیاقت ظریف همینه
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    یعنی اگر عاقلانه بشینیم فکر کنیم تو این مدت اگر بجای لجبازی با آمریکا باهاش دوست میشدیم اینقدر ضرر هم برای کشور درست نمیشد ما زیر سلطه چین وروسیه انگلیس هستیم ولی ضررش خیلی بیشتر از اینکه زیر سلطه آمریکا بودیم کمی عاقلانه فکر کنیم
    • ایرانی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      یاد اون صحنه ای افتادم که در لحظات آخر مختار گفت به خدا قسم که اگر تسلیم دروغ و تزویر دشمن شوید تک تک شما را گردن میزنند و یکی از فرماندهان زیر لب پوزخندی زد و گفت مگر ممکن است 7000 نفر را گردن بزنند و دیدی که زدند . آخه آی کی یو سان. خوبه که هنوز امضای کدخدایی که رئیس جمهورتان سنگشو به سینه میزد خشک نشده و زده زیرش دیگه میخواین چکار کنن؟؟ شما جماعت هم کم از وقاحت همپالگی هاتون ندارید.
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      604 2
      آخر از این نفعها مصر و سودان و مغرب و اردن و بنگلادش و... خیلی های دیگر برده اند. آخریش همین البشیر که رفت دوست آمریکا شد!
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      550 1
      آخر از این نفعها مصر و سودان و مغرب و اردن و بنگلادش و... خیلی های دیگر برده اند. آخریش همین البشیر که رفت دوست آمریکا شد!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    ظریف عزت وعظمت ایران اسلامی رو لگدمال کرده
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    شیخ حسن خودش یک آدم غربگرا است و اینگونه آدمها رفتاری بهتر از این ندارند . دولت تزویر و ریا
  • محسن IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    دست پرورده همین فرانسه انگلیسن.کجا دیدی ارباب در مقابل نوکر با احترام برخورد کنه خخخ
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    قلبا با مکرون حال میکنه ولی وقتی با جمع بسیجیان و مدافعین حرم روبرو میشه خندها ی تبلیغاتیش گل میکنه . کی این دوسال تموم میشه
  • FR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    151 0
    فرانسه میداند که با جلیقه زردها دارد انتقام بعضی مواضع را پس میدهد ....حتی اگر خیلی روشن وواضح نباشدفعلا.....
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    7 0
    عوضش تا چند وقت دیگه دوباره پژو و رنو و توتال میان ایران
  • رحمن IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    9 3
    به قیافه مکرو ن خوب نگاه کنید یک روستایی بدوران رسیده است
    • BE ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      1 1
      کاش یک روستائی بود ، بچه پولداره
  • جواد IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    لعنت به ساده اندیشانی که دل به اروپاوامریکاخوش کرده اند.خریت هم حدی دارد.
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    8 1
    فرانسه کشوری است که ازتوریسم حمایت می کندچه برسدکه بخواهدبا ماهمراه باشد
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    9 4
    ننگ براین دولت که این همه مردم ایران روتحقیرمیکنند
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    امریکا ،و کلیه کشورهای اروپایی بخصوص انگلیس و فرانسه مهره های صهیونیزم جهانی هستند همه طبق دستور اطاق فکر آنها کار میکنند. هر کدام در جای خود پازل نقشه صهیونیست ها را کامل میکنند. نباید فکر کنیم که با آنها میتوان جذاگانه قرارداد امضا ء کرد.
  • الهیار IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    11 0
    دشمن ک دوست وجود نداره بلکه این قدرت توست که روابط طرف مقابلو تعیین میکنه وقتی تو خودتو به کمترین مقدار فروختی طرف هم لجن مالت میکنه
  • کوروش یزدانمنش IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    9 0
    قیمت بنزین در اروپا و آمریکا روزانه بر مبنای قیمت نفت محاسبه میشود به نظر من باید تحویل موشک ضد کشتی به یمنی ها قیمت بنزین را برای مردم فرانسه و آمریکا گران کند آنها سریع عقب نشینی می کنند
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    2 4
    فرانسه چندین سال از ما جلوتره
  • وطن پرست IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    3 0
    از نظر رسانه ای ضعیف عمل می کنیم، ظریف و روحانی یک شخصیت حقیقی دارند و یک شخصیت حقوقی که آن متعلق به همه ی مردم ایرانه ، بنابراین اول از همه خودشان در برخورد با بیگانه باید از این شخصیت حقوقی محافظت کنند و اجازه ندهند غرور و حیثیت ملی لگدمال بشود...اما آقایون دراین مقوله تدبیر و تعادلی ندارند..!!! و گاه و بی گاه به خودی حمله می کنند !!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    3 0
    اگه ازتاریخ گذشته عبرت بگیرن هیچ وقت مثل الان تحقیر نمیشن ان هم ازجماعت کفار
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    3 0
    اگه ازتاریخ گذشته عبرت بگیرن هیچ وقت مثل الان تحقیر نمیشن ان هم ازجماعت کفار
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    5 0
    خدا نکنه پرده بر چشم و گوش و عقل و قلب آدم بیافته، اینها نمیبینند و نمیشنوند و نمیفهمند
  • GB ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    8 1
    جدا دانستن امریکا واروپا اشتباه محض است انها برای هم شریک دزد و یار قافله هستند
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    2 0
    خودروسازهای ما در این چندسال ننوانسند پیشرانه 405 و رنو رو بسازند و ما رو محناج این نامردها کردند اخه مثلا ییییییییییک پیشرانه 405 چیه که واردش میکنید؟
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    0 1
    ذلت این دولت آدم رو یاد ذلت قاجار و پهلوی میندازه. چه صبری رهبری داره که این دولت کفر در آرو داره تحمل میکنه.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    0 0
    چشم ابیای وحشی حکومت ایرانو توسط نفوذیا وبردهاشون بدست گرفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس