کد خبر 920776
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
دخالت مجدد فرانسه در امور داخلی ایران/ «بی بی سی» بوقچی سیاست غرب

دولت فرانسه در حالیکه بعد از گذشته شش هفته هنوز نتوانسته بحران جلیقه زردها را حل کند در اقدامی مداخله جویانه خواستار شفاف سازی در خصوص مسائل داخلی ایران شد.

به گزارش مشرق، شش هفته از آغاز اعتراضات مردمی در فرانسه می گذرد و شدت یافتن این اعتراضات موجب تمرکز افکار عمومی جهان بر روی تحولات داخلی این کشور و نحوه پاسخگویی دولت «امانوئل ماکرون» به آن شده است.

اما با وجود این تحولات گسترده در داخل فرانسه، وزارت خارجه این کشور بطور مرتب در امور داخلی کشورهایی همچون ایران، سوریه، روسیه و ... اظهار نظر می کند و مرگ یک زندانی در ایران موجب شده تا پاریس بهانه ای جدید برای ایجاد هیاهو در عرصه بین الملل بیابد.

بیشتر بخوانید:

هشدار پلیس فرانسه به دولت مکرون

میزان خسارت اعتراضات جلیقه زردها به فروشگاه‌های فرانسه

در یکی از همین اظهار نظرها وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با بهت و حیرت از خبر مرگ وحید صیادی نصیری در زندان با خبر شدیم که به دلیل فعالیت سیاسی زندانی شده بود».

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده که او از روز ۲۱ مهرماه و در اعتراض به شرایط بازداشت و بی‌اعتنایی به حقوقش دست به اعتصاب غذا زده بود.

هر چند وحید صیادی نصیری پیش از مرگ چهره چندان شناخته ای نبود اما با این وجود کشورهای غربی سعی در قهرمان سازی از این شخص داشته و در این میان همانند همیشه بی بی سی تبدیل به بوقچی تبلیغاتی کشورهای غربی در این رابطه شده و با انتشار گزارشی بلند سعی در بزرگ کردن وحید صیادی در حد یک قهرمان ملی کرده است.

پیش از فرانسه آمریکا نیز نسبت به مرگ این فرد در زندان که گفته می شود فوت وی به دلیل بیماری کبدی واکنش نشان داده بود.

وحید صیادی نصیری که بود؟

وحید صیادی نصیری که در دادگاه بدوی مجموعا به هشت سال حبس محکوم شده بود، در فروردین امسال با اعمال عفو نوروزی و پس از تحمل دو سال و نیم حبس، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد اما به دلیل تداوم اقدامات خود بار دیگر بازداشت شد.

مهدی کاهه، دادستان قم، روز پنج‌شنبه ۲۲ گفت که تشخیص علت فوت وحید صیادی «توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است».

در همین رابطه یک «مقام آگاه» روز یک‌شنبه ۲۵ آذر گفت که وحید صیادی نصیری پس از آزادی از دور اولی که در زندان به‌سر برده بود «با اسامی مستعار آرش صیادی و شاپور ذوالاکتاف شروع به همکاری با گروهک تروریستی تندر کرد که با توجه به برنامه‌ریزی گروهک برای اقدامات انفجاری در تاریخ ۱ /۵/ ۹۷ در قم دستگیر و به زندان منتقل گردید.»

به نوشته وب‌سایت رسمی گروه تندر که در آمریکا مستقر است، اعضای این گروه خواستار برقراری نظام پادشاهی با انتخاب پادشاهی جدید از میان مردم ایران، «با رأی مردم» هستند.

مقامی که یک‌شنبه با یک خبرگزاری ایرانی مصاحبه داشته گروه تندر را مسئول انفجار فروردین ۸۸ در حسینیه سیدالشهداء شیراز معرفی کرده است.

در انفجار حسینیه سیدالشهدا که ۲۴ فروردین ماه ۱۳۸۸ به هنگام مراسم مذهبی هفتگی کانون رهپویان وصال شیراز رخ داد، ۱۴ نفر از جمله ۲ کودک به شهادت رسیده و بیش از ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

افزایش فشارها بر ایران در آستانه نشست سازمان ملل

اقدام آمریکا و وزارت خارجه فرانسه در خصوص وحید صیادی و رپرتاژ بی بی سی در این رابطه در حالی انجام شد که قرار بود شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای در خصوص حقوق بشر علیه ایران مطرح شود.

این قطعنامه پیشنهادی کانادا و کشورهای غربی ابتدا در آبان ماه سال جاری در کمیته سوم سازمان ملل مطرح شده بود و شب گذشته  با۸۴ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و۶۷ رای ممتنع تصویب شد.

علاوه بر کشورهای غربی، کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و بحرین به این قطعنامه رای مثبت دادند. روسیه، چین، عمان، پاکستان، عراق، هند، افغانستان، لبنان و ونزوئلا از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

از کشورهایی که به این قطعنامه رای ممتنع دادند می توان به کشورهایی مانند قطر، کویت، مصر، مراکش و الجزایر اشاره کرد.

سودای آقایی در معادلات جهانی

در دشمنی آمریکا با ایران شکی نیست و فرانسه نیز همواره از پشت به ملت ایران خنجر زده اما اینکه چرا در شرایطی که این کشور درگیر اعتراضات گسترده داخلی است وزارت خارجه آن اقدام به صدور بیانیه در خصوص تحولات داخلی کشور دیگری می کند خود جای سوال دارد.

به نظر می رسد یکی از اهداف صدور این بیانیه، کم کردن فشار افکار عمومی جهانی بر پاریس در خصوص نحوه برخورد نیروهای امنیتی این کشور با معترضین است

از سوی دیگر دولت فرانسه به رهبری امانوئل ماکرون سعی در گسترش حضور بین المللی این کشور دارد و در این راه حتی گاهی اوقات شاهد بروز تنش میان پاریس با واشنگتن و سرشاخ شدن ماکرون با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هستیم.

البته فرانسه در سال های قبل نیز چنین رویکردی را داشته که مهمترین مورد آن کمک به تروریست های مستقر در سوریه برای براندازی نظام قانونی این کشور و ایجاد ساختاری جدید در خاورمیانه بوده که این رویا تا کنون محقق نشده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    26 8
    این ماکارونی که رفته با زنیکه رقاصی عروسی کرده احتمالا سسش زیاد شده که داره زر زر می‌کنه
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    50 5
    دفاع از مجرمین و تروریستها علاوه بر دخالت آشکار در امور داخلی کشور، از جهت حقوق بین الملل نیز محل تأمل و پیگیری است. چرا مسئولین اقدام لازم وقاطعی ندارند!!
    • ناشناس RO ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      1 32
      مگه ما دخالت نمیکنیم در امور داخلی فرانسه؟
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      35 0
      وزرات خارجه هم در اقدامی متقابل باید در مورد 8نفر کشته وهزاران زخمی وبازداشتی از فرانسه توضیح بخواهد
    • سعید US ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      2 0
      خطاب به 19:27، هیچ کدام از مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، اظهارنظری در مورد حوادث فرانسه نکرده اند و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفته که این مساله داخلی فرانسه است، پس جنابعالی بهتره برای ماله کشی اقدام مداخله جویانه دولت فرانسه، شایعه سازی ناشیانه نکنی.
  • حسین PL ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 0
    وقتی وزارت خارجه ما عکس العملی نداره و فرانسه را به نقض حقوق بشر و نقض حقوق شهروندی متهم نمیکنه همین میشه. یک هزارم اتفاقات فرانسه در ایران اتفاق افتاده بود الان اینه بیچاره کرده بودند ما را.
  • ایرانی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    0 1
    فرانسه مثل شماها که نمی تواند مشکل ملتش را حل کنه شما نابغه ای مشرق جون
  • محمد IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    0 2
    چرا در ایران بی عدالتی میشه مسئولین خبر ندارن این یه نمونش بود
  • بیتا فاطمی AU ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 0
    این ماکرون احمق بره وضع کشور خودشو برسه تو که تو کشور ولواس ..جلیقه زرد ها عاقبت یه اردنگی بهت میزنن که بری گم شی ایران هم میزنه تو سرت شیطان پس زر نزن
  • علی IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    23 0
    فرانسه گستاخ خودشو جمع جور کنه
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 0
    وقتی غربگرایان وزارت بی در پیکر خارجه با ظلم دولت فرانسه به ملتش مباشات می کنه نتیجه همینه در امور کشور دخالت می کنند و غافل از شورش و کشتار مردم در سه هفته کشورشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس