کد خبر 951327
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
حدیث روز

دنیا را همانند پلی بر روی رودخانه‏‌ای به شمار آور که از آن می‏‌گذری و آن را رها می‏‌کنی و تا پایان روزگار، به سوی آن باز نمی‏‌گردی. آن را خراب کن و آبادش نکن.

مشرق- امام جعفر صادق علیه‌السلام در بیان سفارش‌های لقمان علیه‌السلام به پسرش:
ای پسرم! مردمِ پیش از تو، برای فرزندانشان سرمایه جمع کردند؛ ولی نه سرمایه باقی مانْد و نه آن کسی که سرمایه برایش جمع شده بود.

همانا تو بنده‌ای اجیر شده هستی که به انجام دادن کاری مأمور شده‌ای و مزدی نیز به تو وعده داده شده است. پس به انجام دادن کارت وفادار باش و مزدت را بگیر.

در این دنیا، همانند گوسفندی مباش که در زراعت سبزی داخل می‏‌شود و آن قدر می‏‌خورد که چاق می‏‌گردد و هنگام چاقی‌اش کشته می‌‏شود؛

بلکه دنیا را همانند پلی بر روی رودخانه‌ای به شمار آور که از آن می‏‌گذری و آن را رها می‏‌کنی و تا پایان روزگار، به سوی آن باز نمی‏‌گردی. آن را خراب کن و آبادش نکن؛ زیرا تو مأمور آبادانی آن نیستی.


متن حدیث:

عنه علیه‌السلام: کانَ فیما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ: یا بُنَیَّ، إنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا قَبلَکَ لِأَولادِهِم، فَلَم یَبقَ ما جَمَعوا ولَم یَبقَ مَن جَمَعوا لَهُ، وإنَّما أنتَ عَبدٌ مُستَأجَرٌ؛ قَد اُمِرتَ بِعَمَلٍ ووُعِدتَ عَلَیهِ أجراً، فَأَوفِ عَمَلَکَ وَاستَوفِ أجرَکَ، ولا تَکُن فی هذِهِ الدُّنیا بِمَنزِلَةِ شاةٍ وَقَعَت فی زَرعٍ أخضَرَ، فَأَکَلَت حَتّی سَمِنَت فَکانَ حَتفُها عِندَ سِمَنِها، ولکِنِ اجعَلِ الدُّنیا بِمَنزِلَةِ قَنطَرَةٍ عَلی نَهرٍ جُزتَ عَلَیها وتَرَکتَها ولَم تَرجِع إلَیها آخِرَ الدَّهرِ. أخرِبها ولا تَعمُرها، فَإِنَّکَ لَم تُؤمَر بِعِمارَتِها.



 

«اصول کافی، ج ۲، ص ۱۳۴ - بحار الأنوار، ج ۱۳، ص ۴۲۵»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    5 0
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    1 0
    تو بنده‌ای اجیر شده هستی که به انجام دادن کاری مأمور شده‌ای و مزدی نیز به تو وعده داده شده است. پس به انجام دادن کارت وفادار باش و مزدت را بگیر
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    1 0
    اون قسمت گوسفندش قشنگ تر بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس