موافقان توافق پاریس

کارشناسان معتقدند که موافقت‌نامه پاریس برخلاف آنچه که موافقان آن می‌گویند فقط موافقت‌نامه زیست‌محیطی نیست و امکان تحریم و تنبیه به همراه دارد.

سرویس اقتصاد مشرق - امروزه تحریم یکی از نام‌آشناترین واژه‌ها برای مردم ایران در حوزه سیاست خارجی است. تحریم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تنبیهی و اهرم فشار علیه ایران از سوی کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی، همواره مورداستفاده قرارگرفته است.

قاعدتاً تحریم به‌عنوان یک ابزار فشار بین‌المللی باید برای تنبیه کشورهایی به کار رود که برخلاف منشور سازمان ملل متحد اقدام کرده‌اند. حال‌آنکه این ابزار مورد سوءاستفاده قدرت‌های بزرگ به بهانه‌های واهی در مقابل مخالفانشان قرارگرفته است.

بنابراین ایران به‌عنوان کشوری که بارها طعم تلخ تحریم را چشیده است باید در حوزه سیاست خارجی عملکردی هوشمندانه داشته باشد تا در دام سیاست‌های تحریم زای بین‌المللی نیافتد. در حال حاضر این مسئله در پیوستن به موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس که به گفته کارشناسان در متن خود ابزار تنبیه و تحریم را دارد، از سوی مسئولان امر جدی گرفته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

افشای چراغ خاموش اطلاعات صنایع حساس در توافق پاریس

حمایت عجیب وزارت نفت از الحاق به توافق‌نامه پاریس +جدول

از تهمت پولشویی تا تلاش برای پیوستن به توافق پاریس

تبعات پیوستن به توافق پاریس برای رشد اقتصادی ایران

موافقت‌نامه تغییر اقلیم پاریس بعد از اتمام دوره اجرایی پروتکل کیوتو به‌عنوان اولین پروتکل اقلیمی در سال ۲۰۱۲ و بعد از سه سال ناکامی کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد UNFCCC به تائید اولیه کشورهای حاضر رسید.

این موافقت‌نامه در راستای جلوگیری از افزایش ۲ درجه دمای کره زمین کشورهای عضو را موظف کرده است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای انسان‌ساخت خود را کاهش دهند. چراکه بر اساس مبانی علمی موافقت‌نامه فوق، این گازها عامل اصلی گرمایش زمین هستند.

گرچه این نظریه، مخالفان زیادی در جامعه علمی دارد. به‌طوری‌که نپذیرفتن مبانی علمی موافقت‌نامه پاریس از اصلی‌ترین دلایل خروج آمریکا و نپیوستن روسیه به آن است.

بااین‌وجود اما موافقان این موافقت‌نامه در ایران تلاش می‌کنند تا با تحت‌فشار قرار دادن نهادهای بررسی‌کننده از طریق داده‌های غلط ونیز پنهان‌کاری موافقت‌نامه پاریس را به تصویب برسانند.این در حالی است که موافقت‌نامه پاریس به دلیل تحریم زا بودن باید به‌دقت در نهادهای تخصصی موردبررسی قرار بگیرد.

احتمال تحریم کشورها به دلیل عدم توانایی اجرای تعهدات با استناد به بخش b بند ۴ ماده ۱۶

کارشناسان معتقد هستند که موافقت‌نامه پاریس برخلاف آنچه موافقان آن می‌گویند فقط موافقت‌نامه زیست‌محیطی نیست و در بطن خود تحریم و تنبیه به همراه دارد. این کارشناسان شاهد مدعای خود را نیز طرح « اقدامات دیگر» در بخش b بند ۴ ماده ۱۶ این موافقت‌نامه می‌دانند.

مطابق این بند کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات اقلیم قادر است در برخورد با کشورهایی که نتوانسته‌اند تعهدات خود را انجام دهند از هر ابزاری بهره بگیرد.در متن این موافقتنامه آمده است:

(16.4.b) Exercise such other functions as may be required for the: implementation of this Agreement

استفاده از عبارت shall که بار حقوقی دارد و برای الزام‌آور بودن به کار می‌رود نشان می‌دهد که برخلاف برخی ادعاها این موافقت‌نامه داوطلبانه نیست. همچنین استفاده از عبارت other functions به معنای دیگر اقدامات به این معنی است که نهاد نظارت‌کننده در راستای برخورد با کشورهایی که نتوانسته‌اند تعهدات خود را به مرحله اجرا برسانند، می‌تواند از هر ابزاری بهره ببرد.

تفاوت تحریم‌های اعمال‌شده در موافقت‌نامه پاریس با سایر تحریم‌ها در این خواهد بود که این تحریم‌ها دارای وجه و توجیه بین‌المللی نیز خواهند بود. چراکه اگر ایران نتواند به تعهدات خود عمل کند به‌عنوان کشور نقض‌کننده در معرض اتهام بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

از همین رو این تحریم‌ها می‌تواند سخت‌تر نیز باشد. از همین جهت نیاز است تا در راستای پیوستن به موافقت‌نامه پاریس باعجله و شتاب‌زدگی تصمیم‌گیری نشود و بررسی آن درنهایت دقت و به‌دوراز حواشی سیاسی و رسانه‌ای صورت بگیرد تا تعهدات ارائه‌شده در راستای تأمین حداکثری منافع کشور باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سنتكام مي آيد . . . NL ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    2 6
    دولت امريكا بايد ديگه تحريم رو بيخيال بشه و بره پاي آماده سازي هاي نهايي جهت حمله نظامي همه جانبه و برق آسا به رهبري استراتژيك سنتكام ، كشور هاي عربي هم بايد كم كم خودشونو آماده كنن ، ناتو اروپايي هم بايد نقش پر رنگي رو ايفا كنه .
    • حسین IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      4 0
      عزیزم پاشو صبح شده . دیشب قرصاتو پشت و رو خوردی نصفه شب هضیون میگفتی (اسمش هم مثل این فیلم خالی بندی هندیا میمونه... سنتکام=سنگام)
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      0 0
      از قدیم گفتن شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه. شتر جان، بدان و اگاه باش که آمریکا اگر میتونست غلطی بکنه تا حالا کرده بود. خیلی جوش نخور شیرت خشک میشه. چون آمریکا هیچ وقت هیچ غلطی نمیتونه بکنه.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    9 0
    دولتیها عمدا درپاریس گروگان دارن.باید مطیع اروپا باشن
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    7 0
    این مجلس و دولت ما و نسل آیندمون رو به فنا میدن
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    9 2
    آقا جان این چه رسمی شده تو این دولت هرچی هر کنوانسیونی که ایجادمیشه می پیوندید حلوا خیرات که نمیکنند بارحقوقی داره
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    9 0
    هي ميرن امضا ميكنن ميگن الزام آور نيست بعد به مردم ميگن تحمل كنين خاك تو سر مسولين
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    7 0
    خدا جواب دولت را بدهد.
  • AE ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    4 0
    همیشه یقین دارم تا دشمن داخلی کاری انجام نده .دشمن خارجی هیچ غلطی نمی تواند بکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس