افشین قطبی

افشین قطبی می گوید: روزی که سرمربیگری فولاد را پذیرفتم اصلاً به دو تیم پرسپولیس و تیم ملی ایران فکر نکردم.

به گزارش مشرق، وقتی صحبت از دل شیر می‌شود، ناخودآگاه نام افشین قطبی به ذهن می‌رسد؛ سرمربی‌ای که با کارنامه‌ای موفق در عرصه باشگاهی و نسبتاً ناکام در عرصه ملی در برهه زمانی قبلی فوتبال ایران را ترک کرد و در شرایطی که کمتر کسی انتظارش را داشت پس از سال‌ها دوباره به فوتبال ایران بازگشته و سرمربیگری فولاد خوزستان را عهده‌دار شد. قطبی در عصر جدید مربیگری‌اش در فوتبال ایران، در اهواز نیز موفق عمل کرده و از بعد حضور دوباره در کشورمان با فولاد موفق عمل کرده است.

در شرایطی سراغ قطبی رفتیم که در برخی رسانه‌ها از او نیز به‌عنوان یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی نام برده می‌شود و اتفاقاً سعی کردیم به جز شرایط فولاد و نتایج این تیم، درخصوص شایعه سرمربیگری قطبی در تیم ملی و شرایط روز فوتبال ایران نیز با وی هم‌کلام شویم. گفت‌وگو با قطبی را در ادامه می‌خوانید.


از شرایط فولاد آغاز کنیم که دوباره به روزهای خوش گذشته بازگشته است.

فولاد یکی از تیم‌های ریشه‌دار ایران است، از سوی دیگر در خطه خوزستان به هر سویی نگاه کنید می‌توانید فوتبالیست‌های خوبی را پیدا کنید. از روزی که آمده‌ایم سعی کرده‌ایم با کمک عوامل تیم ازجمله مدیرعامل، روحیه پیروزی و خوب بازی کردن را در وجود بازیکنان بدمیم و آنها خودشان را بیشتر باور کنند و روحیه‌ای را که از دست داده بودند، به آنها بازگردانیم. خداراشکر روزبه‌روز شرایط تیم فولاد بهتر می‌شود و موقعیت‌های زیادی را به وجود می‌آورد و مردم و کارشناسان زیبا بازی کردن تیمی مثل فولاد و فوتبال مدرن این تیم را تایید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

قطبی: برخورد شدیدی با بازیکنانم می‌کنم


شرایط ورزشگاه جدید فولاد آره‌نا چطور است؟

حضور در این ورزشگاه لذت‌بخش است. یکی از ویژگی‌های تیم فولاد وجود ورزشگاهی است که در نوع خودش در ایران و خاورمیانه بی‌نظیر است. این ورزشگاه می‌تواند برای فوتبال ایران موجب افتخار باشد، از سوی دیگر حضور تماشاگران نیز در ورزشگاه جدید فولاد روزبه‌روز بیشتر شده و آنها هم از داشتن چنین ورزشگاهی خوشحال هستند و بدون‌شک می‌توان در شرایط جدید و با حضور هواداران و حمایت‌های آنها به موفقیت‌های فولاد ادامه داد. میانگین ۱۵ تا ۲۰ هزار هوادار برای دیدارهای فولاد در این ورزشگاه به ثبت رسیده و در مجموع شرایط ورزشگاه بسیار خوب است. امیدواریم یک روز مشابه چنین ورزشگاه‌های مدرنی در سراسر ایران ساخته شود.

مباحثی قبل از عید مطرح شد مبنی‌بر اینکه شما متوجه تحرکاتی در تیم‌تان شده‌اید و قصد برخورد با آنها را دارید؟

خیر، من کار خودم را می‌کنم. سعی می‌کنم آن چیزی را که بلدم و آن چیزی را که اندوخته‌ام و از تجاربم به نحو احسن در پیشبرد اهداف باشگاه فولاد یعنی ارتقای سطح فوتبالی این باشگاه و کسب مقامی مناسب در این دوره از لیگ برتر بهره برده و از آن استفاده کنم. فکر نمی‌کنم دسیسه‌ای یا تحرکی در اطراف تیم باشد.

درباره داوری‌ها صحبتی ندارید؟ یک مقدار شرایط برای آنها با بیانیه‌هایی که علیه‌شان منتشر شده بود، سخت شده بود که با ورود کمیته اخلاق و انضباطی به ماجرا، شرایط کمی بهتر شده است.

به هر حال کارشناسان هم می‌بینند که داوری‌ها در این هفته‌ها به سود فولاد نبوده است. البته یقین دارم که هیچ‌عمدی در کار داوران نیست. آن چیزی که در تلویزیون ۲۰ بار عقب و جلو می‌کنند تا تشخیص بدهند؛ داور باید در صدم ثانیه تصمیم بگیرد. بنابراین اشتباهاتی هم می‌شود که البته برخی اشتباهات فاحش و تاثیرگذار هستند و برخی دیگر هم اشتباهاتی جزئی به شمار می‌روند. من نه بلدم وارد این مباحث شوم و نه دوست دارم ورود کنم اما باز هم تاکید می‌کنم که ما آن‌طور که باید از داوری‌ها سودی نبرده‌ایم.

سیل اخیر خوزستان و به‌ویژه شهر اهواز نگران‌تان نکرد؟ برای کمک به سیل‌زده‌ها چه اقدامی انجام داده‌اید؟

وقتی دیدم ایرانی‌ها تا این اندازه مهربان هستند و به هم کمک می‌کنند خیلی خوشحال شدم. ما و کادرفنی تمام پاداش‌هایی را که از ابتدای حضورمان گرفته بودیم، به سیل‌زده‌ها بخشیدیم. از همه خوزستانی‌ها، ورزشکاران و هنرمندان می‌خواهم که زیر لوای دل شیر به مردم سیل‌زده کمک کنند. این کمک‌ها راه دوری نمی‌رود. همه هموطن هستیم و یک روز شاید مشکلی هم برای ما به وجود بیاید که نیاز به کمک داشته باشیم. بنابراین از تمام کسانی که می‌توانند و توانمند هستند می‌خواهم تا دست سیل‌زده‌ها را گرفته و به آنها کمک کنند و از یاری رساندن به آنها دریغ نکنند.

باز هم از دل شیر یاد کردید. بعد از حدود ۱۰ سال فکر می‌کنید هنوز هم فوتبال ایران دل شیر دارد؟

دل شیر به هر ایرانی چه فوتبالیست و چه غیرفوتبالیست و چه آن سربازی که در مرزهای کشور پاسداری می‌دهد، تعلق دارد و دل هر ایرانی دل شیر است. در همین مصیبت اخیر مردم ایران نشان دادند که چه دل شیر بزرگی دارند.

کمی به شرایط تیم ملی برسیم. شرایط این تیم نگران‌کننده نیست؟ به روزهای فیفادی نزدیک می‌شویم و هنوز از سرمربی تیم ملی خبری نیست.

از آقای تاج به‌تازگی مصاحبه‌ای دیدم که نکات منطقی خوبی در آن دیده می‌شد. او اعلام کرد که فعلاً نه اردویی داریم و نه دیدار تدارکاتی مهمی و اگر هر مربی هم الان استخدام کنیم، کاری نمی‌تواند انجام دهد و بهتر است با تامل و تعقل بگردیم و یک مربی چه ایرانی و چه خارجی و آن کسی که به سود فوتبال ایران هست را انتخاب کنیم. ضمن اینکه از این فرصت استفاده کرده و از طریق روزنامه شما انتخاب آقای تاج به‌عنوان نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو کمیته مسابقات فیفا را به وی تبریک می‌گویم.

بعد از اینکه به فوتبال ایران بازگشتید این‌طور مطرح شد که سرمربیگری تیمی مثل فولاد خوزستان را پذیرفته‌اید تا برای روز مبادا در کنار گوش تیم ملی یا پرسپولیس باشید. این موضوع چقدر صحت دارد؟

یعنی اینکه در مارکت فوتبال ایران باشم؟

خودتان توضیح دهید که به هوای دو تیمی که گفتیم به ایران آمدید؟

خیر؛ مدیربرنامه‌ام می‌داند که از باشگاه‌های دیگر هم پیشنهادهایی داشتم اما با توجه به امکانات زیرساختی فولاد و مردم خوزستان و استعدادهای ناب این استان، من احساس کردم که باید بیایم و به این تیم کمک کنم.

پس به خاطر تیم ملی و پرسپولیس برنگشتید؟

هرگز. روزی که سرمربیگری فولاد را پذیرفتم اصلاً به این دو تیم فکر نکردم.

فکر می‌کنید چه تیمی قهرمان لیگ برتر خواهد شد؟

۴ تیم بالای جدول همگی شانس دارند. البته شرایط پرسپولیس نسبت به استقلال با توجه به اختلاف امتیازی که دو تیم دارند، بهتر است اما از سوی دیگر بازی‌های سخت‌تری نسبت به رقبا دارد. با این حال معتقدم که برگزاری بازی‌های هفته بیست‌وپنجم طی امروز و فردا بخشی از معادله قهرمانی را حل می‌کند.

به‌عنوان یک پرسپولیسی قدیمی هنوز هم از موفقیت‌های این تیم خوشحال می‌شوید؟

بله؛ از موفقیت این تیم خوشحال می‌شوم، ضمن اینکه از موفقیت‌های استقلال و ذوب‌آهن هم در آسیا بسیار خوشحال شدم. در هر جایی، اسمی از ایران سرفراز شود، من را شادمان می‌کند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس