فضایی - اسراییل

آژانس فضایی، شرکت مشهور البیت سیستمز و صنایع هوافضای اسراییل به همراه شلدون ادلسون سرمایه دار بدنام یهودی و موریس خان میلیارد اسراییلی از جمله اشخاصی بودند که به این ماه نورد کمک مالی کردند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رخدادها و تحولاتی که در زمستان سال گذشته در خصوص برنامه فضایی کشورمان رخ داد و منجر به در مدار قرار نگرفتن ۲ ماهواره ایرانی شد، تا مدتی مورد توجه و بحث محافل دانشگاهی و رسانه‌ای کشور بود. درست است که همگان می‌دانند شکست و به نتیجه نهایی نرسیدن، در هر رخداد علمی بخصوص موضوعات حساس همچون فضایی، امری طبیعی و مرسوم است اما به علت محدودیت‌های سیاسی و مالی که بر این عرصه در کشورمان اعمال شده، همگان دوست داشتند از معدود پرتاب‌ها، بیشترین نتیجه به دست آید.

اما یکی از تبعات این ۲ پرتاب، تحقیر و تمسخری بود که رسانه‌ها و کارشناسان صهیونیست پس از این رخدادها در فضای مجازی و مطبوعاتی، به آن دامن می‌زدند؛ گویی که قرار بوده و خواهد بود که هر اقدام آنها در این حوزه، با موفقیت همراه باشد و دیری نپایید که یکی از پر هزینه ترین برنامه‌های فضایی ایام اخیر در جهان، با اشتباه متخصصان اسرائیلی، به شکستی بزرگ انجامید.

طبیعتاً رفتن به ماه یکی از دستاوردهای بزرگ برای بشریت است که تا به امروز آمریکا به صورت سرنشین دار و شوروی سابق و چین به صورت ربات‌های بدون سرنشین موفق به دست‌یابی به آن شده‌اند. اما در اقدامی عمدتاً تبلیغاتی و تلاش برای دیده شدن در افکار عمومی جهان، یک مجموعه فضایی حاضر در سرزمین‌های اشغالی طی برنامه‌ای با کمک کمپانی بزرگ گوگل، سعی در ارسال یک ماه نورد بدون سرنشین داشت که این تلاش در مرحله اصلی و قبل از فرود موفق بر روی کره ماه شکست خورد.

درست است که چنین اتفاقی، بیش از موارد گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این اولین رخداد، شکست اسرائیلی‌ها در بخش فضایی نبود.

بیشتر بخوانید:

ماهواره جدید عربستان به فضا پرتاب شد

هند فضانورد به مدار زمین می‌فرستد

موافقت رئیس جمهور با تشکیل مرکز تخصصی ساخت ماهواره

افق ۴ و ۶: ماهواره‌هایی که به مدار نرسید

رژیم صهیونیستی به صورت بومی برنامه فضایی خود در شکل پرتاب ماهواره را از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی آغاز کرد. اولین ماهواره اسرائیلی‌ها افق ۱ نام داشت که در ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۸ میلادی با موفقیت به فضا پرتاب شد. این ماهواره‌ها در حقیقت برای امر جاسوسی توسط سازمان صنایع هوا فضای اسرائیل IAI ساخته شده است. ماهواره افق ۴ اولین شکست فضایی اسرائیل محسوب می شود که به تاریخ ۲۲ ژانویه ۱۹۹۸ میلادی به فضا پرتاب شده و به دلیل نرسیدن به مدار رسیدن به دلیل مشکل در پرتابگر بومی شاویت اسرائیل از دست رفت.

ماهواره بر شاویت

این پرتابگر بومی برای ارسال محموله‌ها به مدار LEO توسط سازمان IAI توسعه پیدا کرده بود و سه مرحله‌ای محسوب می شود که از سه مرحله پیشران سوخت جامد بهره می‌برد. تا به امروز ۳ مدل از این ماهواره بر توسعه پیدا کرده است. البته این تنها شکست شاویت نبود. در پرتاب ماهواره افق ۶ باز هم مشکل پرتابگر باعث از دست رفتن ماهواره و سقوط آن به دریا شد. این پرتاب که در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۰۴ میلادی صورت گرفت و به دلیل بروز مشکل در مرحله سوم، ماهواره بر شاویت ماهواره افق ۶ از دست رفت. هر دو ماهواره افق ۴ و افق ۶ مجهز به دوربین‌های تصویر برداری برد بلند بودند و قرار بود خدمات متعددی به صهیونیست‌ها بدهد.

خاطرات بد اسرائیلی‌ها از پرتابگرهای آمریکایی

برخلاف روابط بسیار خوب بین آمریکا و رژیم صهیونیستی، ظاهراً پرتابگرهای آمریکایی آنچنان برای اسرائیل ها خوش یمن نبودند. اولین فضانورد اسرائیلی به اسم ایلان رامون در حادثه انفجار شاتل کلمبیا کشته شد. این فضانورد اسرائیلی از بهترین خلبانان نیروی هوایی اسرائیل بود که در جریان عملیات حمله اسرائیل به راکتور اتمی عراق نیز حاضر بود و پس از خدمت در نیروی هوایی اسرائیل به سمت امور فضایی جذب شد. رامون به تاریخ اول فوریه ۲۰۰۳ میلادی و در زمانی که شاتل مذکور در حال ورود مجدد به جو زمین منفجر شد به همراه ۶ نفر دیگر حاضر در شاتل جان خود را از دست داد.

ایلان رامون - فضانورد صهیونیست

اما این آخرین بد شانسی اسرائیلی‌ها با راکت‌های آمریکایی نبود. ماهواره مخابراتی آموس ۶ دیگر پرتابه بد شانس اسرائیل محسوب می شد که در حال آماده سازی برای پرتاب با راکت فالکون ۹ ساخت شرکت اسپیس ایکس به تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی بود که بروز مشکل در زمان آزمایش باعث انفجار راکت و از بین رفتن ماهواره شد. ا ین ماهواره نزدیک به ۵.۵ تن وزن داشته و قرار بوده است که به مدت ۱۵ سال به ارائه خدمات مخابراتی در محدودهایی در سرزمین‌های اشغالی، اروپا و آفریقا بپردازد.

انفجار راکت فالکون ۹ و نابودی ماهواره آموس ۶

چنین اتفاقی، ضربه بزرگی به برنامه‌های فضایی صهیونیست‌ها به شمار می رفت و تا مدتی نیز باعث انتقاد برخی کارشناسان آن از عامل اصلی آن یعنی شرکت مشهور امریکایی شد.

ماه نورد اسرائیلی‌ها چگونه سقوط کرد

اما آخرین شکست فضایی اسرائیلی‌ها مربوط به بلندپروازانه ترین برنامه فضایی آنها است. شرکت اسرائیلی SpaceIL که در سال ۲۰۱۱ میلادی تشکیل شده بود در مسابقه‌ای از طرف کمپانی مشهور گوگل شرکت کرد که بر اساس قرار بود شرکت‌های مختلف خصوصی در سراسر جهان بتوانند یک ماه نورد بدون سرنشین را طراحی کنند.

این شرکت اسرائیلی فعالیت‌های خود برای ساخت یک نمونه عملیاتی و ارسال آن به فضا را آغاز کرد. از طرف دیگر گوگل زمان نهایی برای مسابقه خود را ادامه داده و در این مدت هیچکدام از شرکت کنندگان نتوانستند ماه نورد خود را به فضا ارسال کنند. شرکت SpaceIL اعلام کرد که برای اتمام این طرح به کمک مالی به ارزش ۳۰ میلیون دلار نیاز دارد و در اینجا کمک‌های زیادی به سمت آنها سرازیر و کمک‌های فنی و مالی زیادی از داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی به این طرح شد.

آژانس فضایی اسرائیل، شرکت اسرائیلی البیت سیستمز، صنایع هوافضای اسرائیل و شلدون ادلسون سرمایه دار یهودی آمریکایی و موریس خان میلیارد اسرائیلی از این افراد و سازمان‌ها بودند که به پروژه مذکور کمک مالی کردند.

نمونه اندازه واقعی از ماه نورد برشیت

این ربات اسرائیلی که Beresheet نام داشت با خود یک کپسول زمانی را حمل کرد. در اقدامی تبلیغاتی و به منظور تأثیرگذاری بر افکار عمومی، این کپسول حاوی یک جلد تورات، چندین نقاشی از کودکان ساکن فلسطین اشغالی با موضوع سفرهای فضایی، خاطرات بازماندگان هولوکاست، نسخه‌ای اعلامیه استقلال اسرائیل، سرود ملی اسرائیل و برخی اقلام دیگر بود. Beresheet نام اولین کتاب مقدس یهودیان است.

این کاوشگر از یک موتور مدل LEROS ۲ بی ساخت انگلستان با سوخت مایع استفاده می‌کرد. در نهایت ماهواره نورد اسرائیلی‌ها در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ میلادی با یک راکت فالکون ۹ از فلوریدا در آمریکا به فضا پرتاب شد. کنترل این ربات ماه نشین در مرکزی در اسرائیل قرار داشت. بعد از خارج شدن از مدار زمین موتور اصلی این ماه نورد فعال شده و سفر به سمت ماه آغاز شد.

این ربات که وزن آن در حدود ۵۸۵ کیلوگرم بود در روز ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ حرکت برای فرار از مدار ماه و رفتن برای فرود در سطح این قمر کره زمین را آغاز کرد. نقطه مورد نظر برای فرود این ماه نورد منطقه‌ای بر روی سطح ماه به اسم (دریای آرامی) بود که در حقیقت نوعی دریاوار است. دریاوار نقاطی از ماه است که به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی گدازه‌هایی در آن مناطق وجود داشته عمدتاً نیز به شکل لکه‌هایی در سمت قابل دیدن ماه دیده می‌شوند.

محل مورد نظر برای فرود ربات اسرائیلی در روی کره ماه با علامت زرد مشخص شده است

در طول پروسه نزدیک شدن به سطح ماه موتور اصلی این ربات از فعالیت باز ایستاد. کارشناسان اسرائیلی موفق شدند با یک بار فعال کردن مجدد ربات موتور را دوباره فعال کنند اما برای کاهش سرعت فرود بسیار دیر شده و در نهایت این ربات در فاصله ۱۴۹ متری و در حالی که با سرعت ۹۴۶ متر بر ثانیه در حال نزدیک شدن به سطح کره ماه بود آخرین تصویر خود را ارسال کرده و سپس ارتباط آن با مرکز کنترل زمینی قطع شد.

اسرائیلی‌ها سپس به صورت رسمی شکست این ربات در فرود موفق در سطح کره ماه را اعلام کردند. در حقیقت به دلیل از دست رفتن موتور زمان برای تنظیم زاویه و سرعت برای فرود موفق از دست رفته و به نظر ربات Beresheet به دلیل برخورد با سطح ماه با سرعت بالا از بین رفته است.

در نهایت، پایان این پروژه که یکی از فینالیست‌های رقابت برای جایزه قمری گوگل (Lunar Xprize) بود و عملاً بدون برنده به پایان رسید، برای مقامات دولتی اسرائیل که خود را آماده برگزاری یک جشن جهت اعلام این خبر می‌کردند، یک اتفاق تلخ بود. ۱۰۰ میلیون دلار که معادل چندین و چند سال بودجه برنامه فضایی کشورمان است، با این رخداد سیاسی به نابودی کشیده شد؛ درست مانند شعار تبلیغاتی روی "برشیت".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    حالا اگر ایران بود یه عده خشتک می دیریدن
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      مگه این صهیونیستهای بی عقل بلدن فضاپیما درست کنن؟
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
      6 3
      فقط صهیونیستا بلدن دوست عزیز از نوع امریکاییش و غیره...
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    56 69
    به نظرم تورات تحریف شده باعث این سقوط شد.
  • حسین PL ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    موتورش مال انگلیس بوده , تکنولوژی موشک مال آمریکا , تجهیزات تصویری احتمالا ژاپن و ده تا کشور دیگه و عاقبت هم که نابودی , خاک بر سر اسراییل با این همه کمک و تزریق پول و تکنولوژی آخرش مثل ... شکست خوردند. الان قدر دانشمندان ایرانی را میدانمید که با این همه تحریم و تهدید و ترور و تقدیم این همه شهید با این کمبود ها و اذیتها در داخل و خارج اینطور تونستن صنایع موشکی را توسعه بدن که تمامش شبیه معجزه که هیچ خود معجزه هست. اسراییلیها تمام دنیا را هم پشتشون داشته باشند (که الان دیگه اینطور نیست) باکی نیست , پشتیبان ما خداست خدای تمام دنیا.
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      دقیقا مثل سمند ما موتورش فرانسوی طراحی مالزی سرسیلندر هندی و بقیشم کار مشترک ایران و چین جالبه ما برای خراب کردن مردم خشتک میدریم ولی حداقل ده تا ماهواره ای که عرضه نداشتیم حتی محاسبات سوختشون رو درست انجام بدیم که به اندازه کافی سوخت داشته باشن رو کسی نمیفهمه قصد طرفداری ندارم ولی این اخلاق ما ایرانی ها دیگه تهوع اور شده
    • ارشد فیزیک هسته ای IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      سمند و خودروسازی چه ربطی به پرتاب ماهواره داره شما در پرتاب ماهواره اصلا دنبال تولید انبوه چند میلیون دستگاه موشک در سال نیستی برادر من شما اصلا متوجه نیستی داری چی رو با چی محاسبه می کنی این ادبیات از شما بعیده محاسبات سوخت درباره سیمرغ قبول اما یعنی سفیر هم دچار مشکل محاسبه شده بابا این موشک زمان مموتی چهار پرتاب موفق داشت اصلا مشخص نیست حضرات دارن چه می کنن با آبروی علمی ایران
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      46 55
      آره واقعا.... لیبرالها هر جا باشن هیچ هنری جز این ندارن. اگه همین لیبرالها رو از قدرت دور کنیم، خود به خود کشور آباد میشه.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      12 22
      نکنه فکر کردی تجهیزات ما همه ایرانی هستن؟ حتی پراید هم تجهیزات خارجی داره. بعدشم مقایسه این بین جمعیت بکن بعدشم تاریخچه فضاییشون رو بخون بالا
    • حسین PL ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      24 65
      عزیز من مقایسه صنایع موشکی با صنایع مونتاژ خودرو مثل ارتباط گودرز یا شقایق هست. صنایع نظامی ما کلا تحریمه حتی روسیه و چین هم به ما یک پیچ نمیفروشن کلاشنیکف و تانک هم که در سالهای اخیر می فروشن دلیلش اینه که اینها استراتژیک نیستند و روی معادلات منطقه تاثیر ندارند ولی موشک داستانش خیلی متفاوته.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      27 49
      علت موفق نشدن موشک اسراییل این بود که باید با زبان عبری روی موشکشان می نوشتند" مرگ بر اسراییل". این ذکر را روی هر موشکی بنویسند حتما به هدف می رسد. حرف حق چنین اثراتی دارد. شوخی نمی کنم.
    • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      22 78
      نیرو های ترسوی اسرائیل برای چی در مشرق میلولند جرات دارید جلوی مردم بی سلاح غزه خودتان را نشان دهید!!
    • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      25 8
      خودروسازی دست لیبرالهای غرب باور است نتیجه اش را هم می بینیم موشک سازی دست انقلابیها است و نتیجه اش معلوم است قیاس این دو به نام تولید ایرانی خیانت است!!
  • اصلاح طلب AU ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    مرگ بر همه ی دانشمندان ایرانی
    • FR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      مرگ بر تو همه خانوادت مرتیکه بدردنخور
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      53 94
      بی لیاقت احمق شماها هزار بار از خوک بد تر هستید
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      جسارت نباشه دوست عزیز اما فرق شما اصلاح طلب ها در کشور با یک درخت چی هست؟ بی مصرف که بود و نبودتون فرق می کنه باز درخت هوا رو کمی تصفیه می کنه شما از ...هم بی مصرف ترید
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      مرگ برتو وارباب سگ وحشی صفتت.بی اصل ونسب.ابن ابیه
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      مرگ بر شما پاچه خوران غربی
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      43 69
      مثبت اشتباهی، مرگ بر هفت جد و اباد صهیونیستت.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      25 12
      فحشها رو باد میبره کتکها رو خر میخوره!!! سعی میکنم جزو همون دانشمندان باشم :)
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      18 21
      جونور به زودی شکارت می کنم
    • US ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      42 41
      جالبه طرف تو کامنتش گفته مرگ بر همه دانشمندان ایرانی و بعد تعداد مثبت هاش بیشتر از منفی هاش شده!!! واقعا جای تحلیل داره ولی باید خدا قوت گفت به مشرق که کاری کرده که باعث سرآزیر شدن دشمن ها حالا چه روباتی و چه دستی(هاهاهاها) به این سایت شده. مشرق کجا را زدی که اینا اینطور عصبانی هستند ازتون --- مرسی مشرق
    • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      12 27
      اصلاح طلبیت کاملا معلومه لازم نبود بنویسی سرکرده هایت همه شان را خانه نشین کرده اند!!
    • فدایی ایران IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      10 5
      درود بر دانشمندان ایرانی
    • پويا IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      14 5
      تف به ذات كثيفت اسرائيلي آشغال
    • سعید FR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      3 0
      مرگ بر همه اونایی که چشم دیدن موفقیت ایران و ایرانی را ندارن.
  • NL ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    اولا هر شکست پلی است برای پیروزی دوما اینها موفقیت و پیروزی نیست پول هدردادن اسراییل است چون اسراییل ماندنی نیست و به زودی منهدم می شود . خودشان هم میدانند
  • IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    32 4
    الحمد لله ازلا و ابدا
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    68 78
    میخواستن تاریخ جعلیشون رو به ماه هم تحمیل کنن اما کنف شدن
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    34 75
    برشیت زرتش دراومد
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    19 67
    ما خیانت و فراموش نمی کنیم.
  • سید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    63 75
    خدا به زیباکلام مصیبت دیده از این پیشامد صبر بدهد! غمش را می فهمیم!
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    25 57
    شکستهای پی در پی
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 62
    خخخخخخخخخ
  • SE ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    16 46
    پرشیت بوده دیگه
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    15 64
    شعار تبلیغاتی رو چرا ننوشتید؟ کشوری کوچک با آرزوهای بزرگ، کاش مقامات ما هم یاد می گرفتند که پولهایشان را باید در چه مسیری خرج کنند.
  • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    67 75
    نابودی اسرائیل نزدیک است مثل همین ماه نوردشون!!!
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    45 90
    منفجر شدن خود اسرائیل هم به حول و قوه الهی نزدیک است .
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    38 81
    رفتن به ماه یکی از دستاوردهای بزرگ برای بشریت است که تا به امروز آمریکا به صورت سرنشین دار............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فیلم بوده و دروغ بزرگ بوده.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      52 22
      یک منبع معتبر علمی داخلی یا خارجی بیار که. بگه دروغ بوده. دنبال یک مشت ژورنالبست زرد , دارید جیغ و هورا میکشید.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      20 13
      عزیزِ هورانکشیده، اساسا سفر انسان به ماه غیرقابل اثباته ، مخصوصا اینکه ادعای انجامش مال زمانی هست که راستی آزمایی با پشمک تفاوتی نداشته
    • به IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴ IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      17 53
      یک ژورنال به اصطلاح معتبر نام ببر که زیر مجموعه مافیای ماسونی جهان نباشد.
    • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      24 6
      فیلم پرچم آمریکا روی کره ماه را ببینید باد میخورد و حرکت میکند!!!!!! ماه مگه هوا داره؟؟؟ کلا توی استودیو ضبط شده کسی تا بحال روی ماه پیاده نشده.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    63 57
    اینا دنبال فرار از کره زمین هستند چون میدونن امام زمان بیاد پدرشون در میاره
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      26 52
      مگر کره ماه یا هر جای دیگر خارج از قدرت اما معصوم است؟
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      33 27
      این احمقا اینطوری فکر می کنن
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    27 70
    مرگ بر اسراییل تمام.....حالا وقت این حفها نیسن قیمت پیاز ننه قمر 1200 تومان شده در یکسال
  • کارمند سابق سازمان فضایی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    49 57
    ضربه ای که خود ایران به برنامه فضایی کشور با توقف عجیب 6 ساله توسعه پرتابگرها بخصوص سریر و قائم زد به مراتب بدتر از تحقیر و تمسخرهای اسراییلی ها و عرب ها و..بود علت واقعی بالا رفتن شکست های فضایی ایران نسبت به دوره احمدی نژاد یه دلیل ساده علمی داره اما کسی جرات گفتنش رو نداره ما می خواهیم با سفیر یا سیمرغ همان کاری رو بکنیم که چین داره با لانگ مارچ 2 می کنه با 300 تن تراست مرحله اول و 70 تن مرحله دوم!! در واقع شما داری از پرتابگر به جای 60درصد توان 110درصد کار می کشی و اصلا ضرایب ایمنی رو رعایت نمی کنی چین با لانگ مارژ 2 که مجموع تراست مرحله اول و دومش 370 تن هست برای پاکستان ماهواره 200 کیلویی پرتاب می کنه به 700 کیلومتری بعد ما می خواهیم با سفیر بچیاره که 30 تن تراستش هست یا سیمرغی که 128 تن هست همان کار رو بکنیم چین دقیقا مشکل ما رو در لانگ مارچ یک که مشابه سیمرغ بود داشت بعد دومین یا سومین پرتاب وقت رو تلف نکرد شیفت کرد به پرتابگر قوی تر حتی از نظر اقتصادی هم در دنیا اصلا توجیه نداره 2 میلیون دلار هزینه برای پرتاب یک ماهواره 100 کیلویی وقتی میشه با 8 میلیون دلار 20 ماهواره 100 کیلویی رو پرتاب کرد با طول عمر مداری 10 ساله به جای دو سال یا دو ماه....ایران باید خیلی سریع از سفیر سیمرغ سریر شیفت می کرد و روی قائم تمرکز می کردو این موشک رو با تعدادی پرتاب عملیاتی و بهینه می کرد هند و ژاپن و چین روسیه و..هم همین کار رو کردن چون یه پرتاب موفق قائم یعنی 50 سال جلو آمدن هم فناوری ها هم اقتصاد پرتاب قائم ماژولار بود در سه نسخه سبک متوسط سنگین و با یه بلوک انتقالی و چهارتا بوستر به راحتی به مدار کلیدی ژئو می رسید و دیگه افسار پهنای باند اینترنت مخابرات تلویزیون و..ایران و وزارت اطلاعات دست امثال امریکا و اروپا یا روسیه و چین نبود..الان داریم به عربستان پول می دیم برای اجاره 10 ساله ماهواره ژئو بدر 5
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    10 17
    من که توجیه شدم که چرا سیمرغ و امید و ماهواره هاشون، پکیدند.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      27 54
      ماهواره امید یکی از موفق ترین پرتاب های آزمایشی ایران زمان محمود بود باید پرسید چرا زمان روحانی می ترکن...
  • IL ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    این پروژه کاملاً موفقیت آمیز بوده بهتر است به جای دخالت در این موضوعات سیل و خشکسالی را مدیریت کنید
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      21 64
      منظورت اگه از خشکسالی ، منطقه نقب هست و از سیل ، آب بردن 9 تا طوله صهیونیست ، اونها رو هم میایم به زودی خیلی زود مدیریت میکنیم. فقط قبلش 2 تا نکته ایمنی رو فراموش نکنید : 1- غرقد بکارید. 2- شنا یاد بگیرید. حالا برو گمشو :)
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      منگول صهیونیست ، سیل با خشکسالی قابل جمع هست ! شما نگران نباشید به کوری چشم شما خشکسالی تمومه به امید خدا ! شما هم بهتره آتش سوزی و موشک های حماس رو مدیریت کنید .
    • هادی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      آبو بریز اونجا که سوخته خوک کثیف!
    • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      15 61
      پرچم اسرائیل قبل از 22 سال آینده فقط در آسطل های آشغال دیده خواهد شد.
    • DE ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      8 70
      صهیون آبدزدک زمین دزد۰۹:۴۶نوشته :این پروژه کاملاً موفقیت آمیز بوده ...سیل و خشکسالی را مدیریت کنید // تو هم برو اون دوتا خیط آبی روی جُلِتو مدیریت کن که از نیل تا فراتتون را ایران تبدیل کرد از بِتُن تا بِتُن و از ترس در زندان بتنی سیم خارداری وول میخو رید.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 13
    مسیح مهاجری: اگر هدف ترامپ از تروریستی نامیدن سپاه، توطئه ای برای ایجاد درگیری باشد، نباید در این دام بیفتیم / توصیه های افراطیون، تشویق برای افتادن در دام دشمن است؛ به آنها اعتنا نکنیم
  • برزابادی RO ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    12 33
    حتما سحر و جادو هم گذاشته بودن چون همیشه از علم جادو استفاده کرده اند.
  • اصلاح طلب IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    44 9
    این شکست ها موقتی هست اسراییل امروز شکست خورد فردا هم شکست می خورده؟ تا کی قرار هست پشت سکست های دیگران قایم بشیم ده سال دیگه بیست ساله دیگه در نهایت دیر یا زود امثال عربستان اسراییل حتی پاکستان و ترکیه و امارات قدرت های فضایی و..منطقه میشن
  • خدا با ماست IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    16 37
    فیلم انفجار فالکون 9 رو بزارید روی دور اهسته و درقصمت سمت راست تصویر ببینید که شیئی با سرعت بالا در کسری از ثانیه به طور مرموزی باعث انفجار این ماهواره جاسوسی میشه.در عکسی که مشرق قرارداده درست در شات وسط بالای صحنه انفجار.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    16 54
    اسراعیل و این غلطا
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    75 18
    ایران دانشمندش کجا بوده ؟!!! وفقط پاکستان یه دانشمند هسته ای داره تو همسایگیمون وبس یکی دوتا هم هندوستان اسرائیل دیگه بماند. پس من فیزیک هسته ای خوندم پس منم دانشمند هسته ای هستم. جمش کنید بابا دانشمند دانشمند انگار دانشمند هسته ای کشک وبادمجونه که زیاد باشه.!!!!!!!!!!!
    • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      5 63
      من قبول دارم تو هیچی نیستی ولی ایرانی که فقط تو نیستی!!
  • شاهد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 56
    قابل توجه عوامل خبری مشرق: چندین ساله که اثبات شده که هیچ انسانی تا به حال بر روی کره ماه قدم نگذاشته و ادعای آمریکا صرفا یک دروغ بزرگ علمیوو رسانه بوده، این خبر در صدر اخبار و رسانه های دنیا قرار گرفت و حتی روسیه و چین بابت این مطلب به دادگاه بین المللی شکایت کردن ولی در مطلب شما ذکر شده که آمریکا فضانورد به کره ماه فرستاده.... خواهشا دقت کنید ممنون
    • سید جواد IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      3 6
      بعد از نیم قرن آمریکایی ها که به قول خودشان چندین بار با تکنولوژی های 60 سال پیش به ماه سفر کردند، قائدتا به راحتی باید بتوانند با تکنولوژی های امروز دوباره به ماه بروند. تازه بعد از این همه سال ترامپ یک برنامه بلند مدت برای سفر به ماه داره! انگار نه انگار ادعا می کنند چندین بار به ماه رفتن!
  • سید حبیب IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    خخخخخخخخخخخخخخخخ مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر آلمان مرگ بر نوچه های منطقه ی استکبار نظیر آل سقوط و امارات درود بر رزمندگان اسلام
  • حمیدرضا IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 120
    باسلام عرض ادب و احترام نتانیاهو اینهمه تلاش قبل از انتخابات داشت اما کار خدا این همه هزینه و مدیریتهای پیشرفته در یک لحظه منفجر و نابود شد خدایا وعده و خبر نابودی این کشور جعلی را زودتر آشکار کن . التماس دعا *
  • سید رضا IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 56
    ما که هنوزم ، ارتباط سایت مشرق رو با این رباتهای منفی زن منافق و اسرائیلی نفهمیدیم ! چون تو هیچ سایت دیگه ای ، این مشکل وجود نداره ! و مشرق هم اقدامی در رفعش نمی کنه !!
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    64 3
    خطاب به 17:8 منم میدونم که تو جزو مشرقی هستی شماها همیشه بدون منطق وبدون اطلاعات نظر میدین ومن ناراحت نمیشم. من که فیزیک هسته ای خوندم هیچی نیستم اونوقت تو مشرقی همه جیز هستی. حتما یه چیز میدونم واطلاعاتی دارم در این مورد و درمورد دانشمندان هسته ای که نظر دادم.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      4 8
      فرق تو با اون به اصلاح ایرانی که دانشمندان اتمی مثل شهریاری رو ترور کرد چی هست؟ اون با گلوله تو یه چیزی می دونم هر دو دو روی سکه عربستان و اسراییل هستید
  • DE ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 28
    به توفیق الهی بدست ایمان داران واقعی که برای برقراری عدالت و قسط ونابودی ستم قیام می کنند و ریشه متجاوزان را می کنند. این رژیم قاتل و پوشالی نمی تواند با دروغ هایش دوام بیاورد و زمان دروغ ها و فریب ها بسرکردگی اربابشان شیطان به نقطه پایانی خود خواهد رسید. هر مومنی که علیه ظلم های صهیونیسم تروریست بجنگد خودش یک ماهواره است.
  • علی MY ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    17 6
    مشرق چرند نگو همه میدونند که فالکون ۹ در هنگام لانچ مورد هدف شی ناشناس قرارگرفته حالا یوفو یا تک تیرانداز جای بحث داره خودتون فیلم پرتاب را به صورت دورکند ببینید وبهتر بود درمورد انفجار فالکون ۹ یک مقاله کامل میزاشتی
  • قاسم IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    2 39
    این که فقط پولش دادن همه چیش ساخت دیگران بود
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    1 4
    یعنی بکشی اینا رو از نماد گرایی دست نمیکشن مختصات شمالی انتخاب شده برای فرود روی کره ماه مدار 33 درجه است (درجه ماسون اعظم)
  • ایرانی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    اینا با این همه کمک علمی و مالی اینقدر شکست خوردن اونوقت اگه یک صدم اینارو ما داشتیم تا الان آدم فرستاده بودیم فضا همه میدونن که ما هرجا رو جوونا سرمایه گذاری کردیم جواب داده کاش میشد رو هوا فضا سرمایه گذاری کلان کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس