ماریا زاخارووا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی واشنگتن در تشدید اعمال فشارها بر تهران، تأکید کرد که بدون مشارکت ایران، ایجاد ساختار پایدار امنیتی و تامین ثبات در منطقه غیرممکن است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه معتقد است که تصمیم آمریکا درباره افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی، گویای ادامه خط مشی واشنگتن در تحقیر ایران و تشدید اعمال فشارها بر مقامات تهران است.

زاخارووا با تأکید بر اینکه وزارت خارجه روسیه سیاست آمریکا در رویارویی با ایران را غیرسازنده و کوته‌بینی ارزیابی می‌کند، یادآور شد که بدون مشارکت تهران ایجاد ساختار پایدار امنیتی منطقه‌ای در خاورمیانه ممکن نبوده و تامین صلح و ثبات در سوریه، عراق و افغانستان غیرممکن خواهد بود.

این دیپلمات بلندپایه روس به اقدامات دیگر آمریکا برای اعمال فشار بر ایران نیز اشاره کرده و گفت: «از جمله این اقدامات، تحریم‌های گسترده که واشنگتن خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده، خروج بطور یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تضمین کننده صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است و اقدامات غیرسازنده برای خارج کردن نیروهای نظامی ایرانی از سوریه، در شرایطی است که آنها به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.»

آسیب 110 میلیارد دلاری به مردم ونزوئلا در نتیجه تحریم‌های یک‌جانبه غرب

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین یادآور شد، کمک‌های انسان‌دوستانه تحمیلی غرب به ونزوئلا شاید دهها میلیون دلار باشد، درحالیکه آسیب وارده به این کشور در نتیجه تحریم‌های یکجانبه، بیش از 110 میلیارد دلار است. وی افزود: «ضمن اینکه دلیلی برای تحمیل این قبیل کمک‌ها به ونزوئلا اصلا وجود ندارد و در این کشور درگیری نظامی وجود ندارد، فاجعه طبیعی رخ نداده و بیماری خطرناکی شیوع نیافته است. بهترین راه برای کمک به ونزوئلا، لغو ترحیم‌های یکجانبه است که در وهله نخست به مردم این کشور آسیب می رساند.»

به گفته وی، هدف واشنگتن این است که از هیچ اقدامی کوتاهی نکند تا هر یک از شهروندان ونزوئلایی طعم این تحریم‌ها را چشیده و با توجه به آن موضع گیری سیاسی خود را انجام دهد و این روشی است که آمریکایی‌ها در مناطق بسیاری از جهان مورد استفاده قرار داده‌اند.

زاخارووا افزود: «در حالیکه جدی ترین مشکل برای مردم ونزوئلا، عدم دسترسی به منابع مالی منطقه‌ای است که حق قانونی آنهاست. روسیه خواستار اجرای ضوابط حقوق بین الملل در هر اقدامی در جهت حل و فصل اوضاع در ونزوئلا است و با تلاش برای وخامت اوضاع و تحمیل هدایت امور این کشور از خارج بشدت مخالف است.

بیشتر بخوانید:

روسیه: آمریکا به دنبال تشدید روابط با ایران است

این شهروندان روس هستند که در آمریکا و حتی در کشورهای ثالث امنیت ندارند​​​​​​​

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که گنجاندن روسیه در فهرست کشورهایی که سفر شهروندان آمریکایی به آنها خطرناک است، اقدامی دیگر در جهت ممانعت از هر نوع تماس بین مردم آمریکا و روسیه است.

وی گفت: «به مردم آمریکا  توصیه شده به روسیه سفر نکنند، چرا که ممکن است نه تنها از سوی باندهای تبهکار تهدید شوند، بلکه توسط ارگان‌های انتظامی هم مورد پیگرد قرار بگیرند. ولی اگر بخواهیم ارزیابی واقع بینانه‌ای داشته باشیم، این قبیل خطرات برای شهروندان روسی در ایالات متحده به مراتب بیشتر است. چرا که در حال حاضر صدها تن از اتباع روسی در زندان‌های آمریکا بسر می برند و دولت این کشور هیچ علاقه ای به روشن شدن وضعیت آنها نشان نمی‌دهد. ضمن اینکه سرویس‌های امنیتی آمریکایی حتی به دنبال شکار شهروندان روس در خاک کشورهای ثالث هستند که این خطر به اتباع روسی گوشزد شده و بارها مورد اعتراض مسکو قرار گرفته است.»

ماریا زاخارووا همچنین بازداشت "جولیان آسانژ" بنیانگذار «ویکی‌لیکس» را نقض آزادی بیان نامیده و یادآور شد که سیاستمداران آمریکایی به خاطر افشای اطلاعات درباره اقدامات غیرقانونی این کشور، خواهان انتقام گیری از او هستند و هنوز با این مسئله کنار نیامده‌اند.    

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس